معرفی انواع لوله جوشی

لوله فولادی جوش داده شده یا لوله جوشی، یک نوع لوله فولادی است که با ورق یا نوارهای فولادی تولید می‌شود. این نوع لوله‌ها به روش نورد گرم تولید می‎‌شوند و دارای مزایای تکنولوژی تولید ساده، راندمان بالا، تنوع زیاد و هزینه تجهیزات کم هستند اما استحکام کلی آن‌ها کمتر از لوله‌های فولادی بدون درز است. انواع لوله جوشی شامل لوله درز مستقیم و لوله مارپیچی (اسپیرال) می‌شود. در این مقاله به بررسی انواع لوله جوشی، کاربردها و مزایای آن‌ها می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

انواع لوله جوشی

لوله جوشی یا لوله‌های فولادی جوش داده شده را می‌توان به لوله‌های درز مستقیم (لوله فولادی LSAW) و لوله‌های جوشی مارپیچی یا اسپیرال (لوله فولادی SSAW) تقسیم کرد. فرآیند تولید لوله جوش داده شده درز مستقیم ساده، دارای راندمان تولید بالا و هزینه کم است. این نوع لوله‌ها به سرعت در حال توسعه است و انتظار می‌رود طی سال‌های آینده جهش صعودی در مصرف این محصول مشاهده شود.

استحکام لوله‌های جوش مارپیچی عموما بیشتر از لوله‌های جوش مستقیم است. به طوری که لوله های جوشی اسپیرال را می‎توان با قطرهای مختلف و عرض بیلت یکسان تولید کرد. با این حال، در مقایسه با لوله‌های درز مستقیم با همان طول، طول جوش لوله اسپیرال به ترتیب می‌تواند ۳۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. به همین دلیل سرعت تولید این محصول نسبت به لوله جوشی درز مستقیم کمتر است. بنابراین، اکثر لوله‌های جوش داده شده با درز مستقیم دارای قطر کوچک، عمدتا به صورت مارپیچی جوش داده می‌شوند.

مشخصات لوله‌های جوشی
نام محصولمواد اولیهروش تولیدانواعمزایاقیمتکاربرد
لوله‌های جوشی یا لوله‌های فولادی دارای خط جوششمش و بیلتنورد گرمدرز مستقیم و مارپیچیاستحکام بالا، مقاوم در برابر حرارت و …لوله جوشی مارپیچی یا اسپیرال، گرانتر از لوله درز مستقیم است.صنایع نفت، گاز، پتروشیم، صنایع کشاورزی، آب و فاضلاب و …

استاندارد تولید لوله جوشی

برای تولید لوله جوشی از روش نورد گرم استفاده می‌شود. با این حال ۳ استاندارد مهم برای تولید لوله جوشی، قواعد و مقرراتی را تعیین کرده است که عبارتند از:

۱- استاندارد ASTM

۲- استاندارد API

۳- استاندارد DIN

مزایای لوله‌های جوشی

برای تولید لوله‌های جوشی از ورق یا نوارهای فلزی مسطح استفاده می‌شود. به طوری که ابتدا شکل ورق یا نوار فلزی خم شده تا لبه‌های لوله را به هم جوش بدهند. این بدان معنی است که محصول نهایی می‌تواند از نظر قطر و ضخامت دیواره بسیار دقیق باشد.

این نوع لوله‌ها معمولا در ساخت و سازهایی استفاده می‌شوند که در آن ابعاد دقیق بسیار مهم هستند. از طرفی لوله جوشی برای استفاده عمومی مناسب است، زیرا معمولا گزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به سایر لوله‌های فولادی هستند. از آنجا که لوله‌های جوشی می‌توانند چندین درز داشته باشند، بنابراین می‌توان آن‌ها را به اشکال و اندازه‌های مختلف، از جمله لوله‌های بسیار بزرگ برای ساخت و ساز، درآورد.

از طرفی لوله‌ جوشی مقاومت و استحکام بالایی دارد و می‌تواند در برابر حرارت مقاومت خوبی داشته باشد. همچنین سرعت اجرای لوله‌های جوش داده شده بسیار سریع‌تر از سایر انواع لوله‌های فولادی است. به طوری که در سریع‌ترین حالت ممکن می‌توان آن را تعویض کرد.

لوله جوشی

معایب لوله جوشی

معایب لوله جوشی این است که آن‌ها معمولا دارای جداره‌های داخلی نازک‌تری نسبت به سایر لوله‌های فولادی هستند که به خاطر درزها، آن‌ها را در برابر فشار آسیب پذیرتر می‌کند. ناخالصی‌های جزئی اطراف درز نیز آن‌ها را در معرض خوردگی احتمالی قرار می‌دهد.

کاربرد لوله‌های جوشی

بیشترین کاربرد لوله‌های جوشی مانند درز مستقیم و اسپیرال عبارتند از:

  • لوله‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • سیتم‌های گرمایشی
  • لوله‌های گازکشی خانگی و صنعتی
  • صنعت آب و فاضلاب
  • صنایع دارویی
  • صنایع غذایی
  • صناعی کشاورزی
  • لوله‌های انتقال انواع سیالات

لوله جوشی درزدار بهتر است یا لوله بدون درز؟

هر لوله بسته به استفاده نهایی شما مزایا و معایبی دارد. در حالی که لوله بدون درز دارای درجه فشار بالاتری است، ممکن است این بالاترین اولویت برای پروژه شما نباشد. با این حال تفاوت لوله درزدار و بدون درز در چیست؟

چه در حال ساختن یک ساختمان بلند یا یک پل عریض باشید، شمع‌ها یا لوله‌های فولادی این امکان را فراهم می‌کنند که فونداسیون عمیق و بزرگی را که برای تحمل بار نیاز دارید، به دست آورید. در حالی که لوله‌های بدون درز می‌توانند فشار بیشتری را تحمل کنند، هزینه بالاتر و انعطاف پذیری کمتری در آن‌ها وجود دارد.

از طرفی که لوله‌های جوشی برای مصارف ساختمانی بزرگ بهتر است زیرا می‌توانید ابعاد بسیار دقیقی را برای پروژه خود بدست آورید و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهید.

اگر سؤالات بیشتری در مورد لوله‌های جوشی مورد نیاز برای پروژه ساختمانی و صنعتی خود دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همین حالا با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی لوله جوشی و انواع آن پرداختیم. لوله‌های جوشی در انواع درز مستقیم و لوله اسپیرال یا مارپیچی تولید می‌شود. لوله درز مستقیم دارای خط جوش مستقیم است، در حالی که لوله اسپیرال یک نوع لوله با درز جوش مارپیچ به حساب می‌آید. این نوع لوله‌ها اغلب در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به همراه لوله‌کشی گاز خانگی و صنعتی استفاده می‌شود.

سوالات متداول

لوله جوشی چیست؟

لوله جوشی یک نوع لوله فولادی است که بر حسب خط جوش تقسیم‌بندی می‌شود.

انواع لوله جوشی کدام است؟

لوله‌های جوشی دارای دو نوع درز مستقیم و درز مارپیچ هستند که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند.

لوله جوشی مارپیچ بهتر است یا درز مستقیم؟

هر کدام از انواع لوله جوشی کاربرد خاص خود را دارند اما لوله مارپیچی انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

قیمت لوله جوشی درز مستقیم بیشتر است یا مارپیچ؟

با توجه به کاربردهای لوله جوشی اسپیرال در صنایع بزرگ، هزینه بیشتری برای تولید این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین قیمت بیشتری نسبت به لوله درز مستقیم دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.