سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ۵۶ درصد افزایش یافت

به گزارش کارآهن به نقل از منابع اروپایی، سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد جهانی طی سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۶ درصد رشد داشته است. این رقم در حالی رخ می‌‎دهد که جهان در سال ۲۰۲۳ شاهد رکود و تورم شدید از نظر اقتصاد جهانی بود که تاثیر زیادی بر اقتصاد فولادی داشت. به نظر می‌رسد با نادیده گرفتن مشکلات متعدد در اقتصاد جهانی، صنعت فولاد توانست در سال ۲۰۲۳ نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. در این گزارش به میزان سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد جهانی طی سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد جهانی

به گزارش کارآهن به نقل از gmk.center حجم سرمایه گذاری در تولید فولاد، ساخت محصولات نهایی فولادی، به استثنای بخش ماشین آلات و تجهیزات، در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، ۵۵.۸ درصد افزایش یافته و به ۹.۹۳ میلیارد دلار رسیده است.

در سه ماهه اول، سرمایه‌گذاری در تاسیسات تولید شرکت‌های فولادی به ۱.۳۲ میلیارد UAH (24.1 درصد در سال)، در سه ماهه دوم ۱.۹۳ میلیارد UAH (+ 45.4 درصد) و در سه ماهه سوم ۲.۸۱ میلیارد UAH (85.5 درصد سالانه)، در سه ماهه چهارم  3.88 میلیارد UAH (+ 115.9 درصد) بود. عمده سرمایه گذاری‌ها در پایان سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، اما این شاخص با افزایش تدریجی سه ماهه در طول سال مشخص شد.

  • سه ماهه اول: ۱۱.۴ میلیارد UAH (+ 87.5٪ سالانه)
  • سه ماهه دوم: ۱۴.۳۴ میلیارد UAH (+ 213.1٪)
  • سه ماهه سوم: ۱۶.۵۴ میلیارد UAH (+ 218.3٪)
  • سه ماهه چهارم: ۱۶.۸ میلیارد UAH (+ 175.8٪)

سرمایه‌گذاری ۴۰.۶ درصدی اوکراین در صنعت فولاد

در سال ۲۰۲۳، حجم کل سرمایه‌گذاری در صنعت اوکراین ۷۹.۵ درصد در سال افزایش یافت و به ۱۶۹.۹۴ میلیارد UAH رسید. بخش آهن و فولاد ۴۰.۶ درصد یا ۶۹.۰۳ میلیارد UAH را به خود اختصاص داده است.

علی‌رغم مشکلات دوران جنگ، بخش آهن و فولاد اوکراین همچنان به سرمایه‌گذاری هنگفت در حفظ و نوسازی تاسیسات خود ادامه می‌دهد و یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در اقتصاد این کشور است.

گروه متین وست در سال ۲۰۲۳ علی‌رغم زیان‌های هنگفت ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، تخریب و موانع صادراتی، ۲۸۴ میلیون دلار در تاسیسات تولیدی سرمایه گذاری کرد. از این میزان ۶۵ میلیون دلار در تولید فولاد و ۲۱۳ میلیون دلار در معدن سرمایه‌گذاری شده است. متین وست امسال قصد دارد ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه و حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سرمایه‌گذاری عملیاتی در تجهیزات و سایت‌های کاری سرمایه‌گذاری کند.

در نهایت، طی ۵ تا ۱۰ سال پس از پایان جنگ، این گروه قصد دارد یک تحول سبز در مقیاس بزرگ در دارایی‌های اوکراینی خود به ارزش حدود ۹ میلیارد دلار داشته باشد.

کلام آخر

در این گزارش به افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد جهانی اشاره کردیم. همچنین در پایان این گزارش به میزان سرمایه‌گذاری اوکراین در صنعت فولاد و سایر صنایع تولید اشاره داشتیم. به نظر می‎رسد در سال ۲۰۲۳ و علی‌رغم مشکلات متعدد در زمینه تولید، صنعت فولاد با رشد خوبی نسبت به سال ۲۰۲۲ از نظر سرمایه‌گذاری مواجه بود. خیلی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این روند در سال ۲۰۲۴ نیز  اتفاق بیفتد و همگی شاهد رشد چند برابر سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد نسبت به سال ۲۰۲۳ باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.