فولاد mo40 چیست؟ به همراه جدول خواص

فولاد mo40 یک نوع گرید فولادی است که در بازار آهن با نام فولاد ۴۱۴۰ شناخته می‌شود. این نوع فولاد تولید شده در نورد گرم، به علت سختی، چقرمگی و مقاومت بالا در برابر حرارت، خوردگی و سایش، برای ساخت مقاطع فولادی، پتروشیمی، مخازن تحت فشار و لوله‌های نفتی و گازی، پزشکی و غیره کاربرد دارد. در این مقاله درباره فولاد mo40 صحبت می‌کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

فولاد mo40

فولاد گرید Mo40 به دلیل مقدار قابل توجه مولیبدن و کروم، خواص مکانیکی و شیمیایی خوبی برای استفاده در ساخت مقاطع فولادی دارد. این نوع گرید فولادی تولید شده در کوره قوس الکتریکی و کوره القایی، علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت قابل توجهی از خود نسبت به حرارت و سایش نشان می‌دهد.

جدول مشخصات فولاد mo40
نام محصولنام بازاریویژگیدرصد کربنچگالیاستحکام کششیسختیبهترین نوع جوشکاریکاربرد
فولاد mo40فولاد آلیاژی AISI 4140 مقاومت بالا در برابر حرارت، خوردگی و سایش۰.۳۸  تا ۰.۴۵ درصد۷.۸ گرم بر سانتیمتر مکعب۹۰۰ تا ۱۳۰۰ مگاپاسکالسختی ۲۵۰ تا ۳۰۰ HB (سختی برینل)قوس الکتریکی و جوشکاری TIGمقاطع فولادی، صنایع نفت، خودروسازی و غیره

فولاد mo40 چیست

اگر به دنبال یک نوع گرید فولادی خاص برای مقاومت در برابر سایش و پایداری حرارتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از فولاد گرید mo40 استفاده کنید. این نوع فولاد خواص ضد آب، به عنوان یک ماده پرکاربرد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شناخته می‌شود.

فولاد mo40

نام دیگر فولاد mo40

فولاد mo40 یا فولاد با داشتن مولیبدن و کروم، تحت نام فولاد آلیاژی AISI 4140 نیز شناخته می‌شود. در واقع نام دیگر فولاد گرید mo40، فولاد AISI 4140 است که سختی فیزیکی و ساختاری بالایی دارد.

استاندارد فولاد mo40

اگرچه فولاد mo40 یک نوع گرید فولادی است اما تحت استانداردهای مختلف بین‌المللی تولید می‌شود. از جمله استانداردهای مورد استفاده در فولاد mo40 عبارتند از:

  • ASTM 5140
  • ASTM A36
  • AISI 201
  • AISI 202
  • AISI 1052
  • AISI 416Se
  • AISI 1330
  • AISI 205 Stainless steel
  • AISI A10
  • AISI A2
  • AISI A3
  • AISI A4ASM 4924
  • Electrode 100s-1

ترکیب شیمیایی فولاد mo40

در جدول زیر به ترکیب شیمیایی فولاد mo40 اشاره می‌‎کنیم:

ترکیب شیمیایی فولاد  mo40
عناصرحداکثر
آهن (Fe)عنصر غالب
کربن (C)۰.۳۸ تا ۰.۴۵ درصد
منگنز (Mn)۰.۶۰ تا ۰.۹۰ درصد
سیلیسیم (Si)حداکثر ۰.۴۰ درصد
گوگرد (S)۰.۰۳۵ درصد
فسفرحداکثر ۰.۰۲۵ درصد
مولیبدن (Mo)۰.۱۵ تا ۰.۳۰ درصد
کروم (Cr)۰.۹۰ تا ۱.۲۰  درصد

فولاد mo40 مشخصات

برای اینکه بتوانیم فولاد mo40 را بهتر بشناسیم، لازم است که با خواص فیزیکی یا ظاهری آن آشنا شویم. یکی از مهم‌ترین عوامل در شناخت فولاد mo40، خواص فیزیکی یا اعداد مربوط به دما، مدول الاستیسیته، ضریب انبسطا حرارتی، رسانایی گرما، ظرفیت حرارتی، مقاومت الکتریکی، تراکم و ضریب پواسون است.

در جدول زیر به خواص فیزیکی این نوع گرید فولادی می‌پردازیم:

جدول خواص فیزیکی فولاد mo40
نام فولاددما (درجه سانتیگراد)مدول الاستیسیته (GPa)میانگین ضریب انبساط حرارتیرسانایی گرما (w/m درجه سانتیگراد)ظرفیت حرارتی (ژول کیلوگرم بر سانتی گراد)مقاومت الکتریکی (mm2/m)تراکم (kg/dm3)ضریب پواسون
گرید mo40۳۴۰.۱۲
۵۲۸۹۴۳۱۴.۳۲۱۱
۳۴۱۱۳۴۳.۲۲۱۲۱۳۴

خواص فولاد mo40

وقتی درباره خواص فولاد mo40صحبت می‌کنیم، منظور ما بیشتر حول محور خواص مکانیکی این نوع گرید فولادی می‌چرخد.

برای آشنایی بیشتر و راحتی در کسب اطلاعات مورد نیاز درباره خواص مکانیکی فولاد mo40، به جدول زیر مراجعه کنید.

خواص مکانیکی فولاد mo40
نام فولاداستحکام تسلیمنقطه ذوبتوان بازدهیاستحکام کششیاستحکام ضربه (ژول)ازدیاد طولسطح مقطع در شکستگیمدول الاستیسیتهسختی برینل
گرید mo40۱۶۴۰ مگاپاسکال۱۴۱۶ مگاپاسکال۷۲۱۶۴۵۳۱۱۳ درصد۴۱ درصد۲۱۰گیگا پاسکال۴۲۲ (HBW)

چگالی فولاد mo40

چگالی یا جرم حجمی، جرم یک ماده به ازای حجم آن را تعیین می‌کند. چگالی فولاد به طور کلی شامل عدد ۷.۸ گرم بر سانتیمتر مکعب است که این شاخص، برای فولاد mo40 نیز در نظر گرفته می‌شود.

سختی فولاد mo40 چند راکول است

سختی فولاد Mo40 بسته به عملیات حرارتی که تحت آن قرار می گیرد می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، فولاد Mo40 دارای محدوده سختی ۲۵۰ تا ۳۰۰ HB (سختی برینل) است.

از طریق فرایندهای عملیات حرارتی مناسب مانند خاموش کردن و تمپر کردن، سختی فولاد Mo40 را می‌توان به طور قابل توجهی افزایش داد تا به مقادیری در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ HB دست یافت.

توجه به این نکته مهم است که سختی ویژه به دست آمده به پارامترهای عملیات حرارتی و فرآیندهای به کار گرفته شده بستگی دارد.

حداکثر سختی فولاد mo40

با انجام فرایندهای عملیات حرارتی مختلف می‌توان سختی‌های مختلفی از فولاد Mo40 بدست آورد. به عنوان مثال با انجام فرایند آنیل حداکثر سختی فولاد mo40 می‌بایست حدود ۲۵۰ برینل باشد؛ در صورتی که با فرایند کوئنچ تمپر سختی این فولاد تا حداکثر ۵۵ راکول سی (HRC) است.

استحکام کششی فولاد mo40

وقتی قرار است که فولاد در برابر عوامل مختلف یا نیروهای کششی دوام کافی داشته باشد، پای عدد استحکام کششی به میان می‌آید.

استحکام کششی فولاد mo40، بستگی به عوامل مختلفی دارد که از جمله می‌توان به ترکیب عناصر شیمیایی تشکیل دهنده و پردازش حرارتی اشاره کرد.

با این وجود، استحکام کششی فولاد mo40، بعد از فریند کوئنچ تمپر حدودا بین ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ مگاپاسکال است.

جوشکاری فولاد mo40

اولین مرحله از جوشکاری این نوع گرید فولادی، آماده‌سازی سطح آن پیش از اعمال انواع جوش است. به همین خاطر، وظیفه کارگران این است که ابتدا سطح آن را به صورتی تمیز کنند که هیچگونه آثاری از آلودگی ناشی از زنگ زدگی، چربی و گرد و خاک بر روی آن وجود نداشته باشد. این کار باعث می‌شود که جوشکاری قدرتمند و موثری برای فولاد به دست آید.

برای جوشکاری فولاد  mo40، می‌توان از روش جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری TIG استفاده کرد. انتخاب هر کدام از این روش‌های بستگی به کاربرد این نوع گرید فولادی دارد. پس از اینکه روش جوشکاری انتخاب شد، باید به پارامترهای جوشکاری جوشکاری مانند جریان، ولتاژ و سرعت حرکت بر اساس ضخامت فولاد Mo40 توجه لازم شود.

سومین نکته در جوشکاری این نوع فولاد، استفاده از الکترودهای مناسب است. در این موضوع بایستی به دستورالعمل‌های استاندارد مورد استفاده توجه شود تا بتوان فرایند جوشکاری را به نحو احسن تکمیل کرد.

برای جوشکاری فولاد  mo40، لازم است که عملیات پیش گرم کردن فولاد انجام شود. انجام فرایند پیش کردن، زمینه را برای جلوگیری از ترک خوردگی مقاطع فولادی ضخیم به ویژه در محیط‌های سرد فراهم کند.

علاوه بر این، پیش گرم کردن باعث می‌شود که خواص مکانیکی جوش نیز بهبود پیدا کند. این یعنی، پس از جوشکاری فولاد  mo40، درصد وجود پسماندهای ناشی از جوش به حداقل ممکن کاهش یابد. پس از آن، باید به تکنیک جوشکاری توجه کرد.

تکنیک جوشکاری یعنی جوشکار باید در حین انجام کار، با نحوه اعمال الکترود، حفظ طول قوس ثابت و کنترل گرمای ورودی آشنا باشد. زیرا توصیه شده است که جوشکار از ورود گرمای بیش از حد یا خنک شدن سریع محل جوشکاری خودداری نماید؛ زیرا ممکن است منجر به ترک خوردگی یا کاهش کیفیت جوش شود.

عملیات حرارتی فولاد mo40

فولاد mo40 به عنوان یک فولاد آلیاژی دارای مولیبدن و کروم شناخته می‎شود. عملیات حرارتی فولاد mo40 به سه دسته طبقه‎‌بندی می‌شود که شامل دمای آنیل، نرمالایز کردن و دمای برگشت است.

این نوع فولاد در روش آنیلینگ، تحت دمای بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. در نهایت برای خنک کردن فولاد، آن را درون کوره می‌گذارند.

فولاد mo40 در روش نرمالایز کردن  بین دمای ۸۷۰ تا ۹۰ درجه‌ سانتی‎گراد حرارت می‌بیند. پس از اتمام حرارت و انتقال فولاد، محصول را برای خنک شدن در آب سرد قرار می‌دهند.

تمپرینگ یا دمای برگشت، شامل حرارت دادن فولاد بین دمای ۵۵۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد است. وقتی فولاد حرارت کافی دید و به خواص مورد نظر دست پیدا کرد، آن را در حوض آب و سپس هوای ساکن قرار می‌دهند تا به دمای تعادل برسد.

کاربرد فولاد mo40

فولاد mo40 کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که عبارتند از:

  • انواع مقاطع فولادی
  • ساخت قطعات هواپیمایی و هوافضا
  • تولید تجهیزات مانند مخازن تحت فشار، خطوط لوله و دکل‌های حفاری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • ساخت قطعات صنایع شیمیایی مانند مبدل‌های حرارتی، راکتورها و غیره
  • ساخت قطعات صنعت خودروسازی
  • ساخت تجهیزات ابزار سازی و قالب‌سازی
  • ساخت قطعات پزشکی مانند ایمپلنت‌ها، ابزارهای جراحی و غیره تولید قطعات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق مانند ژنراتورهای بخار، مبدل‌های حرارتی و پره‌های توربین
فولاد mo40

تفاوت فولاد mo40 با ck45

در ادامه قصد داریم به تفاوت‌های میان فولاد mo40 و فولاد ck45 بپردازیم. هر دو فولاد ترکیب و خواص متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. همچنین کاربردهای آن‌ها نیز متفاوت است. به طور کلی فولاد mo40، سختی و استحکام بالاتری نسبت به فولاد ck45 دارد. در ضمن از نظر مقاومت در برابر حرارت، فولاد mo40 نسبت به فولاد ck45، مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه فولاد mo40، مولیبدن بیشتری در ساختار شیمیایی خود دارد، بنابراین از نظر سایش نیز مقاوم تر از فولاد ck45 است.

علاوه بر این، فولاد گرید mo40 اغلب در صنایع خودروسازی، نفت و گاز، برق و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که فولاد ck45 برای تولید سیلندرهای هیدرولیک، شفت، چرخ دنده و غیره کاربرد دارد.

فولاد mo40

مزایا و معایب فولاد mo40

از نظر مزایا و معایب، می‌توان گفت که فولاد mo40 مزایای بیشتری نسبت به معایب خود دارد. این موضوع باعث می‌شود که این نوع گرید فولادی در صنایع استراتژی و حساس مانند نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با مزایا و معایب این نوع فولاد، جدولی را پیرامون این موضوع ارائه دهیم.

جدول مزایا و معایب  فولاد  mo40
مزایامعایب
استحکام بالاوزن بالا
قابلیت تحمل فشار در دمای بالاهزینه بالا
مقاوم در برابر مواد شیمیایی و عوامل خورندهچگالی بالا
مقاوم در برابر حرارت بالا و سایشنیاز به پوشش ضد زنگ
چقرمگی بالا
ماشینکاری و جوش‌پذیری خوب

مقاطع فولادی تولید شده با فولاد mo40

یکی از مهم‌ترین وظایف فولاد mo40، تامین مواد اولیه تولید مقاطع فولادی است. از جمله مقاطع تولید شده با فولاد mo40 می‌توان به ورق فولادی، انواع پروفیل‌، نبشی، ناودانی، لوله‌ فولادی، میلگرد و غیره اشاره کرد.

فولاد mo40 قیمت

فولاد mo40 یکی از گریدهای با استحکام بالا است که در صنایع استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دلیل مولیبدن و کروم قابل توجه در ساختار خود، در برابر سایش و حرارت بالا، مقاومت بالایی دارد. اگر به دنبال قیمت روز فولاد mo40 هستید، همین حالا با کارآهن تماس بگیرید.

قیمت روز فولاد mo40

مهم‌ترین شهرهای تولیدکننده فولاد mo40 شامل اصفهان، یزد و اسفراین می‌شود. برای مشاوره رایگان پیرامون نحوه خرید فولاد mo40، با کارشناسان کارآهن در ارتباط باشید. گروه کارشناسان متخصص کارآهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. برای ارتباط، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس حاصل کنید.

قیمت فولاد mo40 یزد

شرکت فولاد آلیاژی ایران، یکی از بزرگترین تولیدکننده فولاد mo40 در کشور است. این شرکت مستقر در استان یزد، با تولید این نوع گرید فولادی، نقش مهمی در تامین قطعات و تجهیزات مناسب برای صنایع نفت، گاز، خودروسازی، پزشکی، نیروگاهی و غیره ایفا می‌کند.

قیمت فولاد mo40 یزد بستگی به عوامل مختلف مانند مواد اولیه، حجم تولید، نیاز بازار و عرضه و تقاضا دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت فولاد mo40 یزد، با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن تماس بگیرید.

خرید فولاد mo40

برای خرید فولاد mo40 یا فولاد ۴۱۴۰، سه راه وجود دارد. راه اول خرید به صورت مستقیم از کارخانه تولید است که امروزه با توجه به عرضه این نوع محصولات در بورس کالا، با محدودیت خرید مواجه است. روش دوم مربوط به خریدارانی است که می‌توانند فولاد mo40 را از بورس کالا خریداری نمایند.

با این حال وب سایت‌های آنلاین فروش فولاد mo40 باعث شده است که خریداران این نوع فولاد بتوانند دسترسی راحت تری به فولاد ۴۱۴۰ داشته باشند. برای مشاوره پیرامون خرید این محصول به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

فولاد mo40

کلام آخر

در این مقاله به موضوع فولاد mo40 یا فولاد ۴۱۴۰ پرداختیم. فولاد mo40 یک نوع گرید فولاد کم کربن است که به دلیل وجود مولیبدن و کروم، در برابر حرارت و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این محصول به عنوان ماده اولیه ساخت مقاطع فولادی، تجهیزات صنعت نفت، گاز و خودروسازی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول، قیمت و نحوه خرید آن، با کارآهن همراه باشید.

سوالات متداول

فولاد Mo40 چیست؟

فولاد mo40 یک نوع گرید فولاد کم کربن است که در برابر حرارت، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

مهم‌ترین عناصر شیمیایی فولاد mo40 چیست؟

برای تولید فولاد mo40 از عناصر شیمیایی مانند مولیبدن، کروم، منگنز و غیره استفاده می‌شود که به عنوان اصلی‌ترین عناصر تشکیل دهنده این نوع گرید فولادی است.

فولاد mo40 چه کاربرد دارد؟

مهم‌ترین کاربردهای فولاد mo40 شامل ساخت تجهیزات مورد استفاده در صنایع پزشکی، نفت، گاز، خودروسازی، سیمان و بسیاری صنایع دیگر است.

نام دیگر فولاد mo40 چیست؟

در بازار آهن، فولاد mo40 با عنوان فولاد ۴۱۴۰ یا ۴۲CrMo4 نیز شناخته می‌شود.

فولاد mo40 چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

مهم‌‎ترین ویژگی‌های فولاد mo40 شامل چقرمگی، سختی بالا، ضد حرارت، سایش و خوردگی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.