صادرات میلگرد ایران به ۵۷۱ میلیون دلار رسید

به گزارش کارآهن، ارزش صادرات میلگرد ایران به ۵۷۱ میلیون دلار رسید. گمرک جمهوری اسلامی ایران در خبری که امروز منتشر کرد، آمار صادرات ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ محصولات فولادی از جمله میلگرد، لوله یا پروفیل‌های توخالی، ورق فولادی و محصولات نیمه تمام از آهن و فولاد را حدود ۲.۹ میلیارد دلار اعلام داشت. به نظر می‌رسد آمارها نشان از کاهش صادرات از نظر وزنی و دلاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته می‌دهد. در این گزارش به ارزش صادرات میلگرد ایران به همراه کل محصولات فولادی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه گزارش، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۳ دقیقه

ارزش صادرات محصولات فولادی به ۲.۹ میلیارد دلار رسید

تصویری از لوله فولادی صادراتی

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، صنعت فولاد کشور توانست در طول ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ارزش فروش صادراتی محصولات فولادی را به ۲.۹ میلیارد دلار برساند. از نظر تناژ باید اشاره داشت که کل محصولات فولادی صادر شده به کشورهای هدف صادراتی حدود ۵.۷ میلیون تن بوده است.

از جمله محصولات فولادی صادراتی که در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به مقصد صادراتی ارسال شدند می‌توان به شمش فولادی، میلگرد، لوله و پروفیل‌های توخالی، ورق و محصولات نیمه تمام از آهن و فولاد اشاره کرد. در این میان محصولاتی مانند شمش فولادی و میلگرد، بیشترین میزان ارزش صادرات محصولات فولادی را به خود اختصاص دادند. به طوری که ارزش صادرات میلگرد ایران به حدود ۵۷۱ میلیون دلار و بالاتر از میزان ارزش صادراتی ورق و لوله قرار گرفت.

علاوه بر این، ارزش صادرات از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، کاهش ۱۳ درصدی داشته است. این در حالی است که ارزش صادرات محصولات فولادی از نظر دلاری، نزدیک به ۱۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در جدول زیر ارزش صادراتی محصولات فولادی طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ اشاره شده است:

ارزش صادراتی محصولات فولادی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳
نام محصولارزش صادراتی (میلیون دلار)
شمش فولادی۷۳۰
میلگرد۵۷۱
ورق فولادی۲۱۰
محصولات نیمه تمام از آهن و فولاد۱۵۱
لوله و پروفیل۱۴۳

ارزش صادرات میلگرد ایران کاهش یافت

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که با قطعی برق و کمبود انرژی در کارخانجات تولید میلگرد طی سال ۱۴۰۳، دستیابی به رقم‌های صادراتی کنونی دور از انتظار نبود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات میلگرد به ۵۷۱ میلیون دلار رسید که البته می‌توانست بیشتر از این ارقام باشد. با این حال، باید دید که در طول دوره پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳، چه آماری در انتظار تولید میلگرد ایران است و آیا به اهداف صادراتی خود تا پایان سال می‌رسد؟

کلام آخر

در این گزارش به میزان ارزش صادرات میلگرد ایران و سایر محصولات فولادی در طول ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ پرداختیم. به نظر می‌رسد که آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، حکایت از کاهش ۱۳ و ۱۴ درصدی ارزش صادرات محصولات فولادی به ترتیب از نظر وزنی و دلاری می‌دهد. یکی از دلایل کاهش ارزش صادرات می‌تواند قطعی برق در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به واسطه گرمای بی سابقه هوا باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.