افزایش صادرات فولاد چین در نیمه اول ۲۰۲۴

به نظر می‌رسد که افزایش صادرات فولاد چین به مرحله جدیدی از شکوفایی نزدیک می‌شود. زیرا این کشور قصد دارد تا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴، به دلیل مصرف ضعیف داخلی، فولادسازان داخلی مازاد تولید را به سمت بازارهای صادراتی محافظت نشده هدایت می‌کنند. در این گزارش به افزایش صادرات فولاد چین در نیمه اول ۲۰۲۴ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

افزایش صادرات فولاد چین

افزایش صادرات فولاد چین

در نیمه اول سال ۲۰۲۴، فولادسازان چینی به طور قابل توجهی صادرات فولاد را ۲۴ درصد در مقایسه با ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ (به ۵۳.۴ میلیون تن) افزایش دادند. تولیدکنندگان داخلی در تلاشند تا بازارهایی برای محصولات خود بیابند که از تقاضای داخلی پایین و کاهش سود رنج می‌برند.

در عین حال، شرکت‌های چینی به دلیل اعمال تدابیر حفاظتی با هدف محدود کردن واردات چینی، در بازارهای صادراتی با چالش‌هایی مواجه هستند. این عوامل محیطی چالش برانگیز برای توسعه صنعت فولاد چین ایجاد می‌کند که باید با واقعیت‌های جدید هم در داخل و هم در سطح جهانی سازگار شود.

افزایش صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۱ آغاز شد، زمانی که مقامات محلی حمایت از صنعت فولاد را در پاسخ به همه‌گیری COVID-19 افزایش دادند. در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲، به لطف تقاضای داخلی پایدار بخش ساخت و ساز، صادرات در ۶۶-۶۷ میلیون تن در سال حفظ شد. با این حال، در سال ۲۰۲۳، ساخت و ساز در این کشور به طور قابل توجهی کاهش یافت. در نتیجه مصرف فولاد نیز کاهش پیدا کرد که منجر به افزایش صادرات بیش از ۳۴ درصد در سال به ۹۰.۳ میلیون تن شد.

چشم‌انداز صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۴

کارشناسان بر این باورند که در سال ۲۰۲۴، افزایش صادرات فولاد چین به خارج از کشور مجددا حداقل ۲۷ درصد در سال رشد خواهد کرد و از رکورد ۱۱۰ میلیون تنی که در سال ۲۰۱۵ مشاهده شد، فراتر خواهد رفت.

بر اساس گزارش Global Energy Monitor تا آوریل ۲۰۲۴، ظرفیت تولید فولاد چین در سال ۱.۰۷۴ میلیارد تن در مقایسه با ۱.۱۱۲ میلیارد تن در مارس ۲۰۲۳ برآورد شده است.

در همان زمان، طی نیمه اول سال، تولید فولاد در این کشور با ۱.۱ درصد کاهش در سال به ۵۳۰.۵۷ میلیون تن رسید. با این حال، نرخ کاهش ظرفیت‌های موجود و تولید فولاد همچنان از نرخ کاهش مصرف ظاهری فراتر نمی‌رود که طی ۶ ماه با ۳.۳ درصد کاهش سالانه به ۴۸۰.۷۹ میلیون تن رسید.

علی‌رغم ضعف تقاضای داخلی، فولادسازان چینی عجله‌ای برای کاهش ظرفیت تولید ندارند که منجر به صادرات بی رویه و کاهش قیمت فولاد می‌شود. این به نوبه خود مشکلات جدی برای فولادسازان در بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند که تنها در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴، ۱.۳۹ میلیون تن فولاد از چین صادر شده است.

اگرچه این رقم نسبت به سال قبل کاهش یافته است اما محصولات چینی همچنان در حجم زیادی وارد بازار اتحادیه اروپا می‌شوند و سهمیه‌ها و محدودیت‌های موجود را از طریق بازارهای مصر، هند، ژاپن و ویتنام دور می‌زنند که واردات محصولات مربوطه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

چالش‌های صنعت فولاد چین

شرکت‌های فولادی چینی می‌توانند برای مدتی با زیان کار کنند تا تولید را کاهش ندهند. آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای بازاریابی محصولات خود هستند. امید به مصرف بیشتر فولاد در چین محقق نشد زیرا هیچ اقدام موثری برای حمایت از ساخت و ساز ارائه نشد. آندری گلوشچنکو، تحلیلگر مرکز GMK گفت: در نتیجه، ما شاهد صادرات بیشتر و بیشتر فولاد از چین به بازارهای خارجی هستیم.

کشورهای بیشتری که با هجوم واردات از چین مواجه هستند، سعی می‌کنند با اعمال محدودیت‎های مختلف از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند. تعداد تحقیقات ضد دامپینگ در سراسر جهان از پنج مورد در سال ۲۰۲۳ که سه مورد آن مربوط به کالاهای چینی بود، به ۱۴ مورد در سال ۲۰۲۴ (از اوایل ژوئیه) آغاز شد که ده مورد آن به چین تعلق۵ داشت. این رقم در مقایسه با ۳۹ مورد در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کم است، دوره‌ای که مجمع جهانی ظرفیت مازاد فولاد (GFSEC) در بحبوحه افزایش شدید صادرات چین تأسیس شد.

در ۸ آگوست ۲۰۲۴، کمیسیون اروپا آغاز تحقیقات ضد دامپینگ در مورد واردات انواع خاصی از محصولات فولادی نورد گرم از مصر، هند، ژاپن و ویتنام را اعلام کرد.

در بحبوحه فشار فزاینده بر بازارهای جهانی به دلیل افزایش صادرات فولاد چین و نیز بالا بردن اقدامات حفاظتی توسط سایر کشورها، چین مجبور است به دنبال رویکردهای جدیدی برای تثبیت وضعیت باشد. ادامه گسترش در بازارهای صادراتی بدون در نظر گرفتن رقابت جهانی می‌تواند منجر به تشدید بیشتر درگیری‌ها و محدودیت‎های جدید شود.

این موضوع در بلندمدت می‌تواند تأثیر منفی بر صنعت فولاد چین داشته باشد که بر نیاز به یافتن استراتژی توسعه متوازن‌تر و همکاری در سطح بین‌المللی تأکید دارد.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع رویکرد چین نسبت به صادرات محصولات فولاد صحبت کردیم. افزایش صادرات فولاد چین در نیمه نخست سال ۲۰۲۴، رویکرد جدید این کشور است. این رویکرد می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها و افزایش تولید فولاد در این کشور منجر شود.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.