ورق آجدار چیست؟ آشنایی با انواع و کاربردها

ورق آجدار با الگوی الماس

امروزه استفاده از ورق آجدار شامل کاربردهای مختلف مانند صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی و بسیاری موارد دیگر می‌شود. برای شناسایی انواع ورق آجدار می‌توان آن‌ها را از نظر جنس، ظاهر و شیوه تولید تشخیص داد. با این حال برای تولید ورق‌های فولادی آجدار از دو روش فابریک و پرسی استفاده می‌شود.

ورق آجدار مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ضد خوردگی و حریق، مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و عوامل شیمیایی، دوام و استحکام بالا اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که ورق آجدار چیست و چه کاربردهایی دارد. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار شیت

وقتی درباره ورق آجدار صحبت می‌کنیم، منظور ورق‌هایی است که بر روی آن آج وجود دارد. علت وجود آج بر روی این محصول، جلوگیری از بروز لغزش است. به همین خاطر شما می‌توانید از ورق آجدار در صنایع مختلف استفاده کنید.

متریال یا مواد اولیه ورق آجدار شامل فولاد استیل، آهن، آلومینیوم، مس، برنج، فولاد گالوانیزه و انواع پلاستیک است که تمرکز ما در این مقاله، بر روی متریال فولادی قرار دارد. در ضمن کربن موجود در این محصول از نوع کم و متوسط است.

برای تولید ورق آجدار از دو روش نورد گرم (ورق سیاه) و نورد سرد (فولاد گالوانیزه) استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ورق‌های فولادی آجدار به دو روش فابریک و پرسی تولید می‌شوند که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

انواع ورق آجدار

انواع ورق‌ آجدار به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل ورق آجدار از نظر جنس، شکل ظاهری و نحوه تولید است.

انواع ورق آجدار از نظر جنس

انواع ورق آجدار از نظر جنس عبارتند از:

۱. ورق آجدار آهن

یکی از مهم‌ترین ورق‌های فولادی آجدار با نام ورق آجدار آهنی شناخته می‌شود. این محصول از ورق‌های آهنی تحت استاندارد A۳۶ ،St۳۷، St۴۴ و St۵۲ تولید می‌گردد.

۲. ورق آجدار استیل

مانند ورق گالوانیزه آجدار، این محصول نیز به واسطه لایه ضد زنگ، در برابر خوردگی و عوامل شیمیایی مقاوم است. برای تولید انواع ورق آجدار استیل از فولادهای زنگ نزن آستنیتی با گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ و نیز گریدهای ۴۴۰C و ۱۷-۴ PH با گرید ۳۰۴ استفاده می‌گردد. در ضمن ورق آجدار استیل جزو گرانترین ورق‌های فولادی  آجدار در میان انواع مختلف آن به حساب می‌آید.

۳. ورق آجدار آلومینیومی

یکی از ویژگی‌های مهم ورق‌ آجدار آلومینیومی، مقاومت بالا در برابر خوردگی است. این محصول تحت عملیات فرمینگ به شکل‌های ذوزنقه، شادولاین و کرکره به دو صورت شیت و رول تولید می‌شود. لازم به توضیح است که ورق آلومینیومی اغلب از آلیاژ ۶۰۶۱-T۶ تولید و به دو شکل رنگی و غیر رنگی روانه بازار می‌گردد.

۴. ورق آجدار گالوانیزه

یکی از مزیت‌های ورق گالوانیزه آجدار، پوشش روی است که این محصول را در برابر هرگونه خوردگی مقاوم می‌کند. در ضمن ورق گالوانیزه آجدار از فولاد گالوانیزه تولید می‌شود.

۵. ورق آجدار برنجی

ورق آجدار برنجی به نوعی ورق ساخته شده از فلز برنج گفته می‌شود که سطح آن دارای آج است. فلز برنج، آلیاژی است که عمدتا از مس و روی تشکیل شده است و در کاربردهای معماری و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیبایی، دوام، مقاوم در برابر خوردگی، چکش خواری مناسب، از جمله ویژگی‌های ورق آجدار برنجی به شمار می‎‌آید. 

۶. ورق آجدار مسی

مس یک فلز همه کاره و بسیار ارزشمند است که به دلیل رسانایی حرارتی و الکتریکی، دوام و زیبایی شناخته می‌شود. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ورق آجدار مسی می‌توان به شکل‌پذیری و قابلیت بازیافت اشاره کرد. 

۷. ورق‌های آجدار ساخته شده از انواع پلاستیک پلی‌کربنات، پلی وینیل کلراید، پی‌وی‌سی یا پلی اتیلن

ورق‎ آجدار می‌تواند از انواع مختلف مواد پلاستیکی ساخته شود. برخی از انواع متداول پلاستیک مورد استفاده برای ورق‌های آجدار عبارتند از:

  • پلی کربنات (PC): ورق‌های آجدار پلی کربنات به دلیل مقاومت در برابر ضربه و دوام بالا شناخته می‌شوند. این محصول اغلب در سقف، نورگیرها و پانل‌های گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پلی وینیل کلراید (PVC): ورق‌های آجدار PVC در صنعت ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، آب و هوای و آتش، از جمله ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رود. ورق آجدار پی وی سی معمولا برای سقف، روکش دیوار و تابلو سازی استفاده می‌شود.
  • پلی پروپیلن (PP): ورق آجدار PP علاوه بر وزن سبک، مقاومت شیمیایی و استحکام ضربه‌ای خوبی دارند. آن‌ها اغلب در بسته‌بندی، خودروسازی و صنعت کشاورزی استفاده می‌شوند.
  • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE): ورق آجدار HDPE به دلیل مقاومت شیمیایی عالی و جذب رطوبت کم شُهرت دارند که معمولا در صنعت کشاورزی و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS): ورق‌ آجدار ABS نه تنها استحکام بالایی دارد بلکه در برابر هرگونه ضربه مقاوم است. این محصول بیشتر در ساخت قطعات خودرو و … کاربرد دارد. 

انواع ورق آجدار از لحاظ شکل ظاهری

ورق‌های فولادی آجدار

۱. شطرنجی

ورق آجدار شطرنجی معمولا به الگوی مربع یا مستطیل متناوب با رنگ‌ها یا بافت‌های مختلف اشاره دارد. این محصول بر روی موادی مانند ورق‌های فلزی برای ایجاد سطحی غیر لغزنده یا ایجاد جلوه تزئینی به کار برده می‌شود.

۲. قطره‌ای

ورق آجدار با طرح قطره‎‌ای به ورق فولادی اطلاق می شود که طرحی شبیه به قطره یا قطرات باران دارد. این الگو می‌تواند حس حرکت و سیال بودن را به ورق اضافه کند.

۳. الماسی

ورق آجدار الماسی به نوعی از ورق فولادی اشاره دارد که آج سطح آن دارای الگوی الماس است. این الگو شامل برآمدگی‌های الماسی شکل است که به موازات یکدیگر در سراسر سطح ورق قرار دارند. این محصول اغلب برای کاربردهای مختلف از جمله سقف، سایدینگ و اهداف تزئینی استفاده می‌شود.

۴. لوزی

ورق آجدار لوزی، دلالت بر ورق‌های فولادی با طرح لوزی دارد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن لوزی یک چهار ضلعی است که طول هر چهار ضلع با هم برابر و زوایای آن لزوما قائم بر یکدیگر نیستند.

۵. بادا‌می

ورق آجدار بادامی یک ورق فولادی با الگوی آج بادامی است که برای کاربردهای تزئینی کاربرد زیادی دارد.

۶. عدسی

انواع ورق آجدار با طرح عدسی شکل به محصولی گفته می‌شود که دارای طرحی شبیه عدسی یا لنزهای کوچک است. آج‌های عدسی شکل ورق فولادی، نه تنها جلوه‌ای سه بعدی ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند جذابیت بصری محصول را دو چندان نماید. استفاده در نماهای معماری ساختمان، روکش دیوارهای داخلی، پانل های تزئینی، تابلوها و…، از جمله کاربردهای این نوع ورق به حساب می‌آید.

انواع ورق آجدار بر اساس تولید

۱. فابریک

این نوع ورق دارای سطح صاف و صیقلی است که بر روی آن یک لایه آج فولادی قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های مهم این محصول، وزن بیشتر آن نسبت به تولید ورق آجدار به روش پرسی است. به دلیل مقاومت بالا در برابر اصطکاک محیطی و عدم تغییر شکل، استفاده از این محصول در مکان‌های پر تردد توصیه می‌شود.

۲. پرسی

وقتی به وسیله پرس‌کاری و سنبه‌زنی بر روی ورق معمولی یا ورق دارای خلل و فرج، طرح‌های آجدار اجرا می‌شود، به این محصول ورق تولید شده به روش پرسی می‌گویند. مهم‌ترین نقطه ضعف این نوع ورق، تغییر شکل و کاهش اصطکاک آن به مرور زمان است. به همین خاطر اغلب تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که ورق آجدار پرسی در مکان‌های کم تردد مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت ورق آجدار فابریک و پرسی

ورق آجدار پرسی

ورق آجدار فابریک، با برش و کشش ورق صاف فولادی برای ایجاد طرحی از آج‌های مختلف ساخته می‌شود. این محصول دارای ساختاری سه بعدی با آج‌های برآمده که استحکام و ظرفیت تحمل بار را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین تفاوت ورق آجدار فابریک و پرسی، در لایه زیر آج است که برای فابریک، صاف و صیقلی و برای پرسی به صورت خلل و فورج در نظر گرفته می‎شود.

دومین تفاوت این دو محصول در ضخامت آن‌ها است. ورق آجدار پرسی دارای سطح صاف با ضخامت ثابت است که در صنعت خودروسازی (ساخت پانل‌های بدنه خودرو، اجزای شاسی و سایر قطعات ساختاری)، صنعت ساختمان‌سازی (سقف، روکش دیوار و…) و ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به همراه لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرفی الگوی آجدار ورق فابریک، علاوه بر بهبود چسبندگی، از لیز خوردن نیز جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین کاربردهای این محصول می‌توان به راهروها و سکوها، موانع ایمنی و حصارها اشاره کرد. 

نحوه تولید ورق آجدار

  1. انتخاب مواد اولیه: فرآیند تولید با انتخاب مواد اولیه مناسب برای انواع ورق آجدار آغاز می‌شود. مواد اولیه رایج مورد استفاده عبارتند از فولاد، آلومینیوم، برنج، مس و پلاستیک که در ادامه به ورق آجدار تولید شده با مواد اولیه فولادی اشاره می‌کنیم.
  2. آماده‌سازی ورق: مواد اولیه انتخاب شده به طور معمول به شکل ورق‌های مسطح است. ابتدا ورق‌های فولادی برای آجدار شدن تمیز می‌شوند. تمیز کردن سطح محصول برای اطمینان از چسبندگی مناسب پوشش‌ها یا رنگ‌ها در مراحل بعدی فرآیند تولید، ضروری است.
  3. فرآیند آجدار کردن ورق: ورق‌های آماده شده به دستگاه موج‌دار که از یک سری غلتک تشکیل شده است، وارد می‌شود. این غلتک‌ها دارای پروفیل خاصی هستند که شکل موجدار روی ورق را ایجاد می‌کند. همانطور که ورق‌ها از دستگاه عبور می‌کنند، غلتک‌ها به فشار خود ادامه داده تا محصول بتواند به الگوی آجدار مورد نظر برسد.
  4. برش ورق آجدار: پس از تکمیل فرایند آجدار شدن ورق، محصول نهایی با استفاده از تجهیزات مورد نظر، به طول دلخواه برش داده می‌شود.
  5. پوشش سطحی: بسته به کاربرد مورد نظر، ورق‌های آجدار ممکن است تحت فرایندهای پوشش سطحی یا تصفیه قرار گیرند. به عنوان مثال می‌توان برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی، ورق‌ آجدار فولادی را گالوانیزه کرد. علاوه بر این می‌توان بسته به کاربرد، ورق آجدار را به رنگ‌های مختلف درآورد.
  6. کنترل کیفیت: مرحله کنترل کیفیت برای اطمینان  از مطابقت ورق آجدار بر اساس استانداردهای تولید اجرا می‌شود. مراحل کنترل کیفیت ورق آجدار شامل بازرسی‌های سطح، بررسی ابعاد، و آزمایش خواص مکانیکی، شیمیایی و کیفیت رنگ است.
  7. بسته‌بندی و توزیع: هنگامی که ورق آجدار از مرحله کنترل کیفیت عبور کرد، برای عرضه به مشتریان بسته‌بندی می‎شود.

ویژگی‌های ورق آجدار

ورق آجدار استیل

بدون اشاره کردن به ویژگی‌های ورق آجدار، نمی‌توان به این پرسش پاسخ داد که ورق آجدار چیست. با این حال، ورق آجدار که به عنوان ورق‌های فولادی آجدار یا موجدار نیز شناخته می‌شوند دارای چندین ویژگی متمایز هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. استحکام و دوام: انواع ورق‎ آجدار به دلیل استحکام و دوام بالای خود قابل شناسایی هستند. الگوی آجدار یا موجدار این نوع ورق، نه تنها بر استحکام آن می‌افزاید بلکه این محصول را قادر می‌سازد تا بارهای سنگین و نیروهای خارجی را تحمل کند.
  2. وزن سبک: ورق آجدار علیرغم استحکام بالا در مقایسه با سایر محصولات فولادی، نسبتا سبک هستند. وزن سبک این محصول، نصب آن را آسان و هزینه‌های نیروی کار و حمل و نقل را کاهش می‌دهد.
  3. مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف: این محصول برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف طراحی شده است. ورق آجدار اغلب دارای لایه‌های محافظ مانند فلز روی هستند که مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می‌دهد.
  4. کاربردهای متنوع: ورق فولادی آجدار یک محصول همه کاره است؛ زیرا می‌تواند در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد. این نوع محصولات معمولا در صنعت ساختمانی برای سقف، نمای سایدینگ، روکش دیوار، حصار کشی و کف استفاده می‌شوند.
  5. جذابیت بصری: این نوع محصولات فولادی به دلیل الگوی آجدار، جذابیت بصری بالایی دارند. آن‌ها می‌توانند یک عنصر بصری منحصر به فرد به معماری خانه یا مجتمع تجاری اضافه کند؛ به طوری که امروزه ورق آجدار در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند.
  6. مقرون به صرفه: ورق آجدار به طور کلی در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، مقرون به صرفه است. وزن سبک این محصول هزینه‌های حمل و نقل را کاهش و دوام آن‌ها (کاهش نیاز به تعمیر یا تعویض مکرر) را کاهش می‌دهد.

استاندارد ورق آجدار

  • ASTM A۶۵۳/A۶۵۳M: این استاندارد برای ورق آجدار روکش شده با روی (گالوانیزه) است.
  • ASTM A۷۹۲/A۷۹۲M: این استاندارد ورق فولادی، ۵۵ درصد آلیاژ آلومینیوم-روی پوشش داده شده (گالوالوم) را با فرآیند نورد گرم پوشش می‌دهد.
  • JIS G۳۳۰۲: این استاندارد ژاپنی برای ورق‌ها و کویل‌های فولادی است که شامل ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، ابعاد و سایر مشخصات ورق‌های فولادی با روکش روی می‌شود.
  • EN ۱۰۳۲۷: این استاندارد اروپایی برای محصولات مسطح فولادی تحت نورد گرم از جمله ورق آجدار است که شامل الزامات پوشش روی، ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، ابعاد، سختی و… می‌شود.
  • AS ۱۳۹۷: این استاندارد استرالیایی برای ورق فولادی با روکش روی یا روکش آلومینیوم-روی است.
  • st۵۲-۳ ،st۳۷-۲ و st۴۴-۲: این نوع استانداردها ورق آجدار، کاربرد زیادی در ایران دارند.

این استانداردها معمولا الزامات عمومی برای فلز پایه، وزن، ابعاد، سختی و خواص مکانیکی ورق آجدار است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که شکل و عمق آج ورق فولادی، بسته به نیاز سازنده یا پروژه، ممکن است متفاوت باشد.

توصیه ما این است که برای دریافت دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعات در مورد ورق آجدار، پیرامون استانداردها و مشخصات خاص ارائه شده توسط تولید کنندگان یا نهادهای نظارتی، با کارشناسان ما در وب سایت کار آهن مشورت کنید. همین حالا با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

مشخصات فنی ورق آجدار

ورق آجدار با طرح الماس

مواد اولیه

جنس یا مواد اولیه ورق فولادی آجدار معمولا از فولاد گالوانیزه با پوشش روی ساخته می‌شوند. گالوالوم که ترکیبی از روی و آلومینیوم است نیز برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن ورق سیاه نیز به عنوان پرکاربردترین ماده اولیه خط تولید ورق آجدار شناخته می‌شود که پس از قرار گرفتن تحت نورد گرم، وارد مرحله نورد سرد می‎‌گردد.

ضخامت

ضخامت‌های معمول از ۱.۵ تا ۱۰ میلیمتر متغیر است.

عرض

عرض ورق آجدار می‌تواند از ۶۰۰ میلیمتر تا ۱۲۰۰ میلیمتر باشد.

طول

طول ورق‌های فولادی آجدار را می‌توان با توجه به نیازهای پروژه سفارشی‌سازی کرد. با این حال طول استاندارد این محصول معمولا تا ۱۲ متر در نظر گرفته می‌شود.

آج‌های متنوع

ورق آجدار دارای الگوهای آجدار مشخصی هستند که در بالا به آن اشاره شد. 

وزن

وزن ورق آجدار به عوامل مختلفی مانند ضخامت، عرض و طول بستگی دارد. وزن این محصول معمولا بر حسب کیلوگرم بر متر مربع اندازه‌گیری می‌شود.

قطعات جانبی

لوازم جانبی مختلفی برای نصب و اتصال ورق آجدار مورد استفاده قرار می‎گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به درپوش‌های رج، فلاشینگ، پیچ‌ها و درزگیرها اشاره کرد.

کاربرد ورق آجدار

  • انواع ورق آجدار در برابر عوامل جوی مانند باران، برف و اشعه UV خورشید، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. طراحی آجدار این محصول، نه تنها استحکام بالایی به سقف می‌دهد بلکه در عین حال امکان خروج آب باران و برف را فراهم می‌کند. در ضمن ورق آجدار در دیواره‌ها و کف آسانسور نیز استفاده می‌شود.
  • از ورق‌های فولادی آجدار نیز به عنوان نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود. نمای سایدینگ آجدار معمولا در سوله‌های کشاورزی، انبارها و تاسیسات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ورق آجدار به دلیل استحکام و دوام بالا اغلب برای نرده‌سازی، جعبه‌های فلزی و راهروها استفاده می‌شود. این محصول را می‌توان به عنوان پانل‌های مستقل نصب یا با مواد دیگر مانند چوب یا بتن ترکیب کرد تا نرده‌های محکم و ایمن برای املاک مسکونی، تجاری یا کشاورزی به وجود آید.
  • از ورق آجدار در پروژه‌های زیربنایی و قطعات صنعتی مختلف مانند کولر، تونل، پل، راه‌سازی کف زمین‌های در حال عملیات ساخت، ایستگاه اتوبوس، پله‌های اضطراری، ساخت دستگاه‌های صنعتی کارخانجات، قطعات مورد استفاده در لوازم خانگی، قطعات مبلمان، کف اتاق کامیون‌ها و وانت بارها، کف ماشین‌های باربر و… استفاده می‌شود.
  • ورق آجدار علاوه بر کاربردهای صنعتی، برای مصارف تزئینی در طرح‌های معماری مختلف نیز استفاده می‌شوند. از آن‌ها می‌توان برای ایجاد نماهای منحصر به فرد و مدرن و روکش دیوارهای داخلی استفاده کرد.

مزایا و معایب ورق آجدار

ورق آجدار رمپ

مزایای ورق آجدار

  1. دوام و سختی بالا: ورق‌های آجدار بسیار بادوام و در برابر پوسیدگی و آتش مقاوم هستند. این محصول در شرایط آب و هوایی سخت از جمله دماهای بالا، باران‌های شدید و بادهای سهمگین مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد.
  2. استحکام بالا و جوش‌پذیری مناسب: طراحی آجدار ورق‌های فولادی به جوش‌پذیری راحت و استحکام این نوع محصولات می‌افزاید؛ در واقع این ویژگی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بارهای سنگین را بدون تغییر شکل تحمل کنند.
  3. نصب سریع: به واسطه وزن سبک، این محصول را می‌توان  در کمترین زمان ممکن نصب کرد.
  4. مقرون به صرفه: انواع ورق آجدار معمولا در مقایسه با سایر مواد مانند کاشی‌های بتنی یا سفالی مقرون به صرفه‌تر هستند.
  5. مقاوم در برابر لغزش: یکی از ویژگی‌های مهم این محصول، مقاومت بالا در برابر هرگونه لغزش است.
  6. قابلیت بازیافت: بازیافت ورق آجدار چندین مزیت زیست محیطی دارد. این مزیت به کاهش تقاضا برای مواد خام مانند سنگ آهن و زغال سنگ که در تولید فولاد استفاده می‌شود، کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و میزان زباله‌های ارسالی به محل‌های دفن زباله دارد.
  7. مقاومت در برابر حرارت: ورق‌های فولادی آجدار تولید شده از فولاد، یک ماده غیر قابل احتراق به حساب می‌آید. این بدان معنی است که خود فولاد در گسترش یا شدت آتش‌سوزی نقشی ندارد. مقاومت ورق فولادی آجدار در برابر آتش را می‌توان با اعمال پوشش‌های ضد حرارت افزایش داد. این پوشش‌ها مانند رنگ‌ و … ، یک لایه حفاظتی اضافی ایجاد می‌کنند و می‌توانند درجه مقاومت ورق در برابر آتش را افزایش دهند.
  8. جلوگیری از گسترش آتش: زمانی که ورق آجدار به درستی نصب و نگهداری شود، می‌توانند از گسترش آتش در داخل ساختمان جلوگیری کند.
  9. سیستم‌های حفاظت در برابر حریق: توجه به این نکته مهم است که مقاومت یک ساختمان یا سازه در برابر آتش تنها با مواد مورد استفاده تعیین نمی‌شود. سیستم‌های حفاظت در برابر آتش مانند دیوارهای مقاوم در برابر آتش، درب‌ها، سیستم‌های اسپرینکلر و سیستم‌های تخلیه دود، نقش مهمی در ایمنی کلی این محصول دارند. این سیستم‌ها در ارتباط با مصالح ساختمانی از جمله ورق آجدار، برای محافظت در برابر آتش، به خوبی کار می‌کنند.

معایب ورق آجدار

  1. مستعد زنگ‌زدگی: بدون پوشش یا نگهداری مناسب، ورق‌های فولادی آجدار می‌توانند در طول زمان مستعد زنگ زدگی و خوردگی شوند. با این حال، تکنیک‌های تولید مدرن شامل فرایندهای گالوانیزاسیون یا پوشش روی برای افزایش مقاومت این محصول در برابر خوردگی انجام می‌شود.
  2. سر و صدا: بارش باران یا برخورد تگرگ به سقف‌های آجدار می‌تواند صدای بیشتری را در مقایسه با سایر مصالح سقف تولید کند. با این حال، می‌توان با استفاده از عایق صدا در هنگام نصب، این نقطه ضعف را کاهش داد.
  3. تراکم رطوبت: ورق آجدار در شرایط  آب و هوایی مرطوب، ممکن است که رطوبت را به خود بگیرد. به همین خاطر لازم است تا سیستم‌های عایق و تهویه مناسب بر روی این محصول اجرا شود.
  4. انبساط و انقباض: مانند هر فلز دیگر، ورق‌های فولادی آجدار می‌توانند با تغییرات دما منبسط و منقبض شوند.

تولیدکنندگان ورق آجدار در ایران

ایران یکی از کشورهایی است مهم تولیدکننده ورق آجدار در منطقه خاورمیانه است که با استفاده از فناوری به روز و پیشرفته، به تولید با کیفیت این محصول می‌پردازد.

مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده ورق آجدار در ایران شامل شرکت‌ فولاد مبارکه اصفهان و فولاد آناهیتا گیلان می‌شود. ورق آجدار تولید شده در این شرکت‌ها به سه شکل شیت، برش خورده و رول است که در سایز ۲ تا ۱۲ میلیمتر تولید می‌گردد.

برای اطلاع از قیمت ورق آجدار تولیدکنندگان داخل کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید. در صورت نیاز می‌توانید با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرد. گروه کارشناسان ما در وب سایت کارآهن آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع ورق آجدار چیست پرداختیم. انواع ورق آجدار کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که امروزه به عنوان یک محصول استراتژیک شناخته می‌شود. مهم‌ترین مزیت ورق‌های فولادی آجدار، وجود آج‌هایی است که اجازه هرگونه لغزش را می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، ما را در وب سایت کارآهن دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.