روش تولید پروفیل فولادی و مزایای آن

روش تولید پروفیل فولادی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم است. پروفیل فولادی به مقاطع فولادی توخالی گفته می‌شود که از ورق‌ سیاه تولید می‌شود. پروفیل‌ها دارای مقطع ثابت در طول مشخص هستند که در صنایع مختلف مانند درب و پنجره فلزی و …، کاربرد دارند. در این مقاله به روش تولید پروفیل فولادی و مزایای آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

پروفیل فولادی چیست؟

  • امروزه یکی از پرکاربردترین مواد در صنایع مختلف، پروفیل‌های فولادی است.
  • یکی از دلایل این موضوع دوام فوق‌العاده بالای پروفیل فولادی است که اجازه ایجاد ساختارهای پیچیده برای استفاده در ساخت درب و پنجره ساختمانی و بسیاری موارد دیگر را می‌دهند.
  • پروفیل فولادی به مقاطع فولادی توخالی گفته می‌شود که از ورق‌های فولادی مانند ورق سیاه تولید می‌شود.
  • پروفیل‌ها داری مقطع ثابت در طول مشخص هستند.

پروفیل چگونه ساخته می‌شود؟

  • پروفیل فولادی نورد گرم (غیر مستقیم)
  • پروفیل فولادی نورد سرد (مستقیم)

استاندارد پروفیل فولادی

پروفیل فولادی به دو روش مستقیم (نورد سرد) و غیر مستقیم (نورد گرم یا لوله درزدار) تولید می‌شود. این محصول از طریق نورد گرم ورق‌ سیاه، سپس نورد سرد، به مرحله تولید، بسته‌بندی و عرضه در بازار آهن کشور می‌رسد.

برای تولید پروفیل فولادی، نیاز به ورق‌ سیاه استانداردی است که بتواند زمینه را برای تولید این محصول مهم به وجود آورد. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه تولید شده در کارخانجات داخل کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

استانداردهای ورق‌های سیاه مورد نیاز برای تولید پروفیل فولادی شامل استانداردهای ST۳۷.۲ ،JIS G۳۷۳۱ و G۳۱۳۲ می‌شود.

بر اساس آن، ترکیبات شیمیایی ورق فولادی باید دارای سیلیس ۰.۳۵ درصد، کربن ۰.۳ تا ۰.۱ درصد، گوگرد ۰.۰۴ درصد، فسفر ۰.۰۴ درصد و منگنز ۰.۵ درصد باشد.

روش تولید پروفیل فولادی

۱- روش تولید پروفیل فولادی به صورت مستقیم

  • مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پروفیل فولادی به روش مستقیم یا همان روش نورد سرد، از طریق تامین ورق سیاه تولید شده است.
  • پس از تامین مواد اولیه، ابتدا کلاف فولادی از طریق عملیات اسید شویی و پلیسه‌زدایی به ورق مسطح تبدیل می‌شود.
  • محصول به دست آمده به نوار تبدیل می‌شود. روش تبدیل ورق مسطح به نوار از طریق برش آن‌ها به وسیله قیچی مکانیکی صورت می‌پذیرد.
  • سپس محصول خروجی با استفاده از دستگاه رول فرمینگ یا پرس، فرم‌ داده می‌شود.
  • در نهایت پروفیل فولادی از طریق فرایند جوشکاری به دست می‌آید. به طوری که لبه‌های ورق سیاه به یکدیگر نزدیک شده تا از این طریق بتوان آن‌ها را به هم جوش زد.
  • پروفیل‌های تولید شده به روش نورد سرد، دارای زوایای تیز، ابعاد دقیق، خط جوش ثابت در دیواره بالایی و انحنای سطحی کمتر و کیفیت بالاتر نسبت به روش غیرمستقیم است.
  • برای اطلاع از نحوه جوشکاری پروفیل فولادی، مقاله «آموزش جوشکاری پروفیل» را در وب سایت کارآهن مطالعه کنید.

۲- روش تولید پروفیل فولادی به صورت غیرمستقیم

  • در این روش ابتدا ورق سیاه را به لوله درزدار تبدیل می‌کنند.
  • ریخته گری‌ در این روش به صورت دایره‌ای است.
  • همچنین به دلیل نداشتن زوایای تیز در عملکرد حرارتی روش غیرمستقیم، احتمال شکستگی کاهش می‌یابد.
  • از نظر شکل و کیفیت، زاویه‌ها دایره‌ای‌تر و اضلاع، خط جوش و انحنای سطح با دقت کمتری نسبت به روش مستقیم انجام می‌شود.
روش تولید پروفیل فولادی

مزایای پروفیل فولادی

بی‌دلیل نیست که فولاد یکی از متریال‌های بسیار محبوب مورد استفاده در صنایع مختلف و کارخانجات تولیدی است. یکی از مهم‌ترین مزایای پروفیل‌های فولادی استحکام و سختی بالای آن‌ها است.

با توجه به روش‌های مختلف تولید، می‌توانید موادی را انتخاب کنید که برای سرمایه‌گذاری شما بهترین نتیجه را دارد. اغلب می‌توانید کالایی را با ابعاد و ضخامت مشخص سفارش دهید.

سازه‌های ساخته شده از پروفیل‌های فولادی نیز نسبتا سبک هستند و امکان حمل و نقل و مونتاژ آن‌ها را در مکان‌های دیگر وجود دارد؛ به همین دلیل می‌توان در مدت زمان کوتاهی این محصولات را در سازه‌های فولادی با ابعاد خاص به کار برد.

نصب این نوع محصولات نیازی به استفاده از ابزار تخصصی اضافی ندارد، به همین دلیل استفاده از پروفیل فولادی روشی بسیار انعطاف‌پذیر برای ساخت سریع یک تاسیسات است.

بسیاری از مزایا و قابلیت‌هایی که پروفیل‌های فولادی را متمایز می‌کند، باعث می‌شود که شرکت‌هایی از صنایع مختلف مانند صنعت ساختمانی، خودروسازی و بسیاری دیگر، مشتاقانه از این محصولات استفاده کنند.

کاربرد پروفیل چیست؟

مهم‌ترین کاربرد پروفیل فولادی در ساخت درب و پنجره فلزی است. همچنین از پروفیل‌های مستطیلی و مربعی با مقطع کوچک می‌توان به عنوان حصار دیوارهای خانه و کارخانه، نرده‌های پیاده‌رو‌ها و خیابان‌ها استفاده کرد.

پروفیل مستطیل و مربع با مقاطع بزرگ‌تر که به گهواره معروف هستند، کاربردهای متفاوتی در صنعت و ساختمان دارند. این پروفیل ها در مقطع مربعی از ۶۰×۶۰ میلی‌متر تا ۲۷۰×۲۷۰ میلی متر و در مقاطع مستطیلی از ۱۰۰×۴۰ میلیمتر تا ۳۰۰×۱۳۵ میلی‌متر ساخته می‌شوند.

ضخامت این نوع پروفیل‌ها ۲.۵ تا ۸میلی متر تعیین می‌گردد و در ساخت ستون‌ها و اسکلت فلزی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل مربع و مربع مستطیل، در صنعت خودرو، پایه‌های صندلی، میز و پروفیل Z در پوشش گیاهان استفاده می‌شود. برای اطلاع از قیمت پروفیل Z، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت پروفیل فولادی

پروفیل فولادی یکی از محصولات مهم در صنعت ساختمان‌سازی به ویژه درب و پنجره است که توسط بسیاری از کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود. این محصول از ورق سیاه نورد شده تولید می‌گردد.

برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای پروفیل فولادی و مواد اولیه آن شامل ورق سیاه تولید شده در داخل کشور، همین حالا با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

خرید پروفیل فولادی

زمانی که تصمیم به خرید پروفیل‌های فولادی می‌گیرید، ابتدا باید بدانید روش تولید پروفیل فولادی کدام است. تولید پروفیل فولادی به ۲ روش مستقیم (نورد سرد) و غیر مستقیم (لوله‌های درزدار) صورت می‌گیرد.

روش اول مقرون به صرفه‌تر است. همچنین نورد سرد، نیاز به قدرت و انرژی بیشتری برای تولید پروفیل فولادی دارد؛ اما باید بدانید که ماشینکاری بر ساختار فولادی تاثیر مستقیم دارد و موجب افزایش مقاومت آن در برابر آسیب‌های مکانیکی یا کششی می‌شود.

اگر به دنبال یک پروفیل فولادی بسیار مقاوم هستید، محصول تولید شده به روش نورد سرد را انتخاب کنید. به طور کلی فولاد ماده‌ای با سختی و مقاومت بالا در برابر بارها و مراکز خوردگی است.

روش تولید پروفیل فولادی

کلام آخر

در این مقاله به موضوع روش تولید پروفیل فولادی و مزایای آن صحبت کنیم. پروفیل فولادی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تولید می‌شود که روش مستقیم یا همان روش نورد سرد، بهترین انتخاب برای تولید پروفیل فولادی به حساب می‌آید. لازم به توضیح است که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پروفیل فولادی شامل ورق سیاه می‌شود.

سوالات متداول

روش تولید پروفیل فولادی چگونه است؟

پروفیل فولادی به دو روش مستقیم (نورد سرد) و غیر مستقیم (نورد گرم یا لوله درزدار) تولید می‌شود.

پروفیل نورد سرد چه ویژگی‌هایی دارد؟

محصول تولید شده به روش نورد سرد، دارای زوایای تیز، ابعاد دقیق، خط جوش ثابت در دیواره بالایی و انحنای سطحی کمتر و کیفیت بالاتری نسبت به روش غیرمستقیم است.

روش تولید پروفیل فولادی نورد سرد مقام‌تر است یا نورد گرم؟

اگر به دنبال یک پروفیل فولادی بسیار مقاوم هستید، محصول تولید شده به روش نورد سرد را انتخاب کنید.

پروفیل فولادی چه کاربردی دارد؟

پروفیل فولادی یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان‌سازی است که امروزه کارخانجات متعددی در داخل کشور به تولید آن مشغول هستند.

نظرات بسته شده است.