سینك‌رول خط تولید ورق گالوانیزه در فولاد تاراز بومی‌سازی شد

به گزارش کارآهن سینك‌رول خط تولید ورق گالوانیزه در فولاد تاراز به همت متخصصان داخلی بومی سازی شد. سینک‌رول یک تجهیز مهم در پاتیل مذاب خط تولید ورق گالوانیزه است که سه عدد غلتک غوطه‌ور در مذاب روی را در خود جای میدهد. وظیفه این تجهیز بومی‌سازی شده در فولاد تاراز هدایت ورق گالوانیزه از داخل پاتیل به سمت بیرون است. در این گزارش به خبر بومی‌سازی سینك‌رول خط تولید ورق گالوانیزه در فولاد تاراز می‌پردازیم که زمینه را برای افزایش تولید در سال ۱۴۰۳ به وجود می‌آورد. برای خواندن ادامه گزارش مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۴ دقیقه

بومی‌سازی سینك‌رول خط تولید ورق گالوانیزه در فولاد تاراز

به گزارش کارآهن به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، حمیدرضا رضاپور مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز گفت: «در فولاد تاراز یک رکورد جدید ثبت شده است که میتواند منجر به افزایش طول عمر سینکرول خط تولید ورقهای گالوانیزه شود.»

مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز اذعان داشت: «تجهیز سینک‌رول در پاتیل مذاب خط گالوانیزه استفاده می‌شود و دارای سه عدد غلتک غوطه‌ور در مذاب روی است که در مجموع وظیفه هدایت ورق گالوانیزه از داخل پاتیل به سمت بیرون آن را بر عهده دارد».

وی ادامه داد: «پوشش دادن ورق گالوانیزه با فلز روی، باعث محافظت فلز مبنا در برابر خوردگی می‌شود و در صورتی‌ که ورق گالوانیزه پوشش داده نشود، به‌سرعت اکسید می‌شود و از بین می‌رود».

رضاپور اذعان کرد: «این تجهیز از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا که لرزش آن موجب کاهش کیفیت محصول و کاهش عمر کاری سینک‌رول خط تولید ورق گالوانیزه در فولاد تاراز خواهد شد؛ به همین دلیل است که این تجهیز قیمت بسیار زیادی دارد و در حال حاضر، هر بار تعویض آن هزینه ۹۵۰ میلیون تومانی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند».

مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز گفت: «بیشترین طول عمر ثبت‌ شده برای سینک‌رول در فولاد تاراز طی اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۰ و به میزان ۲۲ هزار تن تولید ورق بود که این عدد در شهریور ۱۴۰۳ به مقدار ۲۷,۷۵۰ تن رسید.

وی تاکید کرد: «کیفیت این غلتک و متعلقات آن تعیین‌کننده عمر و مدت‌ زمانی است که بتوان از آن داخل مذاب روی استفاده کرد».

رضاپور یادآور شد: «در سینک‌رول به دلیل مجاورت با مواد مذابی که دارای خاصیت خورندگی است و همچنین به دلیل تنش‌هایی که به‌ واسطه حرکت و کشش ورق‌های گالوانیزه به آن وارد می‌شود و نیز به‌ علت دمای بالای ماده مذاب (۴۶۰ درجه سانتی‌گراد)، به‌ تدریج مستهلک می‌شود و باید تعویض گردد.

مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز اضافه کرد: «از آنجا که سینک‌رول‌ها در میان ماده مذاب غلتان هستند و در چنین شرایطی، امکان استفاده از بیرینگ میسر نیست، از تعدادی بوش از جنس فولاد ضدزنگ ۳۱۶ با پوششی خاص استفاده می‌شود».

وی با تشریح ابتکار این شرکت برای افزایش عمر سینک‌رول خز تولید ورق گالوانیزه در فولاد تاراز ابراز کرد: «با تغییر طراحی بوش‌ها و شیارهای سطح غلتک و نیز مهندسی ساخت آن موفق به کاهش ارتعاشات مجموعه و در نتیجه کاهش لرزش و خوردگی رول سینک شدیم و در نتیجه این اتفاق، میزان تولید با سینک‌رول افزایش یافت».

رضاپور متذکر شد: «از ابتدای راه‌اندازی خط تولید در فولاد تاراز یعنی حدود ۹ سال پیش تاکنون، همواره شاهد بهبود و افزایش میزان تولید با سینک‌رول بوده‌ایم و در این مسیر، از ۸ هزار تن به ۲۷,۷۵۰ تن رسیده‌ایم».

مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز اشاره کرد: در حال حاضر رکورد شرکت‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه در کشور در زمینه عمر سینک‌رول معمولا بین ۱۶ تا ۱۸ هزار تن است». 

وی در ادامه تصریح کرد: در تابستان سال جاری، با قطعی مکرر برق مواجه بودیم که منجر به توقف و شروع دوباره فعالیت خط تولید شد که همین مسئله، بر روی عمر سینک‌رول‌ها تاثیر منفی داشته است؛ اما اقدامات اصلاحی متخصصان فولاد تاراز بر روی سینک‌رول باعث شد عمر این تجهیز از یک ماه به دو ماه افزایش پیدا کند».

رضاپور با بیان اینکه بهینه‌سازی و اصلاحات روی غلتک در داخل کشور انجام شده و با بومی‌سازی موفق به دست‌یابی به این سطح از کیفیت شده‌ایم، ابراز داشت: «کارکنان بخش‌های تولید و واحد فنی مهندسی شرکت فولاد تاراز ایده‌پردازی و طراحی این اصلاحات را بر عهده داشته‌اند».

مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز در پایان خاطرنشان کرد: «بهینه‌سازی غلتک و نوع عملکرد آن تعیین‌کننده کیفیت محصول است. با تأمین ورق خام این غلتک از خارج کشور، امکان ساخت کامل آن در داخل نیز وجود دارد. هراندازه میزان کیفیت و طول عمر سینک‌رول خط تولید ورق گالوانیزه در فولاد تاراز افزایش پیدا کند، در بهره‌وری تولید و همچنین کاهش هزینه‌ها نیز تأثیر مثبت خواهد داشت؛ چراکه این امر باعث کاهش توقف خط و همچنین ارتقای کیفیت محصول می‌شود.

پایان خبر/.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.