چالش‌های پیش روی بازار میلگرد | اما و اگرها در بازار میلگرد

میلگرد نقش مهمی در صنعت فولاد ایفا می‌کند. بنابراین بررسی چالش‌های پیش روی بازار میلگرد می‌تواند به رونق دوباره این صنعت کمک نماید. همانطور که می‌دانید، میلگرد فولادی اغلب در صنعت ساختمان‌سازی برای سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی هر چقدر میزان تقاضا برای مسکن و ساخت ساختمان افزایش پیدا کند، به تبع آن بازار میلگرد نیز رونق پیدا خواهد کرد. با این حال مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بازار میلگرد کدام است؟ برای اطلاع از قیمت میلگرد، به سایت کارآهن مراجعه کنید. همچنین برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

بررسی چالش‌های پیش روی بازار میلگرد

با توجه به اندازه بازار میلگرد جهانی، می‌توان به نقش مهم میلگرد در صنعت پی برد. بنابراین مهم است که تولیدکنندگان میلگرد و فعالان این حوزه به چالش‌های پیش رو آشنا باشند. در ادامه قصد داریم تا شما را با چالش‌های بازار میلگرد آشنا کنیم.

چالش‌های پیش روی بازار میلگرد

۱- نوسانات قیمت در بازار میلگرد

همانطور که می‌دانید، نوسانات قیمت یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بازار میلگرد است. نوسانات قیمت ارتباط مستقیم با میزان عرضه و تقاضا در بازار میلگرد دارد. هر چقدر عرضه میلگرد در بازار آهن بیشتر باشد، قیمت آن نیز به تعادل خواهد رسید. البته عرضه بیشتر بستگی به میزان تقاضا دارد.

تقاضا برای میلگرد نیز باید از طریق نیاز مشتری به ساخت و ساز فراهم شود. وقتی بازار ساخت و ساز دچار رکود باشد، میزان عرضه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین منطقی است که بازار دچار نوسانات قیمتی شود. زیرا وقتی تعداد مشتریان میلگرد کم باشد، بازار دلالان نیز رونق پیدا خواهد کرد. یعنی با کم شدن میزان تقاضا، فروشندگان میلگرد سعی می‌کنند برای به تعادل رساندن میزان دخل و خرج خود، فروش میلگرد را با قیمت بالاتر ارائه دهند. این موضوع بیشتر از سوی دلالان مشاهده می‌شود.

بنابراین نوسانات قیمت میلگرد یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی بازار میلگرد است که در صورت عدم مدیریت آن توسط دولت، بورس کالا و کارخانه‌های تولیدکننده، می‌تواند زیان بزرگی به این صنعت وارد کند.

۲- هزینه تولید در بازار میلگرد

همه جا حرف از گرانی است. از قیمت ماکارونی گرفته تا سیب زمینی و پیاز. هر چقدر ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، هزینه تولید نیز گران‌تر خواهد شد. یکی از دلایل آن، واردات مواد اولیه برای تولید محصولات مختلف داخلی است که اغلب با دلار معامله می‌شود. بنابراین بالا رفتن نرخ ارز می‌توان تاثیر بسزایی در خرید مواد اولیه داشته باشد. با افزایش هزینه مواد اولیه، هزینه تولید نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

شما در نظر بگیرید که چنین فرمولی، برای بازار میلگرد نیز وجود دارد. بالاخره باید پذیرفت بخشی از نیاز مواد اولیه تولید میلگرد از طریق واردات تامین می‌شود. از طرفی ، قیمت‌گذاری میلگرد و به طوری کلی محصولات فولادی، بر اساس نرخ جهانی فولاد صورت می‌گیرد که همین موضوع می‎تواند بر افزایش هزینه تولید اثر بگذارد.

۳- هزینه انرژی در بازار میلگرد

یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها، افزایش میزان تقاضا برای مصرف انرژی است. همانطور که می‌دانید، بخش مهمی از مصرف انرژی کشور، از طریق کارخانه‌های تولید فولاد و میلگرد صورت می‌گیرد. البته آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست و هر بنیاد و موسسه‌ای، یک نوع آمار در این زمینه ارائه می‌دهند. ولی آنچه مسلم است، تولید محصولات فولادی نیاز به انرژی زیادی دارد.

از طرفی، برخی کارخانجات تولید میلگرد از فناوری قدیمی استفاده می‌کنند که همین امر موجب می‌شود تا مصرف انرژی مورد نیاز آن‌ها افزایش یابد. بسیاری از کارخانه‌های تولید فولاد در ایران با کوره بلند کار می‌کنند که منبع اصلی آن گاز است. در حالی که امروزه در دنیا برای تولید فولاد از کوره قوس الکتریکی استفاده می‌کنند. این کوره معمولا با انرژی برق کار می‌کند.

علاوه بر این، کارشناسان تولید فولاد و میلگرد توصیه می‌کنند که شرکت‌های بزرگ به سمت راه‌اندازی سیستم تولید برق از طریق انرژی پاک بروند. با توجه به اینکه بیشتر کارخانه‌های تولید فولاد و میلگرد در منطقه کویر ایران مستقر هستند، منطقی است که آن‌ها به سمت تولید انرژی از طریق پنل‌های خورشیدی گام بردارند که البته در حال حاضر هزینه تامین و خرید آن‌ها بسیار بالاست.

بنابراین چالش تامین انرژی برای بازار میلگرد یک موضوع مهم حیاتی است که اگر به آن توجه نشود، ممکن است در فصول گرم سال مانند تابستان و حتی بهار، تولید فولاد و میلگرد دچار رکورد شود.

۴- هزینه حمل و نقل در بازار میلگرد

یکی دیگر از چالش‌های بازار میلگرد، موضوع حمل و نقل است. شما در نظر بگیرید که برای انتقال ۵ تن بار میلگرد، نیاز به یک کامیون مخصوص حمل بار محصولات فولادی وجود دارد.

هر چقدر مسافت انتقال بار از درب کارخانه بیشتر باشد، هزینه آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به طوری که برخی خریداران میلگرد اذعان می‌کنند که خرید میلگرد با مسافت زیاد، صرفه اقتصادی ندارد.

همین امر علتی برای رکود بازار میلگرد و رونق فروش میلگردهای بی کیفیت چند ساله می‎‌شود که تاثیر مستقیم بر کیفیت ساخت و سازها می‌گذارد. بنابراین یکی از چالش‌های پیش روی بازار میلگرد، هزینه حمل و نقل است که باید برای آن فکری اساسی صورت گیرد.

۵- چالش‌های صادرات در بازار میلگرد

وقتی بازار داخلی دچار رکود است، برای حفظ میزان تولید کارخانجات و جلوگیری از توقف تولید، باید دست به دامان صادرات شد. صادرات تنها راه نجات تولید در زمان رکود داخلی است. بنابراین وقتی بازار میلگرد داخلی دچار رکود باشد، باید به صنعتگران اجازه داد تا محصولات خود را با قیمت جهانی و حداقل پرداخت عوارض صادراتی به کشورهای مقصد ارسال کنند.

این روش باعث بیشتر شدن حجم نقدینگی کارخانجات داخلی برای خرید مواد اولیه، قطعات و تکنولوژی روز می‌شود. در نتیجه تولیدکننده می‌تواند در کنار مصرف انرژی کمتر، میلگردهای تولیدی را با قیمت پایین‌تر به بازار داخلی عرضه کند. به طوری که بخش مهمی از سود تولید خود را از طریق صادرات تامین نماید.

البته این روش با افزایش عوارض صادراتی به صورت سالانه، مشکلات جدی برای صنعتگران حوزه میلگرد به وجود آورده است. بنابراین یکی از چالش‌های پیش روی بازار میلگرد، عدم امکان صادرات با صرفه اقتصادی برای تولیدکننده است که برای رفع آن باید فکر اساسی کرد.

۶- چالش‌‌ مواد اولیه در بازار میلگرد

وقتی بازار دچار رکود باشد، نقدینگی نیز پایین می‌آید. کاهش نقدینگی یعنی عدم توان برای خرید مواد اولیه و در نتیجه بسته شدن درب کارخانه است. برای جلوگیری از چالش تامین مواد اولیه تولید میلگرد در کشور، باید به سمت اکتشافات جدید سنگ آهن رفت یا در صورت امکان بتوان مواد اولیه کافی با قیمت مناسب از کشورهای همسایه وارد کرد.

وقتی تولیدکننده میلگرد با چالش مواد اولیه روبرو می‌شود، این اتفاق بر یک چرخه تولید و مصرف اثر می‌گذارد که یکی از نتایج آن کاهش میزان ساخت و ساز در کشور است.

۷- تورم و رکود در بازار ساختمان‌سازی

تورم عامل اصلی رکود در اقتصاد است. شما در نظر بگیرید که پول زیادی در دست دارید اما وقتی برای خرید به یک فروشگاه می‌روید، متوجه می‌شوید که با همان حجم زیاد پول، تنها می‌توان چند وسیله خرید. در حالی که با مقایسه این اتفاق طی دهه‌های گذشته، می‌توان پی برد که با ۱۰ میلیون تومان سال ۱۴۰۳، هرگز نمی‌توان محصولاتی را خرید که در سال ۱۳۷۵ امکان آن وجود داشت. یعنی برای خرید به همان مقدار، باید حجم پول را افزایش داد. این مثال تشریح تورم به زبان ساده بود.

حال در نظر بگیرید که بازار فولاد و میلگرد کشور هم به واسطه افزایش میزان تورم، متضرر خواهد شد. ضرر اصلی تورم در بازار میلگرد، بیشتر متوجه تولیدکنندگان است. بنابراین خریداران در وضع فعلی، تمایلی به ثبت تقاضا برای میلگرد ندارند. همین امر را می‌توان به میزان تقاضا برای مسکن و بالا رفتن اجاره بها و رهن خانه ارتباط داد. زیرا هر چقدر تقاضا برای میلگرد بیشتر باشد، یعنی احتمالا میزان تولید مسکن نیز افزایش یافته است.

اندازه بازار میلگرد در جهان چقدر است؟

بر اساس آخرین تحقیقات، اندازه بازار جهانی میلگرد فولادی در سال ۲۰۲۳ به ۱۶۰۲۷۷.۹۵ میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود در دوره پیش‌بینی با CAGR 5.57 درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۳۲ به ۲۲۱،۸۵۹.۳۳ میلیون دلار برسد. گزارشی که ترجیحات مشتری و رفتارهای خرید را مطالعه عمیقی ارائه می‌دهد که مبتنی بر کاربردها و موارد مصرف میلگرد در صنایع مختلف (ساختمان‌های مسکونی، زیرساخت‌های عمومی، صنعتی) را شامل می‌شود.

چالش‌های پیش روی بازار میلگرد

بازیگران کلیدی بازار میلگرد در جهان

لیست بازیگران اصلی میلگرد فولادی عبارتند از:

  • Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation
  • بائو استیل
  • جیانگ سو شاگانگ
  • Nucor
  • EVRAZ
  • تاتا استیل
  • هیوندای استیل
  • JFE Bars & Shapes Corporation
  • مچل
  • فولاد سلسا
  • ArcelorMittal
  • گروه ریوا
  • گروه شوگانگ
  • آهن و فولاد هبی
  • گرداو
  • شرکت آهن و فولاد پوهانگ

چشم‌انداز بازار جهانی میلگرد فولادی

داده‌ها و تحلیل‌های جهانی برای کشورهای تولیدکننده میلگرد مانند ایالات متحده، کانادا، مکزیک، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، ایتالیا، چین، ژاپن، کره، هند، آسیای جنوب شرقی، استرالیا، برزیل، عربستان سعودی، ایران و … نشان می‌دهد که این بازار به طور جدی در سال جاری میلادی و سال‌‎های پیش رو برای مناطقی آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا، رشد چشمگیری خواهد داشت.

کلام آخر

در این گزارش به چالش‌های پیش روی بازار میلگرد اشاره کردیم. همچنین در ادامه به اندازه بازار جهانی میلگرد اشاره‌ای داشتیم که می‌تواند نشان‌دهنده میزان اثرگذاری آن در اقتصاد دنیا باشد. آنچه مسلم است، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بازار میلگرد در ایران، شامل هزینه تولید، کمبود مواد اولیه، بالا رفتن قیمت انرژی و حمل و نقل، تورم و بسیاری موارد دیگر می‎شود. برای حل این چالش‌ها، باید فکر اساسی کرد تا بتوان رونق دوباره‌ای در صنعت فولاد و میلگرد به همراه افزایش میزان تولید مسکن در کشور بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.