قیمت سنگ آهن در ماه جولای ۶ تا ۷ درصد کاهش یافت

قیمت سنگ آهن در ماه جولای در بورس سنگاپور و دالیان در این دوره به پایین‌ترین سطح از آوریل رسیده است. طبق گزارش هلنیک شیپینگ نیوز، معاملات آتی سنگ آهن سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، برای دوره ۱ تا ۲۷ جولای ۲۰۲۴ با ۷ درصد کاهش به ۷۷۹ یوان/تن (۱۰۷.۴۵ دلار در تن) رسید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

قیمت سنگ آهن در ماه جولای

در بورس سنگاپور، مظنه معاملات آتی پایه آگوست تا ۲۷ ژوئن ۲۰۲۴، ۶ درصد نسبت به قیمت اول جولای کاهش یافت و به ۱۰۱.۸۵ دلار در هر تن رسید. در همان زمان، طی ماه ژوئن، قیمت سنگ آهن در ماه جولای در بورس دالیان با ۷.۱ درصد کاهش به ۸۱۹ یوان در تن (۱۱۲.۷ دلار در تن) و سنگاپور با ۱۰.۱ درصد به ۱۰۵.۶۵ دلار در هر تن کاهش یافت روند کاهشی قیمت‌ها از اردیبهشت ماه مشاهده شده است.

در ماه جولای، قیمت کالاها در نوسان بود. با این حال قیمت‌‌ها از ابتدای ماه افزایش داشته است و سطح آن در دالیان به ۱۱۸.۹ دلار در هر تن و در سنگاپور به ۱۱۳.۷ دلار در هر تن رسید. قیمت محصولات به دلیل پایداری تقاضای کوتاه مدت، حمایت از عوامل بنیادی مثبت در صنعت فولاد چین، تضعیف دلار آمریکا و امیدهای بازار برای معرفی تحریک بیشتر بازار املاک چین به حداکثر ماهانه دست یافت.

سطح نسبتا بالای تولید آهن علی‌رغم نشانه‌هایی مبنی بر رسیدن آن به حداکثر ممکن، در کوتاه‌مدت از تقاضا برای سنگ آهن حمایت کرده است. علاوه بر این، انتظار می‌رود افزایش فصلی در تجهیزات دفاع هوایی به زودی تکمیل شود.

در همان زمان، از ۶ جولای، قیمت‌ها به تدریج شروع به تضعیف کردند و در پایان ماه به پایین‌‍ترین سطح از آوریل رسیدند و به ۹۹.۷ دلار در هر تن در بورس سنگاپور و ۱۰۵.۵ دلار در هر تن در دالیان رسید. این روند ناشی از کاهش تولید چدن و ​​بهره‌وری کوره بلند و همچنین افزایش ذخایر بندری بود.

بازار قیمت سنگ آهن در ماه جولای با پیش بینی سومین پلنوم چین که در ۱۵ تا ۱۸ جولای برگزار شد، کاهش یافت، جایی که دولت قرار بود مشوق‌های بیشتری را برای حمایت از تقاضا برای فولاد اعلام کند. فشار اضافی بر بازار ناشی از انتظارات کاهش صادرات فولاد و تولید آن در نیمه دوم سال به دلیل محدودیت‌ها بود.

میزان ذخایر در بنادر بزرگ در دهه اول تیرماه به ۱۵۰ میلیون تن رسید که نسبت به ابتدای سال ۲۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است. پیش از این در اواسط ماه، این رقم ۱۵۱.۳ میلیون تن بود.

قیمت‌ها پس از نشست مقامات چینی به کاهش خود ادامه دادند، زیرا فعالان بازار سیگنال‌هایی مبنی بر انگیزه‌های جدی در پس زمینه نتایج ضعیف اقتصادی احساس نکردند. علاوه بر این، عوامل بنیادی کشور برای سه ماهه دوم کمتر از حد انتظار بود که این نیز به تغییرات مثبت در بازار فولاد و مواد خام کمکی نکرد.

قیمت سنگ آهن در ماه جولای

پیش‌بینی قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴

بدون اقدامات محرک بیشتر، تقریبا هیچ امیدی برای بهبود بخش املاک و مستغلات و ساخت و ساز در کوتاه مدت وجود ندارد. تحلیلگران ANZ می‌گویند تا زمانی که حجم مسکن فروخته نشده در سطوح بالا باقی بماند، سرمایه‌گذاری جدید و فعالیت‌های ساخت و ساز پایین خواهد ماند.

این هفته، بازار در انتظار جلسه‌ای است که در آن ممکن است مشوق های اقتصادی جدید اعلام شود. بانک تجاری بین‌المللی بریتانیا HSBC Holdings انتظار دارد که قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد. این بانک اعلام کرد با وجود بحران املاک در چین که چشم‌انداز تقاضای فولاد در این کشور را بدتر می‌کند، بازار جهانی همچنان متشنج است.

کاپیتال اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند که قیمت سنگ معدن در سطح ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در تن متفاوت است. در سه ماهه دوم و چهارم قیمت ۱۰۰ دلار در هر تن و در سه ماهه سوم ۹۹ دلار در تن خواهد بود. در پایان سال آینده، قیمت دفاع هوایی به ۸۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. از جمله دلایل کلیدی چشم انداز منفی، انتظار ضعیف بودن تقاضای جهانی برای فولاد است.

کلام آخر

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا قیمت سنگ آهن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به ۹۹ دلار در هر تن برسد. البته در ادامه، پیش‌بینی‎ها نشان می‎دهد که تقاضا برای فولاد در پایان سال ۲۰۲۴ کاهش چشمگیری خواهد داشت. باید دید که قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ چقدر خواهد بود! با این حال قیمت سنگ آهن در ماه جولای کاهش یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.