تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟

یکی از سوالات در زمینه خرید تخت خواب، کدام نوع متریال بهتر است. بسیاری از مشتریان به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟ تخت فلزی از پروفیل سبک ساخته می‌شود. در حالی که تخت چوبی از چوب ام دی اف تولید می‌گردد. تخت فلزی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی، ضربه و وزن نسبت به تخت چوبی از خود نشان می‌دهد. با این حال، اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره تخت فلزی هستید، یا اینکه بدانید که تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟ ما را تا پایان این مقاله در مجله کارآهن همراهی کنید.

تخت فلزی

وقتی درباره تخت فلزی صحبت می‌کنیم، منظور یک نوع تخت ساخته شده از فولاد (پروفیل سبک) است که گذاشتن تشک بر روی آن، از متریالی مانند تخته چوب یا سیم‌های فلزی موجدار متصل به چهارچوب استفاده می‌شود. این نوع محصول قابلیت تحمل وزن بالایی دارد.

کاربرد تخت فلزی

مهم‌ترین کاربردهای تخت فلزی عبارتند از:

  • خانه‌
  • مهمانسرا
  • هتل‌
  • خوابگاه‌
  • پادگان‌های نظامی

ماده اولیه تخت فلزی

برای ساخت تخت فلزی، از فلزاتی مانند فولاد یا آلومینیوم استفاده می‌کنند. اغلب تختخواب های فلزی در محیط خانه و عمومی، از جنس فولاد است. فولاد برای اینکه بتواند برای استفاده در تخت فلزی مورد استفاده قرار گیرد، ابتدا تحت نورد گرم به شکل اسلب و سپس به صورت ورق وارد بازار می‌شود. ورق مورد استفاده در فرایند نورد سرد، به محصول پروفیل مبلی تبدیل و سپس برای استفاده در ساخت تخت فلزی، به کارخانه‌های تولید ارسال می‌گردد.

تخت فلزی

فولاد تخت فلزی چگونه تولید می‌شود؟

فولاد یک محصول همه کاره است که در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید فولاد ابتدا خاک معدنی را تبدیل به کنسانتره و سپس به گندله سنگ آهن تبدیل می‌کنند. سپس گندله را در کوره‌های قوس الکتریکی یا کوره دوار تحت دمای بالا قرار می‌دهند تا به یک ماده جامد به نام اسلب یا تختال فولادی تبدیل شود. در نهایت ضخامت اسلب تحت عملیات نورد گرم کاهش پیدا می‌کند.

برای اینکه بتوان تخت فلزی را تولید کرد، اسلب فولادی را وارد عملیات نورد سرد می‌کنند. در عملیات سرد، اسلب‌ها به پروفیل مبلی یا پروفیل مورد استفاده در ساخت تخت فلزی تبدیل می‌شوند.

در آخر، پروفیل سبک برای استفاده کاربردی در ساخت تخت فلزی، برش و جوش داده می‌شوند. لازم به توضیح است که در طول فرایند نورد سرد، پروفیل‌ها خاصیت ضد زنگ پیدا می‌کنند. از این رو در برابر عوامل خوردگی، شیمیایی و رطوبت محیط، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

فرایند تولید تخت خواب پروفیلی

تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟ یکی از ویژگی‌های مهم تخت خواب پروفیلی، تنوع بالای آن‌ها است. از تخت تک و دو نفره گرفته تا تخت خواب کودک و تاشو، همگی از طریق پروفیل فولادی تولید می‌شوند. با این حال پروفیل مبلی بهترین نوع پروفیل سبک برای ساخت تخت فلزی به حساب می‎‌‌آید.

مهم‌ترین مراحل تولید تخت خواب پروفیلی عبارتند از:

۱- ابتدا پروفیل تخت خواب را طراحی می‌کنند.

۲- سپس پروفیل تولید شده در فرایند نورد سرد در ابعاد و ضخامت‌های مختلف برش داده می‌شود. ضخامت استاندارد پروفیل تخت خواب، بین ۰.۹ تا ۱میلیمتر است. در حالی که پروفیل در ابعاد ۴۰×۲۰، ۶۰×۲۰ و ۳۰×۳۰ برش داده می‌شوند.

۳- در مرحله سوم، پروفیل‌های برش داده شده، از طریق عملیات جوشکاری TIG و MIG به یکدیگر متصل می‌شوند. در برخی موارد، مانند ساخت تخت فلزی تاشو، از پیچ و مهره برای مونتاژ پروفیل سبک استفاده می‌کنند.

۴- در آخر نیز برای تکمیل فرایند تولید تخت خواب فلزی، کفی آن ساخته می‌شود. کفی به دو صورت ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش اول اتصال دائم به بدنه تخت فلزی است و روش دوم، شامل کفی پرتابل یا جدا به صورت یک ورق فلزی می‌شود.

ساخت تختخواب با لوله

یکی از روش‌های ساخت تخت فلزی، استفاده از لوله نو و دست دوم است. برای این کار از لوله‌های ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا فولاد استیل استفاده می‌کنند. این نوع لوله‌ها، از طریق عملیات جوشکاری به یکدیگر متصل می‌‌شوند.

ساخت تخت خواب فلزی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، برای ساخت تخت خواب فلزی، از پروفیل سبک استفاده می‌شود که پس از آماده شدن مواد اولیه، قطعات پروفیل برش و به یکدیگر متصل می‌گردد. در نهایت برای زیبایی هرچه بیشتر تخت فلزی، پروفیل مورد نظر را تخت عملیات پولیش کاری و رنگ آمیزی قرار می‌دهند تا نسبت به نیاز مشتریان، محصول مناسبی تولید کنند.

رنگ تخت فلزی

رنگ آمیزی نقش مهمی در دیزاین و زیبایی تخت فلزی ایفا می‌کند. برای رنگ آمیزی تخت فلزی، ابتدا فلز، آنودایز می‎شود. یعنی بر روی سطح پروفیل سیک، یک لایه اکسید قرار دارد که آن را در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند. بهترین رنگ برای رنگ آمیزی تخت خواب فلزی، استفاده از رنگ‌های پودری است که مقاومت بالایی در برابر ضربه و خوردگی دارد. همچنین در برخی از مدل‌های تخت خواب، از رنگ‌های الکترواستاتیک استفاده می‌شود.

تخت فلزی

بهترین رنگ تخت فلزی

اگرچه بهترین رنگ تخت فلزی همان رنگی است که مشتریان می‌پسندند اما انتخاب رنگ و هماهنگی آن با دکوراسیون منزل اهمیت بالایی دارد. به طور کلی در سال ۱۴۰۲، رنگ‌های طوسی، مشکی و سفید، به عنوان بهترین رنگ تخت فلزی شناخته می‌شوند که با هر نوع دکوراسیونی ست می‌گردد.

با این حال، رنگ‌های طلایی و نقره ای نیز از محبوبیت بالایی برای تخت فلزی برخوردار هستند. در ضمن اغلب مشتریان تمایل به انتخاب نوع رنگ‌های مات و ساده دارند.

تختخواب فرفورژه

تخت فرفورژه به نوعی از تخت خواب‎‌های مدرن گفته می‌شود که ماده اولیه آن فولاد ضد زنگ است. این نوع تخت‌ خواب‌ها به واسطه طرح‌های گل نرده بر روی پروفیل سبک یا ورق فولادی، به نام فرفورژه شناخته می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی تخت خواب فرفورژه می‌توان به خاصیت ضد ضربه، استحکام بالا، ساختار محکم، پایدار و زیبایی منحصر به فرد آن اشاره کرد.

تخت فلزی

بهترین تخت فلزی

مهم‌ترین عامل برای تعیین بهترین تخت فلزی، جنس و کیفیت فلز مورد استفاده است. بهترین نوع فلز مورد استفاده برای تولید تخت خواب فلزی، شامل فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل و آلومینیوم می‌شود که نوع اول، کاربرد زیادی دارد. دومین عامل برای داشتن یک تخت با کیفیت، تحمل وزن و فشار بالا است که در نوع فلزی (برخلاف نوع چوبی) این ویژگی‌ها وجود دارد.

تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟ هر چقدر که تخت خواب فلزی طراحی زیبا و مینیمالی داشته باشد، پس بنابراین می‌تواند جزو بهترین‌ها قرار بگیرد. قابلیت تنظیم به ویژه در نوع تخت فلزی تاشو، از دیگر عوامل مهم در انتخاب بهترین تخت است. هر چقدر یک تخت فلزی بتواند قابلیت جداسازی، پرتابل و جابجایی آسان داشته باشد، بنابراین باید آن را در دسته بهترین‌ها قرار داد.

تخت خواب فلزی استیل

تخت خواب‌های فلزی عموما از نوع پروفیل‌های سبک استیل هستند که مقاومت و پایداری بالایی در برابر ضربه، خوردگی و عوامل شیمیایی دارند. از جمله ویژگی‌های تخت خواب فلزی استیل عبارتند از:

  • طراحی ساده و مینیمال
  • رنگ بندی متنوع
  • قابلیت استفاده در محیط‌های صنعتی و مدرن خانگی
  • مقاوم در برابر حشرات و آفت ها
  • سازگاری بالا با شرایط آب و هوایی مختلف

تخت فلزی تاشو

همانطور که از نام تخت فلزی تاشو مشخص است، این نوع تخت قابلیت تاشو، جمع شدن و جابجایی آسان دارد. به همین خاطر گزینه مناسبی برای اتاق خواب به ویژه در خانه‌های آپارتمانی کوچک است. ظاهر شیک و مینیمال به همراه چارچوب ساده، مقاوم و با دوام، از جمله مزایای تخت فلزی تاشو برای استفاده در دکوراسیون داخلی است.

تخت خواب فلزی ساده

اصولا تخت خواب فلزی ساده طرفداران زیادی دارد. این نوع تخت فلزی که ظاهری ساده و کم حجمی دارد، از یک چارچوب استوانه ای تشکیل شده است که زمینه را برای استحکام و مقاومت آن در برابر ضربه و فشار فراهم می‌آورد. تخت خواب فلزی ساده نه تنها در رنگ بندی متنوع عرضه می‌شود بلکه قابلیت ست شدن با دکوراسیون مدرن را نیز دارد.

تخت فلزی مدرن

منظور از تخت فلزی مدرن، طراحی مینیمال و استفاده از طرح‌ها و خطوط هندسی در ظاهر فلزی این نوع تخت است. اگرچه تخت فلزی با نام مدرن عجین شده است اما علاوه بر محیط‌های معاصر و جدید، در فضاهای سنتی و کلاسیک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال باید بدانید که تخت خواب مدرن اغلب از متریال فلز بهره می‌گیرد.

تخت خواب فلزی جدید

توسعه دنیای مدرن و آغاز عصر خرید و مصرف، زمینه را برای گستردگی تولید تخت خواب‌های فلزی جدید فراهم آورده است. شاید اگر گذر شما به یک مغازه فروش تخت خواب بیفتد، متوجه این قصه جالب بشوید. با این حال، اغلب تخت خواب‌های فلزی جدید از نوع پروفیل سبک فرفورژه با رنگ بندی طوسی، مشکی، طلایی و سفید است.

تخت فلزی دو طبقه

تخت خواب دو طرفه، یکی دیگر از انواع تخت خواب‌های مورد استفاده در مکان‌های عمومی مانند پادگان‌ها، خوابگاه‌ها و مسافره خانه‌ها است که علاوه بر حجم کم، امکان اسکان افراد بیشتری را در یک محیط کوچک فراهم می‌آورد. بافت این نوع تخت به گونه‌ای است که اغلب از طراحی مینیمال برای ساخت آن استفاده می‌شود. در واقع متریال فلزی به علت ظاهر مینیمال، گزینه ای بهتر از متریال چوبی برای ساخت تخت فلزی دو طبقه است.

تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟ در پاسخ باید گفت که تخت فلزی دو طبقه برای محیط خانه به ویژه برای اتاق کودکان، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

تخت فلزی

تخت فلزی تک نفره

تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟ تخت خواب فلزی تک نفره یک تختخواب است که برای یک نفر طراحی شده است. این نوع تختخواب معمولاً ابعاد استانداردی دارد که مناسب برای یک نفر است.

تختخواب فلزی تک نفره معمولا از مواد فلزی با کیفیت بالا ساخته شده است که مقاومت و استحکام بالایی دارد. همچنین، این تختخواب ها با رنگ‌های متنوعی مانند سفید، مشکی، خاکستری و طلایی در دسترس هستند که به شما امکان می‌دهد آن را با سلیقه و سبک خود هماهنگ کنید.

قبل از خرید تخت خواب فلزی تک نفره، بهتر است کیفیت و استحکام فلز، طراحی و ابعاد تختخواب را بررسی کنید. همچنین، مطمئن شوید که طرح و رنگ تخت خواب با سلیقه و سبک شما هماهنگ است.

تخت فلزی دو نفره

یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتاق زوج‌های جوان، تخت خواب دو نفره از جنس فلز است. این نوع تخت، نها تنها مقاومت بالایی در برابر فشار و وزن دو نفر دارد بلکه می‌تواند دیزاین مینیمال اتاق را تضمین کند. بهترین رنگ برای تخت خواب فلزی دو نفره، استفاده از رنگ‌های مکمل سفید و مشکی است.

تخت فلزی ارزان

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم توجه برخی تولیدکنندگان به کیفیت تخت فلزی، استفاده از تخت فلزی ارزان قیمت توصیه نمی‌شود. با این حال، گاهی گران بودن تخت فلزی ارتباطی با کیفیت آن ندارد؛ بنابراین توصیه می‎شود که برای خرید تخت با کیفیت، با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

تخت فلزی بهتره یا چوبی

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که تخت فلزی گزینه فوق العاده خوب و مناسب برای محیط‌های مختلف از نظر کیفیت و زیبایی است. با این حال در ادامه قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟

جدول مقایسه تخت فلزی و چوبی
نوع تخت خوابویژگیکاربردقیمت
فلزیسبک و زیبا، مینیمال، ضد خوردگی، مقاومت بالا در برابر ضربه و فشارمحیط خانگی و صنعتیارزان تر از نوع چوبی
چوبیظاهر گرم و طبیعیمحیط خانگیگران تر از نوع فلزی

کدام تختخواب بهتر است

همانطور که اشاره کردیم، تخت خواب‌ها به دو نوع فلزی و چوبی تقسیم بندی می‌شوند که نوع فلزی سبک تر از نوع چوبی هستند. اگرچه تخت فلزی سبک تر از تخت چوبی است اما گاهی مقاومت بیشتری در برابر فشار و وزن دارد. با این حال تخت چوبی بافت طبیعی و گرم تری دارد و می‌تواند حس طبیعت را به خانه شما منتقل کند.

تخت فلزی

تخت جک دار بهتره یا ساده

در ادامه به جدول مقایسه تخت جک دار و ساده اشاره می‌کنیم:

جدول مقایسه تخت جک دار و ساده
نوع تختویژگیمزایاقیمت
جک دارامکان بالا و پایین کردن تخت در ارتفاع دلخواه، تعمیر و نگهداری بیشتر از نوع سادهداشتن سیستم صوتی، نورپردازی و ماساژور در برخی از انواع آنقیمت بیشتر نسبت به نوع ساده
سادهعدم وجود قابلیت تنظیم تخت، نیاز به نگهداری کمتر از نوع جک دار،ساخت و نصب آسانقیمت کمتر نسبت به نوع جک دار

تخت پایه دار بهتره یا بدون پایه

تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟ خیلی از افراد سوال می‌کنند که تخت فلزی پایه دار بهتر است یا بدون پایه؟ در جدول زیر به صورت خلاصه به این سوال پاسخ دادیم:

جدول مقایسه تخت پایه دار و بدون پایه
پایه تخت فلزیویژگیمزایاقیمت
پایه داردارای پایه‌های مستقل و امکان بالا و پایین کردن آن، نیاز به نگهداری بیشترمفید برای خواب راحت به ویژه جهت حفظ سلامتی ستون فقرات و گردنقیمت بیشتر نسبت به تخت فلزی بدون پایه
بدون پایهنیاز به نگهداری کمترنصب و ساخت آسانقیمت کمتر نسبت به تخت فلزی پایه دار

کفی تخت فلزی بهتره یا چوبی

اگر به دنبال یافتن جوابی برای کفی تخت خواب خود هستید که از کدام نوع باشد، بهتر است جدول زیر را مطالعه کنید:

جدول مقایسه کفی تخت فلزی و تخت چوبی
کفی تخت خوابویژگیمزایاقیمت
فلزیساختار محکم و قدرتمند، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر، ضد حرارت و رطوبتتحمل وزن بالا، خنک (به ویژه در فصل تابستان)قیمت ارزان تر نسبت به تخت چوبی
چوبیتغییر شکل در صورت وجود رطوبت و حرارت، نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتر– ظاهر گرم و طبیعیقیمت گران تر نسبت به تخت فلزی

قیمت پروفیل سبک

یکی از معیارهای مهم در تعیین قیمت پروفیل، وزن آن است. یعنی قیمت پروفیل بر حسب وزن (کیلوگرم) آن تعیین می‌شود. برای استعلام قیمت پروفیل سبک، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت تخت فلزی

یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت تخت خواب، متریال مورد استفاده یا جنس آن است. به طور معمول تخت فلزی ارزان تر از تخت چوبی است و می‌تواند گزینه مناسبی برای محیط‌های خانگی و صنعتی باشد.

خرید تخت فلزی

برای خرید تخت فلزی، کافی است به یکی از فروشگاه‌های فروش تخت خواب مراجعه کنید. با این حال اگر در زمینه جنس مورد استفاده در تخت فلزی سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع تخت فلزی بهتر است یا چوبی پرداختیم. تخت فلزی از پروفیل سبک تولید می‌شود که نه تنها خاصیت ضد زنگ و خوردگی دارد بلکه از نظر ظاهر نیز مدرن و مینیمال است. تخت خواب فلزی نسبت به تخت خواب چوبی ارزان است و می‌تواند در محیط‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

سوالات متداول

تخت فلزی بهتر است یا چوبی؟

تخت فلزی از نظر مقاومت در برابر وزن و ضربه، ظاهر مینیمال و کاربرد، گزینه مناسب تری نسبت به تخت چوبی است. با این حال تخت چوبی ظاهر گرم و طبیعی دارد.

ماده اولیه تخت فلزی چیست؟

برای تولید تخت فلزی، از پروفیل سبک تولید شده از فولاد ضد زنگ یا فولاد استنلس استیل استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های تخت فلزی چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های تخت فلزی، ضد خوردگی، ضربه، ظاهر و بافت مدرن و مینیمال آن است. این نوع تخت در انواع محیط‌های صنعتی و خانگی کاربرد دارد.

تخت خواب فلزی ارزان تر است یا تخت خواب چوبی؟

قیمت تخت فلزی ارزان تر از تخت چوبی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.