آموزش جوشکاری پروفیل

پروفیل‌ها شامل پروفیل سبک و سنگین، جزو مقاطع ثابت فولادی هستند که در ابعاد مختلف به مرحله تولید می‌رسند. به طور مثال ماده اولیه تولید پروفیل سبک شامل ورق روغنی و ماده اولیه تولید پروفیل سنگین شامل ورق سیاه می‌شود. از جمله روش‌های اتصال انواع پروفیل می‌توان به جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار با نام اختصاری SMAW، جوشکاری قوسی با گاز محافظ با نام اختصاری GMAW/MIG، جوشکاری تیک با نام اختصاری TIG WELDING و جوشکاری با قوس الکتریکی با نام اختصاری Arc Welding اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا به آموزش جوشکاری پروفیل بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

پروفیل سبک و سنگین چیست؟

پروفیل سبک و سنگین، همان مقاطع ثابت فولادی هستند که در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. در ساخت پروفیل سبک از ورق روغنی با ضخامت حداکثر ۱.۵ میلی‌متر استفاده می‌شود؛ این در حالی که ورق سیاه با ضخامت بالای ۱.۵ میلی‌متر به عنوان ماده اولیه تولید پروفیل سنگین کاربرد دارد. تولید پروفیل سبک در طول نورد سرد و پروفیل سنگین در طول نورد گرم انجام می‌شود. پروفیل سبک و سنگین در صنایع سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله کاربردهای این نوع پروفیل‌ها می‌توان به استفاده در صنعت ساختمان‌سازی، مبلمان، کانتینرسازی، لوازم خانگی، اسلحه‌سازی، خودروسازی، دوچرخه‌سازی، کشاورزی، تجهیزات صنعتی، اشین‌آلات صنعتی، ستون‌های ساختمانی و … اشاره کرد. جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای پروفیل سبک و سنگین ساختمانی کارخانه‌های داخلی کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

جوشکاری پروفیل

امروزه صنعت جوشکاری به یک صنعت مهم در زمینه‌های صنعتی تبدیل شده است. اغلب محصولات وقتی در محصول نهایی به کار برده می‌شوند، باید به وسیله دستگاه جوش به یکدیگر متصل شوند. اتصال قطعات فولادی، یکی از مهم‌ترین نقاط هدف صنعت جوشکاری است که می‌تواند زمینه را برای پیشبرد اهداف استراتژیک این صنعت به وجود آورد. از جمله اهداف استراتژیک صنعت فولاد، تامین نیاز صنایع پایین‌دست است که شامل مقاطع فولادی به کار رفته در صنایع مختلف می‌شود. هر کدام از مقاطع فولادی برای استفاده در صنایع مختلف نیازمند اتصال در محل تکمیل پروژه‌ها هستند. یکی از این محصولاتی که در بازار صنایع فولادی و صنایع وابسته به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، محصول پروفیل سبک و سنگین است. جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای پروفیل سبک و سنگین صنعتی کارخانه‌های داخلی کشور، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید.

آموزش جوشکاری پروفیل

با نگاهی اجمالی به پروفیل، این محصول در انواع پروفیل سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شود که برای به کار بردن در صنایع مختلف، نیازمند فناوری لازم برای اتصال است. برای تامین نیاز بازار صنایع داخلی به انواع پروفیل‌ها، ابتدا باید دستگاه اتصال‌دهنده این محصول به سایر محصولات فراهم شود. وقتی درباره اتصال پروفیل به سایر محصولات فولادی صحبت می‌کنیم، ذهن ما به سراغ دستگاه جوشکاری می‌رود.

انواع روش‌های جوشکاری برای صنایع مختلف، شامل جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار با نام اختصاری SMAW، جوشکاری قوسی با گاز محافظ با نام اختصاری GMAW/MIG، جوشکاری تیک با نام اختصاری TIG WELDING و جوشکاری با قوس الکتریکی با نام اختصاری Arc Welding می‌شود. برای اتصال انواع پروفیل‌ها، معمولا از جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار، جوشکاری قوسی با گاز محافظ و جوشکاری تیک استفاده می‌گردد.

وسایل مورد نیاز جوشکاری پروفیل

وسایل و ابزارهای مورد نیاز در جوشکاری پروفیل، شامل دستگاه جوشکاری، انبر جوش در سایز ۵۰ تا ۵۰۰ آمپر (برای نگهداری الکترود)، کابل جوش (از جنس مس و آلومینیوم)، فیش دستگاه جوش، چکش (پاک کردن اضافه‌های نقاط جوشکاری شده) و برس سیم دستی یا برقی (کار سنباده را انجام می‌دهد) می‌شود.

انواع جوشکاری پروفیل و نحوه اجرای آن

۱- جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار

این روش جوشکاری که به پرکاربردترین روش برای جوشکاری انواع پروفیل شناخته می‌شود، دارای قدرت و مقاومت بالایی است که نسبت به سایر روش‌ها، برتری نسبی دارد. این نوع جوشکاری که به جوشکاری برق نیز شُهرت دارد، به گونه‌ای انجام می‌شود که یک قوس الکتریکی بین دسته و فلز به وجود می‌آورد تا از این طریق، زمینه را برای ذوب شدن فلز و اتصال آن به فلز دیگر به وجود آورد. در ضمن استفاده از جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار تنها برای مقاطع با ضخامت بیش از ۰.۹ میلی‌متر مجاز است.

۲- جوشکاری قوسی با گاز محافظ

این نوع روش جوشکاری به روش حباب گاز دی اکسید کربن یا CO۲ شُهرت دارد. فرایند جوشکاری قوسی با گاز محافظ به گونه‌ای است که حباب گاز، از نقاط جوشکاری شده در برابر عوامل جوی و اکسیژن هوا پشتیبانی می‌کند. به طوری که هیچگونه عوامل جوی امکان نفوذ به نقاط جوشکاری شده به وسیله این روش را پیدا نمی‌کنند.

از طرفی، جوشکاری قوسی با گاز محافظ برخلاف روش قبلی، به یک ولتاژ ثابت برای تامین برق خود نیاز دارد. به بیانی بهتر، این روش برای اینکه بتواند بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهد، نیازمند یک منبع انرژی مستقیم است تا بتوان از این طریق انرژی مورد نیاز آن را برای اتصال انواع پروفیل تامین کرد. در ضمن بیشترین استفاده از جوشکاری قوسی با گاز محافظ در پروفیل سبک با ضخامت‌های مختلف صورت می‌گیرد.

آموزش جوشکاری پروفیل

۳- جوشکاری تیک

وقتی برای ذوب کردن پروفیل از یک الکترود تنگستنی یا جوش آرگون استفاده کنید، به معنای این است که شما روش جوشکاری تیک را برای اتصال انواع پروفیل انتخاب کرده‌اید. روش جوشکاری تیک به گونه‌ای است که به وسیله الکترود، نقاط جوش یا اتصال پروفیل تا نقط ذوب گرم می‌شوند.

پس از ذوب شدن مقداری کوچکی از پروفیل، امکان اتصال دائم دو پروفیل به وجود می‌آید. در این روش هیچگونه فلزی به عنوان پرکننده محل اتصال پروفیل‌ها وجود ندارد. تنها گازی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاز هلیوم و آرگون است. در ضمن این روش به صورت دستی و اتوماتیک انجام می‌شود که در پروفیل‌ سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- جوشکاری با قوس الکتریکی

اگر به دنبال استفاده از جوشکاری با قوس الکتریکی هستید، باید بدانید که تمام فرایندها و ویژگی‌های این روش با روش جوشکاری قوسی با گاز محافظ مشترک است. در واقع این روش نوع دیگری از روش جوشکاری قوسی با گاز محافظ است که از سیم فلزی استفاده می‌کند.

نقش سیم فلزی به عنوان یک هسته گداختی، تولید یک نوع گاز محافظ برای نقاط جوش به کار رفته در پروفیل است. بنابراین جوشکاری با قوس الکتریکی در مقایسه با جوشکاری قوسی با گاز محافظ، نیاز به منبع گاز خارجی ندارد. در حالی که یکی از الزامات جوشکاری قوسی با گاز محافظ، وجود یک منبع گاز خارجی است که بدون آن، پروفیل‌ها امکان اتصال پیدا نمی‌کنند. در ضمن بیشتر کاربرد این روش برای پروفیل‌های سبک و سنگین درنظر گرفته می‌شود.

الکترود مناسب برای جوشکاری پروفیل

الکترودهای مناسب برای جوشکاری شامل الکترود دستی، الکترود تنگستنی و الکترود فلزی تحت پوشش گاز می‌شود. این نوع الکترودها پوشش‌‌های مختلفی دارند که شامل پوشش قلیایی، اکسیدی، روتایل، سلولزی و پوشش با جایگزینی بالا است.

الکترود دستی از نظر کاربرد به عنوان بهترین الکترود برای جوش پروفیل شناخته می‌‌شود. این نوع الکترود برای فولادهای با ضخامت بیش از ۳ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. الکترود دستی ویژگی‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جوشکاری در محل‌های صعب‌العبور، امکان حمل آسان، راحت بودن فرایند اجرا و مقرون به صرفه از نظر هزینه اشاره کرد.

آموزش جوشکاری پروفیل

بهترین دستگاه برای جوش ورق نازک

انواع دستگاه جوش شامل دستگاه جوش برای ورق نازک، دستگاه جوش برای ورق استیل و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. برای تعیین بهترین دستگاه برای جوش ورق نازک، باید مولفه‌هایی نظیر کنترل فرکانس خروجی دستگاه، تعیین ضخامت جوش، مصرف انرژی (برق) بهینه و ارائه قوس الکتریکی بدون نوسان را درنظر گرفت. با این حال باید درنظر داشته باشید که جوشکاری بر روی ورق‌های نازک به آسانی صورت نمی‌گیرد. ورق نازک به علت ضخامت کم، همواره در معرض تاب و سوختگی حین جوشکاری قرار دارد؛ از این رو باید برای جوشکاری آن با دستگاه، دقت بسیاری به خرج داد تا مشکلی برای این محصول به وجود نیاید.

با این حال برای رفع چالش‌های این چنینی، بهترین راه استفاده از جوشکاری اتصال کوتاه و جوشکاری پالسی است که می‌توانند دما را در هر لحظه از جوشکاری کنترل کنند. بنابراین برای جوشکاری ورق نازک، دستگاهی را انتخاب کنید که نه تنها بر این چالش‌ها فائق آید، بلکه مزایای اشاره شده را نیز دربر داشته باشد.

جوش پروفیل سبک

جوش پروفیل سبک برای اتصال قطعاتی با ضخامت کم‌تر از ۳ میلیمتر و با استفاده از کم‌ترین حرارت ممکن انجام می‌شود. این نوع جوش برای قطعات الکترونیکی، ساعت‌های دستی و … کاربرد دارد. از جمله ویژگی‌های جوش پروفیل سبک می‌توان به سرعت بالا، کاهش کمی حرارت و استحکام کمتر به علت کمینه کردن حرارت، اشاره کرد.

جوشکاری پروفیل سبک

جوشکاری پروفیل سبک یک روش جوشکاری است که برای اتصال قطعات فلزی پروفیل سبک استفاده می‌شود. پروفیل‌های سبک معمولا از فولادهای با ضخامت کمتر استفاده می‌کنند و در ساخت و سازهای سبک و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جوشکاری پروفیل سبک، ابتدا قطعات فلزی با استفاده از جوشکاری الکتریکی یا جوشکاری قوس الکتریکی به هم متصل می‌شوند. سپس محل جوش با استفاده از مواد جوشکاری مناسب و فنون جوشکاری، تقویت می‌گردد.

آموزش جوشکاری پروفیل

آموزش جوشکاری پروفیل سبک

برای جوشکاری سبک، ابتدا محل مورد نظر را از هرگونه گرد و خاک یا روغن تمیز کنید. اجازه دهید تا پروفیل خشک شود. وقتی فرایند خشک شدن سطح پروفیل انجام شد، تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید. برخی از تجهیزات لازم برای جوشکاری پروفیل سبک شامل دستگاه جوشکاری الکتریکی یا جوشکاری قوس الکتریکی می‌شود.

پس از این مراحل، الکترود مناسب را بر اساس نوع و ضخامت پروفیل تهیه کنید. در اینجا نوبت به عملیات جوشکاری می‌رسد. وقی فرایند جوشکاری پروفیل به پایان رسید، شما می‌توانید برای تقویت آن، از پودر مناسب جوشکاری استفاده کنید.

جوشکاری پروفیل نازک

یکی از چالش‌های مهم پروفیل نازک، جوشکاری آن است. برای این کار باید دقت لازم را داشته باشید تا از هرگونه تغییر شکل آن جلوگیری کنید. بنابراین جوشکاری نازک، یکی از سخت ترین فرایندهای جوشکاری انواع پروفیل است که باید با دقت تمام صورت بگیرد.

آموزش جوشکاری ورق نازک

با توجه به وجود چالش‌های متعدد در زمینه جوشکاری پروفیل نازک، قصد داریم تا در ادامه به آموزش فرایندهای آن اشاره کنیم. برای اینکه بتوانید جوشکاری ورق نازک را با دقت کامل انجام دهید، ابتدا سطح پروفیل را تمیز کنید. سپس تجهیزات مناسب مانند دستگاه جوش و الکترود را تهیه و برای انجام جوشکاری آماده نمایید.

در صورتی که دست‌های شما لرزش داشته باشد، برای این نوع جوشکاری، فرد مناسبی نیستید. بنابراین افرادی که دست‌های قدرتمند و کنترل شده ای دارند، برای جوشکاری پروفیل نازک مناسب هستند. از طرفی، سعی کنید جوشکاری را بدون وقفه انجام دهید تا احتمال تغییر شکل پروفیل، به حداقل ممکن کاهش یابد. در واقع سرعت و قدرت جوشکاری را طوری تنظیم کنید تا نه شاهد گرم شدن بیش از حد پروفیل باشد و نه به سطح آن آسیب وارد شود.

بهترین دستگاه برای جوش ورق نازک

جوشکاری ورق نازک یا پروفیل فولادی، نیاز به دقت بالایی است. بنابراین باید سعی کنید علاوه بر دقت در عملکرد خود، بهترین دستگاه را برای این کار انتخاب کنید. بهترین دستگاه برای جوش پروفیل شامل دستگاه جوشکاری  TIG است. این دستگاه به از یک الکترود تنگستن برای اجرای قوس الکتریکی و یک گاز محافظ (معمولا آرگون) برای جلوگیری از تماس بین قوس و هوا استفاده می‌کند. دستگاه جوشکاری TIG دارای کنترل دقیقی بر روی جریان جوشکاری است که به شما امکان می‌دهد  تا در جوشکاری ورق‌های نازک یا پروفیل‌های نازکم، دقت بیشتری داشته باشید.

آموزش جوشکاری پروفیل

جوشکاری ورق نازک با اینورتر

دستگاه اینورتر برای جوشکاری ورق‌های نازک یا پروفیل نازک بسیار مناسب است. این دستگاه‌ها دارای قابلیت کنترل دقیق بر جریان جوشکاری، پالس زنی و … هستند. دستگاه اینورتر دارای سیستم‌های خاصی برای کنترل حرارت ورودی به جوش، کاهش احتمال ترک خوردگی و کیفیت بالای جوش است. از طرفی، این دستگاه به دلیل وزن سبک و اندازه کوچک، به صورت پرتابل با قابلیت جابجایی آسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه صحیح جوشکاری پروفیل

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، برای اینکه بتوانید فرایند جوشکاری پروفیل را به صورت صحیح انجام دهید، ابتدا باید سطح آن را تمیز کنید. پس از آن و در صورت وجود لبه های تیز در سطح پروفیل، آن را تراش دهید تا برای جوشکاری آماده شود. در مرحله بعد، دمای مورد نیاز جوشکاری پروفیل را تنظیم کنید تا الکترود بتواند به راحتی فرایند اتصال را انجام دهد.

علاوه بر این، انتخاب الکترود مناسب و سازگار با نوع پروفیل، می‌تواند زمینه را برای به وجود آمدن یک جوشکاری با کیفیت پروفیل فراهم کند. در نهایت برای اجرای جوشکاری، ابتدا قوس جوشکاری را انجام دهید و سپس با حرکت پیوسته و یکنواخت، جوش را ایجاد کنید. در ضمن فراموش نکنید که در هنگام جدا شدن الکترود از پروفیل، قوس باید قطع شود؛ زیرا این کار باعث خنک و جامد شدن نقطه جوش می‌گردد.

نحوه قوس دادن پروفیل

برای قوس دادن پروفیل قوطی در جوشکاری، روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قوس قائم، قوس مورب و قوس افقی اشاره کرد.

جدول انواع قوس جوشکاری در پروفیل
نوع قوسنحوه اجراکاربرد
قوس قائمالکترود به صورت عمودی بر روی پروفیل قرار داده می‌شودپروفیل‌های عمودی و مستقیم
قوس موربالکترود با زاویه‌ مورب بر روی پروفیل قرار می‌گیردپروفیل‌های مایل و منحنی
قوس افقیالکترود به صورت افقی بر روی پروفیل قرار می‌گیردپروفیل‌های افقی و عرضی

آموزش جوشکار دستگاه جوش پروفیل

جوشکاری پروفیل به تجربه و مهارت نیاز دارد و بهتر است این کار توسط فردی ماهر و با تجربه انجام شود. همچنین، استفاده از تجهیزات ایمنی مانند عینک جوشکاری، دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت و لباس‌ مناسب، بخش دیگری است که جوشکار باید آن‌ها را به همراه داشته باشد. با این حال، تکنسین دستگاه جوش پروفیل برای اینکه بتواند یک به درستی از دستگاه استفاده کند، باید بر مراحل زیر مسلط باشد.

  • آشنایی با دستگاه جوش
  • تهیه مواد و وسایل لازم مانند الکترود، گاز محافظ، فلوکس و لوازم جانبی مانند قلم جوشکاری، قلم نشانگر و برس
  • تمیز کردن پروفیل
  • مسلط به تنظیمات دستگاه جوش شامل جریان جوش، ولتاژ و سرعت الکترود
  • مسلط به انجام فرایند جوشکاری یکنواخت بدون تغییر شکل پروفیل در حین اجرا

آموزش جوشکاری آهن

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، جوشکار باید تجربه و مهارت لازم را برای جوشکاری آهن و پروفیل داشته باشد. از جمله کارهایی که جوشکار باید انجام دهد، می‌توان به آماده سازی سطح، تنظیم دستگاه جوش به صورت استاندارد، استفاده از الکترود مناسب، نداشتن لرزش دست در حین جوشکاری، آگاهی از زمان جدا کردن الکترود از نقطه جوش برای اتصال بهتر، بررسی فرایند جوشکاری پس از اجرای هر نقطه از جوش بر روی سطح پروفیل و توجه به توصیه‌های ایمنی برای حفظ جان خود اشاره کرد.

درجه جوشکاری آهن

در هنگام جوشکاری آهن یا پروفیل، آگاهی از درجه جوشکاری یک نکته ضروری است. در جدول زیر به انواع درجه جوشکاری آهن و پروفیل اشاره می‌کنیم.

انواع درجه جوشکاری آهن و پروفیل
درجه جوشکاریروشکاربرد
AWS A3جوشکاری قوس الکتریکیفولاد کربنی و آلیاژی
AWS D1.1جوشکاری قوس الکتریکیفولاد ساختمانی
AWS D1.2جوشکاری قوس الکتریکیفولاد ضد زنگ
AWS D1.3جوشکاری قوس الکتریکیفولاد سازه‌ای

آمپر مناسب برای جوشکاری قوطی

اگر به دنبال آمپر مناسب برای جوشکاری پروفیل قوطی هستید، ابتدا باید به ضخامت، نوع مواد اولیه و الکترود مورد استفاده توجه کنید. به طوری که برای جوشکاری پروفیل‌ نازک، آمپر کمتری نیاز است. در صورتی که پروفیل‌های ضخیم تر، نیاز به آمپر بیشتری دارند. همچنین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت پروفیل مانند فولاد کربنی و آلیاژی، نیاز به آمپر بیشتری دارند و از طرف دیگر، فولادهای ضد زنگ نیازمند آمپر کمتر هستند.

علاوه بر این، هر نوع الکترود دارای یک محدوده آمپر مشخص است. به طور مثال، الکترودهای روتیلی معمولا در محدوده آمپر ۵۰ تا ۱۲۰ استفاده می‌شوند.

قیمت دستگاه جوش پروفیل سبک

اگر به دنبال قیمت دستگاه جوش پروفیل سبک هستید، باید بدانید که قیمت این دستگاه بر اساس نوع برند، ویژگی‌ها و کاربرد آن تعیین می‌شود. بنابراین بهتر است پیش از خرید دستگاه جوش پروفیل، با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به آموزش جوشکاری پروفیل بپردازیم. برای جوشکاری انواع پروفیل روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند که شامل جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار، جوشکاری قوسی با گاز محافظ، جوشکاری تیک و جوشکاری با قوس الکتریکی می‌شود. در صورتی که درباره آموزش جوشکاری پروفیل نیاز به مشاوره داشتید، با کارشناسان متخصص ما در وب‌ سایت کارآهن تماس بگیرید.

نظرات بسته شده است.