نکات ایمنی در زمان نصب داربست که باید بدانید

سالانه حوادث و مرگ و میرهای زیادی در این زمینه رخ می‌دهد که در صورت رعایت نکات ایمنی در زمان نصب داربست، می‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد. بنابراین ایمنی یکی از دغدغه‌های اصلی هنگام نصب داربست است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات ایمنی در زمان نصب داربست فلزی آشنا کنیم تا بدن وسیله بتوان از بروز هرگونه حادثه هولناک در هنگام نصب داربست ساختمانی جلوگیری کرد. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

نکات ایمنی در زمان نصب داربست ساختمانی

در ادامه قصد داریم تا شما را با نکات ایمنی در زمان نصب داربست آشنا کنیم. حتما پیش از نصب داربست باید با یک متخصص ایمنی مشورت کنید تا خطری پروژه شما را تهدید نکند.

جدول نکات ایمنی در زمان نصب داربست
نام محصولفاصله بین پایه‌های نربانفاصله  بین پایه‌های عمودی در سازه‌های سبکفاصله بین پایه‌ها عمودی در سازه‌های سنگینتکیه دادن به نرده‌های محافظ داربست؟رنگ آمیزی لوله داربست؟اعمال ضد زنگ به لوله داربستفاصله لوله‌های افقی داربستبهترین بست برای داربست
داربست فلزیحداقل ۳۰ سانتی۲.۳ متر۱.۸ مترممنوع استممنوع استمجاز است۲ متربست مغزی

۱- از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید

تجهیزات حفاظت فردی (PPE) هنگام کار در ارتفاع حیاتی است. کارگرانی که در داربست‌های بیش از ۳ متر از زمین قرار دارند، باید از سیستم‌های جلوگیری از سقوط شخصی یا نرده‌های محافظ استفاده کنند.

علاوه بر این، کارگران در هنگام کار بر روی داربست‌های معلق قابل تنظیم تک نقطه‌ای و دو نقطه‌ای، باید با استفاده از نر‎ده‌های محافظ و سیستم‌های جلوگیری از سقوط شخصی محافظت شوند. بسیاری از آسیب‎های جسمی ناشی از نصب داربست، هنگام افتادن اجسام یا لغزش رخ می‌دهد. برای جلوگیری از صدمات جدی از کلاه ایمنی و کفش ضد لغزش استفاده کنید.

۲- از محدودیت‌های بار آگاه باشید

داربست‎‌ها با ظرفیت‌های باربری دقیق و مشخص ساخته می‌شوند. بر اساس اصول ایمنی، داربست‌ها بایستی چهار برابر حداکثر بار مورد نظر را بدون خرابی تحمل کنند. هرگونه داربستی که برخلاف اصول ایمنی نصب شود، می‌تواند زمینه را برای ترک خوردن، شکستن یا فروریختن اجزای داربست فراهم آورد. در این زمینه دقت عمل را هنگام نصب در نظر بگیرید.

۳- داربست را درست نصب کنید

هنگام نصب داربست از دستورالعمل‌های ایمنی پیروی کنید. با گذاشتن حداقل فاصله ۳ متری بین داربست و خطوط برق، ایمنی خود و گارگران پروژه را تضمین نمایید. اگر فاصله داربست و خطوط برق کمتر از ۳ متر بود، برق را قطع کنید. همچنین اگر ولتاژ براق کمتر از ۳۰۰ بود، حداقل فاصله باید یک متر باشد. برای خطوط برق بالای ۳۰۰ ولت، نیاز است که فاصله خطوط برق و داربست، ۳ متر در نظر گرفته شود.

یک فرد متخصص ساختمان، باید در هنگام نصب و جابجایی داربست نظارت کند. به طوری که فرد ذیصلاح نیز قبل از هر شیفت و هنگام انجام کار، بازرسی بصری داربست را انجام دهد. همچنین به طور منظم بر خطرات، عیوب و موارد ایمنی مهم در زمان نصب داریست نظارت داشته باشد.

۴- تجهیزات داربست را منظم نگه دارید

ابزار و تجهیزات داربست را مرتب نگه دارید و پس از استفاده کنار بگذارید. به هم ریختگی می‌واند منجر به زمین خوردن و سقوط یا ایجاد خطر برای کارگران در سطوح پایین‌تر شود. برای دور نگه داشتن پایه داربست از وسایل نقلیه و تجهیزات سنگین که می‌تواند باعث سقوط سازه شود، موانعی را ایجاد کنید.

۵- همه کارگران را آموزش دهید

کارگرانی را که از داربست استفاده می‌کنند، برای تشخیص، کنترل و کاهش خطرات آموزش دهید. همه تکنسین‌ها در هنگام راه‌اندازی، استفاده و جابجایی مناسب متریال داربست را با در نظر گرفتن بار مورد نظر و نوع داربست مورد استفاده، تحت آموزش قرار گیرند. این کار باعث الزام بر رعایت نکات ایمنی در زمان نصب داربست می‌شود.

نکات ایمنی در زمان نصب داربست

دستورالعمل ایمنی داربست

در هنگام کار با داربست، نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • به استحکام داربست و تحمل بار مورد نظر در هنگام نصب توجه کنید.
  • فاصله بین پایه‌های نردبان حداقل باید ۳۰ سانتی باشد.
  • فاصله پایه‌های عمودی در سازه‌های سبک، ۲.۳ متر باشد.
  • فاصله بین پایه‌هایعمودی داربست برای سازه‌های سنگین، ۱.۸ متر باشد.
  • از استحکام سطح زیرین داربست اطمینان حاصل کنید.
  • تکیه دادن به نرده‌های محافظ داربست ممنوع است.
  • یکسان بودن ضخامت الوارهای داربست ضروری است.
  • به هیچ عنوان از کار کردن در شرایط آب و هوایی نامساعد، خودداری کنید.
  • لوله‌های داربست نباید تحت رنگ‌آمیزی قرار گیرند.
  • شما تنها مجاز به اعمال ضد زنگ به لوله‌های فولادی داربست هستید.
  • لوله‌های افقی در داربست باید فاصله‌ای بین ۲ متر داشته باشند.
  • استفاده از بست مغزی در راستای افزایش مقاومت پایه‌های داربست، توصیه می‌شود.

نکات مهم در زمان استفاده از داربست چرخدار

داربست چرخدار یکی از راه‌های جدید استفاده از داربست‌های فلزی است که فرآیند انجام کار را سریعتر می‌کند. با این حال، در هنگام استفاده از داربست چرخدار، باید به نکات ایمنی مهم توجه داشته باشید. در ادامه به نکات ایمنی در زمان نصب داربست چرخدار توجه کنید:

  • حتما به پایه‌های داربست توجه کنید که در یک خط قرار داشته باشند.
  • فاصله پایه‌های عمودی باید ۲ متر باشد.
  • اتصال لوله‌های داربست در حالت عمودی، باید با بست‌های زاویه دار (قائم) استفاده شود.
  • بار مجاز برای بست‌های زاویه دار (قائم)، ۳.۶ کیلو نیوتن است.
  • از لجر با کیفیت برای استحکام لوله‌های عمودی داربست استفاده کنید.
  • طول الوار داربست باید ۵ متر باشد.
  • اگر به الوار بیش از ۵ متر نیاز داشتید، استفاده از ۳ میله تکیه‌گاه الزامی است.

کلام آخر

در این مقاله به نکات ایمنی در زمان نصب داربست اشاره کردیم. استفاده از داربست با کیفیت و بست مناسب، یکی از اولین نکات مهم در هنگام نصب داربست است. همچنین توجه به موارد ایمنی مانند نصب صحیح داربست، آموزش کارگران، بررسی منظم سازه داربست و استفاده وسایل ایمنی برای کارگران، باید در اولویت قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نصب داربست، با کارشناسان کارآهن مشورت کنید. جهت ارتباط با کارشناسان متخصص کارآهن، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

زاویه نردبان و سطح در هنگام نصب داربست چقدر است؟

بر اساس مقررات ملی ساختمان، زاویه سطح و نردبان ۷۵ درجه است.

آیا می‌توان لوله‌های داربست را رنگ کرد؟

خیر. شما تنها مجاز به اعمال ضد زنگ به داربست هستید.

حداقل فاصله لوله‌های داربست هنگام نصب با خطوط برق چقدر است؟

فاصله لوله‌های داربست با خطوط برق بالای ۳۰۰ ولت، باید ۳ متر باشد.

کدام وسایل هنگام کار با داربست برای کارگران ضروری هستند؟

استفاده از کیسه‌های هوا و دستکش، جزو موارد ضروری برای کارگران در هنگام نصب داربست است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.