طرح تولید فولاد کم کربن چین و چشم‌انداز آن

طرح تولید فولاد کم کربن چین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ یکی از برنامه‌های جهانی برای کاهش آلاینده‌ها، حذف کربن در صنایع استراتژیک مانند فولاد است. کشور چین نیز به عنوان بزرگترین فولادساز دنیا، قصد دارد تا در سال‌های پیش رو، طرح تولید فولاد کم کربن را پیش بگیرد. بنابراین برنامه تولید فولاد کم کربن چین در حال حاضر جزو طرح‎‌های مهم دولت چین است. در این گزارش به تولید فولاد کم کربن چین و برنامه‌های آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

چین به دنبال تولید فولاد کم کربن است

استانداردهای فولاد کم کربن چین در حال حاضر تحت بررسی است. طبق گزارش انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، صنعت فولاد چین ممکن است طی سال جاری در بازار تجارت ملی انتشار کربن گنجانده شود.

به گفته سخنگوی CISA، استانداردهای فولاد کم کربن چین در حال حاضر تحت مطالعه است. انتظار می‌رود امسال منتشر شوند. در عین حال، صنعت فولاد به زودی به تجارت انتشار کربن خواهد پیوست.

طبق گزارش انجمن صنعت فولاد چین، در طول ۲ تا ۳ سال گذشته، حدود ۸۰ شرکت پیشرو فولاد چینی طرح آزمایشی تجارت کربن را راه‌اندازی کرده‌اند. مجموع تولید سالانه فولاد آن‌ها حدود ۱۳۰ میلیون تن است. تجارت آلاینده‌ها می‌تواند رقابت‌پذیری بازار شرکت‌های فولادی با انتشار کربن کم را افزایش دهد. همچنین انتظار می‌رود که توسعه فناوری‌های تولید فولاد کم کربن و حق بیمه برای چنین محصولاتی را تسهیل کند.

طرح تولید فولاد کم کربن چین

تحول شرکت‌های چینی در زمینه تولید فولاد کم کربن

بر اساس گزارش CISA، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، میانگین مصرف انرژی یکپارچه به ازای هر تن فولاد شرکت‌های کلیدی فولاد چین ۵.۸۷ درصد کاهش یافته است. در همان زمان، ۹۵ شرکت، تحول را برای تولید فولاد با آلاینده کم را تکمیل کردند و ظرفیتی حدود ۴۵۰ میلیون تن در سال به وجود آوردند. همچنین ۴۲ شرکت فولادسازی با ظرفیت تولید ۱۴۴ میلیون تن در سال، تحول نسبی را به پایان رسانده‌‎اند و ۳۲ شرکت دیگر نیز در دست اقدام هستند.

برای دستیابی به آلایندگی بسیار کم، فولادسازان باید بیش از ۴۰۰ یوان در تن (۵۵ دلار) در تولید فولاد و بیش از ۷۰ یوان در تن در هزینه‌‎های اضافی برای نگهداری سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین، انجمن صنعت فولاد این کشور از دولت می‌خواهد تا از شرکت‌هایی که طرح تحول را تکمیل کرده‌اند حمایت بیشتری کند تا توسعه و کاربرد فناوری‌های کم کربن را رشد یابد.

چشم‌انداز طرح تولید فولاد کم کربن چین

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، چین قصد دارد انتشار کربن را در بخش‌های کلیدی صنعت طی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ معادل ۱ درصد از رقم ملی برای سال ۲۰۲۳ کاهش دهد. این برنامه تحول در برنامه دولت چین پیش‌بینی شده است. همچنین هدف این کشور کاهش مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی به ترتیب حدود ۲.۵ و ۳.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ است.

کلام آخر

در این گزارش به طرح تحول چین برای تولید فولاد کم کربن چین پرداختیم. به نظر می‌رسد سیاست‌های صنعتی دولت چین از طرح کاهش کربن و آلاینده‌ها در صنایع مختلف این کشور حمایت می‌کند. برنامه اصلی چین در این زمینه، برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ است که البته تا این لحظه، اجرای بخش مهمی از این طرح مشاهده می‌شود. با این حال باید دید که برنامه‌های دولت چین برای تولید فولاد کم کربن به چه سمت و سویی خواهد رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.