برنز چیست؟ جدول انواع برنز

برنز چیست؟ انواع برنز هزاران سال است که توسط انسان استفاده می‌شود. این ماده عمدتا از مس تشکیل شده است، اما خواص منحصر به فرد آن از افزودن عناصر دیگری مانند قلع، آلومینیوم، بریلیم، سیلیسیم، منگنز، کادمیوم، زیرکونیوم، تیتانیوم، منیزیم و آهن به دست می‌آید. این عناصر به برنز استحکام، خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر سایش و خوردگی می‌دهد و آن را به ماده‌ای ارزشمند برای کاربردهای مختلف تبدیل می‌کند. در این مقاله به انواع برنز و کاربردهای آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

آلیاژ برنز

برنز آلیاژی است که از دو عنصر مس و قلع ساخته شده است. با این حال، فلزات دیگر نیز می‌توانند برنز را تشکیل دهند، مانند آلومینیوم، نیکل، روی، فسفر و منگنز. بسته به اینکه کدام عناصر برنز را تشکیل می‌دهند، سختی، شکل‌پذیری، انعطاف‌پذیری و سایر خواص آلیاژ می‌تواند متفاوت باشد.

برنز چیست؟

برنز نوعی آلیاژ تشکیل شده از مس است. ترکیبی از مس با عناصر دیگری مانند قلع، آلومینیوم، بریلیم، سیلیسیم، منگنز، کادمیوم، زیرکونیوم، تیتانیوم، منیزیم و آهن، آلیاژ برنز را تشکیل می‌دهد.

تمام آلیاژهای مس به جز مس خالص و سری مس-روی (برنج) و سری مس-نیکل (مس سفید) را می‌توان به عنوان برنز طبقه بندی کرد.

افزودن عناصر دیگر به مس در برنز، استحکام آن را افزایش می‌دهد. برنز مقاومت بالایی در برابر فشار دارد و خاصیت ارتجاعی بالا، مقاومت در برابر نرم شدن و مقاومت در برابر خوردگی و سایش، آن را به ماده‌ای مفید برای کاربردهای مختلف تبدیل کرده است.

اگرچه پردازش انواع برنز می‌تواند دشوار باشد، اما این ویژگی‌ها منجر به طیف گسترده ای از کاربردها برای این آلیاژ می‌شود. شده است.

برنز چیست

نام دیگر برنز چیست

برنز به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و رنگ‌آمیزی منحصربه‌فرد، معمولا در ساخت سکه، پایه‌های سخت‌افزاری، تزئینات مبلمان، پانل‌های سقف یا دیوار، کشتی و انواع قطعات خودرو استفاده می‌شود. نام دیگر برنز شامل مفرغ است.

نماد شیمیایی برنز

برنز به عنوان یک ترکیب تعریف می‌‎شود. این آلیاژ به برخلاف مس (Cu)، قلع (Sn) و آهن (Fe)، نماد شیمیایی ندارد.

برنز چه رنگی است

برنز یک رنگ قهوه ای مایل به قرمز یا متالیک دارد. اولین استفاده ثبت شده از برنز به عنوان نام رنگ در انگلیسی به سال ۱۷۵۳ برمی‌گردد.

خواص برنز

برخی از خواص و ویژگی‌های رایج انواع برنز عبارتند از:

  • پرداخت سطح خوب
  • شکل‌پذیری بالا
  • دقت ابعادی مناسب
  • هدایت الکتریکی و حرارتی بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی و خستگی فلزات
  • انبساط در هنگام سخت شدن
  • اصطکاک کم
  • نقطه ذوب بالا
  • خاصیت عنصری سخت

کاربرد برنز

مهم‌ترین کاربردهای انواع برنز عبارتند از:

۱- قطعات کوچک

از آنجا که برنز مقاوم در برابر خوردگی، استحکام بالا و دارای رنگ منحصر به فرد است، می‌توان برای ساخت انواع قطعات کوچک استفاده کرد:

  • سکه
  • تزئینات مبلمان
  • صنایع دریایی
  • قطعات خودرو
  • فنر

برنز به ویژه در برابر آب نمک و آب شیرین، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. به همین دلیل برای کاربردهایی مانند قطعات موتور، پمپ ها و … گزینه‌ای مناسب است.

۲- ریخته گری برنز

ریخته گری برنز فرآیندی است که در آن آلیاژ مایع در قالب ریخته شده و جامد می‌شود. برای سخت شدن برنز از ریخته گری استفاده می‌شود. برنز هنگام کار با قطعات ریخته گری در ایجاد اجزایی مانند پمپ‌ها، سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها و بوش ها برای موتورهای مختلف به راحتی قابل ماشینکاری است.

از آنجایی که برنز ویژگی‌های اصطکاک و سایش پایینی دارد و در برابر حرارت مقاوم است، برای کاربردهایی که قطعات روی هم می‌لغزند، یک ماده قابل اعتماد به حساب می‌آید.

۳- معماری

معماران می‌توانند از برنز برای ساخت سازه‌های مختلف در جایی که می‌خواهند ظاهر طبیعی یا اصلی آلیاژ را حفظ کنند، استفاده کنند. به عنوان مثال، برنز یک ماده رایج در ساخت اجزای مختلف پل است. برای جلوگیری از اکسید شدن برنز، می‌توانید با روغن کاری، پرداخت یا استفاده از لاک مخصوص، سطح خام مواد را محافظت کنید.

۴- آلات موسیقی

به دلیل دوام مفرغ و ویژگی‌های صدایی، سازندگان ترجیح می‌دهند از آن برای ساخت زنگ، سنج و سایر آلات موسیقی مانند ساکسیفون استفاده کنند. برنز همچنین می‌تواند برای سیم ‌پیچ‌های نایلون و سیم‌های فولادی مورد استفاده در گیتار و پیانو برای تولید صدای گرم‌تر در مقایسه با فلزات دیگر استفاده شود.

۵- مجسمه‌ها

هنرمندان از برنز برای ساخت مجسمه استفاده می‌کنند. این فلز بهترین گزینه برای مجسمه سازی است. زیرا قبل از پرداخت نهایی، منبسط می‌شود. در واقع همانطور که در حال خنک شدن است، برنز نیز منقبض می‌شود و قالب را آسان می‌کند.

۶- ابزارآلات

ابزارهایی مانند تبر، چکش، آچار و … می‌توانند در هنگام برخورد با مواد قابل اشتعال جرقه ایجاد کنند و باعث ایجاد خطرات ایمنی در منطقه کاری شما شوند. با این حال، از آنجایی که برنز یک آلیاژ بدون جرقه و غیر مغناطیسی است، این ماده به طور فزاینده‌ای برای تولید ابزارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنز چیست

جدول انواع برنز

در جدول زیر به طور خلاصه به انواع برنز، عناصر اصلی و کاربردهای آن‌ها اشاره می‌کنیم:

جدول انواع برنز
نوععناصر اصلیکاربرد
برنز قلع۳ تا ۱۴ درصد قلعکشتی‌سازی، شیمیایی، ماشین آلات و ابزارآلات
برنز آلومینیوم۵ تا ۱۲ درصد آلومینیومچرخ دنده‌ها، آستین‌های شفت و چرخ دنده‌های حلزونی
برنز بریلیم۱.۷ تا ۲.۵ درصد بریلیمابزارآلات دقیق، چرخ دنده‌های ساعت، یاتاقان‌ها و بوشینگ‌
برنز سیلیسیمعلاوه بر ۶ درصد سیلیسیم، دارای منگنز، نیکل، روی یا عناصر دیگر استصنعت ماشین‌سازی
برنز منگنزمنگنز + مسصنایع هوافضا، اتصالات، صنایع دریایی و صنایع نفت و گازی
برنز کروم۰.۴ تا ۱.۱ درصد کروم 
برنز کادمیوم۳۵ تا ۰.۶۵ درصدکموتاتورهای موتور (سوئیچ الکتریکی)، عناصر سوئیچ، کنتاکت‌های فنر، حفره‌های موج‌بر، خطوط انتقال با استحکام بالا، اتصالات و الکترودهای جوشکاری تماسی، غلتک‌ها و غیره
برنز زیرکونیومبرنز + زیرکونیومصنعت آهن و فولاد به همراه خودروهای زرهی و تانک‌ها
برنز تیتانیومبرنز + تیتانیومکلیدهای الکتریکی، عناصر الاستیک رله، جعبه‌های غشایی، دیافراگم‌ها، چرخ دنده‌، بلبرینگ، لنت‌های یاتاقان، بلبرینگ و غیره
برنز منیزیمبرنز + منیزیمکابل‌ها و آنتن‌های هواپیما
برنز آهنبرنز + آهنمواد قاب سربی برای مدارهای مجتمع

انواع برنز

برنز را می‌توان بر اساس عناصر اصلی آن به چند دسته طبقه‌بندی کرد. این‌ها شامل برنز قلع (از جمله برنز، قلع و فسفر)، برنز آلومینیوم، برنز بریلیم، برنز سیلیکون، برنز منگنز، برنز کروم، برنز کادمیوم، برنز زیرکونیوم، برنز کروم زیرکونیوم ، برنز تیتانیوم و سایر موارد است.

انواع برنز عبارتند از:

۱- برنز قلع

به نوعی از آلیاژ مسی که عنصر اصلی آن قلع است، برنز قلع گفته می‌شود. برنز قلع مورد استفاده در بخش صنعتی معمولا بین ۳ تا ۱۴ درصد قلع دارد.

برنز قلع با محتوای کمتر از ۵ درصد قلع برای فرآیندهای سرد کاری ایده‌آل است. از طرف دیگر، برنز قلع با محتوای قلع از ۵ تا ۷ درصد برای گرم ‌کاری گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. همچنین برای کاربردهای ریخته گری، برنز قلع بیش از ۱۰ درصد قلع دارد.

این نوع برنز به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله کشتی‌سازی، شیمیایی، ماشین آلات و ابزارآلات استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت قطعات مقاوم در برابر سایش مانند یاتاقان‌ها، شفت، اجزای الاستیک مانند فنرها، قطعات ضد خوردگی و ضد مغناطیسی مورد استفاده  قرار می‌گیرد.

۲- برنز آلومینیوم

آلیاژ مسی که عنصر اصلی آن آلومینیوم است به نام برنز آلومینیوم شناخته می‌شود. برنز آلومینیوم دارای خواص مکانیکی بالاتری نسبت به برنج و برنز قلع است.

در عمل، برنز آلومینیوم حاوی ۵ تا ۱۲ درصد آلومینیوم است. این نوع برنز با محتوای آلومینیوم بین ۵ تا ۷ درصد، بهترین انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد که آن را برای عملیات سرد کاری ایده‌آل می‌کند.

با این حال، زمانی که محتوای آلومینیوم بیشتر از ۷ تا ۸ درصد باشد، استحکام آلیاژ افزایش می‌یابد، اما انعطاف‌پذیری آن به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین برنز آلومینیوم بیشتر به صورت ریخته‌گری استفاده می‌شود.

از نظر مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر خوردگی، برنز آلومینیوم از برنج و برنز قلع در محیط، آب دریا، اسید کربنیک آب دریا و اکثر اسیدهای آلی بهتر است.

برنز آلومینیومی را می‌توان برای ساخت قطعات مقاوم در برابر سایش با استحکام بالا مانند چرخ دنده‌ها، آستین‌های شفت و چرخ دنده‌های حلزونی و نیز عناصر الاستیک با مقاومت بالا در برابر خوردگی استفاده کرد.

۳- برنز بریلیم

به نوعی از آلیاژ مس که عنصر اصلی آن بریلیم است، برنز بریلیم گفته می‌شود. محتوای بریلیم در برنز بریلیم معمولا از ۱.۷ تا ۲.۵ درصد متغیر است.

برنز بریلیم با حد الاستیک و خستگی بالا، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر خوردگی مناسب، رسانایی خوب و هدایت حرارتی، عدم مغناطیسی و عدم وجود جرقه در هنگام ضربه مشخص می‌شود.

عمدتا برای ساخت فنر در ابزارآلات دقیق، چرخ دنده‌های ساعت، یاتاقان‌ها و بوشینگ‌هایی که تحت سرعت و فشار بالا کار می‌کنند، و همچنین الکترودهای جوشکاری، ابزارهای ضد انفجار، قطب ‌نماهای ناوبری و سایر اجزای حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- برنز سیلیسیم

نوع برنزی که عنصر اصلی آن سیلیسیم است. علاوه بر سیلیسیم، برنز سیلیسیم مورد استفاده در بخش صنعتی نیز حاوی مقادیر کمی منگنز، نیکل، روی یا عناصر دیگر است.

سیلیسیم یک محلول جامد محدود در مس است و حداکثر حلالیت آن ۵.۳ درصد در ۸۵۲ درجه سانتیگراد است که با افت دما، کاهش می‌یابد.

شکل‌پذیری محتوای سیلیسیم این نوع از انواع برنز، از ۱ تا ۴ درصد متغیر است. با افزایش محتوای سیلیسیم، ممکن است یک فاز شکننده ظاهر شود که باعث کاهش انعطاف‌پذیری آلیاژ گردد.

برنز سیلیسیم دارای محدوده دمایی باریکی از تبلور، سیالیت خوب و خواص مکانیکی بالاتر در مقایسه با برنز قلع است. به طوری که می‌توان از آن به عنوان جایگزین برنز قلع در صنعت ماشین‌سازی استفاده کرد.

۵- برنز منگنز

برنز منگنز به نوعی آلیاژ گفته می‌شود که عنصر پایه آن مس و عنصر آلیاژی اصلی آن منگنز است. گریدهای اصلی برنز منگنز عبارتند از:

  • QMn1.5 :Cu-1.5Mn
  • QMn5 :Cu-5Mn

مهم‌ترین کاربردهای برنز منگنز شامل صنایع هوافضا، اتصالات، صنایع دریایی و صنایع نفت و گازی می‌شود.

۶- برنز کروم

برنز کروم یک نوع آلیاژ مس محسوب می‌شود که حاوی ۰.۴ تا ۱.۱ کروم است. این نوع آلیاژ از انواع برنز را می‌توان به وسیله عملیات کوئنچینگ و تغییر شکل سرد تقویت کرد.

حداکثر حلالیت کروم در مس به ویژه در دمای یوتکتیک ۱۰۷۲ درجه سانتی گراد، ۰.۶۵ درصد است. با کاهش دما، حلالیت جامد کروم به سرعت کاهش می‌یابد و ذرات کروم پس از محلول جامد رسوب می‌کنند.

افزودن کروم به طور قابل توجهی دمای تبلور مجدد و استحکام حرارتی آلیاژ را بهبود می‌بخشد، اما رسانایی مس را اندکی کاهش می‌دهد.

رسانایی میلگرد برنز کروم با محلول ۴۵ درصد IACS است که پس از پرداخت به ۸۰ درصد IACS افزایش می‌یابد. همچنین دمای نرم شدن برنز کروم ضایعاتی، ۴۰۰ درجه سانتیگراد است.

این آلیاژ در هر دو حالت ریخته گری و تغییر شکل قابل استفاده است. هنگامی که آلومینیوم و منیزیم به عنوان عناصر آلیاژی برنز کروم اضافه می‌شوند، یک لایه اکسید نازک و متراکم بر روی سطح آلیاژ Cu-Cr تشکیل می‌‎شود که به طور محکم با فلز پایه پیوند می‌خورد و مقاومت اکسیداسیون در دمای بالا و مقاومت حرارتی را بهبود می‌بخشد.

لازم به توضیح است که محتوای آلومینیوم و منیزیم در آلیاژ برنز کروم معمولا بیش از ۰.۳ نیست.

۷- برنز کادمیوم

برنز کادمیوم یکی از انواع برنز است که کادمیوم عنصر آلیاژی اصلی آن محسوب می‌شود. به طوری که عنصر کادمیوم گاهی ۰.۳۵ تا ۰.۶۵ درصد به آن اضافه می‌گردد. کادمیوم و مس در دماهای بالا یک محلول جامد تشکیل می‌دهند، اما حلالیت جامد با کاهش دما به سرعت کاهش می‌یابد.

محتوای کم کادمیوم منجر به اثر تقویت ذرات ضعیف فاز رسوب شده می‌شود و بنابراین، این آلیاژ را نمی‌توان با عملیات حرارتی سخت کرد و تنها از طریق تغییر شکل سرد می‌توان آن را تقویت نمود.

برنز کادمیوم دارای رسانایی و هدایت حرارتی بالا، مقاومت در برابر سایش، عملکرد کاهش سایش و مقاومت در برابر خوردگی و همچنین عملکرد پردازش خوب است.

این نوع از انواع برنز به طور گسترده‌ای در ساخت قطعات رسانا، مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر سایش برای دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که ماده فرار کادمیوم سمی است. بنابراین ماده باید از طریق روش‌های ذوب تهیه شده و در طول فرآیند به نکات ایمنی توجه شود. عیار داخلی برنز کادمیوم QCd1 است. این نوع آلیاژ به شکل ورق، لوله، میلگرد و سیم تولید می‌شود.

کاربردهای اصلی برنز کادمیوم شامل کموتاتورهای موتور (سوئیچ الکتریکی)، عناصر سوئیچ، کنتاکت‌های فنر، حفره‌های موج‌بر، خطوط انتقال با استحکام بالا، اتصالات و الکترودهای جوشکاری تماسی، غلتک‌ها و غیره است.

۸- برنز زیرکونیوم

برنز زیرکونیوم نوع خاصی از برنز است که عنصر آلیاژی اصلی آن زیرکونیوم محسوب می‌شود. به طوری که گاهی برای بهبود استحکام آن مقدار کمی زیرکونیوم به آن اضافه می‌گردد. گریدهای رایج برنز زیرکونیوم، QZr0 و QZr0.4 هستند.

استحکام حرارتی و مقاومت در برابر خزش خوبی دارد و انعطاف‌پذیری و رسانایی خوبی را در دماهای بالا ایجاد می‌کند. برنز زیرکونیوم از طریق روش ذوب تولید می‌شود.

این آلیاژعمدتا به عنوان قطعات جوشکاری مقاومتی و مواد الکترود با مقاومت بالا استفاده می‌شود. استفاده از برنز زیرکونیوم به دلیل رسانایی بالا، هدایت حرارتی و سهولت پردازش در صنعت آهن و فولاد به طور فزاینده‌ای رواج یافته است.

۹- برنز کروم زیرکونیوم

برنز کروم زیرکونیوم دارای استحکام، سختی، هدایت الکتریکی و حرارتی بالا به همراه مقاومت بالا در برابر سایش است. پس از عملیات ذوب، سختی، استحکام، هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی آن به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد و جوشکاری آن را آسان می‌کند.

این نوع آلیاژ از انواع برنز به طور گسترده‌ای در ساخت کموتاتورهای موتور، دستگاه‌های جوش نقطه‌ای، جوشکاری درز، الکترودهای دستگاه های جوش لب به لب و سایر اجزایی که به استحکام، سختی و رسانایی در دماهای بالا نیاز دارند، استفاده می‌شود.

برنز کروم زیرکونیوم به عنوان یک الکترود جرقه الکتریکی، می‌تواند یک سطح آینه ایده‌آل با عملکرد عمودی خوب ایجاد کند. این آلیاژ همچنین می‌تواند به اثراتی دست یابد که دستیابی به آن با مس قرمز خالص دشوار است؛ مانند پوسته پوسته شدن. بنابراین برای مواد سخت ماشین کاری مانند فولاد تنگستن مناسب است.

گریدهای کروم زیرکونیوم برنز شامل C18150، C18200، C15000 و C15100 است.

۱۰- برنز تیتانیوم

برنز تیتانیوم به آلیاژ مسی گفته می‌شود که تیتانیوم عنصر آلیاژی اصلی آن است. این نوع آلیاژ یک نوع جدید از مواد الاستیک است که کارایی خوبی در زمینه عملیات سرد و گرم دارد.

از طریق عملیات حرارتی می‌توان خواص برنز تیتانیوم را تا حد زیادی بهبود و تقویت کرد. به عنوان مثال، استحکام کششی آن را می‌توان از ۶۸۶ مگاپاسکال به ۱۰۰۹ مگاپاسکال افزایش داد.

برنز تیتانیوم در ساخت عناصر الاستیک با مقاومت بالا، کشسانی بالا و مقاوم در برابر سایش، مانند کلیدهای الکتریکی، عناصر الاستیک رله، جعبه‌های غشایی، دیافراگم‌ها، چرخ دنده‌، بلبرینگ، لنت‌های یاتاقان، بلبرینگ و غیره استفاده می‌شود.

۱۱- برنز منیزیم

برنز منیزیم نوعی آلیاژ تشکیل شده از مس و منیزیم است. گرید اصلی برنز منیزیم شامل QMg0.8 می‌شود. این محصول یک آلیاژ دوتایی از مس و منیزیم است که معمولا به عنوان یک ماده رسانا مانند کابل استفاده می‎‌شود و می‌‎تواند جایگزین برنز کادمیوم در بسیاری از کاربردها گردد.

علاوه بر این، برنز منیزیم عمدتا به شکل سیم عرضه می‌شود که عمدتا برای ساخت قطعات رسانا مانند کابل‌ها و آنتن‌های هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۲- برنز آهن

آلیاژهای مس-آهن که به عنوان برنز آهن نیز شناخته می‌شوند، از طریق عملیات حرارتی و رسوب آهن در آلیاژ، استحکام و مقاومت حرارتی آن را بهبود می‌بخشد. استحکام کششی در حالت سخت شده می‌تواند به ۴۱۵ تا ۴۸۵ مگاپاسکال برسد. همچنین رسانایی آن ۶۰ درصد IACS است.

برنز آهن به طور گسترده به عنوان مواد قاب سربی برای مدارهای مجتمع استفاده می‌شود و تحت استاندارد ASTM B465-85 تولید می‌گردد.

این استاندارد شامل آلیاژهای C19200، C19500 و C19600 است که به ترتیب آهن آن‌ها، ۰.۸ تا ۱۲ درصد، ۱۰ تا ۲۰ درصد و ۹ تا ۱۲ درصد است. درضمن محتوای فسفر هر یک به ترتیب ۰.۰۱ تا ۰.۰۴ درصد، ۰.۳۵ درصد و ۰.۲۵ تا ۰.۳۵ درصد می‌رسد.

برای استعلام کف قیمت آهن آلات به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

تفاوت برنز و مفرغ

فلز مفرغ همان برنز است که ایرانی‌ها در گذشته آن را مفرع می‌‎نامیدند. این نوع فلز یکی از قدیمی‌ترین آلیاژهای فلزی است که به نقل از برخی منابع، تاریخ آن به ۷ هزار سال می‌رسد.

از نظر ترکیب، مفرغ مخلوطی از مس (۶۷ درصد) و روی است که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، جوش‎پذیری مناسب، ضد سایش و ماشین‌کاری مطلوب، در تولید قطعات مقاوم مورد استفاده قرار می‎گیرد.

بنابراین وقتی بر روی فلز برنز، عملیات سرد کاری بیشتری انجام شود، به آن مفرغ می‌گویند.

تفاوت برنج و برنز

برنج و برنز هر دو آلیاژ فلزی هستند. به این معنی که از ترکیب دو یا چند فلز مختلف تشکیل می‌شود. برنج از مس و روی تشکیل شده است، در حالی که برنز از مس و قلع ساخته می‌شود و گاهی اوقات عناصر دیگری مانند فسفر یا آلومینیوم به آن اضافه می‌گردد.

علاوه بر این، برنج رنگ زرد مایل به طلایی دارد، در حالی که برنز دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز یا متالیک است. مس و برنز رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز مشابهی دارند. اما سایه برنج با رنگ نارنجی مایل به صورتی نشان داده می‌شود در حالی که رنگ برنز دارای سایه طلایی مات است.

برنز چیست

کلام آخر

در این مقاله به موضوع انواع برنز و کاربردهای آن پرداختیم. برنز چیست؟ برنز یک نوع آلیاژ است که عمده مواد تشکیل دهنده آن مس است. این نوع آلیاژ هزاران سال است که در مصارف مختلف توسط انسان استفاده می‌شود. در این مقاله به انواع برنز و مواد تشکیل دهنده آن‌ها پرداختیم برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آلیاژ برنز از چه ترکیبی به دست می‌آید؟

فلز برنز از ترکیب مس و قلع به دست می‌آید. اما می‌توان با اضافه کردن عناصری مانند آلومینیوم، کروم، زیرکونیوم، منگنز، سیلیسیم و …، سایر انواع برنز را تولید کرد.

انواع آلیاژ برنز چیست؟

انواع برنز شامل برنز قلع، برنز بریلیم، برنز آلومینیومی، برنز منگنز، برنز کادمیوم، برنز زیرکونیوم و … می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای انواع برنز چیست؟

برنز در ساخت قطعات کوچک مانند سکه، صنایع دریایی، خودرو، فنر و تزئینات مبلمان استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت پمپ، یاتاقان و بوش هم کاربرد دارد.

ویژگی‌های فلز برنز چیست؟

این نوع آلیاژ که از ترکیب مس و قلع به دست می‌آید، ضد خوردگی و سایش با هدایت حرارتی و نقطه ذوب بالا است. در ضمن شکل‌پذیری و دقت ابعادی بالایی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.