کاهش تولید فولاد خام جهان تا پایان سال ۲۰۲۳

بر اساس گزارش گروه معدنی فرانسوی Eramet، تولید فولاد خام جهان در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، به دلیل تغییرات فصلی کاهش یاید. در این گزارش به تولید فولاد خام جهان در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا به همراه آمار تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه گزارش، با ما در مجله کارآهن همراه باشید.

کاهش تولید فولاد خام جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳

  • گروه معدنی فرانسوی Eramet پیش‌بینی می‌کند که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، تولید فولاد جهانی عمدتا به دلیل تأثیرات فصلی کاهش می‌یابد.
  • همچنین پیش بینی می‌شود در اروپا پس از نتایج سال ۲۰۲۳، به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
  • این گروه پیش بینی می‌کند که افزایش نرخ بهره همچنان بر بخش ساخت و ساز تأثیر می‌گذارد.
  • در نیمه دوم سال ۲۰۲۳،Eramet  انتظار دارد که تولید جهانی فولاد در مقایسه با مدت مشابه در سال ،۲۰۲۲ به دلیل رشد مصرف در هند ثابت بماند.
  • در این شرایط، تقاضا و عرضه آلیاژهای منگنز به ویژه در اروپا به کاهش ادامه خواهد داد. در حالی که موجودی این محصول همچنان بالا باقی می‌ماند.
  • بازار ایالات متحده تا حدودی ثبات را نشان می‌دهد. اما اعتصاب اخیر اتحادیه کارگران صنعت خودرو بر تقاضای فولاد و آلیاژهای منگنز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تأثیر خواهد گذاشت.
  • از آنجایی که بازار سنگ منگنز در حال حاضر مازاد است، قیمت این محصول نیز پیش از تثبیت در پایان سال در ماه‌های اکتبر تا دسامبر به کاهش خود ادامه خواهد داد.
  • طبق آخرین گزارش این گروه، در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، گردش مالی تعدیل شده ارامت ۹۸۰ میلیون یورو بود که ۲۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.
  • Eramet  انتظار دارد EBITDA تعدیل شده در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰۰ میلیون یورو باشد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، اتحادیه فولاد اروپا EUROFER پیش‌بینی کاهش مصرف ظاهری فولاد در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ را به ۵.۳ درصد در مقایسه با ۳ درصد در پیش‌بینی قبلی بدتر کرد.

در سال ۲۰۲۴، این شاخص ۷.۶ درصد رشد خواهد کرد؛ اما با غیرقابل پیش بینی بودن ژئوپلیتیک و عدم اطمینان اقتصادی مواجه خواهد شد.

کاهش ۴.۵ درصدی تقاضای جهانی فولاد در ماه اوت

بر اساس داده‌های تحلیلی وب سایت Kallanish، در ماه اوت ۲۰۲۳، مصرف جهانی فولاد نسبت به ماه قبل ۴.۵ درصد کاهش یافت اما نسبت به سال قبل با ۱.۳ درصد افزایش به ۱۴۶.۴ میلیون تن رسید.

علاوه بر این، در سال جاری کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی اصلی‌ترین بازدارنده رشد این شاخص بودند. اگرچه چین مصرف فولاد خود را کاهش داد اما هند، ترکیه و خاورمیانه بیشترین رشد را به ثبت رساندند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، طبق پیش‌بینی‌های وب سایت World Steel، تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۱.۸ درصد افزایش می‌یابد و تا ۱.۸۱۴ میلیارد تن در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

طبق پیش بینی این انجمن، تقاضای جهانی برای فولاد ۱.۹ درصد در سال افزایش می‌یابد و به ۱.۸۴۹ میلیارد تن افزایش خواهد یافت.

تولید فولاد خام جهان

کاهش ۰.۴ درصدی تقاضای جهانی فولاد در ژانویه تا اوت

در ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای فولاد ۰.۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و به ۱.۲۰۶ میلیارد تن رسید. تقاضای ظاهری در چین با کاهش ۰.۴ درصد مواجه بود و به ۶۲۲.۸ میلیون تن دست یافت.

اروپا بزرگترین اهرمی است که مانع رشد شاخص می‌شود. تقاضای قابل مشاهده برای فولاد در اتحادیه اروپا در ژانویه تا آگوست ۱۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۹۱.۲ میلیون تن رسید. همچنین در بریتانیا نیز سالانه ۷ درصد کاهش داشته و به ۵.۱ میلیون تن رسیده است.

هند بزرگترین محرک رشد بود. در ۸ ماهه تقاضا برای فولاد در این کشور، ۱۶.۴ درصد افزایش یافت و به ۸۶ میلیون تن رسید.

تقاضا در ترکیه و خاورمیانه نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت. تقاضای قابل مشاهده برای فولاد در ترکیه ۱۷.۸ درصد در سال تا ۲۵.۷ میلیون تن و در خاورمیانه با ۵.۸ درصد سالانه تا ۳۲.۲ میلیون تن افزایش یافته است.

در کشورهای آفریقایی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ درصد افزایش داشته و به ۱۰.۹ میلیون تن رسیده است.

علاوه بر این، تقاضا برای ایالات متحده آمریکا، آمریکای شمالی و مرکزی، تا ۰.۷ درصد در سال افزایش یافت و به ۹۴.۵ میلیون تن رسید. این آمار برای آمریکای جنوبی، کاهش ۴.۹ درصد کاهش (۲۷ میلیون تن در سال) را نشان می‌دهد.

در اوکراین، تقاضا برای فولاد ۸۴.۶ درصد در سال افزایش یافت و به ۲.۷۸ میلیون تن طی ۸ ماهه نخست سال رسید. در ماه آگوست، این رقم به ۵۷۲ هزار تن رسید و بالاترین رقم از ژانویه ۲۰۲۲ بود.

تولید فولاد خام جهان در ماه اوت

در جدول زیر به آمار کلی تولید فولاد خام جهان در ماه اوت ۲۰۲۳ اشاره می‌کنیم:

جدول تولید فولاد خام جهان در ماه اوت ۲۰۲۳
منطقهحجم تولیددرصد تولید نسبت به سال گذشته
آسیا۱۱۵.۷ میلیون تن۳.۵ درصد رشد
اروپا۹.۱ میلیون تن۴.۴ درصد کاهش
آمریکا۹.۲ میلیون تن۲.۶ درصد کاهش
آفریقا۱.۵ میلیون تن۱۶.۱ درصد رشد
خاورمیانه۲.۸ میلیون تن۱۶ درصد کاهش

افزایش تولید فولاد خام آسیا

در ماه آگوست، تولید فولاد خام در آسیا به ۱۱۵.۷ میلیون تن رسید که ۳.۵ درصد افزایش داشت. در ادامه به جدول حجم تولید و درصد رشد کشورهای مختلف آسیایی در ماه آگوست ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

جدول تولید فولاد خام آسیا در ماه اوت ۲۰۲۳
کشورحجم تولیددرصد تولید نسبت به سال گذشته
چین۸۶.۴ میلیون تن۳.۲ درصد رشد
ژاپن۷.۱ میلیون تن۲.۹ درصد کاهش
هند۱۱.۹ میلیون تن۱۷.۴ درصد رشد
کره جنوبی۵.۶ میلیون تن۵.۹ درصد کاهش

کاهش ۴.۴ درصد تولید فولاد خام اروپا

کشورهای اتحادیه اروپا در ماه اوت ۹.۱ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به سال قبل، ۴.۴ درصد کاهش داشت. در این دوره، تولید فولاد خام آلمان به ۲.۸ میلیون تن رسید که یک درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

علاوه بر این، کشور ترکیه در ماه اوت ۲.۸ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲.۹ درصد کاهش داشت.  در ضمن کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید فولاد خام ۷.۵ میلیون تن را به ثبت رساندند که ۱۰.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. همچنین تولید فولاد خام روسیه ۶.۴ میلیون تن تخمین زده شد که ۸.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

جدول تولید فولاد خام اتحادیه اروپا در ماه اوت ۲۰۲۳
کشورحجم تولیددرصد تولید نسبت به سال گذشته
چین۲.۸ میلیون تن۱درصد کاهش
روسیه۶.۴ میلیون تن۸.۹ درصد رشد
ترکیه۲.۸ میلیون تن۲.۹ درصد کاهش
کشورهای مشترک المنافع۷.۵ میلیون تن۱۰.۷ درصد کاهش

کاهش تولید فولاد خام آمریکا

تولید فولاد خام جهان در آمریکای شمالی طی ماه اوت، در مجموع به ۹.۲ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۲.۶ درصد کاهش داشت. همچنین ایالات متحده ۷ میلیون تن تولید کرد که نسبت به سال قبل، ۱.۱ درصد رشد پیدا کرد.  تولید فولاد خام در آمریکای جنوبی طی ماه اوت به ۳.۴ میلیون تن رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۱ درصد کاهش داشت و تولید برزیل در مجموع به ۲.۷ میلیون تن رسید که ۵.۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.

جدول تولید فولاد خام آمریکا در ماه اوت ۲۰۲۳
کشورحجم تولیددرصد تولید نسبت به سال گذشته
ایالات متحده۷ میلیون تن۱.۱ درصد رشد
آمریکای جنوبی۳.۴ میلیون تن۸.۱ درصد کاهش
برزیل۲.۷ میلیون تن۵.۹ درصد رشد

رشد ۱۶ درصدی فولاد خام آفریقا و خاورمیانه

در این ماه، آفریقا ۱.۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به سال قبل ۱۶.۱ درصد رشد داشت. علاوه بر این، تولید فولاد خام جهان در خاورمیانه، به ۲.۸ میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته، کاهش ۱۶ درصدی را به ثبت رساند.

بزرگترین تولید کننده فولاد جهان

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان شناخته می‌شود. این کشور با در اختیار داشتن ۵۰ درصد از تولید فولاد جهان، یکی از کشورهای اثرگذار در صنعت فولاد است. مهم‌ترین شرکت‌های بزرگ فولادی در چین می‌توان به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از: Baowu Group ،Hesteel Group ،Shagang Group و Ansteel Group.

تولید فولاد خام جهان

بزرگترین مصرف کنندگان فولاد در جهان

کشورهای چین، هند، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره، بیشترین مصرف فولاد خام جهان را در اختیار دارند.

بهترین فولاد جهان

شرکت‌های زیادی در سراسر جهان به تولید فولاد مشغول هستند. با این حال بهترین فولاد جهان توسط شرکت‌های چینی، آمریکایی، ژاپنی، کره‌ای و هندی تولید می‌شود. به طور مثال می‌توان به شرکت فولاد ووهان، بایوشان و Baosteel در چین، شرکت وال در برزیل، شرکت Posco و Hyundai در کره جنوبی، شرکت JFE، کوبه استیل و نیپون در ژاپن، شرکت Arcelormittal در لوکزامبورگ، شرکت Nucor در ایالات متحده آمریکا و شرکت Tata Steel در هند اشاره کرد.

رتبه تولید فولاد ایران در جهان

ایران جزو ۱۱ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان طی سال ۲۰۲۳ است.

بزرگترین تولیدکنندگان فولاد ایران

ایران یکی از کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان است که بخش مهمی از نیاز صنایع داخلی و منطقه خاورمیانه را تامین می‌کند. در ضمن بزرگترین تولیدکنندگان فولاد خام در ایران شامل شرکت گل گهر و  چادرملو می‌شود.

بزرگترین تولیدکنندگان فولاد ایران عبارتند از:

کلام آخر

در این گزارش به موضوع تولید فولاد خام جهان، آمار تقاضا و میزان تولید این محصول در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی اشاره کردیم. بر اساس گزارش انجمن فولاد جهان، تولید فولاد خام جهان طی ماه اوت ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۲.۲ درصد افزایش پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن تماس بگیرید.

سوالات متداول

بزرگترین تولیدکننده فولاد خام جهان کدام کشور است؟

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد خام جهان شناخته می‌شود.

بزرگترین تولیدکننده فولاد خام ایران کدام شرکت است؟

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، بزرگترین تولیدکننده فولاد خام ایران است.

بزرگترین تولیدکننده فولاد ایران کدام شرکت است؟

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد ایران شناخته می‌شود.

برترین تولیدکننده فولاد جهان کدام کشور است؟

شرکت‌های فولادی چین، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، برترین تولیدکنندگان فولاد جهان به حساب می‌‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.