سیم مفتول گالوانیزه؛ کاربرد، فرایند تولید و خواص

سیم مفتول گالوانیزه، یک نوع سیم فولادی سفید با روکش روی است که در ضخامت ۰.۵ تا ۶ میلی‌متر و در دو نوع گرم و سرد تولید می‌شود. این محصول مقاوم در برابر خوردگی، کاربردهای مختلفی دارد که از جمله می‌توان به تولید رابیتس، مش، توری، کابل برق و غیره اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا درباره سیم مفتول گالوانیزه صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

آنچه در این مطلب می خوانیم

مفتول فولادی

سیم مفتول فولادی یک نوع محصول تولید شده از فرایند نورد گرم است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این محصول بسیار مقاوم و سخت است که این ویژگی‌ها آن را برای استفاده در برابر نیروها و فشارهای بالا مناسب می‌سازد. همچنین، مفتول فولادی دارای کشش قوی و انعطاف‌پذیری مناسبی است که اجازه می‌دهد در فرآیندهای انحنایی و خمشی مورد استفاده قرار گیرد.

در مهندسی ساختمان، سیم مفتول فولادی در انواع مفتول گالوانیزه، مفتول آلومینیوم، مفتول مسی، مفتول آهنی و مفتول استنلس استیل تولید می‌شود.

مشخصات کلی سیم مفتول گالوانیزه
نام محصولنام بازاریانواع از نظر تولیدانواع از نظر ظاهرانواع از نظر سایزضخامتکاربرد
مفتول گالوانیزهسیم مفتول گالوانیزه سفیدگرم و سردکلاف و شاخه‌ ای۸ تا ۲۶ میلی متر۰.۵ تا ۶ میلی‌متررابیتس، مش، توری، کابل برق و …

سیم مفتول

سیم مفتول از جنس فولاد، مس، آلومینیوم و مس است که به صورت مجعد شده و به قطرهای مختلف در دسترس قرار می‌گیرند. این محصول در بسیاری از صنایع به ویژه صنعت ساختمان، بسته‌بندی، کشاورزی، کابل برق، حمل و نقل و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

سیم مفتول گالوانیزه

سیم مفتول گالوانیزه، یک نوع محصول فولادی است که با استفاده از روش گالوانیزاسیون تولید می‌گردد. در این روش، مفتول فولادی قبل از تولید نهایی، با یک لایه نازک از آلیاژ روی، پوشش داده می‌شود.

پوشش گالوانیزه از طریق آلیاژ روی، با استفاده از فرآیند گالوانیزه کردن بر روی مفتول فولادی ایجاد می‌شود. در این فرآیند، مفتول فولادی در ابتدا به صورت استوانه‌ای تولید شده و سپس به صورت مجعد و به قطرهای مختلف در می‌آید.. سپس، مفتول‌ها به سطح گالوانیزه کننده منتقل می‌شوند که در آنجا با استفاده از مواد شیمیایی و فرآیندی خاص، لایه‌ای از روی گالوانیزه بر روی سطح مفتول تشکیل می‌شود.

به طور کلی، مفتول گالوانیزه یا سیم مفتول گالوانیزه، علاوه بر خواص مکانیکی که معمولا در محصولات فولادی دارد، به دلیل عمر طولانی‌تر و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و زنگ زدگی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سیم مفتول گالوانیزه چیست

مفتول گالوانیزه به عنوان یک سیم همه کاره که فرایند شیمیایی گالوانیزه شدن را پشت سر گذاشته است. گالوانیزه شامل پوشش دادن سیم فولادی ضد زنگ با فلزی محافظ و ضد زنگ مانند روی می‌شود. سیم مفتول گالوانیزه، با دوام و مقاوم در برابر زنگ زدگی است.

در مهندسی ساختمان، سیم مفتول گالوانیزه یا مفتول گالوانیزه می‌تواند در ساخت بندها و قطعات فلزی کوچک مورد استفاده قرار گیرد، مانند تسمه های نقاله، تیرها و استوانه‌ها. همچنین در صنعت خودروسازی و ماشین‌سازی، از سیم مفتول برای تولید قطعاتی مانند فنرها، دسته‌ها، قفل ها و غیره استفاده می‌شود.

سیم مفتول گالوانیزه

گالوانیزه کردن مفتول

گالوانیزه شامل پوشش دادن سیم مفتول فولادی با آلیاژ روی است تا محصول بتواند در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت کند.

انواع مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه یا سیم مفتول گالوانیزه، از نظر روش تولید به دو نوع گرم و سرد تقسیم‌بندی می‌شود. همچنین از نظر ظاهر یا شکل بسته بندی در دو نوع کلاف و شاخه‌ای تولید می‌گردد.

انواع مفتول گالوانیزه از نظر روش تولید

۱- مفتول گالوانیزه گرم

سیم مفتول گالوانیزه گرم، سیم‌های فولادی گالوانیزه هستند که پس از تمیز کردن کامل در حمام روی مذاب در دمای ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد غوطه‌ور می‌شوند. هنگامی که از وان مذاب خارج می‌شود، پوشش روی بر روی سیم فولادی می‌نشیند و ساختاری انعطاف پذیر به آن می‌دهد.

این نوع مفتول فولادی، قیمت کمتری نسبت به مفتول گالوانیزه سرد دارد. همچنین در شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و به راحتی قابل نصب است.

۲- مفتول گالوانیزه سرد

ابتدا مفتول فولادی از طریق فرایند برق الکترولیز، آبکاری شده و سپس وارد مرحله اکسید زدایی می‌شود. در نهایت بر روی مفتول گالوانیزه سرد، روکشی از فلز قرار می‌گیرد تا مقاومت محصول را در برابر خوردگی و محیط‌های پر رطوبت تضمین کند.

مهم‌ترین تفاوت مفتول گالوانیزه سرد نسبت به مفتول گالوانیزه گرم، مقاومت پایین در برابر رطوبت و خوردگی است. با این حال، این نوع مفتول، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در برابر خمش، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

انواع سیم مفتول گالوانیزه از نظر شکل ظاهری

۱- سیم مفتول گالوانیزه کلاف یا کویل

مفتول گالوانیزه کویل نازک هستند که اغلب در فضای باز استفاده می‌شود، زیرا در برابر خوردگی مقاوم است.

۲- مفتول گالوانیزه شاخه ای

سیم مفتول گالوانیزه شاخه ای به دلیل قدرت تحمل بالا در برابر فشار و کشش، در صنایع ساختمانی، صنایع کشاورزی و صنایع دریایی استفاده می‌شود. همچنین، این سیم برای ساخت حصار، دروازه، سیم برقی و اتصالات کاربرد دارد.

انواع مفتول گالوانیزه از نظر سایز

جدول سایز سیم مفتول گالوانیزه
سایز مفتول گالوانیزهوزن (هر متر/کیلوگرم)قطر (میلی‌متر)
۱۰۰.۵۵۵۳
۱۲۰.۰۰۳۹۲.۵
۱۴۰.۰۲۴۷۲
۱۶۰.۰۱۵۸۱.۵
۱۸۰.۰۰۸۹۱.۲
۲۰۰.۰۰۳۹۵۰.۹
۲۲۰.۰۷
۲۴۰.۵۵
۲۵۰.۵
۲۶۰.۴۸

سیم مفتولی گالوانیزه روکش دار

وقتی درباره مفتول گالوانیزه روکش در صحبت می‌کنیم، منظور فلزی است که سطح آن را با فلز روی، پوشش داده‌اند تا مقاومت آن در برابر عوامل محیطی افزایش پیدا کند. پوشش روی علاوه بر ایجاد مقاومت سیم مفتول گالوانیزه در برابر آب و رطوبت، زیبایی منحصر به فردی برای محصول به وجود می‎آورد.

سیم مفتول گالوانیزه فنری

در حالی که فنرهای روغنی گاهی اوقات زنگ می‌زنند، فنرهای تولید شده از مفتول گالوانیزه به ندرت این مشکل را دارند. علاوه بر این، بر خلاف فنرهای روکش دار، فنرهای گالوانیزه نقاط آسیب پذیری ندارند که رطوبت بتواند بر فولاد تاثیر بگذارد.

تفاوت سیم مفتول گالوانیزه سرد و گرم

سیم مفتول گالوانیزه گرم کمی ضخیم تر از مفتول گالوانیزه سرد است؛ به همین دلیل عمر طولانی تری دارد. در حالی که مفتول گالوانیزه سرد دارای پوششی صاف، یکنواخت و نازک تر در مقایسه با روش تولید گرم سیم مفتول است.

از نظر رنگ، سیم مفتول گالوانیزه گرم، براق تر از نوع سرد است.همچنین سیم مفتول گالوانیزه گرم، طول عمر بیشتری نسبت به مفتول گالوانیزه سرد دارد.

روش تولید سیم مفتول گالوانیزه

تولید سیم مفتول گالوانیزه نیز مشابه تولید مفتول فولادی است. ابتدا فولاد به صورت میله تولید می‌شود و سپس از طریق یک فرآیند مخصوص مجعد شده تا به قطر و شکل مورد نظر برسد. این فرآیند باعث ایجاد استحکام و انعطاف‌پذیری مناسب در سیم مفتول می‌شود.

سیم مفتول فولادی در یک حمام نمکی حاوی آلیاژ روی در آندها غوطه ور می‌شوند. به محض اینکه سیم مفتول در کاتد قرار می‌گیرند، روی به طور محکم به سیم‌های فولادی اتصال پیدا می‌کنند.

پوشش گالوانیزه باعث می‌شود مفتول فولادی مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی داشته باشد و در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت و هوا به خوبی محافظت شود. همچنین، این روش باعث افزایش طول عمر مفتول گالوانیزه می‌شود و آن را برای استفاده در بسترهای مختلف مانند محیط‌های رطوبتی و بارانی مناسب می‌کند.

سیم مفتول گالوانیزه

ویژگی‌های سیم مفتول گالوانیزه

  • مهم‌ترین ویژگی سیم مفتول گالوانیزه، ضخامت آن است که هر دو نوع گرم و سرد، در ضخامت ۰.۵ تا ۶ میلی‌متر تولید میشود.
  • استحکام کششی سیم مفتول گالوانیزه بین ۴۰ تا ۸۵ PSI است.
  • سیم مفتول گالوانیزه بر اساس استاندارد A411-08، ASTM B498 و ISO 7989-2 تولید می‌شود.
  • ضخامت روکش روی بین ۱۰ تا ۲۵ میلی‌متر مربع است.

هر کیلو سیم مفتول چند متر است

تعداد هر متر سیم مفتول گالوانیزه در هر کیلوگرم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ از جمله قطر سیم و وزن واحد آن. بنابراین، نمی‌توان به طور قطعی تعداد متر سیم گالوانیزه در هر کیلوگرم را بدون داشتن اطلاعات تعیین کرد.

موارد دیگری که می‌توانند بر تعداد متر سیم گالوانیزه در هر کیلوگرم تاثیر بگذارند شامل نوع مواد استفاده شده برای گالوانیزه کردن، روش تولید و ضخامت پوشش گالوانیزه می‌شود.

در عمده‌ترین مورد، قطر مفتول گالوانیزه از مهمترین عواملی است که طول سیم مفتول در هر کیلوگرم را تعیین می‎کند. به طور کلی، با کاهش قطر سیم ، میزان متراژ در هر کیلوگرم افزایش می‌یابد و برعکس، افزایش قطر سیم، موجب کاهش تعداد متر سیم در هر کیلوگرم می‌گردد.

جدول وزن سیم مفتول گالوانیزه

وزن هر متر از سیم مفتول گالوانیزه به وزن خود سیم و قواعد تولید واحد تولید کننده بستگی دارد. عوامل دیگر تاثیرگذار شامل قطر سیم و ضخامت لایه روی است.

جدول وزن سیم مفتول گالوانیزه گرم و سرد عبارتند از:

جدول محاسبه وزن سیم مفتول گالوانیزه بر اساس استاندارد B-1 (GOST 3282-74)
قطر سیم مفتول (میلی متر)وزن ۱ متر بر (کیلوگرم)طول هر کیلو سیم مفتول گالوانیزه
۰.۸۰.۰۰۳۹۵۲۵۳.۴۳۰
۱۰.۰۰۶۲۱۶۲.۱۹۵
۱.۱۰.۰۰۷۵۱۳۴.۰۴۶
۱.۲۰.۰۰۸۹۱۱۲.۰۴۶
۱.۳۰.۰۱۰۴۹۵.۹۷۹
۱.۴۰.۰۱۲۱۸۲.۷۵۴
۱.۶۰.۰۱۵۸۶۳.۳۵۹
۱.۸۰.۰۲۰۰۵۰.۰۶۰
۲۰.۰۲۴۷۴۰.۵۴۸
۲.۲۰.۰۰۳۰۳۳۵.۱۲۱
۲.۵۰.۰۰۳۹۲۵۹.۵۱۱
۲.۸۰.۰۰۴۸۲۰۶.۸۸۱
۳۰.۰۵۵۵۱۸.۰۲۲
۳.۲۰.۰۶۳۱۱۵.۸۴۰
۳.۵۰.۰۷۵۵۱۳.۲۴۰
۳.۶۰.۰۷۹۹۱۲.۵۱۵
۴۰.۰۹۸۶۱۰.۱۳۷
۴.۵۰.۱۲۴۹۸.۰۱۰
۵۰.۱۵۴۱۶.۴۸۸
۵.۵۰.۱۸۶۵۵.۳۶۲
۵.۶۰.۱۹۳۴۵.۱۷۲
۶۰.۲۲۲۰۴.۵۰۶
۶.۳۰.۲۴۴۷۴.۰۸۷
۷۰.۳۰۲۱۳.۳۱۰

جدول وزن سیم مفتول گالوانیزه راه راه عبارتند از:

جدول محاسبه وزن سیم مفتول گالوانیزه (راه راه) بر اساس استاندارد VR-1 (GOST 6727-80)
قطر سیم مفتول (میلی متر)وزن ۱ متر بر (کیلوگرم)طول هر کیلو سیم مفتول گالوانیزه
۲.۷۰.۰۴۵۲۲.۲۷۱
۲.۸۰.۰۴۸۲۰.۷۰۴
۳۰.۰۵۶۱۸.۰۱۸
۳.۷۰.۰۸۴۱۱.۸۵۴
۳.۸۰.۰۸۹۱۱.۲۳۸
۴۰.۰۹۹۱۰.۱۲۶
۴.۷۰.۱۳۶۷.۳۴۶
۴.۸۰.۱۴۲۷.۰۴۳
۵۰.۱۵۴۶.۴۸۹

مزایا و معایب سیم مفتول گالوانیزه

مزایای سیم مفتول گالوانیزه عبارتند از:

  • مقاومت مفتول گالوانیزه در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • سهولت در نصب
  • مقرون به صرفه بودن
  • ماندگاری بالا
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارد.
  • طول عمر طولانی
  • محکم و بادوام
  • استحکام کششی بالا.
  • مقاومت در برابر دمای بالا و پایین (آب و هوای گرم و سرد)

معایب سیم مفتول گالوانیزه عبارتند از:

  • به اندازه سیم مفتول غیر گالوانیزه قوی نیست.
  • سیم مفتول گالوانیزه اغلب دارای استحکام کششی کمتری نسبت به سیم مفتول فولادی بدون روکش روی هستند.
  • در برابر تغییر شکل خمشی، مقاومت ضعیفی دارد.

کاربردهای مفتول گالوانیزه

در صنعت ساختمان، می‌توان از سیم مفتول گالوانیزه برای ساخت بندهای فلزی، آرماتور سازه، قالب‌های بتن و تسمه‌های تقویتی استفاده کرد. همچنین، در صنعت بسته‌بندی، از سیم مفتول برای بستن و بند زدن کارتن‌ها، بسته‌ها و محصولات دیگر استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای مفتول گالوانیزه عبارتند از:

  • رابیتس
  • مش
  • توری و فنس
  • سیم خاردار
  • صنعت کشاورزی
  • فنس نجاری و سیم‌های باغبانی
  • حمل و نقل
  • کابل برق
  • حصار یا محافظ خانه
  • صحافی
  • آثار هنری
سیم مفتول گالوانیزه

استفاده از مفتول گالوانیزه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سیم مفتول گالوانیزه در مصارف مختلفی از جمله ساختمان سازی، حصار کشی و کشاورزی استفاده می‌شود. همچنین اغلب به عنوان یک رسانای الکتریکی استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا نسبت به سایر انواع سیم‌ مفتول فولادی، احتمال زرنگ زدگی آن پایین است.

جوش مفتول گالوانیزه

جوشکاری سیم مفتول گالوانیزه امکان پذیر است اما فقط در صورت لزوم باید انجام شود. اگر بتوانید مواد را قبل از گالوانیزه شدن جوش دهید، از خطرات سلامتی ناشی از دود جوشکاری و قرار گرفتن در معرض سرب جلوگیری خواهید کرد. همچنین از نقاط ضعف احتمالی در پروژه خود ناشی از جوشکاری جلوگیری خواهید کرد.

جوشکاری قوس الکتریکی، بدون شک بهترین راه برای جوشکاری سیم مفتول گالوانیزه است. جوشکاری قوس الکتریکی روشی همه کاره است که از جریان های متناوب برای ایجاد یک قوس با حرارت بالا استفاده می‌کند.

مفتول گالوانیزه رنگی

سیم مفتول گالوانیزه در انواع رنگ‌ها تولید می‌شود. یکی از بهترین مواد به عنوان روکش رنگی مفتول گالوانیزه، PVC است. سیم مفتول گالوانیزه با روکش PVC دارای ویژگی‌های ضد خوردگی، ضد ترک و غیره است.

همچنین روکش پی وی سی مقاومت زیادی در برابر اسیدها و مواد قلیایی دارد؛ به طوری که عمر مفید آن تا ۱۲ سال است. علاوه بر این، گزینه های رنگی بیشتری مانند سبز، سفید، مشکی و غیره را ارائه می‌دهد. به همین دلیل کاربردهای گسترده‌ای مانند صحافی، تزئین، نرده، محوطه حیوانات و غیره دارد.

سیم مفتول گالوانیزه

کارخانه تولید مفتول گالوانیزه گرم

مهم‌ترین کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدکننده سیم مفتول گالوانیزه عبارتند از:

برخی از انبارهای عرضه‌کننده سیم مفتول گالوانیزه در ایران عبارتند از:

  • اصفهان
  • تبریز
  • قزوین
  • زنجان
  • تاکستان

بهترین سیم مفتول گالوانیزه

بدون تردید، بهترین سیم مفتول گالوانیزه، ارتباط مستقیم با کاربرد آن دارد. به طور مثال، مفتول گالوانیزه گرم نسبت به مفتول گالوانیزه سرد، کاربردهای مختص به خود را دارد که می‌تواند جزو بهترین نوع صنایع مفتولی قرار بگیرد. بنابراین ابتدا به مصرف سیم مفتول خود توجه کنید و سپس بر اساس آن، بهترین نوع را انتخاب نمایید.

در نظر داشته باشید که سیم مفتول گالوانیزه سرد، برای صنایع سبک و سیم مفتول گالوانیزه گرم، در صنایع سنگین استفاده می‌شود. بنابراین طبیعی است که مفتول گالوانیزه گرم، مقاومت بالاتری داشته باشد تا بتواند برای صنایع سنگین قابل استفاده شود.

سیم مفتول گالوانیزه

قیمت سیم مفتول گالوانیزه

با توجه به مصرف گسترده سیم مفتول گالوانیزه در صنایع مختلف به ویژه ساختمانی، قیمت این محصول متاثر از قیمت مواد اولیه، نوع مفتول، کاربرد، تورم و نرخ دلار است. برای اطلاع از قیمت مفتول گالوانیزه، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت مفتول گالوانیزه امروز

قیمت سیم مفتول گالوانیزه به صورت روزانه تغییر می‌کند و نمی‌توان قیمت مشخصی در این زمینه ارائه داد. اگر به دنبال استعلام قیمت به روز مفتول گالوانیزه هستید، وب سایت کارآهن به صورت لحظه‌ای، قیمت این محصول را به روز رسانی می‌کند. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم از وب سایت کارآهن دیدن کنید.

خرید سیم مفتول گالوانیزه

وب سایت کارآهن تنها مجموعه تخصصی در زمینه قیمت گذاری آهن آلات به ویژه صنایع مفتولی است که امروزه در بازار آهن فعالیت می‌کند. با کارآهن به روز باشید. برای اطلاع از چگونگی خرید سیم مفتول گالوانیزه، با کارشناسان وب سایت کارآهن مشورت کنید. جهت ارتباط، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع سیم مفتول گالوانیزه صحبت کردیم. مفتول گالوانیزه یک محصول فولادی است که با آلیاژ روی، پوشش داده شده است. این محصول از نظر روش تولید، به دو روش سیم مفتول  گالوانیزه گرم و سرد تقسیم بندی می‌‎شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطلاعات از قیمت و نحوه خرید سیم مفتول گالوانیزه، با کارشناسان وب سایت کارآهن تماس بگیرد.

سیم مفتول گالوانیزه در چه سایزهایی تولید می‌شود؟

سیم مفتول گالوانیزه در سایز ۱۰ تا ۲۶ میلی‌‌متر تولید می‌گردد.

سیم مفتول گالوانیزه گرم بهتر است یا سرد؟

هر کدام از روش‌های تولید مفتول گالوانیزه، ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد. با این حال، سیم مفتول گالوانیزه گرم، مقاومت بالاتری نسبت به مفتول گالوانیزه سرد از خود نشان می‌دهد.

سیم مفتول گالوانیزه سایز ۲۰ و ۲۲ چه کاربردی دارند؟

مفتول گالوانیزه سایز ۲۰ برای موتور خانه‎ و سایز ۲۲ برای سیم دستگاه جارو برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد سیم مفتول گالوانیزه سایز ۱۶ و ۱۸ چیست؟

اگر به دنبال یک سیم مفتول با کیفیت برای ساخت رابیتس هستید، از مفتول گالوانیزه سایز ۱۸ استفاده کنید. برای تولید اسکوپ نیز از سیم مفتول گالوانیزه سایز ۱۶ استفاده نمایید.

انواع سیم مفتول چیست؟

سیم مفتول در انواع گالوانیزه، آهنی، مسی، آلومینیومی و استنلس استیل تولید می‌‍شود.

انواع سیم مفتول گالوانیزه چیست؟

مفتول گالوانیزه در انواع روش گرم و سرد تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.