جدال فولاد و محیط زیست در چین! کدام یک پیروز می‌شوند؟

جدال فولاد و محیط زیست در چین چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ دولت چین به اغلب استان‌های این کشور اعلام کرده است که تولید فولاد را در جهت کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن کم کنند. البته این برنامه برای برخی استان‌های چین عملی شده است! با این حال باید دید که در جدال بین فولاد و محیط زیست، کدام یک پیروز است؟

در این گزارش به رویکرد جدید چین به تولید فولاد در راستای کاهش میزان کربن و مصرف انرژی می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

کاهش تولید فولاد چین به نفع محیط زیست

استان فوجیان در چین پیشتر اعلام کرده بود که تولید فولاد را تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۳.۵ میلیون تن کاهش می دهد به گزارش بیگ مینت، کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین (NDRC) به هر استان دستور داده است تا اهداف کاهش تولید فولاد خود را برای سال جاری ارائه کنند.

اهداف کاهش فعلی برای چندین استان به شرح زیر است:

  • فوجیان: ۳.۵ میلیون تن (از قبل اعلام شده)
  • هبی: ۱۵ تا ۱۷ میلیون تن
  • شانشی: ۲ میلیون تن
  • سایر مناطق به طور مداوم اهداف خود را به روز می کنند.

برنامه‌های اجرایی دقیق تا اواسط ماه ژوئیه انتظار می‌رود. در این برنامه توجه ویژه‌ای به شرکت‌هایی می‌شود که از نظر حفاظت محیط زیست در طول فصل گرما به عنوان C یا بدتر طبقه‌بندی می‌شوند که به طور بالقوه آن‌ها را ملزم به کاهش تولید بیش از ۵۰ درصد در مقایسه با استانداردهای معمولی می‌کند.

بحث و نشست در مورد محدودیت های تولید در استان های مختلف ادامه دارد. با این حال، جزئیات اهداف، دامنه و روش‌های اجرا همچنان نامشخص است.

تولید فولاد در چین سخت می‌شود!

به گفته Fastmarkets، مقامات چینی در حال بررسی اجرای اهداف سخت‌گیرانه‌تر برای تولید فولاد در این کشور در راستای کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن هستند.

در ۱۸ ژوئن، دولت استانی فوجیان اطلاعیه‌ای به کارخانه‌های فولاد محلی ارسال کرد مبنی بر اینکه از ژوئن تا دسامبر سال جاری کاهش تولید فولاد را اعمال خواهد کرد.

سال گذشته، این منطقه ۳۴.۰۶ میلیون تن فولاد تولید کرد که رتبه دهم را در میان مراکز پیشرو فولاد چین به خود اختصاص داد. طبق گزارش اداره ملی آمار، در ژانویه تا مه، فولادسازان داخلی حدود ۱۴.۶۴ میلیون تن فولاد (+ ۲۳ درصد سالانه) تولید کردند.

به گفته فعالان بازار، کارخانه‌های فولاد با کوره بلند به دلیل انتشار کربن بالا بیشترین آسیب را خواهند دید و اولویت با کوره‌های قوس الکتریکی است.

جدال فولاد و محیط زیست در چین

بر اساس آخرین فرضیات فعالان بازار که هنوز میزان کاهش تولید در سراسر کشور را نمی‌دانند، می‌تواند حدود ۲۰ میلیون تن باشد. افزایش این رقم به اندکی بیشتر از این احتمالا به قیمت سنگ آهن ضربه می‌زند و در نتیجه می‌‎تواند منجر به کاهش قیمت فولاد نورد شود.

دو برابر شدن بالقوه کاهش به ۴۰ میلیون تن می تواند منجر به کمبود محصولات نورد در بازار چین شود که به گفته یکی از تحلیلگران، قیمت فولاد و مواد خام را افزایش می‌دهد.

با این حال، صرف نظر از مقیاس، قیمت‌های کویل نورد گرم (HRC) که تولیدکننده اصلی آن استان هبی است، احتمالاً از این وضعیت سود می‌برد. تقاضا برای HRC کمتر به عوامل فصلی حساس است و با صادرات و رشد بالقوه در ساخت و ساز زیرساخت‌ها پس از اقدامات محرک حمایت می‌شود.

به گفته این تحلیلگر، تقاضای ثابت همراه با کاهش احتمالی عرضه، ذخایر سنگ آهن را در سه ماهه سوم کاهش می‌دهد و به رشد قیمت در نیمه دوم سال کمک می‌کند.

فعالان بازار سنگ آهن موضع انتظاری را در پیش گرفته‌اند و ترجیح داده‌اند منتظر اطلاعیه‌های جدید از سوی استان‌ها باشند.

کلام آخر

در این گزارش به جدال و محیط زیست در چین اشاره کردیم. اینکه دولت چین تصمیم دارد تا تولید فولاد را در راستای کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن کم کند. همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، در ژانویه تا مه ۲۰۲۴، شرکت‌های فولادی چینی تولید فولاد را ۱.۴ درصد در سال کاهش دادند و به ۴۳۸.۶۱ میلیون تن رساندند. تحلیلگران انتظار دارند تولید فولاد در چین در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۱ درصد کاهش یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.