صادرات ۹۰.۳ میلیون تنی فولاد چین | افزایش سهم کوره‌های قوس الکتریکی در تولید فولاد

صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۳، ۳۶.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد و به ۹۰.۳ میلیون تن رسید. همچنین فولاد چین در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ با افزایش قیمت به ویژه برای محصولاتی مانند میلگرد، و مفتول مواجه بوده است. در این گزارش به قیمت و نمودار صادرات فولاد چین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ و پیش‌بینی سهم ۲۰ درصدی EAF در تولید فولاد چین تا سال ۲۰۳۰ اشاره می‌کنیم. برای خواندن ادامه گزارش، مجله کارآهن را دنبال کنید.

سهم ۲۰ درصدی EAF در تولید فولاد چین تا سال ۲۰۳۰

هفت بخش دولتی چین پیشنهادی را با هدف افزایش سهم کوره‌های قوس الکتریکی (EAFs) در تولید فولاد به بیش از ۲۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرده اند. این توسط SteelOrbis گزارش شده است.

این گام به سبز شدن صنعت تولید، شکل‌گیری مزیت‌های رقابتی جدید صنعتی در اجرای اهداف زیست‌محیطی کشور و نیز تسریع در ساخت سیستم صنعتی مدرن و ترویج نوع جدیدی از صنعتی‌سازی کمک می‌کند.

از جمله آژانس‌هایی که این پیشنهاد را ارائه کردند، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT)، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC)، وزارت دارایی، و وزارت محیط زیست و حفاظت از محیط زیست هستند.

در ماه دسامبر گذشته، شورای دولتی چین طرحی را برای بهبود کیفیت هوای این کشور در بلندمدت به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای ارتقای توسعه اقتصادی با کیفیت اعلام کرد. بر اساس این طرح، مقامات به ترویج توسعه فولادسازی الکتریکی ادامه خواهند داد که تا سال ۲۰۲۵، ۱۵ درصد از کل تولید فولاد را به خود اختصاص خواهد داد.

تحلیلگرانی مانند مورگان استنلی معتقدند که هدف چین برای دستیابی به سهم ۱۵ درصدی از تولید فولاد EAF تا سال ۲۰۲۵ تا حدودی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد، زیرا این کشور در حال تجربه معکوس در استفاده از قراضه است. از سال ۲۰۱۷، این کشور سالانه ۱۱۰ میلیون تن در ظرفیت EAF جدید به عنوان بخشی از برنامه جایگزینی سرمایه گذاری کرده است اما میانگین نرخ بهره‌برداری ۶۰ درصد بود.

همانطور که مرکز GMK پیشتر گزارش داد، فولادسازان چینی در سال ۲۰۲۳، ۱.۰۱۹ میلیارد تن فولاد تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۶ درصد افزایش داشت. این بدان معناست که روند نزولی صنعت فولاد کشور پس از دو سال متوالی کاهش تولید متوقف شده است.

صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳، شرکت‌های فولاد چین صادرات محصولات فولادی خود را ۳۶.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش دادند و به ۹۰.۳ میلیون تن رساندند. محموله‌های صادراتی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ رسیده است. این خبر را داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA) نشان می‌دهد.

در دسامبر ۲۰۲۳، فولادسازان چینی ۷.۷۳ میلیون تن فولاد صادر کردند که ۳.۵ درصد نسبت به نوامبر کاهش داشت. متوسط قیمت صادراتی در ماه دسامبر به ۸۲۴.۹ دلار در هر تن رسید که ۱۴ دلار در هر تن یا ۱.۷ درصد افزایش یافت.

واردات فولاد به چین در ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ به ۷.۶۴ میلیون تن رسید که ۲۷.۶ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ است. در ماه دسامبر، مصرف‌کنندگان فولاد چین، ۶۶۵ هزار تن فولاد وارد کردند که ۸.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت.

متوسط قیمت فولاد وارداتی در آذرماه به ۱۵۶۹.۶ دلار در هر تن رسید که نسبت به نوامبر ۳.۶ درصد کاهش داشته است.

نرخ بالای صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۳ به دلیل قیمت پایین محصولات فولادی در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده و همچنین تقاضای داخلی ضعیف در طول سال بود. این امر تولیدکنندگان داخلی را مجبور کرد تا محصولات مازاد خود را به خارج از کشور ارسال کنند.

بخش عمده فولاد به مناطقی که موانع تجاری وجود ندارد از جمله آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، آسیای جنوبی، آمریکای مرکزی و غیره صادر می‌شود.

همانطور که مرکز GMK پیشتر گزارش داده بود، چین تولید فولاد را ۱.۵ درصد در سال افزایش داد و به ۹۵۲.۱۴ میلیون تن در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ رساند.

همچنین در ماه نوامبر، فولادسازان چینی تولید فولاد را ۳.۸ درصد ماه به ماه کاهش دادند و آن را ۰.۴ درصد در سال افزایش دادند و به ۷۶.۱ میلیون تن رساندند. بنابراین در سال ۲۰۲۳، تولید فولاد چین احتمالا از ۱ میلیارد تن فراتر خواهد رفت.

فولاد چین

نمودار صادرات فولاد چین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳

برای سال ۲۰۲۴، برنامه‌های تولیدکنندگان چینی در مورد صادرات نیز بلندپروازانه است، اگرچه انتظار می‌رود که کاهش یابد.

یک تاجر چینی گفت: کارخانه‌ها نمی‌توانند ۹۰ میلیون تن صادرات را برای مدت طولانی حفظ کنند اما امسال معتقدیم که ما همچنان شاهد ۸۰ میلیون تن یا کمی بیشتر خواهیم بود. بنابراین هنوز بسیار بالاتر از سطح قبلی ۲۰۱۹-۲۰۲۲ است.

وی اشاره کرد: با این حال، برخی از کارخانه‌ها در حال تغییر استراتژی خود در بازارهای صادراتی هستند. به طوری که محصولات معمولی دیگر هدف ما نیستند. زیرا بازار توسط معاملات بدون مالیات بر ارزش افزوده که قیمت‌های آن همیشه پایین است، نابود می‌شود.

تاجر چینی تاکید کرد: برای مقابله با آن باید استراتژی را تغییر دهیم، بنابراین هدف ماCRC ، ورق فولادی و سایر محصولات گران‌ قیمت است، جایی که فروشندگان بدون مالیات بر ارزش افزوده درگیر نیستند.

نماینده یکی از کارخانه‌های بزرگ فولاد چین گفت: در ماه دسامبر سال گذشته، صادرات فولاد نهایی چین با ۳.۵ درصد کاهش در ماه به ۷.۷۲۸ میلیون تن رسید. در حالی که آمار صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۳ نشان دهنده افزایش قدرتمند ۴۳.۱ درصدی نسبت به در سال گذشته است.

وی اذعان داشت: در دسامبر سال گذشته، واردات فولاد نهایی چین به ۶۶۵۰۰۰ تن بود که ۸.۳ درصد در ماه افزایش داشت، در حالی که سالانه پنج درصد کاهش را نشان داد. در حال که طی سال ۲۰۲۳، فولاد چین ۷.۶۴۵ میلیون تن فولاد تمام شده وارد کرد که نسبت به سال قبل، ۲۷.۶ درصد کاهش داشت.

در نمودار زیر، آمار صادرات فولاد چین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ را مشاهده می‌کنید:

فولاد چین

افزایش قیمت فولاد ساختمانی چین

قیمت‌های فولاد چین (فولاد سازه‌ای)، به‌ویژه میلگرد و مفتول، در ماه نوامبر در بحبوحه بهبود جو بازار به ثبات خود ادامه خواهد داد.

به گزارش Steel Mint، این پیش‌‎بینی توسط Mysteel در آخرین گزارش ماهانه خود ارائه شده است. در عین حال، ممکن است حجم تولید این محصولات فولادی به دلیل عوامل فصلی کاهش یابد.

به گفته تحلیلگران، به دلیل سیاست های اقتصاد کلان دولت چین، جو بازار به طور قابل توجهی در حال بهبود است.

از سرگیری قیمت فولاد ساختمانی در کشور در پایان مهرماه پس از قیمت‌های پایین ابتدای ماه رخ داد. این رخداد عمدتا به دلیل کاهش سریع موجودی‌ها و بهبود تقاضای مصرف‌کننده نهایی و نیز تأثیر مثبت مجموعه‌ای از اقدامات محرک اقتصادی دولت، بر احساسات بازار بود.

فولاد چین

آمار تولید میلگرد و مفتول چین

به گفته My steel، قیمت داخلی میلگرد HRB400E با قطر ۲۰ میلی‌متر در چین، فشارسنج احساسات در بازار فولاد چین، ۳۷ یوان در هر تن (۵.۱ دلار در هر تن) افزایش یافت و به ۳۸۷۸ یوان در هر تن، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، در ماه از پایان سپتامبر تا پایان اکتبر رسید.

در ماه اکتبر، تولید میلگرد و مفتول در چین کاهش یافت؛ زیرا کارخانه‌های فولاد داخلی از فروش این محصولات متحمل ضرر شدند. وضعیت در کارخانه‌های مجتمع و مینی متفاوت بود: اولی تولید این فولاد بلند را کاهش و دومی کمی آن را افزایش داد.

تا پایان مهرماه، تولید هفتگی میلگرد در بین ۱۳۷ تولیدکننده فولاد چین که توسط مایستیل دنبال می‌شوند با ۲۷ هزار تن کاهش نسبت به ماه قبل به ۲.۶۱ میلیون تن، مفتول با ۱۹.۳ هزار تن مترمربع به ۱.۰۵ میلیون تن رسید.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، شرکت دولتی فولاد Bao steel انتظار دارد که تقاضای فولاد در چین در سه ماهه چهارم سال جاری و تا سال ۲۰۲۴ توسط هر دو بخش زیرساخت سنتی و جدید پشتیبانی شود. این در بحبوحه آخرین اقدامات محرک اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

افزایش صادرات ۳۴.۸ درصدی محصولات فولادی چین

در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی چین صادرات محصولات فولادی را ۳۴.۸ درصد (تا ۷۴.۷۳ میلیون تن) نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش دادند. این موضوع را داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA) نشان می‌دهد.

  • در اکتبر ۲۰۲۳، فولادسازان چینی ۷.۹۴ میلیون تن فولاد برای صادرات ارسال کردند که ۱.۵ درصد کمتر از ماه سپتامبر بود.
  • متوسط قیمت صادراتی در ماه اکتبر ۷۹۲ دلار در هر تن بود که ۲۲.۱ دلار در هر تن یا ۲.۷ درصد کمتر از ماه به ماه است.
  • در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، واردات فولاد به چین ۶.۳۷ میلیون تن بود که ۳۰.۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است.
  • در اکتبر، مصرف کنندگان چینی ۶۶۸ هزار تن فولاد وارد کردند که ۴.۴ درصد بیشتر از ماه قبل است.
  • متوسط قیمت فولاد وارداتی در مهرماه ۱۵۱۷.۱ دلار در هر تن بود که نسبت به شهریور ماه، ۷.۱ درصد کاهش داشته است.

شاخص‌های بالای صادرات فولاد از چین به دلیل قیمت پایین محصولات فولادی در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده و همچنین تقاضای پایین داخلی است که تولیدکنندگان داخلی را مجبور می‌کند سایر محصولات را به خارج از کشور ارسال کنند.

فولاد چین به چه مناطقی صادر می‌شود؟

حجم عمده فولاد چین به مناطقی است که در آنجا موانع تجاری وجود ندارد که شامل مناطق زیر می‌شود:

  • آسیای جنوب شرقی
  • خاورمیانه
  • آسیای جنوبی
  • آمریکای مرکز.

صادرات بین فوریه و آگوست رشد را نشان می‌دهد اما این آمار از ماه ژوئن، بر طبل کاهشی می‌کوبد که احتمالا به دلیل کاهش تقاضا در خارج از این کشور است؛ زیرا کشورهای هدف صادراتی فولاد چیمخ، با تورم و کاهش قدرت خرید دست و پنجه نرم می‌کنند.

از طرفی، تقاضای داخلی برای محصولات فولادی چین به دلیل مصرف ضعیف در صنعت ساختمان، همچنان پایین است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۳

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳، چین صادرات فولاد را ۱۰ درصد در سال افزایش دهد و به بیش از ۷۲ میلیون تن برساند. یعنی در نیمه دوم سال، حجم صادرات فولاد چین به تدریج در پویایی ماهانه کاهش یاتبد؛ البته این آمار نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر خواهد بود.

همانطور که مرکز GMK پیشتر گزارش داد، چین در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ تولید فولاد را ۱.۷ درصد در سال افزایش داد و به ۷۹۵.۰۷ میلیون تن رساند.

در ماه سپتامبر، فولادسازان چینی تولید فولاد را ۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش دادند و به ۸۲.۱۱ میلیون تن نزدیک کردند.

فولاد چین

کاهش قیمت فولاد چین

به گزارش کارآهن، وزارت بازرگانی چین (MOC) اعلام کرد که در دوره زمانی ۲۸ اوت تا ۱ سپتامبر سال جاری (۲۰۲۳) میانگین کلی قیمت فولاد تمام شده در چین اندکی کاهش یافته است.

کاهش قیمت محصولات فولادی در چین

متوسط قیمت ورق فولادی، میلگرد و مفتول در هفته به ترتیب ۰.۵، ۰.۴ و ۰.۴ درصد کاهش داشته است. در همین بازه زمانی، متوسط قیمت زغال سنگ حرارتی ۰.۱ درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، میانگین قیمت زغال سنگ کک و زغال سنگ کلوخه بدون دود به ترتیب ۰.۲ درصد در طول هفته کاهش قیمت داشته است.

کلام آخر

در این گزارش به موضوع افزایش قیمت فولاد چین در سال ۲۰۲۳ و افزایش سهم کوره‌های قوس الکتریکی (EAFs) در تولید فولاد چین پرداختیم. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی Steel Mint، این کشور در سه ماهه پایانی سال، با افزایش قیمت فولاد مواجه بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فولاد چین، به مجله کارآهن مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.