تفاوت نبشی و سپری به همراه جدول

اغلب افراد به اشتباه تصور می‌کنند که نبشی همان سپری است. لیست تفاوت نبشی و سپری آنقدر زیاد است که نمی‌توان این دو محصول را در یک دسته‌بندی قرار داد. تنها وجه اشتراک نبشی و سپری، قرار گرفتن در دسته پروفیل‌ها است؛ وگرنه، هر کدام یک محصول جداگانه فولادی به حساب می‌آیند. در این مقاله به تعریف سپری و نبشی و نیز به لیست تفاوت نبشی و سپری می‌پردازیم. اگر به دنبال فرق سپری و نبشی هستید، این مقاله را تا پایان بخوانید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

سپری چیست؟

در ادامه بررسی لیست تفاوت نبشی و سپری، به توضیحات مربوط به سپری می‌پردازیم. سپری یک نوع پروفیل T شکل است که در دو نوع فابریک و پرسی تولید می‌شود. این محصول جزو محصولات صنعتی و ساختمانی است که در برای نما، ستون، خرپا، سقف و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل سپری از یک بال و یک جان باریک و بلند تشکیل می‌شود که اغلب در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد. همانطور که اشاره کردیم، پروفیل سپری در دو نوع فابریک و پرسی تولید می‌شود.

ماده اولیه پروفیل سپری فابریک شامل شمش فولادی و بلوم است. برای تولید این محصول، از روش نورد گرم استفاده می‎شود. وقتی شمش یا بلوم به ورق سیاه تبدیل شد، می‌توان سپری فابریک را تولید کرد.

برخلاف سپری فابریک، سپری پرسی به روش نورد سرد تولید می‎شود. این محصول از نظر ظاهری تفاوتی با سپری فابریک ندارد. با این حال تنها تفاوت سپری فابریک و پرسی، پرس ورق فولادی به هدف کاهش ضخامت بال و جان محصول است. بنابراین نوع پرسی، ضخامت کمتری نسبت به نوع فابریک دارد.

سپری فابریک بیشتر در صنایع بزرگ مانند برج‌ها و پل سازی استفاده می‌شود. در حالی که سپری پرسی در صنایع سبک مانند سقف، قفسه و مبلمان فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به یادآوری است که پروفیل سپری از نظر جنس به آهن، استیل، آلومینیوم، برنجی و مسی تقسیم می‌شود. همچنین از نظر سطح مقطع دارای اضلاع مساوی و نامساوی است.

تفاوت نبشی و سپری

نبشی چیست؟

برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که نبشی همان سپری است. در حالی که بین نبشی و سپری تفاوت‌های زیادی وجود دارد. برای اینکه بدانید لیست تفاوت نبشی و سپری چیست، به تعریف نبشی و انواع آن می‌پردازیم.

نبشی یک نوع پروفیل با دو ضلع عمود بر هم است که به دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌شود. در روش نورد گرم می‌توان پروفیل نبشی فابریک تولید کرد. در حالی که با استفاده از روش نورد سرد، نبشی پرسی تولید می‌گردد.

ماده اولیه این محصول در انواع مختلف، شمش و بیلت فولادی است که به ورق سیاه تبدیل و نهایتا می‌تواند آن را برای تولید نبشی فابریک استفاده کرد. این در حالی است که ماده اولیه نبشی پرسی، ورق گالوانیزه است.

تولید نبشی فابریک در مرحله ریخته‌گری صورت می‌گیرد. یعنی ظاهر، شکل و قالب نهایی نبشی فابریک در مرحله ریخته‌گری نهایی می‌شود. در حال که نبشی پرسی با خم و برش دادن ورق فولادی به مرحله نهایی تولید می‌رسد.

لازم به یادآوری است که پروفیل نبشی از نظر ظاهر در انواع بال مساوی، نامساوی و اسپیرال تقسیم‌بندی می‎شود. همچنین از نظر وزنی، دارای دو نوع سبک و سنگین است. در ضمن انواع استاندارد نبشی شامبل استانداردهای ASTM-A36 و A1008 می‌شود.

بیشترین کاربرد انواع نبشی در صنایع بزرگ مانند پل سازی، سد سازی، کشتی، دکل‌های مخابراتی، صنایع ساختمانی و تزئینی، وال پست، نبشی کشی نما، چارچوب‌ها و اتصال اجزاء در اسکلت فلزی است. این محصول علاوه بر استحکام، جوش‌پذیری و دوام بالایی دارد.

لیست تفاوت نبشی و سپری

نبشی و سپری دو محصول جداگانه فولادی هستند که کاربردهای مختص به خود را دارند. نبشی مقاومت خمشی بیشتری نسبت به سپری دارد. همچنین کاربردهای نبشی متنوع و بیشتر از سپری است. از نظر وزنی هر دو محصول در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند. در ضمن، نبشی در سه نوع پرسی، فابریک، و اکستروژن تولید می‌شود؛ در حالی که تولید سپری شامل انواع پرسی و فابریک است.

برای اینکه بهتر بتوانید لیست تفاوت نبشی و سپری را درک کنید، تمام اطلاعات مرتبط با فرق نبشی و سپری به صورت جدول ذکر شده است.

لیست تفاوت نبشی و سپری
تفاوت‌هانبشیسپری
روش تولیدپرسی، فابریک و اکستروژنپرسی و فابریک
اجزاءدارای ۲ بالِ عمود بر هم هستنددارای ۳ بالِ عمود بر هم هستند
ظاهرL و V شکلT شکل
مواد اولیهشمش و بیلت فولادیشمش و بلوم فولادی
کاربردبادبند، خرپا، پل، ستون، دکل، کشتی، قاب فلزی،، مبلمان شهری، قفسه‎بندی و آسانسورصنایع سبک مانند درب، پنجره و قفسه‌بندی، صنایع سنگین مانند ساختمان، پل و سد
از نظر مقاومت خمشیبیشتر از سپریکمتر از نبشی
از نظر ابعادابعاد متفاوتی داردابعاد مشخصی دارد
انواع از نظر جنساستیل، گالوانیزه، آهنی، آلومینیومی، T316 و فولاد A36آهنی، آلومینیومی، استیل
انواع از نظر وزنسبک و سنگینسبک و سنگین
انواع از نظر ظاهربال مساوی، نامساوی و اسپیرالاضلاع مساوی و نامساوی
مهم‌ترین تولیدکنندگانشکفته مشهد، فولاد سپهر ایرانیان، فولاد ناب تبریز، آریان فولاد و …فولاد سپهر ایرانیان، نورد سجاد و گروه صنعتی شکفته

کلام آخر

در این مقاله به بررسی لیست تفاوت نیشی و سپری پرداختیم. نبشی و سپری هر دو از جزو دسته پروفیل‌های فولادی هستند که کاربردهای زیادی در صنایع سبک و سنگین دارند. پروفیل نبشی دارای ظاهری L و V شکل است. در حالی که سپری تنها به ظاهر T شکل تولید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت نبشی و سپری به همراه استعلام قیمت هر کدام از این محصولات، با کارشناسان کارآهن مشورت کنید. برای ارتباط با کارشناسان کارآهن، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

تفاوت نبشی و سپری از نظر ظاهری چیست؟

نبشی دارای ظاهری L و V شکل است و سپری به شکل T تولید می‌شود.

تفاوت نبشی و سپری از نظر مواد اولیه چیست؟

نبشی دارای مواد اولیه شمش و بیلت فولادی است. در حال که مواد اولیه سپری شامل شمش و بلوم فولادی است.

از نظر روش تولید، نبشی و سپری شامل انواعی هستند؟

نبشی در سه نوع پرسی، فابریک و اکستروژن تولید می‌شود. تولید سپری در دو نوع پرسی و فابریک است.

مقاومت خمشی نبشی بیشتر است یا سپری؟

از نظر مقاومت خمشی، نبشی مقاومت بیشتری نسبت به سپری دارد.

مهم‌ترین تولیدکنندگان نبشی و سپری کدام‌اند؟

برندهایی مانند شکفته مشهد، فولاد ناب تبریز و آریان فولاد، در زمینه تولید نبشی مشغول هستند. این در حالی است که تولیدکنندگان سپری در ایران، بیشتر در اختیار شرکت‌هایی مانند فولاد سپخر ایرانیان، گروه صنعتی شکفته و نورد سجاد قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.