سقف پروانه‌ای چیست؟ مزایا و معایب

سقف پروانه‌ای برخلاف سقف‌های شیروانی معمولی، طراحی متمایزی دارند. آن‌ها دارای دو بال هستند که شیب رو به پایین دارند و در وسط یا گوشه‌های سقف به هم می‌رسند. طراحی کلی سقف پروانه‌ای شبیه V انگلیسی یا بال‌های پروانه است. سقف‌های پروانه‌ای یکی از دستاوردهای مهم اواسط قرن اخیر هستند که در حال حاضر مطابق با معماری ‌مدرن، معاصر یا مینیمال طراحی می‌‎شوند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که این سقف‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند اما مزایای زیادی برای این نوع سقف وجود دارند. در این مقاله به بررسی سقف پروانه‌ای، مزایا و کاربردهای آن‌ می‌پردازیم.

سقف پروانه‌ای

سقف پروانه‌ای، شکل معکوس سقف شیروانی استاندارد است که بیشتر از ورق گالوانیزه درست می‌شود. دارای دو ضلع است که از انتهای مخالف به سمت پایین شیب دارند و در وسط به هم می‌رسند و یک شیب یا دره را تشکیل می‌دهند. حتی اگر سقف‌های پروانه ای بهترین سقف برای جمع‌آوری آب باران باشند، با این حال طراحان از این نوع سقف‌ها برای اهداف زیبایی‌شناسانه و مدرن استفاده می‌کنند.

اولین سقف پروانه‌ای مدرن در یک خانه تفریحی در شیلی طی دهه ۱۹۳۰ شروع به کار کرد. در دهه ۱۹۵۰، این سبک از سقف‌های شیروانی در خانه‌های مدرن اواسط قرن محبوبیت زیادی پیدا کرد. طراحان هنوز از این سقف سبک در خانه‌های فوق مدرن به سبک مینیمال استفاده می‌کنند.

سقف پروانه‌ای

مواد اولیه سقف پروانه‌ای

برای ساخت سقف‌های پروانه‌ای، از ورق گالوانیزه رنگی و ساده استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه به عنوان متریال اصلی سقف‌های شیروانی، مقاومت بالایی در برابر آب، رطوبت، نور و اشعه خورشید دارد. به همین دلیل، سقف‌هایی که با ورق گالوانیزه ساخته می‌‎شوند، هرگز دچار خوردگی نمی‌شوند یا دیرتر از سایر ورق‌های فولادی زنگ می‌زنند.

مشخصات سقف پروانه‌ای
نام سقفماده اولیهفرم سقفمزایامعایبکاربرد
پروانه‌ایورق گالوانیزه ساده و رنگی، چوب و تیرچه بلوکشبیه بال پروانه به صورت معکوس (V)ظاهر زیبا، سیستم زهکشی مناسب، وزن سبک و مقاوم در برابر بادقیمت بالا، غیر استاندارد برای مناطق برفی و اتاق زیرشیروانی کوچکاستفاده در مناطق جنگلی، شهری، روستایی، ساحلی معتدل و بارانی

زهکشی سقف پروانه‌ای چگونه است؟

این یک تصور غلط است که سقف‌های پروانه ای به جای زهکشی، به تجمع آب کمک می‌کنند: به خصوص که جایی برای تعبیه سیستم ناودانی در آن وجود ندارد. در عوض، شیب یا دره سقف‌های پروانه‌ای (جایی که دو بال پروانه سقف در پایین شیب به هم می‌رسند) زاویه دار است. بنابراین پس از جمع شدن آب در وسط سقف، به سمت آب راه هدایت می‌شود.

توجه: در برخی از طرح‌ها که شیب سقف پروانه‌ای در اولویت نیست، سازندگان برای زهکشی مناسب، از ناودانی استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب سقف پروانه‌ای

طراحی متمایز سقف پروانه‌ای مجموعه‌ای از مزایا و معایب را به همراه دارد.

مزایای سقف پروانه‌ای:

۱- مقاوم در برابر باد

سقف پروانه‌ای دارای طراحی آیرودینامیکی است که در برابر بادهای شدید مقاومت می‌کند. همچنین در برابر طوفان‌های استوایی عملکرد خوبی دارد.

۲- زهکشی مناسب

شکل V زاویه‌دار سقف پروانه‌ای باعث زهکشی آب می‌شود.

۳- جمع‌آوری آب

اگر می‌خواهید آب باران را برای گیاهان یا پروژه‌های دیگر جمع‌آوری کنید، این یک سقف ایده‌آل است.

۴- زیبایی مدرن

طراحی سقف پروانه ای با زیبایی مدرن هماهنگ است و به شما امکان می‌دهد پنجره‌های بزرگ را در خانه خود قرار دهید.

۵- فضای کافی برای نصب پنل‌‎های خورشیدی

شکل معکوس سقف پروانه‌ای فضای زیادی را برای پنل‌های خورشیدی فراهم می‌کند.

معایب سقف پروانه‌ای:

۱- گران قیمت

ساخت و نصب سقف پروانه‌ای نسبت به سقف شیروانی معمولی گرانتر است.

۲- برای آب و هوای برفی ایده‌آل نیست

این نوع سقف انتخاب مناسبی برای مناطق سردسیر و برفی نیست

۳- اتاق زیر شیروانی کوچک

زوایای سقف پروانه‌ای فضای بالقوه اتاق زیر شیروانی را در خانه شما کوچک می‌کند.

عکس سقف پروانه‌ای

در ادامه می‌توانید نمونه سقف پروانه‌ای مدرن را مشاهده کنید.

سقف پروانه‌ای

کلام آخر

سقف پروانه‌ای ظاهری متمایز دارند که شبیه بال‌های پروانه است که با ورق گالوانیزه تولید می‌شود. اغلب طراحان این سبک از سقف‌های شیروانی را در راستای معماری مدرن، مینیمال و فوق مدرن می‌سازند. با وجود نداشتن سیستم ناودانی، سقف‌های پروانه ای زهکشی خوبی دارند. این نوع سقف به دلیل معکوس بودن شیب سقف در داخل سازه، اتاق زیر شیروانی کوچکی دارد. با این حال مقاومت بالا و طراحی زیبا، سقف پروانه‌ای را در مجموعه سقف‌های مدرن قرار می‌دهد.

سوالات متداول

چگونه می‌توان ناودانی را روی سقف پروانه‌ای قرار داد؟

شما ناودانی را روی سقف پروانه‌ای قرار نمی‌دهید. در عوض، باران در قسمت شیبدار سقف جمع می‌شود که به لوله مخصوص انتقال آب به زمین متصل است. از آنجایی که شیب سقف پروانه‌ای زاویه دار است، بنابراین بهترین زهکشی انجام می‌شود.

آیا می‌توان از سقف پروانه‌ای در آب و هوای برفی استفاده کرد؟

سقف‌های پروانه‌ای برای آب و هوای برفی ایده‌آل نیستند اما زمانی که به درستی ساخته شوند، می‌توانند در آنجا هم به خوبی کار کنند. از آنجایی که برف در قسمت شیبدار سقف پروانه‌ای جمع می‌شود، باید از نظر ساختاری آنقدر قوی باشد که بتواند وزن آن را تحمل کند. سقف همچنین به سیستم زهکشی سالم نیاز دارد. برای بحث در مورد جزئیات با یک پیمانکار مجرب مشورت کنید.

چه نوع متریالی برای سقف پروانه‌ای مناسب است؟

ورق گالوانیزه یکی از مصالح رایج سقف پروانه‌ای است. با این حال می‌توان از چوب نیز برای ساخت سقف پروانه‌ای کمک گرفت. برای خرید ورق گالوانیزه به سایت کارآهن مراجعه کنید.

منبع تصاویر: www.homedit.com

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.