روند صعودی قیمت سنگ آهن ادامه دارد!

به نظر می‌رسد از پایان سپتامبر، روند صعودی قیمت سنگ آهن در میان محرک‌های اقتصاد چین طی سه ماه گذشته ادامه دارد. پیش‌بینی بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که قیمت سنگ آن تا پایان سال ۲۰۲۴ در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر تن تثبیت خواهد شد. با این حال نگرانی‌های درباره کاهش قیمت نیز وجود دارد و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است قیمت نهایی سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۴ در محدود ۸۵ تا ۹۰ دلار تثبیت شود. در این گزارش به روند صعودی قیمت سنگ آهن و بیم و امیدها درباره آینده قیمت این منبع اصلی فولادسازی می‌پردازیم. برای خواندن ادامه گزارش، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۳ دقیقه

روند صعودی قیمت سنگ آهن در سه ماه گذشته

به گزارش کارآهن به نقل از سایت GMK، طی هفته گذشته، از ۳۰ سپتامبر تا ۷ اکتبر ۲۰۲۴، بازار سنگ آهن با محرک‌های اقتصادی جدید چین رشد زیادی را تجربه کرد. قیمت مواد خام در بحبوحه امید به ثبات اقتصاد چین، به ویژه در بخش املاک و مستغلات، به حرکت صعودی خود ادامه داد و به بالاترین حد طی سه ماهه رسید.

معاملات آتی در ماه ژانویه برای سنگ آهن، بیشترین معامله در بورس کالای دالیان طی ۳۰ سپتامبر تا ۷ اکتبر بود و در نرخ ۸۲۱.۵ یوان/تن (۱۱۷.۱۴ دلار در هر تن) تثبیت شد. در میان تعطیلات هفته طلایی در چین، قیمت‌ها بدون تغییر باقی ماندند. در همان زمان، در بورس سنگاپور، مظنه معاملات آتی پایه نوامبر در این دوره اندکی کاهش یافت و به ۱۰۸.۲ دلار در هر تن رسید.

در اواخر سپتامبر، دولت چین بسته جدیدی از اقدامات محرک برای حمایت از بخش ساخت و ساز را اعلام کرد. این موارد شامل الزامات پیش پرداخت کمتر برای خرید خانه و شرایط مطلوب‌تر برای وام بود. این اقدامات باعث افزایش فعالیت ساختمانی و بالا رفتن تقاضا برای فولاد و سنگ آهن شد که تاثیر مثبتی بر بازار داشت.

با این حال، حتی در میان خوش‌بینی ایجاد شده توسط مشوق‌های جدید، سرمایه‌گذاران محتاط هستند. چالش‌های پیش روی اقتصاد چین، به ویژه سطح بالای بدهی توسعه‌دهندگان، می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در تقاضای سنگ آهن در میان مدت شود. تحلیلگران همچنین خاطرنشان می‌کنند که برای رشد پایدار بازار، سایر بخش‌های اقتصاد مانند تولید و فناوری نیز باید شروع به بهبود کنند.

به طور کلی افزایش قیمت سنگ آهن در هفته گذشته نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار به اقدامات دولت چین است. با این حال، تحولات بیشتر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ زیرا تغییرات ساختاری عمیق‌تری در اقتصاد چین برای حفظ تقاضای پایدار مورد نیاز است.

تصویری از اینفوگرافی روند صعودی قیمت سنگ آهن

کلام آخر

در این گزارش به روند صعودی قیمت سنگ آهن در سه ماهه گذشته سال ۲۰۲۴ پرداختیم. طبق تحقیقات ANZ، قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۴ در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن در بحبوحه عوامل بنیادی ضعیف چین خواهد بود. طبق بدترین سناریو، مظنه‌ها به ۶۰ تا ۸۰ دلار در تن کاهش می‌یابد.

بانک تجاری بین المللی بریتانیا HSBC Holdings انتظار دارد قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد.Capital Economics پیش‌بینی می‌کند که قیمت این ماده خام بین ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در هر تن متفاوت باشد. تا پایان سال آینده قیمت سنگ آهن به ۸۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.