راهنمای خرید ورق سیاه و عوامل موثر بر آن

پیش از خرید ورق سیاه باید به عواملی مانند ماده اولیه، نوع ورق، قطر، ضخامت، وزن، عرض، ظاهر محصول و کارخانه تولیدکننده توجه کنید. برای اینکه بتوانید خرید بهینه و مناسبی داشته باشید، بررسی هر کدام از عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه مهم است. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به نحوه ورق سیاه و عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه فولادی اشاره کنیم. برای رفع هرگونه ابهام در زمینه خرید ورق سیاه، بهتر است با کارشناسان ما در سایت کارآهن تماس بگیرید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه تابع عوامل مختلفی است که باید در نظر داشته باشید. از جمله عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه عبارتند از:

۱- هزینه مواد اولیه

یکی از موارد مهم در تعیین قیمت ورق سیاه، مواد اولیه مورد استفاده در ساخت این محصول است. ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می‌شود. نورد گرم با استفاده از غلطک‌‎های خط نورد، اقدام به کاهش ضخامت و سطح مقطع شمش فولادی می‌کند تا از این طریق بتوان ورق سیاه فولادی را تولید کرد. از طرفی نوسانات قیمت سنگ آهن، زغال سنگ، هزینه کوره بلند یا قوس الکتریکی، آهن اسفنجی و … نیز می‌تواند بر قیمت ورق سیاه اثر بگذارد.

۲- هزینه‌ تولید ورق سیاه

از دیگر عوامل موثر در قیمت ورق سیاه، هزینه‌های تولید این محصول است. از جمله هزینه‌های تولید ورق سیاه می‌توان به فناوری مورد استفاده، مواد اولیه، زمان، نیروی انسانی، هزینه اورهال (تعمیرات سالانه) و هزینه تبدیل شمش به ورق سیاه اشاره کرد.

۳- هزینه‌‎های انرژی

بدون تردید هزینه‌های انرژی بر قیمت تمام شده محصولات فولادی به ویژه ورق سیاه اثر می‌گذارد. شما باید بدانید که ورق سیاه با چه میزان هزینه انرژی تولید شده است. از این طریق متوجه خواهید شد که محصول خریداری شده دارای صرفه‌ اقتصادی است یا خیر. بنابراین هزینه‌های انرژی از ابتدای خط استخراج سنگ آهن، تا ورود ماده اولیه به کوره و تبدیل به شمش در مرحله ریخته‌گری و عملیات نورد گرم، محاسبه خواهد شد.

۴- شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی حاکم بر دولت‌ها نیز اثر چشمگیری بر قیمت محصولات فولادی می‌گذارد. نرخ تورم یکی از عواملی است که بر قیمت تمام شده فولاد به ویژه ورق سیاه اثر می‌گذارد.

۵- نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد

محصولات فولادی بر اساس قیمت جهانی فولاد، قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد، تاثیر زیادی بر قیمت ورق سیاه دارد. شما باید بررسی کنید که مواد اولیه تولید ورق سیاه به صورت وارداتی است یا از طریق کارخانه‌های داخلی و معادن کشور تامین می‌شود. در ضمن قیمت ورق صادراتی با ورق داخلی متفاوت است.

۶- سیاست‌ها و تعرفه‌های تجاری

سیاست‌های دولت، از جمله محدودیت‌های واردات/صادرات، تعرفه‌ها و موافقت‌نامه‌های تجاری، تاثیر مستقیم بر قیمت ورق سیاه و نحوه خرید ورق سیاه می‌گذارد. تغییر در این سیاست‌ها می‌تواند امکان دسترسی به ورق سیاه را در بازار محدود کند یا منجر به نوسانات شدید قیمتی شود.

۷- عرضه و تقاضا در بازار

مهم‌ترین فاکتور در قیمت ورق سیاه، میزان عرضه و تقاضا است. هر چقدر عرضه ورق سیاه بیشتر باشد، قیمت آن نیز در حین عرضه کمتر خواهد شد. در صورتی که عرضه ورق سیاه دچار اختلال شود، قیمت عرضه آن نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین حفظ تعادل میان تقاضا و عرضه در بازار آهن به ویژه ورق سیاه، می‌تواند از نوسانات قیمتی این محصول جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید ورق روغنی و عوامل و موثر بر قیمت آن

جدول مشخصات ورق سیاه و عوامل موثر بر قیمت و خرید آن
نام محصولماده اولیهروش تولیدعوامل موثر بر قیمت ورق سیاهعوامل موثر بر خرید ورق سیاه
ورق سیاهشمش فولادینورد گرمهزینه مواد اولیه، تولید، انرژی، حمل و نقل به همراه نرخ ارز و قیمت جهانی فولادنوع ورق، عرض، ضخامت و وزن محصول به همراه شیوه بارگیری و زمان ارسال

راهنمای خرید ورق سیاه

برای خرید ورق سیاه باید به نکات مهمی توجه کرد. خرید ورق سیاه مراحل مختلفی دارد که باید درباره آن‌ها بدانید. به طور مثال شما باید بدانید که پیش از سفارش ورق سیاه، باید اطلاعات کافی درباره این محصول، روش تولید و انواع آن داشته باشید. اگر بخواهید بدون آگاهی به سمت خرید ورق سیاه بروید، متحمل ضررهای سنگینی خواهید شد.

دومین عامل این است که بدانید ورق سیاه مورد نظر شما توسط چه کارخانه‌ای تولید شده است. آگاهی از گریدهای مختلف ورق سیاه و استانداردهای مورد نیاز جهانی در مسیر تولید این محصول، می‌تواند در خرید بهینه و مقرون به صرفه کمک کند. به طور مثال، مهم‌ترین کارخانه‌های تولید ورق سیاه در ایران شامل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین و فولاد گیلان است. اگر اطلاعات کافی از تکنولوژی و شیوه تهیه مواد اولیه هر کدام از این شرکت‌ها نداشته باشید، حتما به این بازار ورود نکنید.

به عنوان مثال، بخش عمده‌ای از ورق‌ سیاه که فولاد اکسین خوزستان تولید می‌کند، به واسطه ارسال مواد اولیه از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه اصفهان است. البته این موضوع نقطه ضعف محسوب نمی‌شود بلکه شما باید بدانید در حین خرید ورق سیاه از یک کارخانه مشخص، مواد اولیه آن محصول از کجا فراهم شده است.

شاید برخی‌ها تصور کنند که چون فولاد مبارکه، تامین کننده اصلی مواد اولیه ورق سیاه فولاد اکسین خوزستان است، پس محصولات آن بهترین گزینه محسوب می‌‎شود. در این زمینه آن‌ها احتمالا اشتباه می‌کنند؛ زیرا برخلاف فولاد مبارکه، فولاد اکسین دارای تکنولوژی بالایی در زمینه تولید ورق سیاه است که در منطقه خاورمیانه همتا ندارد. بنابراین توجه به این نکات در حین خرید ورق سیاه، به شما کمک شایان توجهی خواهد کرد.

خرید ورق سیاه

نکات مهم در حین خرید ورق سیاه

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شما نباید در حین خرید ورق سیاه، هیجانی عمل کنید. باید صفر تا ۱۰۰ داستان قیمت ورق سیاه و خرید این محصول را مطلع باشید. در ادامه راهنمای خرید ورق سیاه به شما خواهیم گفت که در حین خرید این محصول، چه نکاتی حائز اهمیت است:

۱- نوع ورق سیاه

یکی از موارد اولیه و مهم در حین خرید ورق سیاه، نوع این محصول است. شما باید بدانید که چه نوع ورق سیاه نیاز دارید. ورق سیاه دارای دو نوع کلافی (کویل) و شیت (فابریکی) است. همچنین باید در نظر بگیرید که ورق سیاه مورد نیاز شما چه کاربردی دارد. از نظر کاربرد، ورق سیاه به دو مسیر مختلف می‌رود. بخشی از ورق سیاه تولید شده به سمت محصولات صنعتی سوق داده می‌شود و برخی دیگر برای صنایع پایین دستی به مرحله نورد سرد انتقال داده می‌گردد.

از طرفی، شما باید در حین خرید ورق سیاه بدانید که هر چقدر این محصول به سمت تولید محصولات پایین دست زنجیره فولاد حرکت کند، انعطاف‌‍پذیری بیشتری دارد. در حالی که ورق سیاه مورد استفاده در ساخت لوله‌های صنعتی و …، از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است. معمولا اغلب ورق‌های صنعتی بر اساس استاندارد یا گرید  ST37 تولید می‌شود.

۲- وزن ورق سیاه

هر محصولی  بر اساس استانداردهای مخصوص به خود تولید می‌شود. شما باید در حین خرید ورق سیاه از یک کارخانه مشخص،  اطلاعات فنی محصول را بررسی کنید. اینکه ورق سیاه دارای چه سایزی است و چقدر وزن دارد. همچنین باید تعیین کنید که ورق سیاه رول شده می‌خواهید یا قصد خرید ورق سیاه شیت دارید. با این وجود، وزن ورق سیاه در حین خرید، حرف اول را می‌زند. یعنی شما باید بدانید که برای پروژه خود، ورق سیاه با چه وزنی را خواستار هستید.

۳- عرض و ضخامت ورق سیاه

نکته دوم توجه به عرض ورق سیاه است. تولید ورق سیاه اغلب در عرض ۱۰۰۰، ۱۲۵۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ میلی‌‍متر صورت می‌گیرد. اگر عرض مورد نظر شما مشخص است، حتما در مرحله بعد به ضخامت ورق توجه لازم را داشته باشید. دلیل اینکه باید به ضخامت توجه کنید، این است که هر چقدر ضخامت ورق سیاه بیشتر باشد، وزن آن نیز بالاتر و به تبع آن، قیمت محصول نیز افزایش خواهد یافت.

توجه داشته باشید که ضخامت استاندارد ورق سیاه بر اساس نوع آن تعیین می‌شود. به طور مثال، ضخامت استاندارد ورق سیاه شیت با نوع رول متفاوت است. اگر ضخامت ورق سیاه فابریک یا شیت بین ۳ تا ۱۰۰ میلی‌متر است، ورق سیاه رول دارای ضخامت ۱.۵ تا ۱۵ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. بنابراین به نکات گفته شده در راهنمای خرید ورق سیاه توجه کنید.

۴- قیمت ورق سیاه

وقتی همه فاکتورهای قبلی را تعیین کردید، حال نوبت به بررسی بودجه و قیمت ورق سیاه دارید. در حین خرید ورق سیاه، قیمت کارخانه‌های مختلف را استعلام بگیرید و بر اساس آن، نتایج مورد نظر را به کارفرما اطلاع دهید. فرد یا شرکت خریدار ورق سیاه، باید از نوسانات روز بازار آهن و فولاد اطلاع داشته باشد. بدون اطلاع از وقایع روز و اینکه تاثیری بر قیمت ورق سیاه می‌گذارد، احتمالا شما دستخوش ضرر و زیان خواهید شد. در ادامه به شما درباره عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه خواهیم گفت. با مجله کارآهن همراه باشید.

نکات مهم پس از خرید ورق سیاه

مهم‌ترین نکاتی که باید پس از خرید ورق سیاه در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • نحوه بارگیری محصول
  • نحوه تخلیه محصول
  • نحوه تسویه نهایی محصول
  • نوع ماشین‌‌آلات مورد استفاده برای بارگیری و تخلیه (برای ورق سیاه شیت از جرثقیل استفاده می‌شود؛ در حالی که برای ورق سیاه رول یا کلاف، جرثقیل، چنگک و لیفتراک مورد استفاده قرار می‌گیرد.)
  • ویژگی‌های ظاهری (به ظاهر ورق سیاه حین خرید و پس از خرید آن توجه کنید که حین بارگیری آسیب ندیده باشد)

بهترین کارخانه تولید کننده ورق سیاه

پیش از خرید ورق سیاه، حتما به کارخانه تولید آن توجه کنید. برخی از کارخانه‌های تولید ورق سیاه در ایران، اقدام به ساخت ورق سیاه با ضخامت کم یا به اصطلاح نازک می‌کنند. در حالی که برخی دیگر در زمینه تولید ورق سیاه ضخیم مشغول به فعالیت هستند. از نظر نازک بودن ورق سیاه، کارخانه فولاد مبارکه بهترین نوع را تولید می‌کند اما از نظر ضخیم بودن ورق، فولاد اکسین خوزستان سرآمد شرکت‌های تولیدی است.

مهم‌ترین کارخانه‌های تولید ورق سیاه در ایران عبارتند از:

  • ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان
  • ورق سیاه فولاد اکسین خوزستان
  • ورق سیاه فولاد سبا اصفهان
  • ورق سیاه فولاد کاویان اهواز
  • ورق سیاه فولاد آناهیتا گیلان

خرید ورق سیاه از کارآهن

ورق سیاه یکی از محصولات فولادی است که در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، نفت، گاز، پتروشیمی، لوازم خانگی، خودروسازی و … کاربرد دارد. اگر به دنبال خرید ورق سیاه هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب سایت کارآهن بزنید. مجموعه ما آماده ارسال ورق سیاه با کیفیت به سراسر کشور با قیمت مناسب در کمترین زمان ممکن است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان کارآهن آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

بیشتر بخوانید: خرید ورق سیاه

کلام آخر

در این مقاله به راهنمای خرید ورق سیاه و عوامل موثر بر قیمت آن پرداختیم. اگر به دنبال خرید ورق سیاه هستید، حتما به وزن، ضخامت و شیوه بارگیری آن توجه کنید. در ضمن قیمت ورق سیاه بر اساس هزینه مواد اولیه، هزینه تولید، انرژی، نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. بنابراین شما به عنوان خریدار ورق سیاه، باید اطلاعات جامع و کافی از نوع ورق سیاه (شیت و رول) داشته باشید تا در حین خرید ورق سیاه، دچار اختلال نشوید.

سوالات متداول

مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه چیست؟

عواملی مانند نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، تکنولوژی مورد استفاده، انرژی، نیروی انسانی، هزینه تولید، تورم موجود در کشور، میزان عرضه و تقاضا، بر قیمت تمام شده ورق سیاه اثر می‌گذارند.

پیش از خرید ورق سیاه، چه نکاتی مهم است؟

قبل از خرید ورق سیاه، به وزن، ضخامت، عرض و کارخانه تولید کننده توجه کنید.

پس از خرید ورق سیاه، چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مهم‌ترین نکات پس از خرید ورق سیاه، امل شیوه بارگیری، زمان ارسال، محل تخلیه و ظاهر محصول می‌شود.

بهترین کارخانه تولید کننده ورق سیاه با ضخامت کم کدام است؟

فولاد مبارکه اصفهان.

بهترین کارخانه تولید کننده ورق سیاه با ضخامت زیاد کدام است؟

فولاد اکسین خوزستان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.