افزایش تولید و واردات فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۴

آمارها نشان می‌دهد که واردات فولاد ترکیه به ویژه در زمینه قراضه آهن طی ماه‌های ژانویه تا آوریل، ۲.۵ درصد افزایش یافته است. بیشترین آمار واردات فولاد ترکیه به کشورهای برزیل، اوکراین و آفریقای جنوبی تعلق دارد. این در حالی است که تولید و واردات فولاد ترکیه برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. همچنین در سال گذشته میلادی، واردات ورق گرم ترکیه ۵.۶ درصد رشد داشته است. در این گزارش به وضعیت تولید، واردات و صادرات فولاد ترکیه می‌پردازیم. برای خواندن ادامه گزارش، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ترکیه در ژانویه تا آوریل ۶۱۸ هزار تن سنگ آهن از اوکراین وارد کرده است

کل واردات ZRS توسط مصرف‌‎کنندگان ترکیه در این دوره بالغ بر ۳.۶ میلیون تن بوده است. در سال ۲۰۲۴، فولادسازان ترکیه واردات سنگ آهن از اوکراین را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. به طور خاص، در ژانویه تا آوریل امسال، واردات به ۶۱۸.۲۴ هزار تن در مقایسه با ۳۰ هزار تن در ۵ ماه سال ۲۰۲۳ رسید.

به طور کلی، ترکیه در ۴ ماهه واردات سنگ آهن را ۵۹.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش داد و به ۳.۶ میلیون تن رسید. هزینه های واردات به ۴۹۳.۹ میلیون دلار رسید که ۷۸.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

تامین کننده اصلی مواد خام در ژانویه تا آوریل برزیل بود که میزان آن ۱.۹۱ میلیون تن (+۱۵.۱٪ سالانه) است. اوکراین در میان صادرکنندگان سنگ آهن به ترکیه رتبه دوم را داشته و آفریقای جنوبی با ۵۱۲.۲ هزار تن (۶۰ تن در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳) در رتبه سوم قرار دارد.

فولادسازان ترکیه ۱۶۵ هزار تن سنگ معدن از سوئد (۶۶.۳- درصد سالانه)، ۱۶۱.۸۴ هزار تن از ازبکستان (واردات نشده در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳) و ۱۵۶.۸ هزار تن از فدراسیون روسیه (+ ۱۰۴.۲ درصد سالانه) وارد کرده‌اند.

در ماه آوریل، فولادسازان ترکیه ۱.۰۷ میلیون تن سنگ آهن وارد کردند که ۲۴.۸ درصد نسبت به ماه قبل و ۱۵۵.۴ درصد سالانه افزایش داشت. از نظر پولی، واردات با ۱۳.۸ درصد در مترمربع و ۱۲۶.۷ درصد سالانه افزایش یافت و به ۱۴۰.۳۵ میلیون دلار رسید.

در ماه آوریل، برزیل ۴۵۰.۹۲ هزارم تن مواد خام را به ترکیه (+۷۹.۶ درصد سالانه)، اوکراین با ۱۵۷ هزارم تن، آفریقای جنوبی با ۱۶۸.۳۳ هزارم تن (در آوریل ۲۰۲۳ صادر نشده) صادر کرد.

ترکیه واردات قراضه را در ژانویه تا آوریل به ۶.۸۳ میلیون تن افزایش داد

در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴، شرکت‌های فولادی ترکیه واردات قراضه خود را ۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش دادند و به ۶.۸۳ میلیون تن رساندند. ارزش واردات در این دوره با ۷.۲ درصد افزایش در سال به ۲.۹۵ میلیارد دلار رسید.

ترکیه در ماه آوریل ۱.۵۱ میلیون تن قراضه وارد کرد که ۵.۹ درصد کمتر از آوریل ۲۰۲۳ و ۱۷.۷ درصد در متر مربع است. هزینه‌های واردات با ۱۳.۵ درصد کاهش در سال و ۱۹.۸ درصد در مترمربع به ۶۵۹.۷ میلیون دلار رسید.

بر اساس نتایج ۴ ماهه، تامین‌کنندگان اصلی مواد خام به ترکیه عبارتند از:

  • ایالات متحده: ۱.۳۷ میلیون تن (+ ۹.۲٪ سالانه)
  • هلند: ۱ میلیون تن (+ ۱۶.۱٪ سالانه)
  • انگلستان: ۷۲۸.۹۶ هزار تن (+۱۶.۴% سالانه)
  • بلژیک: ۷۰۱.۰۲ هزار تن (-۳۱.۶% سالانه)

این کشورها ۸۳ درصد از کل واردات قراضه توسط مصرف کنندگان ترکیه را تشکیل می‌دهند. صادرات فولاد از ترکیه در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ با ۴۹.۴ درصد افزایش در سال به ۴.۲ میلیون تن رسید. رشد صادرات عمدتا به دلیل افزایش ۸۴.۴ درصدی در محموله های محصولات تخت بوده است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، در سال ۲۰۲۳، ترکیه واردات قراضه را ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش داد و به ۱۸.۸۳ میلیون تن رساند. کاهش واردات قراضه به کشور به دلیل استفاده کم از کارخانه‌های فولاد داخلی بود.

ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هشتم جهان قرار دارد. در سال ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه تولید فولاد را ۱۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دادند و به ۳۳.۷ میلیون تن رساندند.

۳۰ کارخانه فولاد در ترکیه وجود دارد که شامل ۴ کارخانه کوره بلند و ۲۶ کارخانه قوس الکتریکی می شود. ظرفیت فولادسازی آن‌ها در سال حدود ۶۰ میلیون تن برآورد شده است. به عبارت دیگر، در سال ۲۰۲۳، استفاده از ظرفیت ۵۸.۵ درصد بود.

افزایش ۵.۶ درصدی واردات ورق گرم ترکیه در سال ۲۰۲۳

بر اساس داده‌های اولیه ارائه شده توسط موسسه آماری ترکیه (TUIK) در دسامبر سال گذشته، واردات ورق گرم ترکیه (HRC)  به ۱۸۶۷۵۹ تن رسید که ۳۳.۶ درصد نسبت به ماه نوامبر و ۳۵.۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. در حالی که ارزش این واردات ۱۲۴.۳۳ میلیون دلار بوده که نسبت به ماه نوامبر ۳۱.۸ درصد و نسبت به سال قبل ۳۳.۱ درصد کاهش داشته است.

در همین حال طی سال ۲۰۲۳، واردات HRC ترکیه به ۴.۱۲ میلیون تن رسید که ۵.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت، در حالی که ارزش این واردات بالغ بر ۲.۸۰ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل ۱۵.۲ درصد کاهش داشت.

علاوه بر این در این سال، بزرگترین منبع واردات ورق گرم ترکیه، کشور چین بود که ۱۵۴۷۲۶۵ تن به ترکیه ارسال کرد که ۱۸۷.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. پس از چین، ژاپن با ۶۰۹۵۸۵ میلیون تن کاهش ۴۸.۹ درصد و روسیه با ۶۰۱۸۴۱ میلیون تن با ۱۱۴.۴ درصد افزایش، هر دو نسبت به مدت مشابه سال قبل قرار دارند.

فولاد ترکیه

جدول مهم‌ترین منابع واردات ورق گرم ترکیه

در جدول زیر به برترین و مهم‌ترین منابعی که ترکیه از آن‌ها ورق گرم خریداری کرده است اشاره می‌کنیم.

فولاد ترکیه

در نمودار زیر به منابع اصلی واردات ورق گرم ترکیه اشاره می‌کنیم.

فولاد ترکیه

افزایش واردات فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۳

به گزارش استیل اُربیس به نقل از اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه (CIB)، واردات فولاد ترکیه در ۱۱ ماه سال جاری ۱۷.۶۴ میلیون تن و صادرات ۱۳.۰۵ میلیون تن بوده است.

در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، صادرات فولاد ترکیه با ۲۸.۸ درصد کاهش در سال به ۱۳.۰۵ میلیون تن رسید و ارزش آن با ۳۱.۲ درصد کاهش سالانه به ۱۳.۵۴ میلیارد دلار رسیده است.

در همان زمان، واردات فولاد ترکیه با ۱۴.۸ درصد افزایش سالانه به ۱۷.۶۴ میلیون تن در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۳ رسید.

واردات فولاد ترکیه

وضعیت صادرات و واردات فولاد ترکیه

به گفته عدنان اصلان، رئیس CIB، برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، ترکیه وارد کننده خالص محصولات نورد، به ویژه مفتول شده است.

عدنان اصلان خاطرنشان کرد: «کاهش صادرات به دلایلی از جمله اعمال تدابیر حفاظتی بوده است. علاوه بر این، کشورهای شمال آفریقا مانند مصر و الجزایر که ترکیه به آن‌ها فولاد عرضه می‌کند، به صادرکننده خالص تبدیل شده‌اند و کشورهای خاور دور با کاهش قیمت حمل و نقل و کانتینر، به بازار بازگشته‌اند».

رئیس CIB یادآور شد: «کشورهای دیگر در حال اجرای سیاست‌هایی برای حفاظت از صنعت فولاد خود هستند؛ در حالی که ترکیه همچنان متکی به بازار آزاد است. به همین خاطر واردات فولاد ترکیه روند افزایشی به خود گرفت».

کاهش صادرات فولاد ترکیه به ۱۴ میلیون تن در سال

طبق اعلام انجمن صنعت، صادرات فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ۱۴ میلیون تن خواهد رسید (این در حالی است که پیشتر رقم ۱۶ میلیون تن پیش بینی شده بود).

برای مقایسه، در سال ۲۰۲۲، این رقم از ۲۰ میلیون تن فراتر رفت. همچنین در سال ۲۰۲۴، فولادسازان ترکیه قصد دارند به حجم صادرات ۱۵ میلیون تنی دست پیدا کنند.

به گفته اصلان، ظرفیت فولادسازی این کشور به دلیل کمبود تقاضا و افزایش هزینه‌های انرژی در حال حاضر ۵۰ تا ۵۵ درصد استفاده می‌شود.

وی گفت: «انجمن صنعت برای بررسی احتمال یارانه واردات اقدام کرده است».

اوگور دالبلر، معاون CIB، خاطرنشان کرد که سیاست پولی منجر به انقباض در بازارهای اصلی ترکیه شده است. در عین حال، علی‌رغم افزایش ظرفیت تولید فولاد تخت در کشور و عوارض مربوطه، تامین‌کنندگان خارجی فولاد قیمت‌های پایینی را ارائه می‌دهند، بنابراین صنعت فولاد ترکیه مجبور به کاهش تولید می‌شود.

میزان تولید فولاد ترکیه

به گزارش مرکز GMK، در اکتبر ۲۰۲۳، ترکیه تولید فولاد را به بالاترین سطح خود از ژوئن ۲۰۲۲ تا ۲.۹۶۵ میلیون تن افزایش داد. تولید فولاد این کشور در ژانویه تا اکتبر به ۲۷.۴۵ میلیون تن رسید که ۸.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، فولادسازان ترکیه تولید فولاد را در نوامبر ۲۰۲۳، ۲.۴ درصد نسبت به اکتبر افزایش دادند و به ۳.۰۴ میلیون تن رساندند. بنابراین، فولادسازان این کشور تولید فولاد را به بالاترین سطح خود از ماه می ۲۰۲۲ افزایش داده‌اند.

در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۲، فولادسازان ترکیه تولید فولاد را ۲۷.۳ درصد در نوامبر ۲۰۲۳ افزایش دادند.

در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه ۳۰.۴۹ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۶.۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

میانگین تولید ماهانه فولاد در ترکیه در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ به ۲.۷۷ میلیون تن رسید که ۶.۱۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش را نشان می‌دهد.

از اکتبر ۲۰۲۳، ترکیه قیمت گاز طبیعی عمده فروشی برای شرکت‌های صنعتی بزرگ را ۲۰ درصد نسبت به ماه اوت افزایش داده است. علاوه بر این، ترکیه تعرفه‌های برق را ۲۰ درصد افزایش داد که فشار بیشتری بر صنعت فولاد کشور وارد می‌کند.

آخرین باری که ترکیه قیمت گاز طبیعی را افزایش داد در سپتامبر سال ۲۰۲۲ بود. در آن زمان، تعرفه‌ها ۵۰ درصد در میان افزایش تقاضا به دلیل تهاجم نظامی روسیه (بزرگترین تامین کننده گاز به اروپا)، افزایش یافت. این روند تا پایان سال ادامه داشت اما در فوریه ۲۰۲۳، BOTAŞ کاهش ۱۳.۳ تا ۱۷.۲ درصدی قیمت گاز طبیعی را برای شرکت‌های بزرگ صنعتی اعلام کرد.

به دنبال آن تعدیل قیمت در ماه‌های مارس و آوریل به ترتیب ۲۰.۹۵ تا ۲۶.۱۲ درصد و ۲۰.۰۱ درصد انجام شد. همچنین متعاقبا تعرفه ها ثابت ماند.

علاوه بر این، در پایان سال ۲۰۲۲، تنظیم کننده بازار انرژی ترکیه از کاهش ۱۶ درصدی قیمت برق برای مصرف‌کنندگان صنعتی خبر داد.

تولید فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ با ۱۲.۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۳۵.۱ میلیون تن رسید. TCUD انتظار داشت تولید بیش از ۱۳ درصد کاهش یابد.

فولادسازان در طول سال ۱۹.۶ میلیون تن فولاد صادر کردند که ۱۷.۷ درصد کمتر از سال قبل است. عوامل اصلی کاهش تولید، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش تقاضای جهانی فولاد به حساب می‌‌آید.

فولاد ترکیه

کارخانه های فولاد ترکیه

بزرگترین کارخانه‌های فولاد ترکیه عبارتند از:

  • اردمیر
  • هاباس
  • ایکداش

امروزه فولاد ترکیه دارای ۲۶ کارخانه آسیاب کوره قوس الکتریکی (EAF)، ۱۱ کارخانه کوره القایی و ۳ کارخانه BOF خود است.

همه شرکت‌های فولادی در این کشور خصوصی هستند و فولادسازان ترکیه به دنبال پیشرفت‌های فناوری برای افزایش دوام طولانی مدت صنعت در بازار جهانی است.

صنعت فولاد به یکی از توسعه‌یافته‌ترین بخش‌ها در ترکیه تبدیل شده است و امروزه به عنوان چهارمین سهم بزرگ در اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود.

پس از سال ۱۹۸۰ با اجرای سیستم جایگزینی واردات، ترکیه صادرات فولاد خود را به کشورهای عمدتا همسایه مانند ایران، عراق و کشورهای شمال آفریقا افزایش داد. در ۲۰ سال آینده، فولاد ترکیه رونق عمده‌ای را در زمینه تولید و صادرات تجربه خواهد کرد.

بزرگترین کارخانه فولاد ترکیه

کارخانه فولاد اردمیر به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد ترکیه شناخته می‎‌شود. این کارخانه بزرگ فولادی، جزو سه تامین‌کننده اصلی فولاد در اتحادیه اروپا به حساب می‌‎آید.

فولادساز ترکیه‌ای Cemtas در سه ماهه اول به سود خالص بازگشت

فولادساز ترکیه ای Çemtaş Çelik Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş (Cemtas) نتایج مالی و عملیاتی سه ماهه اول امسال خود را اعلام کرد.

بر این اساس، در سه ماهه مورد نظر، شرکت سود خالص ۶۵.۳۴ میلیون TRY (2 میلیون دلار) برای سه ماهه مورد نظر ثبت کرد؛ در حالی که در سه ماهه اول سال قبل از ضرر خالص ۶۵.۱۹ میلیون TRY بود.

همچنین در حالی که درآمد فروش آن بالغ بر ۱.۴۹ میلیارد (۴۵.۷ میلیون دلار) بود که نسبت به سال گذشته ۰.۶ درصد افزایش یافته است. سود عملیاتی شرکت Cemtas در سه ماهه اول با ۲۶۱.۳ درصد افزایش سالانه به ۳۰۳.۷ میلیون TRY (9.3 میلیون دلار) رسید.

در سه ماهه اول سال جاری، تولید شمش فولادی این شرکت به ۴۵۶۹۷ میلیون تن رسید که ۲۸.۷ درصد رشد داشت؛ در حالی که تولید فولاد نورد با افزایش ۲۳.۶ درصدی به ۴۱۶۴۸ میلیون تن رسید.

در همین حال، در سه ماهه اول، فروش شرکت Cemtas به بازار داخلی با ۱۵.۲ درصد افزایش سالانه به ۳۰۲۳۳ میلیون تن رسید. در حالی که فروش صادراتی آن با ۳۷.۸ درصد افزایش سالانه به ۱۱۲۶۶ میلیون تن دست یافت.

کلام آخر

در این گزارش به وضعیت تولید، صادرات و واردات فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۳ پرداختیم. به گزارش انجمن فولاد ترکیه، واردات این کشور به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۵ رسید. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها برای صادرات فولاد ترکیه، نزدیک به ۱۶ میلیون تن بود اما رقم نهایی حدود ۱۴ میلیون تن به صورت سالانه است. همچنین در سال گذشته میلادی، واردات ورق گرم ترکیه ۵.۶ درصد رشد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.