انواع ناودانی را بشناسید

ناودانی یک محصول پرکاربرد در صنایع ساختمان‌سازی، خودروسازی، ماشین‌آلات و … به حساب می‌آید که دارای یک جان و دو بال عمود بر هم به شکل U است. از جمله مهم‌ترین استانداردهای تولید ناودانی می‌توان به استاندارد DIN۱۰۲۶ و EN۱۰۲۷۹ اشاره کرد.

انواع ناودانی در هفت دسته تقسیم‌بندی می‌شود که شامل ناودانی بر اساس شکل ظاهری، استاندارد تولید، مواد اولیه، فرایند تولید، وزن و کاربرد است. برخی از مهم‌ترین تولیدکنندگان ناودانی شامل کارخانه ذوب آهن اصفهان، شرکت شکفته مشهد، شرکت نورد فولاد تهران، فولاد فراد، شرکت فولاد ناب تبریز، شرکت فولاد البرز ایرانیان می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «انواع ناودانی را بشناسید»، به موضوعاتی مانند ناودانی چیست؟ مشخصات ناودانی، ناودانی ساده، ناودانی مشبک، ناودانی اروپایی، ناودانی نورد شده، ناودانی پرس شده، ناودانی سبک، ناودانی سنگین، کاربرد ناودانی، وزن ناودانی، تولید کنندگان ناودانی، قیمت ناودانی، قیمت ناودانی ۸، قیمت ناودانی ۱۰ سبک، قیمت ناودانی ۱۲، قیمت ناودانی ۱۴ بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ناودانی چیست؟

وقتی پروفیل باز دارای یک جان و دو بال عمود بر هم به شکل U باشد، به این محصول ناودانی گفته می‌شود. ناودانی دارای ویژگی‌های متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت در برابر ضربه و تنش‌های فولادی، بهبود فرایندهای سازه‌ای، کم بودن وزن اسکلت فلزی، سرعت نصب بالا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

مشخصات ناودانی

تصویر ناودانی در انبار

یکی از موارد مهم در زمینه استانداردهای ناودانی، تعیین وزن ناودانی است که بر اساس جدول اشتال تعیین می‌شود. انواع محصولات ناودانی در سایزها و ضخامت‌های مختلف تحت استاندارد ناودانی DIN۱۰۲۶ تعیین می‌گردند. بر اساس استاندارد مورد اشاره از جدول اشتال، ناودانی‌ها معمولا در سایز ۶ تا ۲۴ میلی‌متر و با طول ۶ و ۱۲ متری به تولید می‌رسند.

یکی دیگر از استانداردهای معمول برای تعیین سایز ناودانی و طول آن، استاندارد EN۱۰۲۷۹ است که عمدتا برای تولید محصول ناودانی شرکت‌های داخلی مد نظر قرار می‌گیرد. با این وجود، تولید محصول ناودانی تحت سه استاندارد بین‌المللی شامل استاندارد اروپایی DIN-۱۰۲۶ یا UPN و UPE، استاندارد فرانسوی NF A ۴۵-۲۵۵ و استاندارد DIN EN ISO ۱۲۹۴۴-۳ (مقاومت در برابر خوردگی) انجام می‌شود.

یکی از استانداردهای مهم در زمینه تولید ناودانی، استاندارد UPN و UPE است. در استاندارد UPE، بال ناودانی به صورت بال‌های صاف و موازی است که برای تولید ناودانی C در نظر گرفته می‌شود. بال‌های در نظر گرفته شده در استاندارد UPN مخروطی شکل یا ناودانی با بال‌ شیبدار است که در تولید ناودانی U شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که برای تولید محصول ناودانی در کشور، از دو استاندارد ذکر شده بالا استفاده می‌شود.

برای سایز بندی ناودانی، چه پارامترهایی مهم است؟ یکی از مهم‌ترین پارامترها برای تعیین سایز بندی ناودانی، تعیین ارتفاع آن است که بر حسب سانتی‌متر درنظر گرفته می‌شود. به معنایی بهتر، اگر بال‌های یک ناودانی ۱۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد، به آن ناودانی ۱۰ می‌گویند.

انواع ناودانی

تصویر انواع ناودانی

انواع ناودانی در هفت دسته تقسیم‌بندی می‌شود که شامل ناودانی بر اساس شکل ظاهری، استاندارد تولید، مواد اولیه، فرایند تولید، وزن و کاربرد است.

۱- ناودانی بر اساس شکل ظاهری شامل ناودانی ساده، ناودانی مشبک و ناودانی اروپایی است.

۲- ناودانی بر اساس استاندارد تولید شامل استاندارد اروپا (استاندارد DIN1026 یا استاندارد UPN و استاندارد UNP)، استاندارد فرانسه (استاندارد NFA255-45) و استاندارد مقاومت در برابر خوردگی ( استاندارد DIN EN ISO12944-3) است.

۳- ناودانی بر اساس مواد اولیه شامل ناودانی گالوانیزه، ناودانی آلیاژی (ناودانی استنلس استیل)، ناودانی آلومینیومی و ناودانی آهنی دارای دو نوع ساده (صنعتی و ساختمانی) و مشبک است.

۴- ناودانی بر اساس فرایند تولید شامل ناودانی نورد شده و ناودانی پرسی است.

۵- ناودانی بر اساس وزن عبارتند شامل ناودانی سبک و سنگین است.

۶- ناودانی بر اساس کاربرد شامل ناودانی C یا ناودانی UPE دارای بال موازی و ناودانی E یا ناودانی UPN دارای بال شیبدار و مخروطی می‌شود.

ناودانی ساده

ناودانی ساده در سایزهای ۸ تا ۱۶ میلی‌متر و ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر تعیین می‌شود. این محصول در صنایع بزرگ و صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای این محصول می‌توان به استفاده در پایه و قاب دستگا‌ه‌های صنعتی، اتاق کامیون، چارچوب‌ها، در، پنجره و … اشاره کرد. لازم به توضیح است که ارتفاع ناودانی ساده می‌تواند بر اساس سفارش مشتری تغییر کند.

ناودانی مشبک

ناودانی مشبک دارای سوراخ‌هایی در سطح است که می‌توان از آن برای بستن پیچ و مهره استفاده کرد. این محصول به طور معمول از ورق گالوانیزه تولید می‌شود. از کاربردهای مهم ناودانی مشبک می‌توان به ساخت قفسه‌های فلزی و … اشاره کرد.

ناودانی اروپایی

ناودانی اروپایی به عنوان مقاطع وارداتی، در سایزهای ۴۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر تحت استاندارد UPN تولید می‌شود. این محصول نسبت به محصولات هم‌رده در داخل کشور، دارای ضخامت بالاتر و سنگین‌تری است که معمولا در پروژه‌های بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که در بازار داخل کشور، ناودانی اروپایی به عنوان ناودانی سنگین نیز شناخته می‌شود.

ناودانی نورد شده

ناودانی نورد شده یا همان ناودانی فابریک، به فرایند حرارت دیده شدن شمش فولادی و سپس عبور آن از بین غلطک‌های نورد گفته می‌شود. این روش همان روش نورد گرم است که در مصارف صنعتی و ساختمانی کاربرد دارد.

ناودانی پرس شده

ناودانی پرس شده یا ناودانی پرسی، به فرایند پرس کردن ورق‌های فولادی به طول ۶ متر گفته می‌شود. این نوع ناودانی در انواع صنایع به ویژه صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناودانی سبک

ناودانی سبک یا همان ناودانی ساختمانی، دارای وزنی کمتر از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال است. به معنایی بهتر، ناودانی سبک بر اساس استاندارد جدول اشتال تولید نمی‌شود. این محصول در نمای ساختمان، چارچوب‌ها، بدنه خودرو، پایه ماشین‌آلات دریایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع ناودانی سبک شامل ناودانی سبک نمره ۶ و ۸ به طول ۶ متر، ناودانی سبک نمره ۱۰، ۱۲ و ۱۴ به طول ۶ و ۱۲ متر و ناودانی سبک نمره ۱۶، ۱۸ و ۲۰ به طول ۱۲ متر است.

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین یا همان ناودانی اروپایی، دارای وزن، سایز و ارتفاع به دست آمده از جدول استاندارد اشتال بر اساس استانداردهای اروپایی است. ناودانی سنگین شامل ناودانی سنگین نمره ۴ و ۵ میلی‌متر به طول ۱۲ متر، ناودانی سنگین نمره ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ۲۴ربه طول ۱۲رمتر، ناودانی سنگین یا ناودانی ترک در سایز ۶.۵، ۲۶، ۳۰، ۳۵ و ۴۵ به طول ۱۲ متر و ناودانی سنگین نمره ۱۲ تا ۲۴ به طول ۱۲ متر است.

كاربرد ناودانی

انبار ناودانی

۱- در صنعت ساختمان‌سازی (ساخت دیوار) برای جلوگیری از پیچ‌خوردگی و تاب‌خوردگی در اثر نیروهای فشاری کاربرد دارد.

۲- به عنوان تیرچه برای سقف‌های سبک ساختمان استفاده می‌شود. محصول ناودانی برای سقف‌های سنگین، به شکل عمود و در بالای تیرآهن‌های IPE نصب می‌شوند تا از این طریق، ضمن پر کردن درزها، زمینه را برای اتصال نقاط مقاومتی به وجود می‌آورد.

۳- مهم‌ترین کاربرد ناودانی در ساختمان‌سازی، شامل ساخت خرپا می‌شود. با توجه به اینکه ناودانی UNP نسبت به انواع ناودانی وزن بیشتری دارد، بنابراین استفاده از آن برای خرپا جهت ایجاد استحکام بیشتر توصیه می‌شود.

۴- ناودانی آلیاژی یکی از مهم‌ترین محصولات ناودانی است که در تیر حمال ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵- ناودانی فولادی به عنوان تیرچه، مهاربند و تسمه در ساختمان‌های بزرگ فولادی کاربرد دارد. برای ساختن ساختمان‌های مسکونی و تجاری و پل‌های فولادی، از ناودانی استفاده می‌شود.

۶- ناودانی فولادی سبک،‌ در ساخت بدنه وسایل نقلیه شامل خودرو، موتورسیکلت و ماشین‌آلات صنعتی کاربرد دارد.

۷- از کاربردهای مهم ناودانی ضد زنگ در تاسیسات دریایی، جلوگیری از زنگ‌زدگی است. به علت استحکام و دوام بالای ناودانی، از این محصول در ساخت اسکله‌ها، سکوها و شناورهای نفتی در بستر دریا استفاده می‌شود.

وزن ناودانی

جدول وزن مهم‌ترین ناودانی‌های سبک
سایز ناودانی وزن شاخه ۶ متری (kg/m) وزن شاخه ۱۲ متری (kg/m)
۸ ۴۲.۳ ۸۴.۶
۱۰ ۵۱.۵۴ ۱۰۳.۰۸
۱۲ ۶۲.۴ ۱۲۴.۸
۱۴ ۷۳.۸ ۱۴۷.۶
۱۶ ۸۵.۲ ۱۷۰.۴
جدول وزن ناودانی سنگین
سایز ناودانی وزن شاخه ۶ متری (kg/m) وزن شاخه ۱۲متری (kg/m)
۸ ۵۱.۹ ۱۰۳.۸
۱۰ ۶۳.۶ ۱۲۷.۲
۱۲ ۸۰.۴ ۱۶۰.۸
۱۴ ۹۶ ۱۹۲
۱۶ ۱۱۱.۶ ۲۲۳.۲

تولیدکنندگان ناودانی

تصویر ناودانی دپو شده در انبار

برخی از مهم‌ترین تولیدکنندگان ناودانی شامل کارخانه ذوب آهن اصفهان، شرکت شکفته مشهد، شرکت نورد فولاد تهران، فولاد فراد، شرکت فولاد ناب تبریز، شرکت فولاد البرز ایرانیان، نورد کوثر اهواز، مجتمع فولاد اشتهارد و شرکت عظیم فولاد می‌شود.

قیمت ناودانی

اگر قصد خرید ناودانی را دارید، باید به عواملی مانند نوع، استاندارد، طول، برند تولید کننده ناودانی، قیمت مواد اولیه، هزینه انرژی، نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا توجه داشته باشید. جهت اطلاع از قیمت به روز و لحظه‌ای ناودانی تولید شده توسط کارخانجات داخل کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت ناودانی ۸

ناودانی ۸ بر اساس استانداردهای روز اروپا در داخل کشور تولید می‌شود. قیمت این محصول بر اساس نوع مواد اولیه مورد استفاده تعیین می‌شود. جهت اطلاع از قیمت به روز و لحظه‌ای ناودانی ۸، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت ناودانی ۱۰ سبک

ناودانی ۱۰ یکی از محصولاتی است که در برابر ضربه و تنش درون سازه مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. اگر قصد خرید ناودانی ۱۰ را دارید، می‌توانید با مراجعه به وب سایت کارآهن، از قیمت‌های به روز و لحظه‌ای این محصول با خبر شوید.

قیمت ناودانی ۱۲

ناودانی ۱۲ گران‌ترین محصول در میان انواع ناودانی است که در تولید انواع چارچوب، کابین ماشین‌های سنگین و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که تقاضا برای خرید این محصول و استفاده در صنعت ساختمان‌سازی زیاد است. جهت اطلاع از قیمت به روز و لحظه‌ای ناودانی ۱۲، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت ناودانی ۱۴

اگر قصد خرید ناودانی ۱۴ را دارید، باید بدانید که عمده کاربرد این محصول در صنعت ساختمان‌سازی است. جهت اطلاع از قیمت به روز و لحظه‌ای ناودانی ۱۴، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به انواع ناودانی و کاربردهای آن بپردازیم. ناودانی یک محصول راهبردی است که در صنایعی همچون صنعت ساختمان‌سازی، تیرهای حمال، خرپا، تیرچه، مهاربند، تسمه، صنعت خودروسازی و … کاربرد دارد. انواع ناودانی در هفت دسته تقسیم‌بندی می‌شود که شامل ناودانی بر اساس شکل ظاهری، استاندارد تولید، مواد اولیه، فرایند تولید، وزن و کاربرد است. جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید ناودانی، با شماره تلفن ۶۶۳۱۳۰۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید. کارشناسان متخصص ما در وب سایت کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

نظرات بسته شده است.