بهترین ناودانی شیروانی

ناودانی شیروانی یک محصول چند منظوره برای سقف، دیوار و کف ساختمان، سوله، جاده و خیابان است که وظیفه انتقال و هدایت آب باران و برف از سطوح مختلف را برعهده دارد. این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود که قدیمی‌ترین آن، ناودانی شیروانی فتیله‌ای است. این نوع ناودانی امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‎گیرد. با این حال بهترین ناودانی شیروانی کدام است؟ در این مقاله به معرفی ناودانی شیروانی و بهترین نوع آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ناودانی شیروانی چیست؟

آیا تا به حال به سقف‌های شیب دار در مناطق سرد و بارانی توجه کرده‌اید؟ اغلب این مناطق به دلیل بارش زیاد باران و  برف، نمی‌توانند از سقف‌های مسطح استفاده کنند. برای جلوگیری از خسارت برف و باران، ناچار هستند که از سقف‌های شیروانی و شیب دار استفاده کنند. این نوع سقف‌ها هم نیاز به یک خروجی آب و برف دارند که بدون آن، ممکن است خسارت‌هایی به سقف وارد شود.

برای اینکه بتوان آب باران و برف را به راحتی از روی سقف شیروانی خارج کرد، ناودانی شیروانی بهترین گزینه است. ناودانی شیروانی وظیفه دارد تا آب باران و برف را از نقطه انتهایی سقف شیروانی به آب راه‌های متصل به فاضلاب شهری منتقل کنند. استفاده از این محصول می‌تواند امنیت سقف شیروانی را در فصل باران و برف تضمین نماید. با این حال ناودانی شیروانی انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

جدول مشخصات ناودانی شیروانی
نام محصولمتریالانواع از نظر ظاهرکاربردبهترین نوع از نظر مقاومت در برابر خوردگی
ناودانی شیروانیفولاد گالوانیزه، چوب، بتن، پلاستیک و آلومینیوملندنی، جعبه‌ای و فتیله‌ایسقف، دیوار و کف ساختمان، سوله، خیابان و جادهناودانی شیروانی گالوانیزه

مشخصات ناودانی شیروانی

ناودانی شیروانی یک محصول U و C شکل است که وظیفه هدایت آب از سقف به لوله‌های منتهی به فاضلاب شهری و روستایی را برعهده دارد. انواع ناودانی شیروانی دارای دو بال و یک جان هستند که معمولا از فولاد تولید می‌شوند. هر دو بال این نوع ناودانی به جان آن متصل هستند. با این حال اجزای اصلی ناودانی شیروانی با اصطلاحات مختلفی نام‌گذاری می‌شوند که عبارتند از:

۱- جان یا بدنه

۲- ابتدای ناودانی به شکل سر باز

۳- ابتدای ناودانی به شکل سربسته

۴- انتهای ناودانی

لازم به یادآوری است که انتهای ناودانی نقش مهمی در خروجی آب سقف ایفا می‌کند. به همین دلیل برای اطمینان از عدم خوردگی این قطعه، معمولا جنس آن را آلومینیوم درنظر می‌گیرند. با این توضیحات، به سراغ انواع ناودانی شیروانی می‌رویم.

انواع ناودانی شیروانی

ناودانی سقف شیبدار یا همان ناودانی شیروانی در انواع مختلفی تولید می‌‎شود که عبارتند از:

۱- انواع ناودانی شیروانی از نظر جنس یا متریال

برای ساخت ناودانی سقف شیبدار معمولا از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود که بسته به جنس ساختمان متفاوت است. به طور نمونه می‌توان به ناودانی شیروانی فلزی، پلاستیکی، پلیمری (فایبرگلاس)، چوبی و بتنی (برای خیابان و جاده) اشاره کرد. هر کدام از مواد اولیه ساخت ناودانی شیروانی می‌تواند نسبت به موقعیت ساختمان، نقش متفاوتی ایفا کند.

با این وجود محبوب‌ترین نوع ناودانی شیروانی از نظر جنس با متریال، فلزی است. سقف شیبدار فلزی در انواع فولادی، گالوانیزه، آلومینیومی و حتی چدنی تولید می‌شود. بهترین ناودانی شیروانی از جنس گالوانیزه است.

۲- انواع ناودانی شیروانی از نظر ظاهری

سقف‌های شیبدار از نظر ظاهری به ۳ دسته اصلی شامل ناودانی شیروانی جعبه‌ای، لندنی و فتیله‌ای تقسیم می‌شوند. نوع ناودانی شیروانی جعبه‌ای که به صورت مستطیلی و چهارگوش طراحی شده است، طول ۳ تا ۶ متر و ضخامت ۰.۵ تا ۳ میلی‌متر دارد. همجین اندازه کف نوع جعبه‌ای بین ۱۲ تا ۶۰ سانتی‎‌متر است. ضخامت بالای نوع جعبه‌ای باعث شده است که از این محصول در ساختمان‌ها و سوله‌های بزرگ استفاده شود.

ناودانی شیروانی لندنی که نسبت به نوع جعبه‌ای، از مقاومت کمتری برخوردار است، طول ۲ تا ۶ متر، اندازه کف ۱۰۶ تا ۱۱۵ میلی‌متر به همراه ضخامت ۰.۴ تا ۰.۶ میلی‌متر دارد. همانطور که اشاره کردیم، این نوع ناودانی به دلیل ضخامت کم نسبت به نوع جعبه‌ای، بیشتر در ساختمان‌های مسکونی و کوچک استفاده می‌شود.

نوع آخر ناودانی شیروانی از نظر ظاهری، فتیله‌ای نام دارد. ناودانی شیروانی فتیله‌ای که با نام آبرو سوئدی و پیچک نیز شناخته می‌شود، دارای طول ۲ تا ۲.۵ متر و ضخامت ۰.۳ تا ۰.۶ میلی‌متر است. با اینکه ضخامت این محصول به مانند نوع لندنی زیاد است اما امروزه کاربرد چندانی ندارد. ناودانی شیروانی فتیله‌ای جزو نسل اول ناودانی سقف‌های شیبدار است.

۳- انواع ناودانی شیروانی از نظر کاربرد

این محصول کاربردهای مختلفی دارد. به طور مثال شما می‌توانید از ناودانی شیروانی برای هدایت آب کف ساختمان استفاده کنید. در مواردی می‌توان از ناودانی شیروانی به صورت روکار یا توکار در دیوار ساختمان استفاده کرد. این کار معمولا در ساختمان‌های بزرگ که چندین خروجی آب از سقف دارد، استفاده می‌شود.

کاربرد سوم و رایج ناودانی شیروانی، استفاده در سقف است که با نام وسط هم شناخته می‌شود. یعنی ناودانی وسطی باعث می‌شود که آب سقف به راحتی در مجراهای خروجی برای هدایت به فاضلاب یا زمین قرار بگیرد.

روش تولید ناودانی شیروانی

برای تولید ناودانی شیروانی از دو روش رایج شامل روش پرسی و فابریک استفاده می‌‎شود. در روش پرسی که متریال از جنس فولاد گالوانیزه است، پرس پروفیل مورد نظر با استفاده از دستگاه انجام می‌شود. در واقع دستگاه پرس، وظیفه شکل‌دهی به پروفیل برای به دست آوردن شکل نهایی ناودانی شیروانی را برعهده دارد.

روش فابریک تفاوت زیادی با روش پرسی دارد. در این روش از شمش فولادی در طول فرآیند نورد گرم استفاده می‌شود. به طوری که دقت ابعادی در این روش، کمتر از روش پرسی است. پس از اینکه پروفیل به شکل ناودانی شیروانی تغییر پیدا کرد، طول آن را برش می‌‎دهند.

استانداردهای تولید انواع ناودانی شیروانی

ناودانی سقف‌های شیبدار معمولا طبق یک سری استاندارد رایج تولید می‌شوند که عبارتند از:

  • استاندارد EN 10365
  • استاندارد EN 10025-1/2
  • استاندارد AFN 45-255
  • استاندارد DIN-1026
  • استاندارد DIN EN ISO 12944-3

کاربرد انواع ناودانی شیروانی

کاربردهای ناودانی شیروانی شامل سقف شیروانی، سقف ساختمان‌های صنعتی مانند سوله، سالن‌ها و مناظر شهری است. همچنین از ناودانی سقف شیبدار در کف و دیوار ساختمان هم استفاده می‌شود.

قیمت انواع ناودانی شیروانی

قیمت ناودانی شیروانی بستگی به مواد اولیه محصول دارد. با توجه به اینکه ناودانی شیروانی از جنس فولاد گالوانیزه، فایبرگلاس، چوب، بتن و … است، بنابراین نمی‌توان قیمت ناودانی سقف شیبدار را به طور قطعی مشخص کرد. همچنین عواملی مانند تورم، نرخ جهانی فولاد، هزینه مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی و حمل و نقل نیز بر قیمت نهایی انواع ناودانی شیروانی اثرگذار است.

ناودانی شیروانی

جمع‌‌بندی

در این مقاله به معرفی ناودانی شیروانی یا ناودانی سقف شیبدار پرداختیم. ناودانی شیروانی یک محصول چند منظوره است که برای خارج کردن آب بارا و برف از سقف، دیوار و کف مورد استفاده قرار می‌گیرد. متریال این محصول معمولا از جنس فولاد گالوانیزه است، با این حال ناودانی شیروانی از جنس چوب، پلیمر و بتن هم وجود دارد.

سوالات متداول

بهترین نوع ناودانی شیروانی چیست؟

بهترین نوع ناودانی شیروانی از جنس فولاد گالوانیزه ساخته می‌شود.

برای تولید ناودانی شیروانی، روش پرسی بهتر است یا فابریک؟

روش پرسی نسبت به فابریک، از دقت ابعادی بالاتری برخوردار است. بنابراین روش بهترین برای تولید ناودانی سقف‌های شیبدار است.

قدیمی‌ترین نوع ناودانی شیروانی از نظر ظاهر کدام است؟

ناودانی فتیله‌ای، قدیمی‌ترین نوع ناودانی‌های سقف‌‎های شیبدار است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین نوع ناودانی برای خارج کردن آب کف خیابان و چاده از جنس چیست؟

بهترین جنس برای ناودانی کف جاده و خیابان، ناودانی سقف شیبدار بتنی است.                    

برای تولید ناودانی شیروانی بال شیبدار یا UPN از چه استانداردی استفاده می‌شود؟

استاندارد اروپایی EN 10365.

برای تولید ناودانی شیروانی بال موازی یا UPE از چه استانداردی استفاده می‌شود؟

استاندارد اروپایی EN 10025-1/2.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.