جدال موافقان و مخالفان واردات ورق سیاه به اتحادیه اروپا

جدال بر سر واردات ورق سیاه به اتحادیه اروپا از سوی موافقان و مخالفان، همچنان در جریان است. موافقان طرح اعمال عوارض وارداتی ورق سیاه به اتحادیه اروپا معتقدند که ورود محصولات نورد گرم و به ویژه در راس آن ورق سیاه ارزان قیمت از کشور چین، می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به تولید این محصول در اروپا وارد کند. از سوی دیگر، مخالفان بر این نکته تاکید می‌کنند که اعمال عوارض واردات ورق سیاه به اتحادیه اروپا در شرایطی رخ می‌دهد که احتمال بهبود تقاضا و مصرف ورق سیاه وجود دارد. بنابراین در صورت اعمال عوارض وارداتی ورق سیاه به اروپا، احتمال کمبود این محصول می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به صنعت فولاد اتحادیه اروپا وارد کند. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۳ دقیقه

آخرین وضعیت عوارض وارداتی ورق سیاه در اروپا

به گزارش کارآهن به نقل از سایت gmk، عوارض واردات ورق سیاه به اتحادیه اروپا از چهار کشور ژاپن، ویتنام، مصر و هند می‌تواند به کمبود قابل توجهی در بازار داخلی اروپا  منجر شود.

پائولو سانگوی، رئیس انجمن توزیع‌کنندگان فولاد ایتالیا هشدار می‌دهد که رقابت‌پذیری خریداران و مراکز خدمات ایتالیایی تحت تأثیر محدودیت واردات ورق سیاه از کشورهای ثالث است.

بازار در حال حاضر با رکود مصرف و قیمت پایین این محصولات مواجه است. با این حال، پائولو سانگوی به کمبود احتمالی قابل توجهی در صورت افزایش تقاضا و بهبود مصرف اشاره می‌کند که احتمالا شبیه وضعیت سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خواهد بود.

اگر مصرف بهبود یابد و واردات وجود نداشته باشد، کمبودهایی که در گذشته مشاهده شده بود ممکن است دوباره ظاهر شود و خریداران را با مشکلاتی مواجه کند. در حال حاضر، تولیدکنندگان فولاد اروپا آماده مذاکره درباره واردات ورق سیاه به اتحادیه هستند. به نظر می‌رسد محدودیت ۱۵ درصدی بر واردات به اتحادیه اروپا تاکنون ۱.۶ میلیون تن فولاد را از بازار برای خریداران اروپایی خارج کرده است.

به گفته این انجمن، هزینه‌های بالاتری که واردکنندگان باید متحمل شوند به مصرف‌کنندگان نهایی، تولیدکنندگان قطعات و محصولات نهایی فولادی منتقل می‌شود که بر سطح رقابت‌پذیری آن‌ها در بازارهای بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.

آخر و عاقبت واردات ورق سیاه به اتحادیه اروپا

در مورد پیش بینی‌ها، انجمن توزیع‌کنندگان فولاد ایتالیا انتظار ندارد مصرف در سال جاری بهبود یابد اما وضعیت ممکن است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ بهتر از قبل شود. به طوری که ممکن است قیمت‌ها تغییر جهت دهند؛ زیرا هم تولیدکنندگان و هم خریداران ورق سیاه باید میزان تولید و خرید خود را در کل افزایش دهند. به گفته پائولو سانگوی، بدون تعهد به کاهش حجم تولید نمی‌توان به این مهم دست یافت.

کلام آخر

در این گزارش به جدال میان موافقان و مخالفان طرح عوارض واردات ورق سیاه به اتحادیه اروپا پرداختیم. مخالفان معتقدند که با اعمال عوارض واردات ورق سیاه به اتحادیه اروپا، احتمال کمبود در صورت بهبود تقاضا و مصرف وجود دارد. بسیاری از انجمن‌های فولادی در اروپا بر این نظر استوار هستند که این رویکرد می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به مصرف‌کنندگان نهایی وارد کند. به نظر می‌رسد که جنگ و جدال بر سر اعمال و عدم اعمال عوارض واردات ورق سیاه به اتحادیه اروپا همچنان پابرجاست.

در آگوست ۲۰۲۴، کمیسیون اروپا آغاز تحقیقات عوارض وارداتی را در مورد برخی از محصولات فولادی نورد گرم ساخته شده از آهن، آلیاژهای غیر آلیاژی یا سایر آلیاژها از مصر، هند، ژاپن و ویتنام مانند ورق سیاه را اعلام کرد. این شکایت در ۲۴ ژوئن توسط اتحادیه فولاد اروپا (EUROFER) ثبت شد.

پیش از این، انتظار می‌رفت که تحقیقات ضد دامپینگ اتحادیه اروپا علیه چهار صادرکننده فولاد می‌تواند بر بیش از نیمی از واردات کلاف گرم این بلوک تاثیر بگذارد. در ژانویه تا مه سال جاری، این کشورها حدود ۵۱ درصد از واردات HRC را به خود اختصاص داده‌اند که در مجموع حدود ۴.۳ میلیون تن در دوره مذکور بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.