قیمت فولاد نورد گرم افزایش یافت

قیمت فولاد نورد گرم در بازارهای کلیدی از ابتدای سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. در اروپا، عرضه پایین محصولات داخلی و پایان سهمیه واردات، از قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند. در ایالات متحده، روند مشابه است، اما عرضه همچنان از تقاضا بیشتر است که باعث مهار رشد قیمت می‌شود. در بازار چین، قیمت‌ها از اواسط دسامبر سال گذشته ثابت مانده است. در این گزارش به موضوع قیمت فولاد نورد گرم در جهان می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

افزایش قیمت فولاد نورد گرم

قیمت فولاد نورد گرم در اروپای غربی ۱۰ یورو در تن یا ۱.۳ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به ۷۳۰ تا ۷۶۰ یورو در تن در دوره ۱۲ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ رسید.

از ابتدای سال، قیمت فولاد نورد ۶۰ یورو در تن یا ۸.۶ درصد افزایش یافته است. قیمت محصولات مربوطه در اروپای غربی اکنون به بالاترین سطح خود از اواخر ماه مه ۲۰۲۳ رسید. به طور کلی، بازار فولاد از نوامبر سال گذشته روند ثابتی از نظر قیمت‌ها داشته است.

در بازار ایتالیا، قیمت فولاد نورد گرم تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳، ۷۲۰ تا ۷۴۰ یورو در تن Ex-Works بود که ۲۰ یورو در تن یا ۲.۸ درصد بیشتر از ۱۲ ژانویه است. همچنین قیمت محصولات نیز به میزان قابل توجهی ۴۰ یورو در تن افزایش یافته است.

افزایش قیمت ورق گرم اروپا

قیمت ورق گرم اروپا در اوایل ژانویه افزایش قابل توجهی داشت. این امر با افزایش سطح قیمت هدف برای محصولات مربوطه توسط ArcelorMittal، تولیدکننده اصلی کویل‌های نورد گرم در بازار اتحادیه اروپا تسهیل شد.

این شرکت خاطرنشان کرد که قیمت‌های پیشنهادی خود را به دلیل فرصت‌های محدود واردات و عرضه کم در بازار داخلی، ۵۰ یورو در هر تن افزایش داده است.

در همان زمان، این شرکت آشکارا ۸۰۰ یورو در تن را هدف قرار داده است؛ اگرچه خریداران آماده کار در چنین سطحی نیستند. اکثر خریداران حاضر به پرداخت بیش از ۷۵۰ یورو در تن نیستند و دلیل آن مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های لجستیک است.

مذاکرات بر سر قراردادهای سالانه بین کارخانه‌های فولاد و صنعت خودرو همچنان ادامه دارد. میانگین قیمت خودروسازان حداقل ۸۰۰ یورو در هر تن است و برخی معاملات با قیمت‌های بالاتر انجام می‌شود.

در ابتدای مذاکرات در ماه نوامبر، صنعت خودروسازی خواستار تخفیف حداقل ۱۰۰ یورو در هر تن نسبت به قراردادهای سال گذشته شد.

قیمت فولاد نورد گرم

قیمت فولاد نورد گرم در آمریکا

در ایالات متحده، قیمت فولاد نورد گرم برای دوره ۱۲ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۴، ۳۰ دلار در هر تن یا ۲.۶ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۱۰۸۰ تا ۱۱۲۰ دلار در هر تن رسید.

در عین حال، از ابتدای ژانویه، قیمت‎ها در حال رشد بوده و ۱۱۵۰ دلار در هر تن بودند. تا پایان سال ۲۰۲۳، HRC  با قیمت ۱۰۸۰ تا ۱۱۱۰ دلار در هر تن در بازار ایالات متحده عرضه شد.

روند صعودی که در اوایل ژانویه ثبت شد، توسط قیمت‌گذاری در خارج از آمریکا، به ویژه در اروپا حمایت شد. علاوه بر این، یکی از عوامل افزایش قیمت، افزایش قیمت تمام شده سنگ آهن بوده است. در عین حال، بازار انتظار نداشت که روند صعودی طولانی مدت ادامه یابد، زیرا تقاضا کمتر از عرضه بود.

هفته گذشته، قیمت کویل گرم در بازار ایالات متحده شروع به کاهش کرد و برای اولین بار از ماه سپتامبر کاهش یافت. این اتفاق در میان تقاضای ضعیف و وفاداری فولادسازان رخ داد.

تولید در حال حاضر در سطح نسبتا پایینی قرار دارد که عاملی کلیدی در رشد و حفظ قیمت‌ها است. اگرچه ماه ژانویه از نظر تقاضا بهتر از دسامبر بود، اما هنوز کافی نیست و فولادسازان مجبور هستند تولید خود را بیشتر کاهش دهند تا قیمت‌ها را در سطح سودآور نگه دارند. در حال حاضر زمان تحویل سفارشات به ۴ تا ۵ هفته رسیده است.

بنابراین، افزایش شدید قیمت‌ها در اوایل ژانویه با هدف آزمایش اینکه آیا مصرف‌کنندگان مایل به پرداخت بیشتر برای یک کویل نورد گرم هستند یا خیر، همراه بود. انتظار می‌رود در آینده نزدیک بازار به ثبات برسد.

اگر فولادسازان آمریکایی به کاهش بیشتر ظرفیت و کاهش عرضه متوسل شوند، احتمالا قیمت‌ها بیشتر افزایش خواهد یافت.

چشم‌انداز قیمت فولاد نورد گرم

انتظار می‌رود قیمت فولاد نورد گرم در اروپا طی کوتاه‌مدت افزایش یابد. زیرا بازار دچار کمبود عرضه است و به نظر می‌رسد سهمیه‌های واردات برای سه ماهه اول به پایان رسیده باشد. همچنین زمان تحویل محصولات از کارخانه‌های محلی به ماه مارس تا آوریل رسیده است.

کلام آخر

در این گزارش به موضوع افزایش قیمت فولاد نورد گرم در جهان پرداختیم. آمارها نشان می‎دهد که با آغاز سال ۲۰۲۴، قیمت فولاد نورد گرم روند صعودی به خود گرفت. این موضوع نه تنها در ایالات متحده بلکه در اتحادیه اروپا نیز این گونه بود. اگر چه اغلب کشورهای فولادی مهم با افزایش قیمت فولاد نورد گرم همراه بودند اما بازار چین همچنان با ثبات قیمت‌ها مواجه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.