لیست انواع فلزات به همراه جدول کامل

انواع فلزات یا بهتر بگوییم که انواع مختلف فلز وجود دارد که می‌توان از بین آن‌ها گریدهای مختلفی را انتخاب کرد. فلزاتی مانند آهن، فولاد، مس، برنز، برنج، آلومینیوم، تیتانیوم و سرب، کاربردهای مختلفی در زندگی روزمره ما دارند. در این مقاله به معرفی انواع فلزات و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله کارآهن را دنبال کنید.

انواع فلزات صنعتی

اگرچه فلزات خواص مشابهی دارند اما باید دید هر کدام برای چه کاربردی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. چندین ویژگی وجود دارد که باید در نظر گرفت: نقطه ذوب، سهولت ماشینکاری و جوشکاری، استحکام، دوام، زیبایی‌شناسی، تحمل دما، هدایت حرارتی و الکتریکی و البته هزینه.

این خواص و ویژگی‌ها بر اساس آهنی یا غیرآهنی بودن یک فلز (که نشان دهنده وجود آهن است) و یا افزودن سایر فلزات خالص (برای ایجاد آلیاژ) تعیین می‌شود. بنابراین طبقه‌بندی فلزات روشی ارزشمند برای انتخاب مناسب برای یک کاربرد خاص است.

انواع فلزات در جدول تناوبی

دو طبقه‌بندی اصلی برای انواع فلزات در جدول تناوبی بر اساس محتوای آهن یا ساختار اتمی وجود دارد که عبارتند از:

۱- طبقه‌بندی انواع فلزات بر اساس میزان آهن

اینکه آیا یک فلز دارای آهن است یا نه، رایج‌ترین روش طبقه‌بندی است. این نکته باعث می‌شود که فلز آهنی باشد: مانند فولاد، چدن، آهن فرفورژه. همچنین آهن خواص مغناطیسی به فلز می‌دهد و البته آن را مستعد خوردگی می‌کند.

فلزات بدون آهن هیچ خاصیت مغناطیسی ندارند و به عنوان فلزات غیر آهنی نامیده می‎شوند. به عنوان مثال می‌توان به آلومینیوم، سرب، برنج، مس و روی اشاره کرد.

۲- طبقه‌بندی انواع فلزات بر اساس ساختار اتمی

فلزات نیز بر اساس ساختار اتمی آن‌ها طبق تعریف جدول تناوبی طبقه‌بندی می‌شوند. این فلزات بیشتر به عنوان فلز قلیایی، انتقالی (واسطه) یا قلیایی- خاکی قابل شناسایی هستند. فلزات بر اساس ساختار اتمی تمایل دارند به روش‌های مشابهی مانند ذوب کم و کدر شدن در هنگام قرار گرفتن در معرض هوا، رفتار کنند.

انواع فلزات

نام انواع فلز

هنگامی که از محتوای آهن به عنوان راهنمای خود استفاده می‌کنیم، انواع فلزات به سه دسته تقسیم می‌شوند: آهنی، غیر آهنی و آلیاژ فلز.

۱- انواع فلزات آهنی

هنگامی که از محتوای آهن به عنوان راهنمای خود استفاده می‌کنیم، انواع فلزات به سه دسته تقسیم می‌شوند: آهنی، غیر آهنی و آلیاژ فلز.

۱- انواع فلزات آهنی

تقریبا ۹۰ درصد از فلزات ساخته شده فلزات آهنی هستند. برای مثال می‌توان به فولاد اشاره کرد. کلمه “آهن” از کلمه لاتین “ferrum” به معنای “آهن” گرفته شده است. فلزات آهنی عبارتند از فولاد، چدن و ​​همچنین آلیاژهای آهن با سایر فلزات (مانند فولاد ضد زنگ).

مهم‌ترین ویژگی‌ها انواع فلزات آهنی عبارتند از:

  • ماندگاری بالا
  • استحکام کششی مناسب
  • رسانایی الکتریکی خوب
  • مقاوم در برابر خوردگی کم
  • قابل بازیافت
  • معمولا مغناطیسی
  • نقره‌ای رنگ

فلزات آهنی مانند چدن و ​​آهن فرفورژه یا فولاد کربنی به دلیل استحکام کششی و دوام خود معروف هستند. در نتیجه، آنها به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند تا ساختار یا اسکلت پل‌ها و آسمان خراش‌ها را فراهم کنند. فلزات آهنی همچنین در صنعت حمل و نقل، لوله‌کشی، اتومبیل، راه آهن و طیف وسیعی از ابزارهای تجاری و خانگی یافت می‌شوند.

محتوای کربن بالای اکثر فلزات آهنی به این معنی است که آن‌ها در برابر زنگ زدگی آسیب‌پذیر هستند. آهن فرفورژه از این امر مستثنی است. زیرا خلوص آن باعث مقاومت در برابر خوردگی می‌شود.

همچنین عناصر آلیاژی باعث می‌شود که فولاد در برابر زنگ زدگی به ویژه هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت، مقاوم‌تر شود. به عنوان مثال می‌توان به اضافه کردن کروم برای تولید فولاد ضد زنگ اشاره کرد.

انواع فلزات آهنی هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طیف وسیعی از کاربردهای مختلف، مانند بزرگترین سازه‌ها تا کوچک‌ترین مهره‌ها و پیچ‌ها استفاده می‌شوند. از آنجایی که بیشتر فلزات آهنی مغناطیسی هستند، در الکتریکی و موتوری نیز کاربرد دارند.

۲- انواع فلزات غیر آهنی

فلزات غیر آهنی، آلیاژها یا فلزاتی هستند که فاقد آهن (یا خیلی کم) هستند. این نوع محصولات به دلیل وزن سبک تر از فلزات آهنی، گران تر به فروش می‌رسند. مهم‌ترین ویژگی‌های انواع فلزات غیرآهنی عبارتند از:

  • خواص غیر مغناطیسی
  • ساخت آسان (از جمله ماشین‌کاری، ریخته‌گری و جوشکاری)
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • هدایت حرارتی و الکتریکی خوب
  • چگالی کم
  • غیر مغناطیسی
  • تنوع رنگ

انواع فلزات غیر آهنی معمولا از مواد معدنی مانند کربنات‎ها، سیلیکات ها و سولفیدها قبل از تصفیه از طریق الکترولیز به دست می‌آیند. این نوع فلزات شامل آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع، تیتانیوم و روی و همچنین آلیاژهای مس مانند برنج و برنز هستند. سایر فلزات غیرآهنی کمیاب یا گرانبها عبارتند از طلا، نقره، پلاتین، کبالت، جیوه، تنگستن، لیتیوم و زیرکونیوم.

فلزات غیر آهنی برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای تجاری، صنعتی و مسکونی استفاده می‎شوند. برخی مانند آلیاژهای آلومینیوم یا تیتانیوم می‌توانند جایگزین فولاد شوند. با این حال، آن‌ها اغلب گران هستند.

فلزات غیرآهنی مانند طلا و نقره به دلیل نرم و چکش خوارتر بودن، می‌توانند برای کاربردهای زیبایی‌شناسی مورد استفاده قرار گیرند.

۳- آلیاژهای فلزی

آلیاژهای فلزی ترکیبی بیش از یک عنصر هستند. به عنوان مثال، برنج، آلیاژی از دو فلز مس و روی است. فولاد آلیاژی از یک عنصر فلزی (آهن) و حدود ۲ درصد از یک عنصر غیرفلزی (کربن) است.

آلیاژ کردن یک فلز روشی برای تقویت آن است. هر ماده درون آلیاژ چیز متفاوتی را در ترکیب ایجاد می‌کند و محصول منحصربه‌فردی را به وجود می‌آورد که سخت‌تر، بادوام‌تر، مقاوم‌تر در برابر خوردگی است یا قابلیت‌های تحمل بار را افزایش می‌دهد.در نتیجه تقاضای زیادی برای کاربردها و صنایع مختلف مانند تولید، الکترونیک، معماری، لوله‌کشی و صنایع خودروسازی و هوافضا دارند.

آهن و آلیاژهای آن به همراه خواص

در جامعه مدرن، آهن مهم‌ترین فلز از میان انواع فلزات است. از آنجایی که تقریبا ۵ درصد از پوسته زمین آهن است، بنابراین یافتن آن نیز کار سختی نیست.

فلز خام اصلی، همان آهن خام است که می‌توان آن را بیشتر تصفیه کرد تا آهن خالص به دست آید. این فلز اگرچه قوی‌تر از سایر فلزات است اما در برابر خوردگی مقاوم نیست.

همچنین به دلیل چگالی بالا بسیار سنگین است. افزودن کربن به آهن (ایجاد فولاد کربنی) برخی از این ضعف‌ها را برطرف می‎کند. این توانایی ایجاد انواع مختلف فولاد است که آهن را در زندگی ما بسیار مهم می کند. از گیره کاغذ گرفته تا آسمان خراش.

انواع فلزات و کاربرد آنها

در ادامه به برخی از متداول‌ترین انواع فلزات اشاره می‌کنیم:

۱- آهن

آهن رایج ترین و ارزان ترین فلز است. سه نوع آهن وجود دارد که شامل آهن خام، چدن و ​​فرفورژه می‌شود. در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

آهن خام: به عنوان ماده خام برای تولید انواع فلزات آهنی مانند چدن و ​​فولاد استفاده می‌شود.

چدن: از ذوب آهن خام با کک و سنگ آهک تولید می‌شود. چدن معمولا شکننده است و نقطه ذوب پایینی دارد. با این حال، چدن یک ماده مهندسی ایده‌آل با طیف گسترده‌ای از کاربردها، به ویژه در صنعت خودروسازی است. دلیل این موضوع به نقطه ذوب نسبتا پایین، قابلیت ریخته گری، ماشین کاری عالی و مقاومت در برابر تغییر شکل و سایش چدن برمی‌گردد.

آهن فرفورژه: سختی بالا، انعطاف‌پذیری و مقاوم در برابر خوردگی، از جمله ویژگی‌های آهن فرفورژه است. آهن فرفورژه برای آهنگری در محصولاتی مانند نرده‌های محافظ، درب‌ها و مبلمان ایده آل است. با این حال، امروزه فولاد نرم، کم و بیش جایگزین آهن فرفورژه شده است.

۲- فولاد

فولاد آلیاژی است که از چندین عنصر شیمیایی به همراه آهن و کربن برای ایجاد یک فلز قوی و مقاوم در برابر شکست تشکیل شده است. استحکام کششی بالا و هزینه کم، آن را به پرکاربردترین ماده برای طیف بسیار متنوعی از محصولات تبدیل می‌کند: از ساختمان‎ها، تسلیحات و ماشین‌آلات گرفته تا تجهیزات الکتریکی و انواع ابزار.

رایج‎ترین انواع فولاد عبارتند از:

فولاد کربنی: به عنوان یک فولاد پایه حاوی کربن و آهن تعریف می‌شود که گاهی اوقات عناصر دیگر در مقادیر بسیار کم به آن اضافه می‌گردد. این عناصر آلیاژی عبارتند از منگنز، وانادیوم، کروم، نیکل و تنگستن.

انواع عناصر آلیاژی اضافه شده به فولاد، استحکام و مقاومت در برابر سایش این محصول را تغییر داده و خواص الکتریکی و نیز مغناطیسی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این فلز که برای ساخت انواع لوله‌ به ویژه در کاربردهای مرتبط با انرژی استفاده می‌شود، یک نوع فلز بسیار رایج با تولید نسبتا ارزان است.

فولاد کربنی به سه دسته کم کربن، کربن متوسط ​​و کربن زیاد تقسیم می‌شود (به عنوان مثال فولاد کربنی ساده، فولاد کم کربن و فولاد نرم که تقریباً جایگزین آهن فرفورژه شده است). هرچه محتوای کربن بیشتر باشد، فولاد سخت‌تر و قوی‌تر است، در حالی که کربن کمتر، فلز نرم‌تر و ارزان‌تری ایجاد می‌کند.

فولاد ضد زنگ: فولاد ضد زنگ حاوی مقدار زیادی کروم است که باعث می شود ۲۰۰ برابر بیشتر از فولاد نرم در برابر خوردگی مقاوم باشد. این یک فلز بسیار با ارزش است که وجود آن شامل برای اتاق جراحی، دندانپزشکی و آشپزخانه‌های خانگی و صنعتی ضروری به حساب می‌‌آید.

۳- فلز مس

مس فلزی نرم، چکش‌خوار و انعطاف پذیر با ظاهری قهوه ای مایل به قرمز است. رسانایی خوبی از الکتریسیته را فراهم می‌کند و می‌تواند ریخته‌گری، آهنگری و نورد شود. فلز مس به طور گسترده برای تولید سیم‌های مسی، سکه و ظروف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- برنز

برنز بیشتر از ترکیب آلیاژهایی مانند مس و قلع ساخته می‌شود. این فلز سختی نسبتا بالایی دارد که در برابر سایش سطحی و خوردگی مقاوم است. همچنین می‌توان به راحتی آن را شکل داد یا به محصولاتی مانند سیم، لوله و ورق درآورد.

برنز را می‎توان به راحتی ذوب و ریخته گری کرد: به ویژه برای کارهای هنری مانند مجسمه‌سازی. آلومینیوم برنز (مس و آلومینیوم) یک فلز قدرتمند است و اغلب در اتصالات لوله، پمپ‌ها، چرخ دنده‌ها، کشتی‎ها و پره‌های توربین ریخته گری یا آهنگری می‌شود.

۵- برنج

برنج ترکیبی از مس و آلیاژ روی است. این نوع فلز بسته به نسبت مس به روی و با افزودن مقادیر کمی از عناصر دیگر، انواع مختلفی دارد. فلز برنج قوی‌تر از مس است اما رسانایی حرارتی و الکتریکی کمتری دارد. همچنین در برابر خوردگی محیط بسیار مقاوم است و به راحتی لحیم‌کاری می‎شود. کاربردهای رایج فلز برنج شامل قفل، چرخ دنده و سوپاپ است.

۶- آلومینیوم

آلومینیوم فلزی سبک وزن است که وقتی با مقادیر کمی از آلیاژهای دیگر ترکیب می‌شود، سخت و سفت می‌گردد. این نوع فلز یکی از انواع فلزات بادوام، دارای رسانای الکتریکی مناسب و مقاوم در برابر خوردگی است.

آلومینیوم به راحتی ماشین کاری می‌شود و قابلیت مغناطیسی ندارد. این فلز به طور گسترده برای کابل‌های سقفی، هواپیما و قطعات خودرو استفاده می‌شود. سبک وزن بودن آن به علاوه طیف گسترده ای از پوشش های سطحی و رنگ‌های موجود، آن را به ماده‌ای محبوب نزد معماران تبدیل کرده است.

۷- تیتانیوم

تیتانیوم به دلیل سبک بودن و قدرت بالا، یکی از انواع فلزات مهندسی مهم است. این فلز از پایداری حرارتی بالایی برخوردار است: حتی در دمای ۴۸۰ درجه سانتیگراد. به این دلایل، تیتانیوم به طور گسترده در صنعت هوافضا استفاده می‌شود.

فلز تیتانیوم همچنین در تجهیزات نظامی، کالاهای ورزشی، صنایع شیمیایی نیز کاربرد دارد. در نهایت، مقاومت آن در برابر خوردگی، این محصول را برای مقاصد پزشکی ایده‌آل می‌کند.

۸- سرب

سرب از نظر وزن، سنگین با نقطه ذوب نسبتا کم است. از آنجایی که سرب فلزی نرم (به راحتی با تیغ برش داده می‌شود) و چکش‌ خوار است، بنابراین استحکامی بالایی ندارد. سرب به طور کلی برای لحیم کاری، به عنوان پوشش مخازن اسیدی، مخازن، لوله‌های آب و به عنوان پوشش کابل‌های برق استفاده می‌شود.

جدول تناوبی انواع فلزات

جدول تناوبی عناصر شیمیایی را بر اساس افزایش عدد اتمی سازماندهی می‌کند. عناصر شیمیایی مواد اولیه‌ای هستند که تشکیل‌دهنده مواد مختلف هستند. همچنین هر یک دارای ویژگی خاصی به نام عدد اتمی خود هستند که از مقدار ذرات ریز (پروتون) موجود در هر اتم به دست می‌آید.

جدول تناوبی عناصر را در ردیف (ترتیب عدد اتمی) و ستون (گروه‌بندی عناصر با خواص شیمیایی مشابه) مرتب می‌کند.  همچنین بیش از ۷۵ درصد از عناصر جدول تناوبی، فلزات هستند.

اساسا جدول تناوبی به شیمیدانان، فیزیکدانان و مهندسان کمک می‎کند تا در مورد عناصر و خواص آن‌ها مانند وزن و پیکربندی الکترونیکی تصمیم‌گیری کنند.

انواع فلزات

نام چند فلز معروف

  • فلز مس
  • آهن
  • آلومینیوم
  • تیتانیوم
  • پالادیوم
  • اکتینیوم
  • برنز
  • سریم
  • کروم
  • کبالت
  • اربیوم
  • ایندیوم
  • لانتانیم
  • سرب
  • منیزیم
  • نیکل
  • فولاد
  • تنگستن
  • وانادیوم
  • روی
  • آدامانتیم
  • آرسنیک
  • بیسموت
  • بوریم

انواع فلزات قلیایی

فلزات قلیایی را می‌توان در ستون اول در سمت چپ جدول تناوبی یافت. آن‌ها فلزات نرمی هستند که واکنش‌پذیری بالایی دارند. همچنین در بیرونی‌ترین لایه فرعی خود دارای یک الکترون هستند.

۶ فلز قلیایی عبارتند از:

  • لیتیوم
  • سدیم
  • پتاسیم
  • روبیدیم
  • سزیم
  • فرانسیم

انواع فلزات قلیایی-خاکی

فلزات قلیایی خاکی در ستون ۲ در سمت چپ جدول تناوبی یافت می‌شوند. آن‌ها به طور کلی سخت‌تر و دارای چگالی بیشتری از فلزات قلیایی هستند.

۶ فلز قلیایی-خاکی عبارتند از:

  • بریلیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • استرانسیوم
  • باریم
  • رادیوم

انواع فلزات واسطه یا انتقالی

فلزات واسطه یا انتقالی در مرکز بدنه اصلی جدول تناوبی یافت می‌شوند. آن‌ها گاهی اوقات فلزات سنگین نیز نامیده می‌شوند و چگالی بیشتری از فلزات قلیایی یا قلیایی-خاکی دارند.

۹ نوع فلز واسطه وجود دارد که عبارتند از:

  • کبالت
  • مس
  • طلا
  • آهن
  • پلاتین
  • نقره
  • تیتانیوم
  • تنگستن
  • روی

انواع فلزات کمیاب زمین

فلزات خاکی کمیاب معمولا در زیر جدول تناوبی اصلی یافت می‌شوند. با این حال، آن‌ها در واقع در وسط جدول تناوبی قرار می‌گیرند. دو نوع فلز خاکی کمیاب وجود دارد که شامل لانتانیدها و اکتینیدها می‌شود.

۱- فلزات لانتانید

۱۵ لانتانید در جدول تناوبی فهرست شده است. همه این عناصر به قدری شبیه هستند که تشخیص آن‌ها، کار بسیار دشوار به حساب می‌آید.

نمونه‌هایی از انواع فلزات لانتانیدها عبارتند از:

  • سریم
  • پرومتیم
  • گادولینیم
  • دیسپروزیم
  • لوتتیوم

۲- فلزات اکتینید

۱۵ فلز اکتینید در جدول تناوبی فهرست شده است. بیشتر این‌ها در طبیعت وجود ندارند. زیرا بسیار ناپایدار هستند اما در راکتورهای هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات تولید می‌شوند.

انواع فلزات اکتینیدها عبارتند از:

  • توریم
  • اورانیوم
  • پلوتونیوم
  • کالیفرنیوم
  • مندلویوم

انواع فلزات گرانبها

  • طلا
  • پالادیوم
  • ایریدیوم
  • رودیوم
  • روتنیوم
  • اوسمیوم
  • رنیوم
  • ایندیوم
  • تیتانیوم
  • تنگستن

سایر انواع فلزات

فلزات فهرست شده به عنوان فلزات دیگر در سمت راست بدنه اصلی جدول تناوبی یافت می‌شوند. گاهی به این فلزات نیمه فلزی و گاهی فلزات پس از گذار می‌گویند. آن‌ها معمولاً نرم تر از سایر فلزات هستند و نقطه ذوب پایین‌تری دارند.

دانشمندان به طور کلی موافق نیستند که کدام عناصر به این دسته تعلق دارند، بنابراین بسته به جدول تناوب، ممکن است بین ۸ تا ۱۴ نمونه باشد. نمونه‌هایی از سایر انواع فلزات عبارتند از:

  • آلومینیوم
  • بیسموت
  • ایندیوم
  • سرب
  • قلع

جدول انواع فلزات

جدول زیر نام انواع فلزات و نمادهای آن‌ها به ترتیب عدد اتمی را نشان می‌دهد. جدول تناوبی نیز به ترتیب عدد اتمی عناصر مرتب شده است.

جدول انواع فلزات
نام فلز و عدد اتمینماد فلز
۳- لیتیومLi
۴- بریلیمB
۱۱- سدیمsodium
۱۲- منیزیمmagnesium
۱۳- آلومینیومAl
۱۹- پتاسیمK
۲۰- کلسیمcalcium
۲۱- اسکاندیومSc
۲۲- تیتانیومTi
۲۳ – وانادیومV
۲۴- کرومCr
۵ – منگنزManganese
۲۶- آهنiron
۲۷ – کبالتCobalt
۲۸- نیکلnickel
۲۹ – مسcopper
۳۰- رویRoy
۳۱- گالیومGa
۳۷- روبیدیومRb
۳۸- استرانسیومSr
۳۹- ایتریومY
۴۰- زیرکونیومZr
۴۱- نیوبیومNb
۴۲- مولیبدنmolybdenum
۴۳- تکنتیومTc
۴۴- روتنیومRo
۴۵- رودیومRh
۴۶- پالادیومPd
۴۷- نقرهsilver
۴۸- کادمیومCadmium
۴۹- ایندیومSn
۵۰-TinSn
۵۵- سزیمCs
۵۶- باریمBa
۵۷- لانتانومla
۵۸- سریمCe
۵۹- پاراسیدیومPr
۶۰- نئودیمیمNd
۶۱- پرومتیمPM
۶۲- ساماریومnoun
۶۳- یوروپیومEuropean Unio
۶۴- گادولینیومGd
۶۵ – تربیومcel
۶۶- دیسپروسیمDy
۶۷- هولمیومho
۶۸- اربیومAr
۶۹- تولیومTm
۷۰- ایتربیومYb
۷۱- لوتتیومLu
۷۲- هافنیومHf
۷۳- تانتالیومto
۷۴- تنگستنW
۷۵- رنیومRay
۷۶- اوسیمیومOs
۷۷- ایریدیومIr
۷۸- پلاتینPat
۷۹- طلاgold
۸۰- جیوهmercury
۸۱- تالیمTl
۸۲- سربlead
۸۳- بیسموتB
۸۴- پولونیومPo
۸۷- فرانسیومFr
۸۸- رادیومRadium
۸۹- اکتینیومAc
۹۰- توریومTh
۹۱- پروتاکتینیومPa
۹۲- اورانیومU
۹۳- نپتونیومNp
۹۴- پلوتونیومPu
۹۵- آمریکیومM
۹۶- کوریمcm
۹۷- برکلیومBk
۹۸- کالیفورنیومCf
۹۹- اینستینیومEs
۱۰۰- فرمیومFormation
۱۰۱- مندلویومMd
۱۰۲- نوبلیومno
۱۰۳- لاورنسیومLr
۱۰۴- رادرفوردیومRf
۱۰۵- دوبنیومDb
۱۰۶- سیبورگیومSg
۱۰۷- بوهریومBh
۱۰۸- هاسیومHs
۱۰۹- متنریومMt
۱۱۰- دارمستاتیومDs
۱۱۱- روئنگنیومRg
۱۱۲- کاپرنیسیومCn
۱۱۳- نیهونیومNh
۱۱۴- فلروویومFl
۱۱۵- موسکوویمMc
۱۱۶- لیورموریومLv

خواص فیزیکی انواع فلزات

رایج‌ترین خواص فیزیکی انواع فلزات عبارتند از:

  • درخشان یا براق
  • تولید صدای زنگ
  • رسانای گرمایی خوب
  • هادی الکتریکی خوب
  • شکل پذیری خوب
  • چکش خواری مناسب

خواص شیمیایی انواع فلزات

رایج‌ترین خواص شیمیایی انواع فلزات عبارتند از:

  • توانایی تشکیل کاتیون با از دست دادن الکترون
  • الکترونگاتیو نسبتا کم را نشان می‌دهد
  • داشتن انرژی یونیزاسیون پایین

کاربرد انواع فلزات

به عنوان مواد اولیه محصولات مورد استفاده در صنعت ساختمان و ….در نظر گرفته می‌شود. همچنین به طور گسترده در ماشین‌آلات تولیدی برای صنایع، کشاورزی و خودروسازی استفاده می‌شوند که شامل وسایل نقلیه جاده‌ای، راه آهن، هواپیما، موشک و غیره می‌شود.

عکس از انواع فلزات

در عکس زیر، انواع فلز به ویژه انواع ورق فلزی را مشاهده می‌کنید:

انواع فلزات

کلام آخر

در این مقاله به لیست انواع فلزات و کاربردهای آن‌ها پرداختیم. نقش فلز در زندگی ما بسیار مهم است و انتخاب بین انواع فلزات و کاربردهای آن‌ها، به مهارت و دانش نیاز دارد. انتخاب فلزات مختلف بستگی به نقطه ذوب، سهولت ماشینکاری و جوشکاری، استحکام، دوام، زیبایی‌شناسی، وزن، تحمل دما، حرارت و هدایت الکتریکی و البته هزینه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

۵ فلز اصلی کدامند؟

فولاد، آهن، آلومینیوم، روی و برنز به عنوان ۵ فلز اصلی شناخته می‌شوند.

مهم‌ترین انواع فلزات گرانبها چیست؟

چهار فلز گرانبهای اصلی شامل طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم است. بسته به کاربرد، عناصر آلیاژی رایجی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با فلزات گران‌بهای اصلی ترکیب کرد تا خواص محصول نهایی را بهبود بخشد.

چهار فلز پرکاربرد را نام ببرید؟

فولاد، برنج، برنز و آلومینیوم.

کاربرد انواع فلزات چیست؟

انواع فلزات براق هستند. از این رو، آن‌ها برای اهداف تزئینی در جواهرات و هنرهای ساخت استفاده می‌شوند. همچنین در ساخت ماشین آلات، خودروها و مواد نسوز مانند آهن، آلومینیوم و فولاد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به طور گسترده در الکترونیک استفاده می‌شوند؛ زیرا رسانای خوبی برای گرما و همچنین الکتریسیته هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.