ویژگی‌ها و کاربردهای انواع لوله گوشتدار + جدول سایز

لوله گوشتدار یک نوع لوله فولادی بدون درز با ضخامت بالا در جداره و مقاوم در برابر خوردگی و حرارت است که به روش نورد گرم تولید می‌شود. این لوله، یک نوع لوله مانیسمان است که در انتقال نفت خام، گاز، آب و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. انواع لوله گوشتدار شامل لوله MO40، CK45، مانیسمان، استیل و ST52 است. لازم به یادآوری است که مواد اولیه لوله‌هعای گوشتدار شامل شمش فولادی می‌شود. در این مقاله قصد داریم به موضوع لوله گوشتدار و انواع آن می‌پردازیم.. برای خواندن ادامه مطلب، با مجله کارآهن را دنبال کنید.

لوله گوشتدار چیست؟

در مرحله اول باید اشاره کنیم که لوله گوشتدار یک محصول فولادی است که به خاطر ضخامت بالا در قطر یا دیواره‌های لوله، به آن گوشتدار می‌گویند. در واقع اصطلاح گوشتدار به ضخامت بالای این لوله نسبت به سایر لوله‌ها گفته می‌شود.

وقتی لوله فولادی دارای سوراخ باریک و ضخامت بالای دیواره باشد، در واقع اشاره‌ای مستقیم به استحکام و سختی بالا در این محصول است. این تعریف، مثال خوبی برای تعریف این نوع لوله است که علاوه بر توانایی در تحمل فشار بالا و وزن انواع بار را به راحتی تحمل می‌کند.

در انتهای تعریف لوله‌های گوشتدار باید اشاره کنیم که این محصول تماما فولادی با گرید بالا، دارای سطح یکنواخت در ضخامت دیواره است. وقتی لوله فولادی با ضخامت بالا در دیواره، سطح یکنواختی از خود به نمایش بگذارد، پس می‌توان انتظار داشت که آن را در صنایع استراتژیک مانند نفت و گاز مورد استفاده قرار داد.

جدول مشخصات لوله گوشتدار
نام محصولمواد اولیهروش تولیداستاندارد تولیدمشخصه اصلیویژگیانواعکاربرد
لوله گوشتدارشمش فولادینورد گرمASTM، EN، JIS و GBضخامت بالا در قطر یا دیواره‌های لولهتحمل فشار بالا و وزن انواع بار، مقاومت در برابر حرارت دمای بالالوله گوشتدار ck45، mo40، صنعتی، مانیسمان، st52 و استیلصنعت نفت، گاز، ساختمان، پل، خودرو و صنایع دریایی

لوله مانیسمان گوشتدار

در ابتدا باید اشاره کنیم که جناب مانیسمان با اختراع لوله بدون درز، خدمت بزرگی به جامعه بشریت کرده است. به طوری که امروزه می‌توان از این محصول در صنایع زیرساختی، شیمیایی، پتروشیمی و … استفاده کرد. این مقدمه برای این بود که اشاره کنیم، لوله‌های گوشتدار یک نوع لوله‌ مانیسمان است که نسبت به سایر انواع لوله‌های مانیسمان، ضخامت بالاتر در جداره یا دیواره لوله دارد.

مهم‌ترین هدف جناب مانیسمان از ساخت لوله بدون درز یا مانیسمان، استفاده کاربردی از لوله‌هایی است که بتوانند در برابر محیط‌های با دمای پایین و بالا، مقاومت مناسبی از خود نشان دهند. وقتی یک لوله بتواند شرایط شیمیایی و مکانیکی خود را با محیط پر تنش به ویژه در صنایع نفت و گاز وفق دهد، اینجاست که می‌توان به اهمیت کشف فرمول تولید لوله مانیسمان گوشتدار پی برد.

خوب است که در انتهای این پاراگراف اشاره کنیم که لوله مانیسمان گوشتدار، قابلیت رزوه دار شدن را دارد. رزوه یک نوع تکنیک برای اتصال لوله به بست‌های مختلف است که جایگزین مناسبی به جای عملیات جوشکاری است. بنابراین لوله گوشتدار بدون نیاز به جوشکاری، می‌توان اتصالات مورد نیاز خود را از طریق رزوه دار شدن فراهم کند.

لوله گوشتدار آهن

اصولا ماده اولیه لوله‌های گوشتدار از آهن یا فولاد است که امکان مقاومت این محصول در برابر عناصر فشاری، شیمیایی و حرارتی را به وجود می‌آورد. آهن یک محصول تولید شده از طریق فرایند نورد گرم است که امکان تولید این لوله را در ضخامت‌های مختلف، ایجاد می‌کند.

لوله فولادی گوشتدار

فولاد به عنوان ماده اولیه تولید لوله‌های گوشتدار است که پس از تولید در کوره‌های احیا مستقیم، وارد مرحله نورد گرم می‌شود. وقتی عملیات نورد بر روی شمش فولادی انجام شد، این محصول به واحدهای لوله‌سازی انتقال پیدا می‌کند تا بتوان نقش مهمی در ساخت لوله فولادی گوشتدار داشته باشد. بنابراین وقتی اصطلاح لوله فولادی گوشتدار به گوش شما خورد، منظور استفاده از فولاد در ماده اولیه آن است.

نورد گرم چیست؟ مزایا، معایب و کاربرد

لوله بدون درز گوشتدار

مهم‌ترین خاصیت لوله‌های گوشتدار، بدون درز بودن آن‌ها است. یعنی برای تولید این محصول فولادی به ویژه در طول‌های مختلف، نیازی به استفاده از جوشکاری نیست. به همین خاطر به این نوع لوله‌های بدون درز جوش با ضخامت بالا، لوله بدون درز گوشتدار می‌گویند.

لوله گوشتدار

ویژگی‌‌های لوله گوشتدار

کمتر کسی پیدا می‌شود که دستی بر آتش فولاد داشته باشد و نداند که لوله‌های گوشتدار چه ویژگی‌هایی دارد. مهم‌ترین خاصیت لوله‌های گوشتدار به ویژگی‌های آن است که تماما به لطف ماده اولیه فولادی فراهم می‌شود.

با این حال برای کسانی که اطلاعی از ویژگی‌های لوله گوشتدار ندارند باید اشاره کنیم که مهم‌ترین ویژگی این لوله، مقاومت در برابر سرما و گرما است. یعنی بدون اینکه تغییر شکل دهد یا مقاومت خود را از دست بدهد، حرارت و سرمای شدید را تحمل می‌کند.

وقتی یک محصول بتواند در دمای با حرارت بالا، تغییر شکل ندهد، یعنی علاوه بر شکل‌پذیری بالا و مقاومت در برابر انواع سایش و فشار، در برابر خوردگی ناشی از آب و رطوبت محیط، مقاوم است.   

دومین ویژگی لوله‌ های گوشتدار، امکان ماشینکاری، تراش و رزوه است که در این گونه از لوله‌ ها، اهمیت بالایی دارد. وقتی لوله فولادی بتواند قابلیت رزوه دار شدن پیدا کند، یعنی برای اتصالات خود، نیازی به جوشکاری ندارد. این ویژگی باعث می‌شود که این نوع لوله در صنایع متعددی مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد لوله گوشتدار

مهم‌ترین کاربردهای لوله گوشتدار شامل لوله‌ های نفت و گاز، لوله های آب، لوله های مواد شیمیایی، لوله های انتقال برق، سیلندرها و پیستون‌های صنعت خودروسازی، پل‌ها، ساختمان‌ها، صنایع دریایی، سیلندر جک‌ هیدرولیک و پنوماتیک، رینگ صنعتی، سلاح جنگی، کلکتورهای پایپینگ و غیره می‌شود.

استاندارد لوله گوشتدار

محصولات فولادی بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. وجود استاندارد برای تولید مقاطع فولادی، مانند یک نقشه راه است که اجازه می‌دهد تا شما یک محصول با کیفیت و متناسب با نیاز خود داشته باشید. این فرایند برای لوله‌های گوشتدار نیز صدق می‌کند. یعنی این لوله‌ها بر اساس یک سری استاندارد تعریف شده جهانی به تولید می‌رسد. با این تفاوت که شاید نسبت به سایر مقاطع فولادی، از استانداردهای بیشتری پیروی کند.

مهم‌ترین استانداردهای تولید لوله‌های گوشتدار شامل استاندارد ASTM است که برای گریدهای A106 (مخصوص لوله‌های مقاوم در برابر حرارت بالا) و A53 (مخصوص لوله های مقاوم در برابر نیروهای کششی) تعریف می‌شود.

علاوه بر این، برای تولید لوله‌ های گوشتدار انتقال نفت و گاز به همراه صنعت پتروشیمی، از استاندارد API 5L پیروی می‌کنند که این نوع گریدها در راستای تولید لوله ضد حرارت با استحکام کششی بالا تعریف می‌گردد.

یکی دیگر از استانداردهای تعریف شده، استاندارد EN 10216 است که آیین نامه تولید لوله گوشتدار با درجه حرارت بالا را ترسیم می‌کند. همچنین از استاندارد JIS G3454 به همراه GB 5310، برای تولید لوله‌ های مانیسمان گوشتدار مورد استفاده در محیط با حرارت بالا استفاده می‌شود.

لوله فولادی ضخیم

سایز لوله گوشتدار

یکی از مباحث مهم در تولید انواع لوله‌های گوشتدار، سایز یا ابعاد آن است. در ابتدا باید تاکید کنیم که این نوع لوله در ابعاد و ضخامت‌های مختلف برای تامین نیاز صنایع مختلف تولید می‌شود. به طور کلی لوله مانیسمان گوشتدار دارای قطر ۱۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ضخامت دیواره شامل ۵ تا ۶۰۰ میلیمتر و وزن ۰.۴۷ تا ۴۲۲ کیلوگرم در هر متر است.

 در جدول زیر به سایزهای مختلف لوله گوشتدار صنعتی اشاره می‌کنیم.

جدول سایز لوله گوشتدار صنعتی
قطر بیرونی (میلیمتر)ضخامت دیواره (میلیمتر)
۳۰۲۴۸
۳۰۳۰۰
۳۰۳۲۴
۳۰۳۵۵
۳۰۴۰۶
۳۰۵۶۰
۳۰۵۰۸
۳۰۶۰۸
۳۵۲۷۳
۳۵۴۰۶
۴۰۲۴۸
۴۰۲۷۳
۴۰۳۰۰
۴۰۳۴۵
۴۰۳۵۵
۴۰۴۰۶
۴۰۵۶۰
۴۰۵۰۸
۵۰۶۰۸
۵۰۲۴۸
۵۰۳۰۰
۵۰۳۵۵
۵۰۴۰۶
۵۰۴۲۶
۵۰۵۰۸
۵۰۵۶۰
۵۰۶۰۸
۶۰۲۴۵
۶۰۲۴۸
۶۰۳۵۵
۶۰۴۰۶
۶۰۴۲۶
۶۰۵۰۸
۶۰۵۶۰
۶۰۶۰۸
۷۰۲۴۵

روش تولید لوله گوشتدار

تولید لوله‌های گوشتدار به عنوان یک محصول فولادی، از طریق روش نورد گرم صورت می‌گیرد. برای این کار، ابتدا شمش فولادی در کوره پیش گرم تحت حرارت قرار می‌گیرد. وقتی شمش یا اسلب فولادی حرارت کافی دید، داخل شمش به وسیله سنبه سوراخ می‌گردد تا بتوان شکل لوله را از این طریق ایجاد کرد. سپس پای غلطک‌های به میان می‌آید. به طوری که با حرکت پیوسته غلطک‌ها، علاوه بر تنظیم ضخامت لوله، طول آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

وقتی تمام این مراحل انجام شد، لوله تولید شده وارد تونل پاشش آب شده تا فرایند خنک شدن لوله تکمیل گردد. در نهایت لوله مانیسمان گوشتدار برای برش‌های مورد نیاز مشتری، به طول‌های مختلف برش داده می‌شود.

انواع لوله گوشتدار

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، لوله‌های گوشتدار در انواع مختلفی تولید می‌شود که بیشتر بر اساس گرید فولاد است. به طور مثال می‌توان به لوله گوشتدار صنعتی، استیل و لوله تولید شده از فولاد CK45، MO40 و ST52 اشاره کرد.

لوله فولادی ضخیم

لوله گوشتدار ck45

برخی از لوله‌های گوشتدار از طریق فولاد CK45 تولید می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. فولاد CK45 دارای مقدار کربن متوسطی است که سختی و استحکام لوله های گوشتدار را بیشتر می‌کند. در ضمن فراموش نکنید، هر چقدر کربن این نوع فولاد بیشتر باشد، مقاومت و استحکام لوله‌های گوشتدار افزایش پیدا خواهد کرد.

لوله گوشتدار mo40

جالب است اگر بدانید یک نوع از لوله های گوشتدار توسط فولاد MO40 تولید می‌شود. وقتی این نوع فولاد با نام اختصاری AISI 4140، در تولید این نوع لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقاومت لوله را در برابر نیروهای فشاری، سایش، انواع ضربه و حرارت بالا افزایش می‌دهد. زیرا فولاد MO40 دارای مقادیر قابل توجهی عناصر شیمیایی مانند مولیبدن، کروم و منگنز است. وجود مولیبدن و کروم در ترکیب شیمیایی فولاد، زمینه را برای افزایش سختی نهایی محصول به وجود می‌آورد.

لوله گوشتدار صنعتی

یکی دیگر از انواع لوله های گوشتدار، لوله صنعتی است که ضخامت بالایی دارد. این لوله که به آن لوله های مانیسمان بدون درز گفته می‌شود. قادر به تحمل انواع فشار، دمای بالا و پایین و بسیاری موارد دیگر است. بر اساس استانداردهای رایج تولید لوله‌های گوشتدار صنعتی، ضخامت دیواره این نوع لوله بالاتر از ۲۵ میلیمتر است که برای کاربردهای صنعتی مناسب به نظر می‌رسد.

لوله فولادی ضخیم

لوله گوشتدار ST52

فولاد st52 به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در ساخت لوله‌های گوشتدار شناخته می‌شود. به همین خاطر این نوع لوله های مانیسمان بدون درز، تحت عنوان لوله گوشتدار st52 معرفی می‌گردند. لازم به توضیح است که برای تولید فولاد st52 از استاندارد EN۱۰۰۲۵-۲ استفاده می‌شود. در ضمن این نوع استاندارد تحت S۳۵۵JR ،S۳۵۵J۰ و S۳۵۵J۲ نام‌گذاری می‌گردد. بنابراین اگر به دنبال یک لوله‌های گوشتدار با استحکام کششی و فشاری بالا هستید، لوله گوشتدار st52، گزینه مناسبی است.

لوله گوشتدار استیل

به طور کلی همه انواع لوله های گوشتدار دارای ضخامت بالایی در ناحیه دیواره هستند؛ با این تفاوت که در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. لوله گوشتدار استیل هم از این قاعده مستثنی نیست و دیواره‌های قطوری دارد. با این حال، نوع استیل، قابلیت لوله را در برابر خوردگی، انواع فشار و ضربه بیشتر می‌کند. این نوع لوله علاوه بر مقاومتی که به آن اشاره کردیم، ظاهر زیباتری نسبت به سایر انواع لوله ها دارد.  

لوله گوشتدار اصفهان

به تمامی لوله های گوشتدار موجود در انبار اصفهان به ویژه در بازار آهن، لوله گوشتدار اصفهان می‌گویند. این نوع لوله ها تفاوت چندانی با سایر انبارها ندارد؛ ولی باید در نظر داشت که ممکن است لوله های عرضه شده در انبار اصفهان، سایزهای متفاوتی نسبت به انبارهای دیگر داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله گوشتدار اصفهان و قیمت آن، با کارشناسان کارآهن تماس بگیرید.

لوله گوشتدار تهران

یکی از معروفترین انبارها کشور، انبار آهن تهران است. این انبار به عنوان بزرگترین انبار داخل کشور شناخته می‌شود که انواع مقاطع فولادی را عرضه می‌کند. از جمله محصولات قابل عرضه در انبار تهران، لوله گوشتدار است که در سایزهای مختلفی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله گوشتدار تهران و قیمت آن، با کارشناسان کارآهن تماس بگیرید.

تولیدکنندگان لوله گوشتدار

شرکت‌های مختلفی به تولید لوله گوشتدار در ایران مشغول هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • فولاد سمنان (لوله سمنان)
  • فولاد سپاهان (لوله سپاهان)
  • فولاد سپنتا (لوله سپنتا)
  • لوله سازی اهواز (لوله اهواز)

عوامل موثر بر قیمت لوله گوشتدار

عوامل مختلفی بر قیمت لوله گوشتدار اثرگذار است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ضخامت جداره، ماده اولیه و وزن این نوع لوله ها اشاره کرد. میزان عرضه و تقاضا، قیمت فولاد جهانی، نرخ ارز در داخل کشور، کاربردها و مشخصات فنی، از دیگر عوامل موثر بر قیمت لوله گوشتدار به حساب می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل موثر بر قیمت لوله گوشتدار و پیش بینی وضعیت بازار در آینده، با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن مشورت کنید. برای ارتباط با کارشناسان کارآهن، با شمار ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

قیمت لوله صنعتی گوشتدار

بسیاری از خریداران لوله گوشتدار، به دنبال آگاهی از قیمت به روز این محصول هستند. مجموعه کارآهن یکی از وب سایت های تخصصی در زمینه قیمت، مشاوره و خرید لوله صنعتی گوشتدار است که شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت، از قیمت آنلاین لوله گوشتدار باخبر شوید.

قیمت لوله گوشتدار استیل

لوله گوشتدار صنعتی جزو باکیفیت ترین لوله های مانیسمان بدون درز است که امروزه خریداران زیادی دارد. برای اطلاع از قیمت لوله گوشتدار استیل، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

خرید لوله گوشتدار

با توجه به کاربردهای مختلف لوله گوشتدار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، خرید تخصصی این محصول و آگاهی از چند و چون آن مهم است. برای کسب آگاهی بیشتر درباره چگونگی خرید لوله گوشتدار با توجه به وضعیت بازار آهن در کشور، با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن مشورت کنید. گروه کارشناسان متخصص کارآهن، آماده ارائه مشاوره رایگان به شما مشتریان و مخاطبان عزیز هستند. همین حالا تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع لوله گوشتدار، انواع و کاربردهای آن پرداختیم. لوله گوشتدار یک محصول فولادی است که ضخامت بالایی در ناحیه جداره دارد. این نوع لوله به واسطه وجود مولیبدن، کروم و کربن متوسط، مقاومت بالایی در برابر خوردگی، فشار، کشش و خمش دارد که می‌توان به عنوان یک محصول راهبردی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد.

سوالات متداول

کاربرد لوله گوشتدار چیست؟

مهم‌ترین کاربردهای لوله گوشتدار شامل استفاده در انتقال نفت خام، گاز طبیعی و سیستم آب و فاضلاب می‌شود.

لوله گوشتدار چه ویژگی‌هایی دارد که برای انتقال نفت خام و گاز طبیعی مناسب است؟

لوله های گوشتدار به علت ضخامت و قطر بالا، مقاومت بالایی در برابر فشار، خوردگی و حرارت دارد. به همین خاطر برای لوله های مورد استفاده در خط انتقال گاز و نفت مناسب است.

آیا استفاده از لوله گوشتدار در شرایط آب و هوایی سرد مجاز است؟

بله، لوله گوشتدار در شرایط سخت آب و هوایی شامل دمای بالا و پایین، قابلیت استفاده دارد.

لوله گوشتدار به چه روشی تولید می‌شود؟

لوله گوشتدار از طریق روش نورد گرم تولید می‌گردد.

مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت لوله گوشتدار چیست؟

از جمله عوامل موثر بر قیمت لوله گوشتدار می‌توان به ماده اولیه، درصد عناصر شیمیایی به کار رفته در فولاد مورد استفاده، ضخامت و سایز لوله به همراه کاربردها اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.