قیمت سنگ آهن در بازار جهانی بهبود می‌یابد

اغلب کارشناسان بازار آهن معتقدند که قیمت سنگ آهن در بازار جهانی به سمت بهبودی حرکت می‌کند. اگرچه وضعیت امروز قیمت‌ها باب طبع تولیدکنندگان نیست اما اقدامات دولت چین در زمینه اعطای مشوق‌های جدید برای اقتصاد معدنی و فولادی این کشور، زمینه را برای امیدواری در راستای بهبود قیمت سنگ آهن به وجود آورده است. به طوری که چشم انداز بازار به دنبال اجرای بسته محرک اقتصادی گسترده توسط دولت چین بهبود یافته است. در این گزارش به امیدواری بازارهای بین‌المللی در راستای اقدامات چین برای افزایش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۴ دقیقه

قیمت سنگ آهن در بازار جهانی به چه سمتی می‌رود؟

به گزارش کارآهن به نقل از سایت gmk.center، بازار سنگ آهن در پایان سپتامبر ۲۰۲۴ با واکنش به اخبار اقتصادی و اقدامات دولت چین دستخوش تغییرات پیچیده و پویا شد. از ۲۷ سپتامبر، معاملات آتی سنگ آهن در ماه ژانویه که بیشترین معامله را در بورس کالای دالیان داشت، ۹ درصد نسبت به ۲۰ سپتامبر بهبود یافت و به ۷۵۰ یوان در تن (۱۰۶.۹۴ دلار در هر تن) رسید. در بورس سنگاپور، مظنه معاملات آتی پایه اکتبر با ۱۰.۹ درصد افزایش به ۱۰۳.۱ دلار در هر تن رسید و بنابراین، قیمت‌ها به سطح اوایل سپتامبر بهبود یافته است.

قیمت سنگ آهن در بیشتر ماه سپتامبر روند نزولی داشت و تا ۲۳ سپتامبر به دلیل عوامل متعددی از جمله بهبود ضعیف اقتصادی چین که باعث عدم اطمینان در بازار فولاد و کاهش سنگ آهن شد، به پایین‌ترین سطح خود در سال های اخیر رسید.

نقطه اوج در ۲۴ سپتامبر بود، زمانی که دولت چین مشوق‌های جدیدی را برای حمایت از اقتصاد اعلام کرد. در پاسخ، قیمت سنگ آهن بیش از ۷ درصد در یک روز جهش کرد که بزرگترین افزایش یک روزه در سال گذشته بود. این افزایش به دلیل این امید بود که اقدامات حمایتی جدید باعث تقویت پروژه‌های زیرساختی و افزایش تقاضا برای فولاد و در نتیجه سنگ آهن شود.

در حال حاضر، دولت چین به معرفی مشوق های مالی و مالیاتی که هم از بازار داخلی و هم از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند، ادامه می‌دهد. این اقدامات با هدف تسریع رشد اقتصادی صورت می‌گیرد که به دلیل ضعیف بودن بازار املاک و مشکلات عمومی صنعتی از سرعت آن کاسته شده است.

تحلیلگران تاکید می کنند که وضعیت بازار سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ به دلیل چالش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی، ناپایدار است. در عین حال، اقدامات شناسایی شده چین فرصت‌هایی را برای رشد بیشتر ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاران از نزدیک روند بازار را زیر نظر دارند و پیش‌بینی می‌کنند که چین در ماه‌های آینده به اقدامات جدید برای حمایت از اقتصاد ادامه خواهد داد.

پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۴ نقطه عطفی برای بازار سنگ آهن بود که به لطف مشوق‌های چین توانست از رکود طولانی مدت خود خارج شود. انتظار می‌رود این اقدامات حمایتی به ثبات بازار در ماه‌های آینده کمک کند اما عدم اطمینان جهانی همچنان بالاست. معامله‌گران و تحلیلگران نوسانات بیشتر را پیش‌بینی می‌کنند که تا حد زیادی به سیاست اقتصادی چین و تحولات جهانی بستگی دارد.

ANZ Research انتظار دارد که قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۴ در بازه ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن در میان عوامل بنیادی ضعیف چین برسد. طبق بدترین سناریو، مظنه‌ها به ۶۰ تا ۸۰ دلار در هر تن کاهش می‌یابد.

بانک تجاری بین المللی بریتانیا HSBC Holdings انتظار دارد قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد. Capital Economics نیز پیش‌بینی می‌کند که قیمت این ماده خام بین ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در هر تن متفاوت باشد. تا پایان سال آینده قیمت سنگ آهن به ۸۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت.

تصویری از اینفوگرافی قیمت سنگ آهن در بازار جهانی

کلام آخر

در این گزارش به آخرین تحولات قیمت سنگ آهن در بازار جهانی پرداختیم. به نظر می‌رسد که اقدامات چین در زمینه بهبود وضعیت سنگ آهن جهان تاثیر مضاعفی داشته است. طوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر تن خواهد رسید. باید دید که چنین سناریویی آیا به واقعیت نزدیک خواهد شد یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.