چالش‌های فولاد چین به وضعیت بحرانی رسیده است

چالش‌های فولاد چین به وضعیتی رسیده است که دولت این کشور هیچ برنامه‌ای برای بهبود آ‌ن ارائه نمی‌دهد. کاهش قیمت ورق نورد گرم در کنار میلگرد طی چند سال اخیر، مٌهر تاییدی برای بحران اخیر در فولاد چین است. در این گزارش به چالش‌های فولاد چین و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی فولاد می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

چالش‌های فولاد چین در وضعیت بحرانی

به گزارش کارآهن به نقل از بلومبرگ، چشم انداز بخش فولاد چین بهبود نمی‌یابد زیرا رکود طولانی مدت املاک و مستغلات، بزرگترین منبع تقاضا برای صنعت فولاد این کشور را از بین برده است.

قیمت فولاد در حال کاهش و سود در صنعت است. در عین حال، دولت چین بر پیکربندی مجدد اقتصاد برای بلندمدت متمرکز است و هیچ کمکی به این بخش ارائه نمی‌دهد. پکن نه راه حل اساسی برای مشکلات املاک ارائه کرده است و نه رونق در هزینه‌های زیرساختی که بتواند مصرف فولاد را در سطوح قابل قبول نگه دارد.

علی‌رغم تضمین‌های دولت مبنی بر افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده و توسعه صنایع پیشرفته، تقاضا برای فولاد در چین طی سال جاری کاهش خواهد یافت.

وضعیت صادرات فولاد چین

وضعیت بازار فولاد چین پیامدهای جهانی دارد، زیرا قیمت سنگ آهن در حال تضعیف است و این کشور صادرات فولاد را افزایش می ‌دهد و اختلافات تجاری جهانی را تشدید می‌کند.

به گفته کالانیش، تقاضا برای فولاد در ساخت و ساز در چین طی سال جاری ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. این امر سهم این بخش از کل مصرف را به حدود یک چهارم کاهش می‌دهد که با استانداردهای دو دهه اخیر بسیار پایین خواهد بود.

سایر صنایع مانند لوازم خانگی و کشتی سازی همچنان در حال رشد هستند، اما به اندازه کافی بزرگ نیستند که بتوانند کاهش تقاضای املاک را جبران کنند. به طور کلی، کالانیش پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۴ تقاضای کلی داخلی در چین ۱ درصد کاهش یابد.

تقاضا برای فولاد چین کاهش یافته است!

کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت فولاد در چین طی ماه‌های اخیر شده است. قیمت میلگرد به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۷ رسیده است، در حالی که کویل‌های نورد گرم نیز به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده‌اند. بسیاری از تولیدکنندگان با هزینه‌های بالاتر بابت هر تن تولید ضرر می‌کنند.

علاوه بر این، عوامل دیگری نیز بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، معرفی استانداردهای کیفی جدید برای میلگرد (که در ماه سپتامبر اجرایی می‌شود) حمل و نقل موجودی موجود را تهدید می ‌ند و در حال حاضر باعث ایجاد وحشت در فروش شده است.

بازیگران جهانی فولاد، مانند ArcelorMittal، اشاره کرده‌اند که صادرات از چین برای صنعت فولاد جهانی مشکلاتی ایجاد می‌کند و دولت‌ها نیز در این نگرانی مشترک هستند.

کاهش تولید فولاد چین بر قیمت سنگ آهن در سال جاری و بر سود غول‌های معدنی مانند BHP و ریوتینتو تأثیر گذاشته است.

ذخایر مواد خام بندری چین که معمولا تا اواسط سال روند کاهشی به خوب می‌گرفت، در سال ۲۰۲۴ رشد ماهانه داشت و تا اول اوت به بیش از ۱۵۰ میلیون تن رسید. در کارخانه‌های فولاد، به ویژه از سوی دولت، به دنبال محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای است.

به گفته ویکی وی، تحلیلگر ارشد فلزات آهنی در Horizon Insights، برخی از تولیدکنندگان اخیرا تولید خود را به شدت کاهش داده‌اند که به تعادل عرضه و تقاضا کمک می‌ کند. با این حال، او معتقد است که انتظار حمایت از مصرف دشوار است مگر اینکه اقدامات محرک جدیدی وجود داشته باشد.

کلام آخر

به گزارش کارآهن به نقل از مرکز GMK، رشد صادرات چین باعث کاهش قیمت جهانی فولاد شده و تولید بیش از حد در این کشور ادامه دارد. ظرفیت تولید رو به رشد چین، اقتصادهای نوظهور را تهدید می‌کند. به نظر می‌رسد که چالش‌های فولاد چین به وضعیت بحرانی رسیده است و دولت این کشور باید برنامه‌ای اساسی برای حل بحران‌ها ارائه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.