معرفی مجتمع فولاد روهینا جنوب

مجتمع فولاد روهینا جنوب یکی از کارخانجات تولید میلگرد در شمال خوزستان (شهر دزفول) است که در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید. این مجتمع فولادی در زمینه تولید محصول میلگرد، شمش فولاد و کلاف فعالیت می‌کند. ظرفیت واحد ذوب و ریخته‌گری مجتمع فولاد روهینا جنوب به صورت سالانه حدود ۴۵۰ هزار تن شمش فولادی است که این رقم برای واحد نورد میلگرد به ۵۰۰ هزار تن محصول میلگرد می‌رسد.

در این مقاله قصد داریم تا تحت عنوان معرفی مجتمع فولاد روهینا جنوب به موضوعاتی مانند مجتمع فولاد روهینا جنوب، واحد ذوب و ریخته‌گری میدا، واحد ذوب و نورد مجتمع فولاد ریبار، میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب، مزایای میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب، ترکیب شیمیایی بیلت مورد استفاده روهینا جنوب، مشخصات فیزیکی و مکانیکی میلگرد روهینا جنوب، مشخصات درجه‌بندی محصول وزن میلگرد، چشم انداز مجتمع فولاد روهینا جنوب و قیمت میلگرد روهینا جنوب بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

مجتمع فولاد روهینا جنوب

تصویر لوگوی مجتمع فولاد روهینا جنوب

مجتمع فولاد روهینا جنوب یکی از راهبردی‌ترین کارخانجات تولید میلگرد در جنوب غرب کشور و شمال خوزستان است که در سال ۱۳۸۹به بهره‌برداری رسید. این مجتمع فولادی دارای زمینی به اندازه یکصد هکتار است که در زمینه تولید محصول میلگرد، شمش فولاد و کلاف فعالیت می‌کند. ظرفیت واحد ذوب و ریخته‌گری مجتمع فولاد روهینا جنوب به صورت سالانه حدود ۴۵۰هزار تن شمش فولادی است که این رقم برای واحد نورد میلگرد به ۵۰۰ هزار تن محصول میلگرد می‌رسد. لازم به توضیح است که واحد ذوب و ریخته‌گری این مجموعه صنعتی با نام «میدا» و واحد ذوب و نورد با نام «ریبار» شناخته می‌شود.

از جمله مزایای مهم واحد تولید مجتمع روهینا جنوب شامل واحد ذوب و ریخته‌گری و واحد نورد میلگرد که در سال ۱۳۹۸ به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گرفت، می‌توان به یکپارچگی خطوط تولید اشاره کرد. به معنایی بهتر، وقتی از یکپارچگی خطوط تولید در یک مجتمع صنعتی حرف می‌زنیم، منظور این است که شمش خروجی از واحد ذوب و ریخته‌گری بدون برش به واحد خط نورد میلگرد انتقال پیدا می‌کند.

بر اساس استانداردهای جهانی، پیوستگی خطوط تولید زمینه را برای کاهش مصرف انرژی به وجود می‌آورد که رقم کاهش انرژی برای مجتمع فولاد روهینا جنوب به خاطر پیوستگی خطوط تولید حدود ۳۰ درصد است. این یعنی فولاد روهینا می‌تواند در هر بسته تولید میلگرد نزدیک به ۳۰ درصد از انرژی در اختیار خود را صرفه‌جویی کند تا در برنامه چشم‌انداز تولید بتواند ظرفیت تولید سالانه خود را چندین گام به پیش ببرد.

واحد ذوب و ریخته‌گری میدا

در واحد ذوب و نورد پیوسته فولاد روهینا جنوب که توسط شرکت دانیلی به بهره‌برداری رسیده است، محصول آهن اسفنجی و ضایعات آهن به عنوان ماده اولیه به شکل ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا محصول به دست آمده، آماده استفاده برای تولید انواع میلگرد شود. یکی از مزیت‌های واحد ذوب و نورد پیوسته، حذف کوره پیش گرم است تا از این طریق زمینه را برای تولید میلگرد به شکل یکپارچه و مستقیم فراهم نماید.

تجهیزات مورد استفاده در واحد ذوب و ریخته‌گری شامل سیستم شارژ مواد اولیه آهن اسفنجی و ضایعات، غبارگیر، کوره قوس الکتریکی EAF با ظرفیت ۶۸ تن در ساعت، کوره پاتیلی LF، کوره القایی، ماشین ریخته‌گری پیوسته، قیچی بیلت‌بر، استندهای نورد اولیه، میانی و نهایی، قیچی، کوﻳﻴچینگ، بستر خنک‌کننده و بسته‌بندی می‌شود.

واحد ذوب و نورد مجتمع فولاد ریبار

واحد نورد فولاد این مجموعه صنعتی توسط شرکت دانیلی ساخته شده است که مواد اولیه شمش فولادی به ابعاد ۱۵۰×۱۵۰ برای تولید انواع میلگرد ساده و آجدار مورد مصرف قرار می‌گیرد.

لازم به توضیح است که خط نورد فولاد مجتمع فولاد روهینا جنوب شامل کوره، چرثقیل‌ها و تصویه‌خانه توسط نیروهای بومی در داخل کشور و تحت نظارت شرکت دانیلی به بهره‌برداری رسیده است. این واحد تولیدی به صورت سالانه مواد اولیه نزدیک به ۵۰۰ هزار تن میلگرد را تولید می‌کند تا از این طریق بتواند نیاز صنایع داخلی و منطقه‌ای را تامین نماید.

تجهیزات مورد استفاده در واحد نورد میلگرد شامل کوره پیش گرم با ظرفیت ۸۰ تن در ساعت، دستگاه اکسید زدایی شمش، سیستم جوش شمش، بستر خنک‌کننده، قیچی، استندهای نورد اولیه، میانی، نهایی و کوئیچینگ می‌شود.

میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب

انبار میلگرد تولید شده در مجتمع فولاد روهینا جنوب

مجتمع فولاد روهینا جنوب یکی از پیشرفته‌ترین کارخانجات تولید میلگرد در استان خوزستان است که به طور اختصاصی در زمینه تولید میلگرد A۱ تا A۴ فعالیت می‌کند.

این مجموعه صنعتی با اخذ گواهینامه‌های معتبر و به‌روز در راستای استانداردسازی محصول میلگرد، اقدام به تولید این محصول مهم و راهبردی به شکل آج دوکی و یکنواخت، جناقی و مرکب بر اساس استاندارد ASTM A۶۱۵ (استاندارد تولید میلگرد ایالات متحده آمریکا و کانادا)، BS۴۴۴۹ (استاندارد تولید میلگرد بریتانیا) و استاندارد ۳۱۳۲ (استاندارد ملی ایران) کرده است.

میلگرد تولید شده در مجتمع فولاد روهینا شامل میلگرد ساده و آجدار در سایز ۸ تا ۴۰ است که بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان‌سازی به ویژه در سازه‌های بتنی دارد. میلگرد A۴ مجتمع فولاد روهینا جزو مهم‌ترین و پرکاربردترین میلگرد این شرکت به شمار می‌آید. این میلگرد در ساختمان‌های بتن آرمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب

  • پیوستگی خطوط تولید
  • تمرکز بر روی تولید تک محصول میلگرد
  • کاهش هدر رفت مواد اولیه تولید میلگرد
  • جوش سر به سر ضایعات میلگرد
  • کاهش بهای تمام شده محصول میلگرد برای تامین نیاز بازار آهن
  • دارای علامت اختصاری درج شده بر روی محصول با عنوان ROUHINA
  • استحکام و دوام بالا
  • وزن سبک هر شاخه میلگرد
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش آن به خاطر حذف مراحل میانی نورد
  • سازگار با محیط زیست
  • تامین نیاز داخلی در کنار صادرات میلگرد به کشور عراق

ترکیب شیمیایی بیلت مورد استفاده روهینا جنوب

% C Si Mn S P Cu CEV(کربن معادل)
Max ۰.۳۷ ۰.۳۰ ۰.۸۰ ≤۰.۰۴۰ ≤۰.۰۵۰ ≤۰.۳۰ ≤۰.۴۸
Min ۰.۲۸ ۰.۱۵ ۰.۵۰

مشخصات فیزیکی و مکانیکی میلگرد روهینا جنوب

خمش ازدیاد طول A۱۰ (%) استحکام کششی (MPa) استحکام تسلیم (MPa) طول (m) وزن شاخه (kg) سایز (mm)
OK ۱۷.۵ ۶۳۷ ۵۰۶ ۱۲ ۱۸.۳۶ ۱۶

مشخصات درجه‌بندی محصول

روش تولید درجه فولاد مشخصه نام محصول
QTB St ۵Sp Aj۴۰۰ (A۳) میلگرد آهنی آجدار

وزن میلگرد

وزن میلگرد تولید شده در مجتمع فولاد روهینا جنوب بین ۷ تا ۶۷ کیلوگرم است که از نظر وزنی، به عنوان یک وزن سبک شناخته می‌شود. همچنین وزن میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب برای سایز ۸ میلی‌متر شامل ۰.۳۸ کیلوگرم بر متر مربع، سایز ۱۰شامل ۰.۶، سایز ۱۲شامل ۰.۸۹، سایز ۱۴ شامل ۱.۱۸، سایز ۱۶ شامل ۱.۵۴، سایز ۱۸ شامل ۱.۹۳، سایز ۲۰ شامل ۲.۴۱، سایز ۲۲ شامل ۲.۹، سایز ۲۵ شامل ۳.۷۶، سایز ۲۸ شامل ۴.۷۲، سایز ۳۲ شامل ۶.۱۷ و سایز ۴۰ شامل ۹.۶۷ کیلوگرم بر متر مربع است. لازم به توضیح است که میلگردهای این مجتمع صنعتی در طول ۱۲ متر تولید می‌شوند.

چشم‌انداز مجتمع فولاد روهینا جنوب

میلگرد تولید شده در مجتمع فولاد روهینا جنوب

مجتمع فولاد روهینا جنوب با پیروی از استانداردهای روز دنیا در زمینه تولید میلگرد، اهداف و چشم‌انداز متعددی را برای ارتقاء محصول میلگرد تولیدی تبیین کرده است که عبارتند از:

  • ارتقای کیفیت محصول در طول چشم‌انداز
  • توسعه همه‌جانبه خط تولید میلگرد و رسیدن به اهداف چشم‌انداز
  • گسترش فعالیت‌های تولیدی در زمینه ایفای نقش موثر در بازار میلگرد داخل و خارج از کشور
  • گسترش صادرات محصول میلگرد به بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس
  • توسعه برنامه فولاد سبز در راستای تطبیق شرایط تولید با محیط زیست
  • مدیریت پسماندها و تصفیه آب برای مصرف مجدد در کارخانه تولید میلگرد
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • ارائه خدمات مناسب و بهینه به مشتریان در راستای تامین نیاز آن‌ها

قیمت میلگرد روهینا جنوب

قیمت میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب یکی از موضوعاتی است که هم برای فروشنده و هم برای خریدار مهم است. با توجه به اینکه میلگرد این مجتمع صنعتی بر اساس به روزترین تکنولوژی روز دنیا و با کیفیت بالا تولید می‌شود، بنابراین عوامل متعددی بر قیمت نهایی این محصول تاثیر می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مواد اولیه شامل سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و شمش فولادی، انرژی، فناوری تولید، تورم، میزان عرضه و تقاضا در بازار میلگرد کشور، نرخ ارز و … اشاره کرد. جهت اطلاع از قیمت لحظه‌ای و به روز میلگرد تولید شده در کارخانه‌های کشور، به وب‌سایت کار آهن مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به معرفی مجتمع فولاد روهینا جنوب بپردازیم. مجتمع فولاد روهینا جنوب یکی از کارخانجات تولید میلگرد در شمال خوزستان (شهر دزفول) است که در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید. این مجتمع فولادی در زمینه تولید محصول میلگرد، شمش فولاد و کلاف فعالیت می‌کند. ظرفیت واحد ذوب و ریخته‌گری مجتمع فولاد روهینا جنوب به صورت سالانه حدود ۴۵۰هزار تن شمش فولادی است که این رقم برای واحد نورد میلگرد به ۵۰۰ هزار تن محصول میلگرد می‌رسد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان متخصص ما در وب‌سایت کار آهن تماس بگیرید.

نظرات بسته شده است.