همه چیز درباره تفاوت پروفیل و قوطی

خیلی از افراد تصور می‌کنند که پروفیل و قوطی تفاوتی با یکدیگر ندارند. در حالی به یکی از انواع پروفیل‌های فولادی، قوطی آهنی می‌گویند. بنابراین پروفیل به مقاطع فولادی گفته می‌‎شود که طول زیاد و در عین حال سطح مقطع ثابتی دارند. این در حالی است که پروفیل قوطی دارای مقطع مربع و مستطیل است. در این مقاله قصد داریم به تفاوت پروفیل و قوطی بپردازیم و برای یک بار هم که شده، به مناقشه میان دو واژه پروفیل و قوطی پایان دهیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

پروفیل چیست؟

پروفیل در انواع مختلفی تولید می‌شود که با در بازار آهن به عنوان مقاطع فولادی طویل با سطح مقطع ثابت قابل شناسایی است. از طرفی یک تعریف دیگر برای پروفیل وجود دارد که عنوان می‌کند این محصول در انواع مقاطع توخالی و توپر تولید می‌شوند. مقاطع فولادی توخالی مانند لوله و قوطی است. از سوی دیگر، مقاطع توپر شامل انواع تیرآهن و میلگرد می‌شوند.

از طرفی باید اشاره کرد که انواع پروفیل‌ها به صورت کلی دارای وزن سبک و سنگینی هستند که جوش‌پذیری کمتری نسبت به قوطی آهن دارند. با اینکه قوطی آهن یک پروفیل است اما نسبت به سایر پروفیل‌ها ویژگی‌های فنی متمایزی دارد.

همچنین تفاوت پروفیل و قوطی از نظر کاربرد نیز قابل بررسی است. انواع پروفیل به طور کلی در صنایع ساختمانی، زیرساخت‌ها، ماشین‎آلات، پل سازی، سد سازی، صنایع سنگین (نفت و گاز) و … کاربرد دارند. این در حالی است که قوطی آهن اغلب در صنایع ساختمانی و مبل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تصویری از پروفیل و قوطی

پروفیل قوطی چیست؟

پروفیل قوطی که با نام‌های قوطی، قوطی پروفیل و پروفیل خالی نیز در بازار آهن شناخته می‎شود. از نظر زبان انگلیسی، پروفیل آهن یا پروفیل قوطی، Square pipe است. این در حالی است که پروفیل آهن یا پروفیل فولادی با اصطلاح steel profile نام‌گذاری می‌شود.

از طرفی، پروفیل قوطی یک محصول طویل از انواع پروفیل فولادی است که با سطح مقطع مربع و مستطیل تولید می‎شود. بنابراین می‌توان گفت که این نوع پروفیل دارای شکل مربع یا مستطیل به صورت توخالی است.

در نتیجه قوطی آهن یک نوع پروفیل توخالی است که در سطح مقطع مربع و مستطیل تولید می‎شود. همچنین باید به ویژگی‌های قوطی آهن به عنوان یک بخش از تفاوت پروفیل و قوطی اشاره کرد. قوطی‌های آهن در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند.

قوطی سنگین که مشخص است بیشتر برای تولید پروفیل‎های مبلی کاربرد دارند اما پروفیل‌های سنگین برای انواع ستون ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی ضخامت قوطی سبک (مبلی) ۱.۵ تا ۱۶ میلی‌متر است و دارای سطح مقطع ۱۰×۱۰ تا ۶۰×۶۰ تولید می‌شوند. در برخی موارد سطح مقطع این محصول می‌تواند بین ۲۰×۲۰ تا ۱۰۰×۱۰۰ متغیر باشد.

در نتیجه تفاوت پروفیل و قوطی از نظر وزنی می‌تواند شامل این باشد که قوطی‌ها سبک‌تر از پروفیل‌ها هستند. از طرفی جوش‌پذیری قوطی بسیار بالاست و به عنوان تنها پروفیلی است که نسبت به سایر پروفیل‌ها، جوش‌پذیری بهتری دارد.

تفاوت پروفیل و قوطی

همانطور که خواندید، قوطی یک نوع پروفیل است که در دو مقطع مشخص به مرحله تولید می‌رسد. در حالی که پروفیل در انواع مختلف توپر و توخالی تولید می‌شود. پس تا اینجا متوجه شدیم که قوطی آهن یک نوع پروفیل است که در دسته پروفیل‌های توخالی قرار می‎گیرد.

اگر پروفیل آهن در انواع توخالی و توپر به همراه یک سطح مقطع ثابت تولید می‎شود، این موضوع برای قوطی آهن صدق نمی‌کند. قوطی آهن یک محصول کاملا طویل با سطح مقطع چهارگوش است که اغلب برای مصارف ساختمانی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت پروفیل و قوطی از یک جنبه دیگر قابل بررسی است. پروفیل آهن در انواع باز و بسته، توپر و توخالی تولید می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به پروفیل‌های توپر اشاره کرد. این نوع پروفیل‌ها شامل میلگرد، تیرآهن، چهارپهلو و … است. همچنین پروفیل‌های توخالی می‌توان به لوله، چهارچوب در، قوطی و موارد دیگر اشاره کرد.

پروفیل‌های باز نیز در انواع پروفیل سی پرلین، زد و … تولید می‌شود. در ضمن پروفیل‌های بسته شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، قوطی، تسمه و سپری است.

تفاوت پروفیل و قوطی

تفاوت پروفیل آهن و قوطی از نظر شیوه تولید

به طور کلی برای تولید انواع پروفیل‌های فولادی از دو روش نورد گرم و سرد استفاده می‎شود. برخی از پروفیل‎ها مانند میلگرد و تیرآهن به روش نورد گرم تولید می‌شوند و برخی نیز از دو روش نورد سرد و گرم استفاده می‌گردد. نمونه این محصول می‌توان به لوله فولادی اشاره کرد.

بنابراین انواع پروفیل به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که از این نظر می‌توان تفاوت آن را با قوطی آهن مشخص کرد. زیرا قوطی آهن یک نوع پروفیل تو خالی است که تنها به روش نورد سرد تولید می‎شود. برای تولید قوطی آهن نیاز به ورق تولید شده در روش نورد گرم است.

وقتی ورق‌ها را به بخش نورد سرد وارد می‌کنند، اینجاست که از طریق دستگاه می‌توان فرم قوطی را به دست آورد. برای ثبات این محصول، لبه‌ه‌های آن به وسیله دستگاه جوشکاری، به یکدیگر متصل می‎شوند. پس نتیجه کار این است که انواع پروفیل به روش نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. در حالی که پروفیل قوطی آهن تنها به روش نورد سرد تولید می‌گردد.

تفاوت پروفیل و قوطی از نظر قیمت

قیمت محصولات فولاد تابع شرایط مختلفی است. از جمله می‌توان به تورم کشور، قیمت مواد اولیه، هزینه انرژی، نیروی انسانی، حمل و نقل، نرخ دلار و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. با این حال، در بازار آهن یک فرمول شناخته شده‌ای برای قیمت‌گذاری محصولات وجود دارد. به طور مثال اگر یک مشتری خواستار خرید پروفیل بود، دقیقا منظور او چه نوع پروفیلی است.

گفته می‌شود که در بازار آهن وقتی مشتری متقاضی خرید پروفیل است، منظور او همان پروفیل قوطی است مگر نام کامل پروفیل مورد نظر را بگوید. بنابراین وقتی به قیمت پروفیل اشاره می‌کنیم، منظور قیمت پروفیل قوطی آهن است. در حالی که برای مثلا خرید پروفیل زد، مشتری نام کامل این محصول را عنوان می‌کند.

اگر به دنبال قیمت پروفیل قوطی و انواع پروفیل‌های آهنی هستید، به سایت کارآهن مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به تفاوت پروفیل و قوطی پرداختیم. اگرچه قوطی آهن یکی از انواع پروفیل‌های فولادی است اما از نظر ظاهر، مقاومت، شیوه تولید و کاربرد، تفاوت‌هایی با سایر پروفیل‌ها دارد. از طرفی مقصود این مطلب برای آگاهی مخاطبان از نظر سردرگمی بین کلمه پروفیل و قوطی است. زیرا بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تنها یک نوع پروفیل وجود دارد که آن هم قوطی آهن است؛ در حالی بیش از ۵۰ نوع پروفیل فولادی وجود دارد که هر کدام برای کی مصرف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.