برترین تولیدکننده فولاد سبز در سال ۲۰۳۰

همه کشورها ناگزیر هستند که به مرور تولید فولاد را به سمت فولاد سبز ببرند. اینکه کدام کشور در چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ به جزو بهترین تولیدکنندگان فولاد سبز خواهد شد، به نظر می‌رسد چین در این زمینه با شتاب زیادی در حرکت است. مزیت‌های رقابتی این کشور، قابلیت تولید برق تجدیدپذیر و هیدروژن سبز از جمله مزایای چین برای رسیدن به برترین تولیدکننده فولاد سبز تا سال ۲۰۳۰ است. در این گزارش به مزیت‌های فولاد چین برای دستیابی به برترین تولیدکننده فولاد سبز در سال ۲۰۳۰ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه گزارش، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۳ دقیقه

چین؛ برترین تولیدکننده فولاد سبز در سال ۲۰۳۰

به گزارش کارآهن به نقل از پیش‌بینی سازمان غیر دولتی Transition Asia، تا سال ۲۰۳۰، چین می‌تواند به دلیل مزیت‌های رقابتی در موضوع برق تجدیدپذیر و تولید هیدروژن سبز، به بزرگترین تولید کننده فولاد سبز در جهان تبدیل شود. چنین ارائه شده است.

این سازمان معتقد است که بحث سیاست‌گذاری و الگوسازی برای برنامه پنج ساله آینده کشور باید این جاه طلبی‌ها را مدون کند و یارانه‌ها را رسمی کند. همچنین سازمان غیر دولتی Transition Asia نشان می‎دهد که چین باید تا سال ۲۰۳۰ به حجم تولید فولاد اولیه کم کربن به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن در سال برسد.

نیروی محرکه بازار چین در کوتاه مدت تقاضا از سوی تولیدکنندگان خودروهای برقی این کشور و سیگنال‌های قوی علاقه‎مندی به فولاد سبز به جای تعدیل قیمت کربن بین‌المللی خواهد بود. این اثرات در سراسر زنجیره تامین تا تامین‌کنندگان سنگ آهن با عیار بالا احساس خواهد شد.

این سازمان بر این باور است که هدف فعلی سهم ۱۵ درصدی EAF تا سال ۲۰۲۵ باید تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰ درصد افزایش یابد. Transition Asia خاطرنشان می‌کند: «ما تعلیق مکانیسم جایگزینی ظرفیت‌های فولادسازی یا تثبیت بازار را به عنوان موانعی برای گذار به فولادسازی الکتریکی برای فولاد سبز ثانویه و اولیه نمی‌دانیم».

در حال حاضر، بیشتر هیدروژن در پروژه‌های محدود آهن اسفنجی چین از باتری‌های کک یا گاز طبیعی تامین می‌شود که تنها مقدار محدودی از آن، با منابع برق تجدیدپذیر تامین می‌شود. با این حال، افزایش گسترده در تولید هیدروژن سبز در چین تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده است. برنامه میان مدت و بلندمدت توسعه صنعت هیدروژن کشور (۲۰۲۱ تا ۲۰۳۵) بسیار پیچیده است. به ویژه، اهدافی را برای تولید هیدروژن از منابع تجدیدپذیر به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سال تا سال ۲۰۲۵ به عنوان بخشی از ابتکارات عرضه فولاد چین تعیین می‎کند.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، چین ۲.۵ گیگاوات ظرفیت الکترولایزر نصب کند که امکان تولید ۲۲۰ هزار تن هیدروژن سبز در سال را فراهم می‌کند.

کلام آخر

در این گزارش به برترین تولیدکننده فولاد سبز در سال ۲۰۳۰ پرداختیم. به نظر می‌رسد فولاد چین برای دستیابی به این رتبه در سال ۲۰۳۰، برنامه‌ها و ابتکارات ویژه‌ای در نظر دارد.  از طرفی، در ماه جولای ۲۰۲۴، چین نقشه راه برای دستیابی به بی طرفی کربن در صنعت فولاد را بروزرسانی کرد. این کشور هدف خود را برای کاهش انتشار دی اکسید کربن در صنعت فولاد تا ۴۰ درصد در سال ۲۰۴۰، ۸۵ درصد در سال ۲۰۵۰ و تا ۹۵ درصد در سال ۲۰۶۰ حفظ کرده است. چرخه‌‎‌های سرمایه‌گذاری محدود و حامل‌های انرژی گران قیمت (گاز طبیعی و هیدروژن) که در درازمدت، مشکلاتی در مسیر کربن زدایی برای تولیدکنندگان فولاد چینی محسوب می‌شود.

منبع تصویر: gmk.center

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.