افزایش صادرات محصولات فولادی روسیه به اتحادیه اروپا

اگرچه سایه جنگ روسیه و اوکراین بر صادرات محصولات فولادی روسیه به اتحادیه اروپا سایه انداخته است اما آمارها چیز دیگری می‌گویند. به گزارش کارآهن و به نقل از منابع اروپایی، صادرات محصولات فولادی روسیه اعم از اسلب، آهن اسفنجی، سنگ آهن، بیلت، فروآلیاژها و قراضه آهن به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش ۲.۹ تنی داشته است. در این گزارش بررسی خواهیم کرد که چه نوع محصولات فولادی از روسیه به اتحادیه اروپا صادر شد و دلیل افزایش صادرات محصولات فولادی روسیه به اتحادیه اروپا چه بوده است. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

آمار صادرات محصولات فولادی روسیه به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴

در ژانویه تا جولای ۲۰۲۴، اتحادیه اروپا (EU) 2.87 میلیون تن مواد خام فولادی از مبدا روسیه وارد کرد. هزینه واردات این محصولات بالغ بر ۱.۴ میلیارد یورو بوده است.

محصولات نیمه تمام فولادی، عمده واردات را تشکیل می‌دهند. در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴، ۱.۷۱ میلیون تن اسلب و بیلت به اتحادیه اروپا ارسال شد. هزینه واردات مربوطه بالغ بر ۸۸۶.۹۸ میلیون یورو بوده است. بزرگترین مصرف کنندگان محصولات نیمه تمام از فدراسیون روسیه شامل بلژیک با ۶۷۷.۵۱ هزار تن، ایتالیا با ۳۵۵.۳۲ هزار تن، دانمارک با ۲۸۲.۳۳ هزار تن (+ ۱.۷٪ سالانه) و جمهوری چک با ۲۳۰.۲۴ هزار تن (+۱۸.۸) می‌شوند.

آهن خام نیز حجم زیادی از واردات را به خود اختصاص داده است که نزدیک ۵۱۵.۲۲ هزار تن بود. درآمد شرکت‌های آهن و فولاد روسیه از عرضه آهن خام به بازار اتحادیه اروپا ۲۰۸.۸۹ هزار یورو بوده است. حجم اصلی به ایتالیا با ۳۷۱.۵۵ هزار تن و لتونی با ۸۲.۷ هزار تن (+۹۵.۹٪ سالانه) ارسال شد.

عرضه فروآلیاژهای ساخت روسیه به بازار اتحادیه اروپا در ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ با ۷۴.۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ۴۲.۶۷ هزار تن رسید. هزینه واردات بالغ بر ۹۳.۶۳ میلیون یورو (+ ۳۷.۷ درصد سالانه) بوده است. بیش از ۷۶ درصد از منابع توسط کشور هلند با ۳۲.۵۸ هزار تن (+ ۹۹.۱ درصد سالانه) تامین شده است.

واردات قراضه آهن از فدراسیون روسیه ۱۷.۳۸ هزار تن و هزینه‌های تدارکات آن ۹.۲۱ میلیون یورو بوده است. همچنین واردات سنگ آهن ۹.۳۶ هزار تن و ۱.۳۳ میلیون یورو بود. در عین حال، کاهش مستقیم واردات آهن از مبدا روسیه به مقصد اتحادیه اروپا در این دوره به ۱۹۸.۱۴ میلیون یورو به ۵۷۹.۱۷ هزار تن رسید.

آینده صادرات محصولات فولادی روسیه به اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا به واردات حجم قابل توجهی از محصولات فولادی از روسیه ادامه می‌دهد. این روند قابل پیش بینی است، زیرا تولیدکنندگان روسی محصولات را با تخفیف‌های قابل توجهی ارائه می‌دهند و بیشتر کارخانه‌ها به این مزیت وابسته هستند.

علاوه بر این، بسته‌های تحریمی مدت‌هاست که ممنوعیت کامل اینگونه واردات را شامل نمی‌شود. در مورد اسلب، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت محدودیت‌ها را کاهش دهد و اجازه دهد واردات از روسیه ادامه یابد. این خطر وجود دارد که از این مورد برای رفع محدودیت‎های واردات آهن خام از روسیه نیز استفاده شود. در عین حال، اوکراین به عنوان یکی از اعضای آینده اتحادیه اروپا، از هر فرصتی برای جایگزینی محصولات روسی در بازار اروپا برخوردار است.

کلام آخر

در این گزارش به صادرات محصولات فولادی روسیه به اتحادیه اروپا پرداختیم. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ واردات محصولات آهن و فولاد از روسیه را ۳۹.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش داد و به ۴.۸ میلیون تن رساند. هزینه‎های واردات با ۳۸.۵ درصد کاهش در سال به ۲.۴ میلیارد یورو رسید. محصولات نیمه تمام بخش عمده واردات را به خود اختصاص داده اند و ۶۹.۴ درصد از کل عرضه را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد که آمار واردات محصولات فولادی از مبدا روسیه به مقصد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴، افزایش چشمگیری نسبت به سال ۲۰۲۳ داشته است.

منبع: gmk.center

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.