تولید میلگرد در گرجستان کلید خورد

کشور گرجستان در نظر دارد تا برنامه ساخت کارخانه‌های تولید میلگرد را در اولویت خود قرار دهد. زیرا بیشترین سهم واردات فولاد نورد توسط بازار گرجستان، به میلگرد اختصاص دارد. بنابراین کارخانه‌های جدید تولید میلگرد در گرجستان، می‌تواند بخش زیادی از نیازهای داخلی این کشور را پوشش ‌دهد. در این گزارش به راه‌اندازی کارخانه تولید میلگرد در گرجستان و میزان واردات میلگرد به این کشور از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۴ دقیقه

داخلی‌سازی تولید میلگرد در گرجستان

به گزارش کارآهن و به نقل از وب سایت gmk، دولت گرجستان در نظر دارد تا برای خودکفایی این کشور در زمینه تامین میلگرد داخلی، اقدام به احداث واحدهای میلگرد سازی بزند. برای همین هم، دولت گرجستان سرمایه‌گذاری این مهم را بر عهده شرکت بازرگانی فولاد گرجستان (جورجیا متال) قرار داده است تا این شرکت بتواند تولید آزمایشی میلگرد را در کارخانه نورد جدید در زستاپونی آغاز کند.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع ساخته شده که ۵۰۰۰ متر مربع آن سرپوشیده است. ظرفیت اسمی این کارخانه ۵۰۰ هزار تن میلگرد به قطر ۸ تا ۳۲ میلی متر در سال خواهد بود و قرار است تولید تجاری آن از آبان تا آذر امسال آغاز شود.

خطوط تولید نصب شده در کارخانه نورد جدید چندین سال پیش از تاسیسات این شرکت در بیروت کشور لبنان برچیده شد. این شرکت در نظر دارد طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ یک کوره قوس الکتریکی با ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار تن فولاد نصب کند.

شرکت بازرگانی فولاد گرجستان (جورجیا متال) می گوید: «گرجستان سالانه تقریبا ۵۰۰ هزار تن میلگرد وارد می‌کند. راه‌اندازی کارخانه در زستاپونی می‌تواند بخش زیادی از نیاز بازار داخلی را تامین کند و مازاد آن با طرح یورو ۱ به اتحادیه اروپا صادر شود».

میزان واردات میلگرد به گرجستان
سالمقدار (هزار تن)درصد سالانه
۲۰۱۹۲۳.۸۵
۲۰۲۰۱۱۵.۰۹-۰.۷
۲۰۲۱۱۰۶.۲۸+۷.۶
۲۰۲۲۱۶۷.۷۲+ ۵۷.۸
۲۰۲۳۲۲۹.۴۸+ ۳۶.۸

در مجموع، گرجستان طی سال ۲۰۲۳، ۴۵۰.۴۲ هزار تن محصولات نورد فولادی (طول/تخت) وارد کرده است که ۳۴.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد داشته است. بیشترین سهم مربوط به میلگرد، محصولات تخت روکش شده به میزان ۸۰.۸ هزار تن (+ ۲۵.۷ درصد سالانه) و محصولات تخت نورد گرم به میزان ۴۸.۲۴ هزار تن (+۰.۰۳ درصد سالانه) اختصاص دارد.

کلام آخر

در این گزارش به خبر تولید میلگرد در گرجستان پرداختیم که قرار است در طول سال جاری تولید خود را به صورت آزمایشی آغاز کند. کشور گرجستان تا پیش از احداث واحد میلگرد سازی، خود یکی از کشورهای وارد کننده میلگرد بود که با این اقدام، قصد دارد بخش مهمی از نیاز خود را به میلگرد، از طریق تولید داخلی تامین کند. در سال ۲۰۲۳، گرجستان تولید فولاد را ۱۶.۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش داد و به ۱۲۸ تن رسید. با راه‌اندازی یک کوره قوس الکتریکی، تولید سالانه فولاد این کشور می‌تواند به حدود ۵۰۰ تن افزایش یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.