ورق A۲۸۳ یا ورق مخزنی چیست؟

ورق A۲۸۳ گرید C

یکی از محصولات پرکاربرد فولادی، ورق A۲۸۳ یا ورق مخزنی است که از فولاد کربنی تحت استاندارد ASTM و گریدهای A ،B ،C و D به دو شکل شیت و رول تولید می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این محصول می‌توان به مخازن تحت فشار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد. همچنین به دلیل شکل‌پذیری، ماشینکاری و جوش‌پذیری خوب ورق A۲۸۳، این محصول در صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی، کشتی‌سازی و قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تا درباره ورق A۲۸۳ یا ورق مخزنی صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ورق A۲۸۳ چیست؟

ورق A۲۸۳ نوعی ورق فولادی کربنی است که به عنوان ورق مخزنی نیز شناخته می‌شود. A۲۸۳ یک گرید از استاندارد ASTM است که از طریق مواد اولیه فولاد کربنی یا اسلب فولاد کربنی در دو شکل رول و شیت تولید می‌گردد.

علاوه بر این، ورق A۲۸۳ در چهار گرید A ،B ،C و D تولید می‌شود؛ به طوری که مقاومت کششی کم و متوسط ​​را به خوبی پوشش می‌دهد که البته همین مقدار پوشش‌دهی، برای اهداف سازه‌ای مناسب است. ‎

روش تولید ورق A۲۸۳ (ورق مخزنی)

مهم‌ترین مراحل تولید ورق A۲۸۳ در چهار گرید A ،B ،C و D عبارتند از:

  1. مواد اولیه: اولین گام، به دست آوردن مواد اولیه‌ای است که الزامات A۲۸۳ را که شامل فولاد کربنی با استحکام کششی کم و متوسط ​​است، فراهم کند.
  2. نورد گرم: مواد خام (اسلب فولادی) را تا دمای بالا (۱۳۰۰ درجه سانتیگراد) حرارت می‌دهند. سپس اسلب‌های فولادی را وارد خط نورد گرم می‌کنند تا پس از عبور از غلتک‌ها، ضخامت آن‌ برای تبدیل شدن یه یک ورق صاف، کاهش پیدا کند.
  3. نورد سرد: پس از اتمام عملیات نورد گرم، ورق فولاد کربنی وارد مرحله نورد می‌شود تا به ضخامت دقیق و سطح صاف تر برسد. همچنین در این مرحله، برای جلوگیری از خوردگی ورق A۲۸۳، این محصول تحت فرایند گالوانیزاسیون و در مواردی پوشش رنگ قرار می‌گیرد.
  4. برش و اندازه: ورق بر اساس مشخصات مورد نیاز کارخانه یا مشتری، به وسیله ابزارها و تجهیزات، در اندازه‌های مختلف برش داده می‌شود.
  5. کنترل کیفیت: مرحله نهایی شامل تست‌های کنترل کیفیت است تا اطمینان حاصل شود که ورق با استانداردها و مشخصات مورد نیاز مانند ازدیاد طول، استحکام تسلیم و چقرمگی مطابقت دارد.پس از تکمیل این مراحل، ورق A۲۸۳ آماده ارسال به مشتریانی است که از این محصول عمدتا برای ساخت مخازن ذخیره آب، روغن و سایر سیالات استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید این محصول را دارید، با کارشناسان ما مشورت کنید. همین حالا با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.
روش تولید ورق مخزنی

ویژگی‌های ورق A۲۸۳

مهم‎ترین ویژگی‌های ورق A۲۸۳ یا ورق مخزنی عبارتند از:

  • استحکام بالا و مقاوم در برابر ضربه: اولین ویژگی ورق A۲۸۳ ، استحکام کششی مناسب آن است. این محصول دارای حداقل استحکام کششی ۵۵۰۰۰ psi است که آن را به یک ماده قوی و بادوام تبدیل می‌کند. همچنین مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد؛ به همین دلیل در مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جوش‌پذیری بالا: ورق A۲۸۳ را می‌توان به راحتی جوش داد و آن را به یک انتخاب محبوب برای صنعت خودرو تبدیل کرد.
  • شکل‌پذیری و ماشینکاری عالی: این محصول را می‌توان بدون ترک خوردگی یا احتمال شکست خم کرد، شکل داد و و آن را در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار داد.
  • مقاوم در برابر خوردگی: ورق A۲۸۳ در برابر خوردگی مقاوم بالایی از خود نشان می‌دهد که همین ویژگی، زمینه را برای استفاده از آن در محیط‌های پر تنش یا شیمیایی (فضای باز)، مناسب می‌کند. لازم به توضیح که فولاد کربنی به خودی خود، در برابر خوردگی مقاوم نیست؛ بنابراین پس از عملیات نورد سرد (گالوانیزه کردن و پوشش رنگ) قابلیت ضد خوردگی پیدا می‌کند.
  • مقرون به صرفه: ورق مخزنی به دلیل هزینه نسبتا پایین در مقایسه با سایر متریال‌های مشابه مانند فولاد ضد زنگ، یک ماده مقرون به صرفه است.
  • تولید در ضخامت‌های مختلف: ورق A۲۸۳ در ضخامت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. بنابراین به راحتی می‌توان این محصول را در طیف وسیعی از کاربردهای سبک و سنگین استفاده کرد.

ابعاد ورق A۲۸۳

ورق آلیاژی A۲۸۳ در ابعاد و ضخامت‌های مختلف بسته به نیازهای خاص، تولیدکننده، تامین‌کننده و سفارش مشتری تولید می‌شود. به طور معمول، ورق A۲۸۳ در اندازه‌ استاندارد مانند ۲۴۴۰×۱۲۲۰ میلیمتر موجود است که البته می‌توان آن را به‌ صورت سفارشی برش داد تا نیازهای پروژه‌های خاص را تامین کند.

ضخامت ورق آلیاژی A۲۸۳ نیز می‌تواند متفاوت باشد و معمولا بر حسب میلیمتر اندازه‌گیری می‌شود. ضخامت‌های معمول برای ورق این نوع ورق از ۰.۵ تا ۱۰میلیمتر متغیر است و بسته به نیاز، می‌تواند بیشتر از این مقدار باشد.

هنگام انتخاب ابعاد ورق مخزنی، مهم است که الزامات کاربردهای خاص را در نظر بگیرید؛ به طور مثال می‌توان به اندازه و شکل قطعات یا اجزای در حال ساخت، اشاره کرد. علاوه بر این، عواملی مانند استحکام، سختی، وزن یا ملاحظات هزینه نیز ممکن است بر انتخاب ابعاد ورق تاثیر داشته باشد.

برای به دست آوردن ابعاد دقیق ورق آلیاژی A۲۸۳، توصیه می‌کنیم با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق و گزینه‌هایی را بر اساس نیازهای خاص، در اختیار شما قرار دهند.

ابعاد ورق A۲۸۳

وزن ورق A۲۸۳

وزن ورق A۲۸۳ بسته به ابعاد (طول و عرض) و ضخامت آن می‌تواند متفاوت باشد. وزن یک ورق معمولا با ضرب مساحت ورق (طول × عرض) × چگالی مواد محاسبه می‌شود.

چگالی فولاد آلیاژی A۲۸۳بسته به آلیاژ خاص و ترکیب آن نیز متفاوت است. با این حال مقدار معمول مورد استفاده در حدود ۷.۸۵ گرم در سانتی‌متر مکعب یا ۰.۲۸۴ پوند بر اینچ در نظر گرفته می‌شود.

برای محاسبه وزن ورق آلیاژی A۲۸۳ می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

وزن (به کیلوگرم)= مساحت (بر حسب متر مربع) × ضخامت (بر حسب متر) × چگالی (بر حسب کیلوگرم بر متر مکعب)

وزن (بر حسب پوند) = مساحت (بر حسب اینچ مربع) × ضخامت (بر حسب اینچ) × چگالی (بر حسب پوند بر اینچ مکعب)

خواص فیزیکی ورق A۲۸۳

خواص فیزیکی ورق A۲۸۳ که از فولاد آلیاژی A۲۸۳ در دو شکل شیت و رول ساخته می‌شود، بسته به عوامل مختلفی مانند پرداخت سطح، فراوری و هر نوع عملیات یا پوشش تعیین میگردد. در ادامه به برخی از ملاحظات کلی برای خواص فیزیکی ورق A۲۸۳ اشاره می‌کنیم:

  • سطح ورق: این نوع ورق در سطوح مختلفی تولید می‌شود. از جمله سطوح ورق A283 می‎توان به سطوح صاف و بافت دار اشاره کرد.
  • رنگ ورق: ورق مخزنی ظاهری فلزی با رنگ خاکستری-نقره‌ای دارد. با این حال، ظاهر را می‌توان از طریق عملیات سطحی یا پوشش‌های مختلف، شامل رنگ، آبکاری یا آنودایز تغییر داد.
  • بافت سطحی ورق: بافت ورق بستگی به فرایند تولید و سطح مورد نظر دارد. برای دستیابی به الزامات بصری یا عملکردی، ممکن است بافت‌های صاف، مات، آجدار یا طرح‌دار بر روی ورق اعمال شود.
  • انعکاس‌پذیری ورق: انعکاس ورق آلیاژی A۲۸۳ بسته به پوشش سطح، شامل ورق‌های صیقلی یا آینه‌ای دارای انعکاس‌پذیری بالا و روکش‌های بافت‌دار یا مات با درصد انعکاس‌پذیری کم می‌شود.
  • ابعاد: ورق آلیاژی A۲۸۳ در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. ابعاد ورق بر ظاهر آن را تحت تاثیر زیادی دارد؛ به ویژه وقتی که برای اهداف تزئینی یا معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چگالی: چگالی ورق‌های فولاد کربنی A۲۸۳ از حدود ۷.۸۵ گرم در سانتیمتر مکعب تا ۷.۹۱ گرم بر سانتیمتر مکعب متغیر است.
  • مدول الاستیک: مدول الاستیک که به مدول یانگ نیز معروف است، نشان‌دهنده سختی ماده است. برای ورق‌های فولاد کربنی A۲۸۳، مدول الاستیک معمولی حدود ۲۰۰ گیگا پاسکال (۲۹۰۰۰ ksi) درنظر گرفته می‌شود.
  • رسانایی حرارتی: رسانایی حرارتی ورق‌های فولاد کربنی A۲۸۳ معمولا حدود ۴۶ تا ۵۰ W/m·K است.
  • ضریب انبساط حرارتی: ضریب انبساط حرارتی به تغییر اندازه مواد با تغییرات دما اشاره دارد. برای ورق‌های فولاد کربنی A۲۸۳، ضریب انبساط حرارتی معمولا ۱۱.۱ تا ۱۲.۸ µm/m·°C ۶.۲-۷.۱) µin/in·°F) در محدوده دمایی ۲۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است.
  • رسانایی الکتریکی: رسانایی الکتریکی ورق فولاد کربنی A۲۸۳ نسبتا کم است.
خواص مکانیکی ورق  A۲۸۳
عناصرگرید Aگرید Bگرید Cگرید D
استحکام کششی۳۱۰ تا ۴۱۵ MPa۳۴۵ تا ۴۰۵ MPa۳۸۰ تا ۴۴۵ MPa۴۱۵ تا ۵۱۵ MPa
مقاومت تسلیم۱۶۵ MPa۱۸۵ GPa ۲۰۵ GPa ۲۳۰ GPa 
ازدیاد طول۲۷ درصد۰.۲۵ درصد۲۲ درصد۲۰ درصد
مدول الاستیسیته۲۰۰ GPa
مدول انبود۱۶۰ GPa ۱۶۰ GPa 
نسبت پواسون۰.۲۵ درصد
مدول برشی۸۰ GPa ۸۰ GPa ۸۰ GPa ۸۰ GPa 

خواص شیمیایی ورق A۲۸۳

ورق A۲۸۳ استحکام کششی و استحکام تسلیم کمی نسبت به فولادهای آلیاژی با استحکام بالا دارد. با این حال، هنوز هم برای بسیاری از کاربردهای ساختاری که به مقاومت بسیار بالایی نیاز ندارند، استحکام کافی را فراهم می‌کند. فولاد A۲۸۳ شکل‌پذیری خوبی دارد؛ یعنی به راحتی می‌توان آن را خم و شکل داد و به اشکال مختلف درآورد. 

خواص شیمیایی ورق A۲۸۳
عناصرگرید Aگرید Bگرید Cگرید D
کربن (C)۰.۱۴ تا ۰.۱۸ درصد۰.۱۷ تا ۰.۲۲ درصد۰.۲۴ درصد۰.۲۷ درصد
منگنز (Mn)حداکثر ۰.۹۰ درصدحداکثر ۰.۹۰ درصدحداکثر ۰.۹۰ درصدحداکثر ۰.۹۰ درصد
فسفر (P)حداکثر ۰.۰۳۵ درصدحداکثر ۰.۰۳۵ درصد۰.۰۳۵ درصد۰.۰۳۵ درصد
گوگرد (S)حداکثر ۰.۰۴۰ درصدحداکثر ۰.۰۴۰ درصد۰.۰۴۰ درصد۰.۰۴۰ درصد
سیلیسیم (Si)۰.۱۵ تا ۰.۴۰ درصد۰.۱۵ تا ۰.۴۰ درصد۰.۱۵ تا ۰.۴۰ درصد۰.۱۵ تا ۰.۴۰ درصد

کاربرد ورق A۲۸۳

ورق A۲۸۳ یک ورق فولادی کم کربن است که به دلیل جوش‌پذیری و شکل‌پذیری عالی معمولا در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، خودروسازی و … استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای رایج ورق A۲۸۳ عبارتند از:

  • ساختمان‌سازی و زیرساخت‌ها (سقف، پانل‌های دیواری، عرشه کف، پل‌ها، سازه‌های تجاری و صنعتی، انبارها و …)
  • قطعات خودرو (براکت‌ها، قاب ها و …)
  • صنعت نفت، گاز و پتروشیمی (مخازن تحت فشار مانند دیگ‌ها و مخازن ذخیره‌سازی سیالات مختلف)
  • کشتی‌سازی
  • قطعات صنعتی
  • و …
کاربرد ورق A۲۸۳ در کشتی سازی

مزایا و معایب ورق A۲۸۳

مهم‌ترین مزایا و معایب ورق A۲۸۳ عبارتند از:

مزایامعایب
استحکام بالاعناصر آلیاژی محدود
دوام بالاوزن زیاد
جوش‌پذیری مطلوبتطبیق پذیری محدود برای کاربردهای تخصصی
دسترس آسان
مقرون به صرفه

جوشکاری ورق A۲۸۳

ورق A۲۸۳ را می‌توان با استفاده از چندین روش جوشکاری، متصل کرد که شامل جوشکاری قوس فلزی پوشش دار یا الکترود دستی (SMAW)، جوشکاری قوس فلزی با گاز (GMAW)، جوشکاری توپودری (FCAW) یا جوشکاری زیرپودری (SAW) می‌شود.

همچنین انتخاب ماده پرکننده مناسب در جوشکاری ورق A۲۸۳ بسیار مهم است. به طور کلی، مواد پرکننده فولاد کم کربن برای مطابقت با ترکیب این نوع ورق توصیه می‌شود.

پیش گرم کردن ورق A۲۸۳ قبل از جوشکاری می‌تواند برای جلوگیری از ترک خوردن و اطمینان از کیفیت بهتر جوش مفید باشد. دمای پیش گرم به ضخامت مواد، روش جوشکاری و موقعیت جوش بستگی دارد.

علاوه بر این، کثیفی، زنگ زدگی یا روغن روی ورق، منجر به کیفیت پایین یا حتی خرابی جوش شود. بنابراین لازم است قبل از جوشکاری، سطوح جوش را کاملا تمیز و خشک کنید. درنتیجه پس از جوشکاری، ورق A۲۸۳ باید به آرامی خنک شود تا از اعوجاج یا ترک خوردن آن جلوگیری بعمل آید.

جوشکاری ورق A۲۸۳

تفاوت ورق A۲۸۳ با سایر ورق‌ها

ورق A۲۸۳ معمولا با سایر ورق‌های فولادی مقایسه می‌شود که مهم‌ترین آن شامل مقایسه با ورق A۵۱۶ و ورق A۳۶ است که در ادامه به توضیح تفاوت‌‍‌های میان این نوع ورق با سایر ورق‌ها می‌پردازیم.

تفاوت ورق A۲۸۳ و ورق A۵۱۶

A۲۸۳ و A۵۱۶ هر دو جزو ورق‌های فولاد کربنی هستند که مقاومت کششی کم تا متوسط ​​را پوشش می‌دهند. با این حال، تفاوت‌های کلیدی بین این دو ورق از نظر کاربردهای مورد نظر و خواص مکانیکی آن‌ها قابل بررسی است. در ادامه به مقایسه ورق فولاد کربنی A۲۸۳ و A۵۱۶ اشاره می‌کنیم:

معیارورق A۲۸۳ورق A۵۱۶
محدوده گریدگرید A ،B ،C و Dگرید ۶۰، ۶۵ و ۷۰
استحکام کششی(۳۸۰ مگاپاسکال) تا (۴۸۵ مگاپاسکال)(۴۱۵ MPa) تا (۵۵۰ MPa)
قدرت تسلیم(۲۰۵ مگاپاسکال) تا (۳۴۵ مگاپاسکال)(۲۲۰ مگاپاسکال) تا (۴۸۵ مگاپاسکال
کاربردساختمان‌سازی، خودروسازی، ماشین‌آلات صنعتی، مخازن تحت فشار و ..مخازن تحت فشار و …

تفاوت ورق A۲۸۳ و A۳۶

ورق‌های A۲۸۳  و A۳۶ هر دو از ورق‌های فولاد کربنی نورد گرم هستند اما خواص و کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

معیارورق A۲۸۳ورق A۳۶
استحکام تسلیمحداقل استحکام تسلیم ۳۰۰۰۰ psiحداقل استحکام تسلیم ۳۶۰۰۰ psi
مقاومت کششیحداقل مقاومت کششی ۵۵۰۰۰ psiحداقل مقاومت کششی ۵۸۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ psi
قدرت تسلیمکمتر نسبت ورق A۳۶بالاتر نسبت ورق A۲۸۳ 
کاربردسازه‌های سبک و سنگین (کمتر)سازه‌های سنگین

تولیدکنندگان ورق A۲۸۳

مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق A۲۸۳ یا ورق مخزنی، می‌توان به شرکت فولاد اکسین خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد که در به هر کدام از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • فولاد اکسین خوزستان: فولاد اکسین یکی از باکیفیت ترین کارخانه‌های تولید ورق در ایران است که از تکنولوژی روز صنعت فولاد بهره می‌گیرد. لازم به توضیح است که مهم‌ترین ورق‌های A۲۸۳ اکسین در ابعاد ۲۰۰۰×۶۰۰۰ و ضخامت‌های ۸ و ۱۰ میلیمتر تولید می‌شود.
  • فولاد مبارکه اصفهان: بدون شک، بزرگ‌ترین فولاد ساز ایران با نام فولاد مبارکه گره خورده است. این شرکت فعالیت‌های متنوعی دارد که از استخراج مواد معدنی تا محصول نهایی زنجیره پایین دست فولاد می‌شود. لازم به ذکر است که مهم‌ترین و محبوب‌ترین ورق A۲۸۳ فولاد مبارکه در ابعاد ۶۰۰۰×۱۵۰۰ و ۱۵۰۰ و ضخامت‌های ۶،  ۸، ۱۰ و ۱۲میلیمتر تولید می‌گردد. برای استعلام قیمت و نحوه خرید ورق A۲۸۳ فولاد مبارکه اصفهان، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید

قیمت ورق A۲۸۳

تعیین قیمت ورق A۲۸۳ بر معیارهای مختلفی استوار است. به طور مثال می‌توان به قیمت مواد اولیه، ظرفیت تولید کارخانجات، نرخ ارز، نوسانات بازار آهن، تورم، میزان صادرات محصول، قیمت جهانی فولاد و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد.

قیمت ورق A۲۸۳

خرید ورق A۲۸۳

اگر به دنبال خرید ورق A۲۸۳ هستید، توصیه می‌کنیم که همین حالا با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن مشورت کنید. گروه کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. برای ارتباط با کارشناسان کارآهن، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع ورق A۲۸۳ یا ورق مخزنی، خواص مکانیکی و شیمیایی به همراه مزایا و کاربردهای این محصول اشاره کردیم. ورق A۲۸۳ یک نوع ورق فولاد کربنی است که در گرید گرید A ،B ،C و D تحت استاندارد ASTM تولید می‌شود. این نوع ورق در صنایعی مانند ساختمان‌سازی، نفت و گاز، خودروسازی و قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

سوالات متداول

ورق A۲۸۳ در برابر خوردگی مقاومت دارد؟

ورق آلیاژی  A۲۸۳ که از فولاد کربنی ساخته شده است، به مانند فولاد ضد زنگ یا آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی، مقاومت ذاتی در برابر خوردگی ندارد. برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی ورق آلیاژی A۲۸۳، می‌توان از پوشش‌های محافظ مانند رنگ یا پوشش‌های پلیمری، گالوانیزه کردن و نیز آبکاری با فلزاتی مانند نیکل، کروم یا قلع استفاده کرد.

انواع ورق A۲۸۳ کدامند؟

ورق A۲۸۳ در گریدهای مختلف گرید A ،B ،C و D تولید می‌شود.

ورق A۲۸۳ چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین کاربردهای ورق A۲۸۳ شامل ساختمان‌سازی و زیرساخت‌ها، خودروسازی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، کشتی‌سازی و قطعات صنعتی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.