تفاوت انواع گالوانیزاسیون و انتخاب بهترین نوع

انتخاب محصول فولادی مناسب امری ضروری است. به طوری که برای گالوانیزه کردن فولاد، باید بهترین روش را به کار برد. گالوانیزاسیون یک روش رایج برای گالوانیزه کردن فولاد و به ویژه مقاطع فولادی است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله روش‌های رایج گالوانیزه می‌توان به روش غوطه وری گرم، پیش گالوانیزه، گالوانیلینگ و الکتروگالوانیزه اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت‌های کلیدی بین روش‌های گالوانیزاسیون، از جمله غوطه‌وری گرم، الکتروگالوانیزه، پیش گالوانیزه و گالوانیلینگ بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

آنچه باید درباره گالوانیزاسیون بدانید

تصویری از فرآیند گالوانیزاسیون فولاد

چه چیزی به یک ورق فولادی، ظاهری براق و تقریبا نقره‌ای می‌دهد؟ فرایند گالوانیزاسیون. این روش فرآیندی است که در آن فولاد یک پوشش روی می‌گیرد تا از فولاد در برابر بزرگترین دشمن خود یعنی زنگ زدگی یا خوردگی محافظت کند. اما در دنیای فولاد گالوانیزه انواع مختلفی وجود دارد.

در داخل کارخانه فرآوری فولاد، فولاد در اوایل قبل از برش، روکش روی می‌شود. این فرآیند  با عنوان گالوانیزه کردن خطی شناخته می‎شود که یک لایه آلیاژ روی یکنواخت بر روی فولاد قرار می‌گیرد و پیش گالوانیزه کردن را به انتخابی عالی برای کاربردهایی که بیشتر سطح را در معرض دید قرار می‎دهند، تبدیل می‌کند.

انواع گالوانیزاسیون

انواع گالوانیزه کردن فولاد عبارتند از:

۱- گالوانیزه گرم (حرارتی)

در این روش، فولاد در روی مذاب غوطه ور می‌شود. این کار منجر به یک پوشش ضخیم تر می‌شود که برای مکان‌های مرطوب و پر آب ایده آل است. با این حال، اگر لبه‌های برش خورده را در معرض دید قرار دهیم، باید این فرآیند را برای اشکال پیچیده مناسب‌تر کنیم.

۲- الکتروگالوانیزه

در این روش از الکتریسیته برای ایجاد یک لایه روی نازک و فوق یکنواخت استفاده می‌کند. محصول این روش برای قطعات کوچک و فضاهای تنگ عالی است اما امکان دارد در مناطق دارای فرسودگی و پارگی، به خوبی مقاومت نکند. تولیدکنندگان از فولاد پیش گالوانیزه در بسیاری از کاربردها استفاده می‌کنند. آن‌ها از آن برای ترکیبی شامل هزینه کم، مقاومت خوب در برابر زنگ‌زدگی و شکل‌پذیری بهره می‌گیرند.

۳- پیش گالوانیزه

پیش گالوانیزه یک نوع روش رایج در گالوانیزه کردن فولاد است که شباهت زیادی به روش گالوانیزاه گرم دارد. به طوری که برای انجام این فرآیند، ورق‌های فولادی در یک ماده تمیز کننده قرار می‌گیرند تا فرایند گالوانیزه کردن فولاد در کمترین زمان ممکن انجام شود. پس از انجام این مرحله، فولاد در حوض مذاب قرار گرفته و به صورت رفت و برگشتی می‌‎رود تا روکش روی در سطح آن قرار بگیرد.

۴- گالوانیلینگ

در این روش که ترکیبی از گالوانیزه گرم و آنیلینگ است، روکش روی در سطح فولاد قرار می‎گیرد. به طوری که وقتی فولاد در مرحله گالوانیلینگ تولید می‌شود، رنگ آن به صورت خاکستری مات است.

کاربردهای گالوانیزاسیون فولاد

مهم‌ترین کاربردهای فولاد پیش گالوانیزه عبارتند از:

۱- ساخت و ساز

سقف و سایر کاربردهای ساختمان. سازندگان از آن برای ساخت ورق‌های سقف، ناودان، فلاشینگ و لوله‌های پایین استفاده می‌کنند. این یک راه حل ساده، بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا برای سقف ها ارائه می‌دهد.

۲- مبلمان

فولاد پیش گالوانیزه به دلیل طراحی های سه بعدی با کیفیت بالا و طرح‌های فولادی دقیق و مقرون به صرفه بودن، یک ماده عالی برای ساخت مبلمان است. همچنین ممکن است از فناوری نانو محیطی استفاده کند که مزایای بیشتری را به همراه دارد. این ماده به دلیل مقاومت عالی در برابر زنگ زدگی و خوردگی، معمولا برای ساخت مبلمان فضای باز مانند ست‌های سالن و نیمکت‌ها استفاده می‌شود که آن را برای استفاده در فضای باز ایده‌آل می‌کند.

۳- قطعات لوازم خانگی

بسیاری از اجزای دستگاه مانند وان ماشین لباسشویی، قطعات خشک کن و اجزای یخچال، همگی می‌توانند از فولاد پیش گالوانیزه استفاده کنند. سازندگان آن را به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و شکل‌پذیری آن انتخاب می‌کنند.

۴- قطعات خودرو

از فولاد پیش گالوانیزه نیز در ساخت خودرو استفاده می‌شود. تولیدکنندگان می‌توانند پانل های گلگیر و سایر قطعات را از آن بسازند که از زنگ‌زدگی قسمت‌‎هایی که در معرض عناصر محیطی قرار دارند، جلوگیری کند.

تفاوت فولاد پیش گالوانیزه و گالوانیلینگ

تصویری از گالوانیزاسیون محصولات فولادی

اکنون که نکات اصلی فولاد پیش گالوانیزه را بررسی کردیم، ممکن است در مورد راه‌های دیگری برای افزودن محافظ روی به فولاد کنجکاو باشید. بیایید نگاهی به دنیای گالوانیزاسیون بیندازیم.

گالوانیلینگ را به عنوان یک داستان منشا دو قسمتی برای فولاد در نظر بگیرید. ابتدا، فرایند گالوانیزه یعنی غوطه‌وری در حمام روی برای ایجاد یک لایه محافظ را طی می‌کند. اما گالوانیلینگ یک مرحله اضافی به نام آنیل اضافه می‌نماید. در این مرحله، فولاد گرم و سرد می‌شود. به طوری که گرما اجازه می‌دهد تا مقداری از آهن حاصل از فولاد با پوشش روی مخلوط شود و یک آلیاژ جدید روی آهن ایجاد کند.

۱- فولاد پیش گالوانیزه و محافظ روی آن مقرون به صرفه است و مقاومت خوبی در برابر خوردگی ارائه می‌دهد.

۲- فولاد گالوانیلینگ شده با یک مرحله اضافی، آلیاژ را سخت‌تر و مقاوم‌تر در برابر خراش می‌کند. همچنین با رنگ و جوش بهتر سازگار است.

۳- فولاد گالوانیزه کمی گرانتر از فولاد پیش گالوانیزه است و می‌تواند انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به آن داشته باشد. بنابراین، انتخاب بین آن‌ها بستگی به نیاز پروژه شما دارد.

کلام آخر

در این مقاله به تعریف و بررسی گالوانیزاسیون و تفاوت فولاد گالوانیزه و فولاد گالوانیلینگ پرداختیم. همچنین در این مقاله به بررسی کاربردهای فولاد پیش گالوانیزه نیز اشاره کردیم. فرایند گالوانیزه کردن جزو مراحل مهم برای محافظت از فولاد در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است که به واسطه پوشش روی انجام می‌شود. اعمال پوشش روی در فولاد باعث می‌شود که محصول نهایی در محیط‌های با رطوبت بالا، دوام بیشتر داشته باشد.

سوالات متداول

گالوانیزاسیون چیست؟

گالوانیزه به فرآیند اعمال پوشش روی بر روی فولاد گفته می‌شود که محصول نهایی را نسبت به آب و رطوبت، مقاوم می‌کند.

فولاد پیش گالوانیزه گران‌تر است یا فولاد گالوانیلینگ؟

با توجه به اینکه فرایند ساخت فولاد گالوانیلینگ دارای یک مرحله اضافی است، بنابراین قیمت آن نیز بیشتر است.

انواع گالوانیزه فولاد کدام است؟

برای گالوانیزه فولاد از ۴ روش غوطه‌وری گرم، الکتروگالوانیزه، گالوانیلینگ و پیش گالوانیزه استفاده می‌شود.

منبع تصاویر: nationalmaterial، josephash و galvanizeit

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.