احتمال افزایش قیمت آهن و قراضه در آسیا وجود دارد

اگر قیمت آهن و قراضه در آسیا افزایش پیدا کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آسیا و به ویژه کشورهای بزرگ تولیدکننده آهن و قراضه چه نقشی در بهبود تولید جهانی فولاد دارند؟ به نظر می‌رسد که مشوق‌های اقتصادی پکن و افزایش تقاضا ممکن است به افزایش قیمت آهن و قراضه در آسیا طی سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ کمک کند. در این گزارش به احتمال افزایش قیمت آهن و قراضه در آسیا به ویژه برای کشورهای چین، کره جنوبی و تایوان می‌پردازیم. برای خواندن ادامه گزارش، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۳ دقیقه

افزایش قیمت آهن و قراضه در آسیا

به گزارش کارآهن به نقل از سایت gmk، در سه ماهه چهارم سال جاری، قیمت آهن و قراضه ممکن است در آسیا افزایش یابد. این امر می‌تواند ناشی از انگیزه‌های اقتصادی پکن، افزایش تقاضا و اختلال در عرضه قراضه باشد. روند مثبت ممکن است به دلیل کاهش تقاضا در برخی از کشورهای منطقه محدود شود. در عین حال، شرایط بازار تحت تأثیر کاهش فشار صادرات چین خواهد بود.

بازار داخلی فولاد چین از اواخر سپتامبر و پس از اعلام اقدامات بانک مرکزی این کشور برای حمایت از بازار املاک و مستغلات، روندی صعودی داشته است. این منجر به افزایش قیمت محصولات فولادی دریایی شد. افزایش قیمت فولاد در چین همچنین باعث بهبود حاشیه برای تولیدکنندگان خارجی شد، زیرا فشار بر بازار ناشی از محصولات فولادی ارزان آن کشور کاهش یافت.

در ماه اکتبر، پکن اقدامات بیشتری را برای تحریک اقتصاد اعلام کرد. به گفته فعالان بازار، این امر احتمالا باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و بهبود علاقه خرید در دوره ذخیره‌سازی مجدد تا پایان سال می‌شود.

فولادسازان ویتنامی انتظار دارند که بازار داخلی فولاد در ماه‌های اکتبر تا دسامبر تقویت شود. سه فصل گذشته با تقاضای کمتر و افزایش رقابت از سوی چین مشخص شد اما قیمت‌ها در اواخر سپتامبر شروع به بهبود کردند.

پس از اینکه ویتنام تحقیقات ضد دامپینگ را در مورد واردات کویل‌های نورد گرم از چین و هند آغاز کرد، بسیاری از خریداران به سمت محصولات داخلی روی آوردند. بازار انتظار دارد که با کاهش فشار محصولات چینی، قیمت‌های ورق سیاه  و فولاد ساختمانی در سه ماهه چهارم پویایی مثبتی از خود نشان دهند.

علاوه بر این، انتظار می‌رود تقاضا برای فولاد در ویتنام نیز به دلیل افزایش سرمایه‎گذاری عمومی افزایش یابد. در میان بهبود بازار، خریداران ویتنامی در بازار قراضه دریایی فعال‌تر شده اند. قیمت این ماده خام ممکن است با کاهش احتمالی عرضه، به ویژه از ایالات متحده که یک عامل فصلی است، حمایت شود. همچنین احتمالا اختلالاتی در جمع آوری و حمل و نقل قراضه آهن به دلیل مشکلات لجستیکی مرتبط با هوای سرد وجود دارد.

روند رو به رشد آهن و قراضه کره جنوبی و تایوان

خریداران قراضه آهن تایوانی می‌گویند که چشم‌انداز قیمت نامشخص است، به ویژه به دلیل محدودیت وزن کامیون از اول اکتبر که می‌تواند منجر به هزینه‌های عملیاتی اضافی شود. با این حال، تقاضا برای ورق خودرو در این کشور همچنان نسبتا بالاست و فصل چهارم سال معمولا فصل اوج صنعت فولاد است.

کره جنوبی تولید فولاد را ۵.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داد و به ۴۲.۵ میلیون تن در ۸ ماهه اول سال جاری رساند. تقاضای پایین همچنان بر صنعت فولاد کره جنوبی تاثیر می‌گذارد.

کلام آخر

در این گزارش به احتمال افزایش قیمت آهن و قراضه در آسیا پرداختیم. World Steel (انجمن جهانی فولاد) پیش‌بینی کوتاه مدت خود برای تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ را کاهش داده است. انتظار می‌رود که حجم ۰.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش یابد و به ۱.۷۵ میلیارد تن برسد. در عین حال، انتظار می‌رود تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۵ پس از سه سال متوالی کاهش به ۱.۷۷ میلیارد تن سالانه ۱.۲ درصد رشد کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.