نقش تنش‌ها در خاورمیانه بر کاهش قیمت لوله‌ API

کمتر از ۳ ماه تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی باقی مانده است اما همچنان شاهد کاهش قیمت لوله‌ API و در نتیجه کاهش روند فروش لوله‌های API هستیم. حجم فروش پایین در کنار افت تقاضا و تنش‌های موجود خاورمیانه به همراه افزایش هزینه‌های مالی تولید، از جمله چالش‌های بازار لوله API است. با این حال بسیاری از تولیدکنندگان به روند رو به رشد قیمت‌ها در سال ۲۰۲۵ امیدوار هستند. باید دید در سال ۲۰۲۵، روند تولید لوله API در سراسر جهان چگونه خواهد بود. در این مقاله به وضعیت تولید و کاهش قیمت لوله‌ API یا لوله‌های گرید نفتی در جهان می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

چالش‌های تولید لوله API در جهان

به گزارش کارآهن به نقل از سایت mepsinternational، صنعت لوله API با چالش‌های متعددی از جمله دستورالعمل‌های سختگیرانه زیست محیطی، مسائل زنجیره تامین و افزایش هزینه‌های تامین مالی ناشی از افزایش نرخ بهره مواجه است. در نتیجه، برخی از پروژه‌های خط لوله API در سراسر جهان به تعویق افتاده یا لغو شده‌اند. علاوه بر این، عدم قطعیت‎های جهانی و افزایش هزینه‌ها، زمینه را برای لغو چندین پروژه تولید لوله API در اروپا را طی ماه های اخیر لغو به وجود آورده‌اند. بنابراین این موضوع زمینه را برای کاهش قیمت لوله API و افت تقاضا به وجود آورده است.

نقش تنش‌ها در خاورمیانه بر کاهش قیمت لوله‌ API

تنش‌های ژئوپلیتیکی، به‌ویژه نگرانی‌ها در مورد تشدید درگیری در خاورمیانه، از قیمت‌های جهانی نفت حمایت می‌کنند، اگرچه عرضه هنوز مختل نشده است. تقاضای ضعیف چین احتمالا هرگونه حرکت صعودی قیمت را محدود می‌کند. با وجود این چالش‌ها، قیمت فعلی نفت خام WTI از ادامه سرمایه‌گذاری در پروژه های جدید نفت و گاز حمایت جدی دارد.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران تا حد زیادی نسبت به تقاضای آتی خوشبین هستند و انتظار می‌رود پروژه‌های خط لوله API تا قبل از سال ۲۰۳۰ به ویژه در ایالات متحده، خاورمیانه، اروپا و آفریقا ادامه پیدا کند.

از طرفی تقاضا برای ورق‌های API تاکنون کمتر از حد پیش‌بینی‌شده در سال جاری میلادی بوده است و احتمال بازگشت آن تا قبل از ماه دسامبر بعید به نظر می‌رسد. به ویژه کارخانه‌های تولید ورق‌ API اروپایی به دلیل تاخیر در پروژه، با حجم رزرو یا تقاضای بسیار کمتر از آنچه که پیش بینی می‌کردند، مواجه شدند.

تولیدکنندگان ورق API اتحادیه اروپا هنوز نمی‌دانند که تا پایان سال ۲۰۲۴ چه مقدار تقاضا برای ورق API  وجود خواهد داشت؛ با این حال آن‌ها نسبت به افزایش تقاضا طی سال جدید (۲۰۲۵)، ابزار امیدواری کردند.

کاهش قیمت ورق API

ارزش فروش ورق گرم API X60 و X65 اروپا از ماه جولای تا سپتامبر به دلیل تقاضای ضعیف کاهش یافت. خریداران گفتند که قیمت‌های پایین‌تری برای تولید فوری به آن‌ها پیشنهاد شده است. بسیاری بر این باورند که قیمت‌ها در حال رسیدن به انتهای چرخه جاری هستند و در سه ماهه چهارم ثابت خواهند ماند.

در آسیا، قیمت ورق نورد گرم API در سه ماهه جاری کاهش یافت. با این حال کارخانه های کره جنوبی و ژاپن با تمام ظرفیت مشغول تولید ورق نورد گرم API هستند. فولادسازان تولید کننده ورق در منطقه همچنان ورق گرم API X60/X65 را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به مشتریان هدف تحویل می‌دهند.

کلام آخر

در این مقاله به کاهش قیمت لوله‌ API در سال ۲۰۲۴ پرداختیم. به نظر می‌رسد با افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و بالا رفتن قیمت جهانی نفت، بازار تولید و عرضه لوله API یا لوله‌های نفتی با چالش‌های زیادی مواجه شده است. در این مدت، هم میزان تولید به پایین‌ترین حد خود طی سال‌های اخیر رسیده است و هم مشتریان تمایل چندانی به خرید این محصول در وضعیت کنونی ندارند. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این روند در سال آینده میلادی شکسته خواهد شد و میزان تولید و تقاضا برای لوله API افزایش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.