ورق لچکی یا لچکی آهن چیست؟

ورق لچکی یا لچکی آهن و ورق پشت بند، به قطعه‌ای فولادی گفته می‌شود که وظیفه دارد تا اجزای سازه‌ها را برای بالا بردن استحکام و مقاومت سازه در بلند مدت به یکدیگر متصل کند. همچنین لچکی آهن که از آن به عنوان ورق پشت بند نیز یاد می‌شود، ضخامت کمی دارد و معمولا در اشکال مختلف هندسی به مرحله تولید می‌رسد.

متداول‌ترین نوع ورق لچکی یا ورق آهن، شکل مثلثی یا سه گوش آن است که در سازه‌های ساختمانی کاربرد زیادی دارد. در این مقاله به معرفی ورق لچکی یا لچکی آهن و کاربردهای آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ورق لچکی چیست؟

ورق لچکی یا لچکی آهن، به محصولی چند منظوره برای اتصال اجزای سازه‌ها گفته می‌شود که علی رغم ضخامت کم، مقاومت و استحکام سازه را در بلند مدت تامین می‌کند. این قطعه فولادی که از نظر ظاهر به شکل سه گوش یا مثلثی است، وظیفه تقویت اتصالات سازه‌ای را برعهده دارد. در ضمن ورق‌های لچکی در اشکال مختلفی به جز سه گوش مانند چهارگوش و … نیز ساخته می‌شود. همچنین ورق‌های لچکی چهارگوش نیز تولید می‌شوند که در بازار آهن به آن‌ها پلاک فولادی نیز می‌گویند.

مواد اولیه ساخت لچکی آهن یا ورق پشت بند، شامل ورق‌های فولادی با ضخامت کم است که در راستای افزایش عمر اتصال سازه‌ای، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا تعاریف، مزایا و کاربردهای متنوع لچکی یا لچکی آهن را با شما به اشتراک بگذاریم.

ورق لچکی به انگلیسی

در زبان انگلیسی رایج است که به ورق‌های انعطاف‌پذیر یا ورق‌هایی که وظیفه اتصال اجزای سازه‌های به یکدیگر را دارند،gusset plate می‌گویند.

نحوه تولید ورق لچکی

ورق پشت بند، لچکی آهن یا ورق‌های لچکی، از فلزات مختلف مانند فولاد و آلومینیوم به عنوان مواد اولیه تولید استفاده می‌کند. برای تولید یا برش انواع ورق لچکی باید از دستگاه‌های پیشرفته و به روز استفاده کرد که عبارتند از:

۱- برش لچکی آهن با استفاده از لیزر

۲- برش ورق‌های لچکی با استفاده از دستگاه CNC

۳- برش لچکی با استفاده از گیوتین

ورق لچکی

ویژگی‌های ورق لچکی

معمولا لچکی آهن ویژگی‌های متعددی دارد که می‌توان به آن اشاره کرد. اما قصد ما این است که به صورت یک جدول از ویژگی‌های ورق‌های لچکی نام ببریم تا شما به راحتی بتوانید با این محصول کاربردی آشنا شوید. لازم به توضیح است که ضخامت و قطر لچکی قابل تغییر است و بسته به نوع کاربرد، می‌تواند متفاوت در نظر گرفته شود. نکته مهم در این قطعه فولاد این است که هر چقدر نیروهای وارده به سازه بیشتر باشد، ضخامت ورق پشت بند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

جدول ویژگی‌های ورق‌های لچکی
نام محصولنام دومنام سومنام انگلیسیظاهرضخامتقطرانواعکاربرد
ورق لچکیلچکی آهنورق پشت‌بندgusset plateمثلث، مربع، مستطیل و ذوزنقه‎ای۲ تا ۱۰ میلی‌متر۱۰×۱۰بر اساس جنس ورق (ورق سیاه، روغنی و …) وبر اساس نوع پیکربندی (فشرده و …)اتصال اجزای سازه‌ها

انواع ورق لچکی

ورق‌های لچکی یا لچکی آهن، انواع مختلفی دارند که بسته به نوع سازه و کاربرد آن می‌تواند تغییر پیدا کند. به طور معمول، انواع ورق‌ لچکی بر اساس نوع یا جنس ورق فولادی و نوع پیکربندی تقسیم‌بندی می‎شوند که در ادامه به آن می‌‍پردازیم. با ما در مجله کارآهن همراه باشید.

۱- انواع ورق لچکی بر اساس نوع (جنس) ورق

همانطور که می‌دانید ورق‌های فولادی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد و کارایی مخصوص به خود را دارد. به طور مثال می‌توان به ورق‌ سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و حتی ورق‌های غیر آهنی مانند ورق آلومینیومی اشاره کرد. انواع ورق لچکی بر اساس جنس ورق، به همین ۴ دسته اصلی که اشاره شد، تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ورق لچکی از جنس ورق سیاه

ورق سیاه یکی از محصولات ابتدایی زنجیره تولید ورق‌های فولادی است که به روش نورد گرم تولید می‌شود. برخی از ورق‌های لچکی یا لچکی آهن، با استفاده از ورق سیاه به مرحله تولید می‌رسند. این نوع لچکی‌های آهنی معمولا برای پروژه‌های زیرساختی مانند پل‌ها و … استفاده می‌شود. در واقع لچکی تولید شده با ورق سیاه، هم هزینه کمتری نسبت به نوع دیگر لچکی‌ها دارد و هم برای اتصال انواع تیرآهن‌ها بزرگ در سازه‌های عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ورق سیاه چیست؟ انواع، کاربرد، مزایا و معایب

ورق لچکی از جنس ورق روغنی

ورق روغنی یکی از محصولات فولادی با دوام و ضد خوردگی است که به روش نورد سرد تولید می‎شود. این نوع ورق به عنوان ماده اولیه تولید لچکی آهن، مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی و رطوبت دارد. به طوری که برای محیط پر رطوبت، استفاده از این نوع ورق‌های فولادی توصیه اکید شده است.

بیشتر بخوانید: ورق روغنی چیست؟ انواع، کاربرد، مشخصات و نحوه تولید

ورق لچکی از جنس ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه نیز به مانند ورق روغنی، به روش نورد سرد تولید می‌شود. این نوع ورق یکی از اعضای اصلی تولید کننده لچکی است که معمولا به واسطه پوشش روی، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آب و عوامل جوی دارد. این نوع ورق بر خلاف وزن سبک خود، استحکام بالایی برای سازه ایجاد می‌کند. با این حال باید در نظر داشت که لچکی از جنس ورق گالوانیزه، مقاومت کمتری در برابر ورق سیاه دارد.

بیشتر بخوانید: ورق گالوانیزه چیست؟ مشخصات، کاربرد و مزایا

ورق لچکی از جنس ورق آلومینیوم

اگرچه ورق آلومینیوم جزو ورق‌های فولادی نیست اما مقاومت خوبی در برابر رطوبت و عوامل آب و هوایی دارد. وقتی برای تولید لچکی آهن از این نوع ورق استفاده می‌شود، زیبایی نهایی قطعه مورد استفاده در اتصال اجزای سازه‌ای، مثال زدنی است. بنابراین لچکی از جنس ورق آلومینیوم، هم زیباتر از سایر مواد اولیه تولید لچکی است و هم باید در نظر داشت که مقاومت چندانی برای سازه ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: ورق آلومینیوم چیست؟ کاربرد، انواع و ویژگی آن

۲- انواع ورق لچکی بر اساس نوع پیکربندی

لچکی بر اساس پیکربندی به ساختار یا مهندسی یک محصول یا قطعه فلزی گفته می‌شود که بتواند در عین کوچک بودن، مقاومت مناسب را برای سازه به وجود آورد. در ادامه شما را با انواع لچکی آهن بر اساس نوع پیکربندی آشنا می‌کنیم.

ورق لچکی فشرده

لچکی فشرده به یک قطعه فولادی با ضخامت کم گفته شده که معمولا بین ۲ قطعه اتصال دهنده (دارای زاویه‌ای قائم) جایگذاری می‌شود.

ورق لچکی غیر فشرده

لچکی غیر فشرده مقاومت بیشتری برای اتصالات سازه به وجود می‌آورد. این نوع پیکربندی همانند نوع فشرده، بین ۲ قطعه اتصال دهنده قرار می‌گیرد. با این تفاوت که زاویه آن دیگر قائم نیست و مقداری بازتر در نظر گرفته می‌شود.

ورق لچکی گسترده

این نوع لچکی مقاومت بیشتری نسبت به دو نوع قبلی از نظر پیکربندی دارد. زیرا لچکی آهن گسترده بین چند قطعه اتصال دهنده قرار می‌گیرد. در واقع هر جایی که نقطه سازه تغییر کند، از این نوع لچکی آهن استفاده می‌شود.

ورق دولچکی

گاهی پیش می‌آید که مهندسان متوجه می‌شوند که وزن بارهای وارد شده به سازه بیش از حد انتظار است. برای اتصال اجزای سازه‌ای، راهی جز استفاده از ورق دولچکی نیست. بنابراین ورق دولچکی زمانی استفاده می‌شود که وزن بارهای وارده زیاد باشد.

روش اتصال ورق لچکی

برای اتصال ورق‌های لچکی یا لچکی آهن، روش‌های مختلف وجود دارد که از جمله می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

۱- اتصال لچکی با استفاده از پیچ و مهره

۲- اتصال ورق لچکی به روش پرچینگ با استفاده از ایجاد سوراخ‌هایی در پشت قطعه

۳- اتصال لچکی آهن یا ورق پشت‌بند با استفاده از جوشکاری

کاربرد ورق لچکی

مهم‌ترین کاربردهای ورق لچکی در اسکلت فلزی شامل موارد زیر می‌شود:

  • اتصال خرپا
  • اتصال تیر
  • اتصال ستون
  • اتصال آب‌بند

قیمت ورق لچکی

عوامل متعددی بر قیمت ورق لچکی اثرگذار است که از جمله می‎توان به قیمت مواد اولیه، هزینه انرژی و حمل و نقل، هزینه کارگران و مهندسان، میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید لچکی آهن، با کارشناسان ما مشورت کنید. برای ارتباط، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: قیمت و خرید ورق فولادی

ورق لچکی

کلام آخر

در این مقاله به معرفی ورق لچکی یا لچکی آهن پرداختیم لچکی آهن یا ورق پشت‌بند، یک قطعه فلزی کاربردی است که وظیفه اتصال اجزای سازه‌ای ستون، تیر، خرپا و … را برعهده دارد. انواع لچکی بر اساس نوع مواد اولیه شامل ورق روغنی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق آلومینیومی می‌شود. همچنین لچکی معمولا در ضخامت ۲ تا ۱۰ میلی‌متر (بسته به کاربرد آن) تولید می‌شود.

سوالات متداول

ورق لچکی چیست؟

لچکی یک قطعه فلزی-فولادی است که برای اتصال اجزای مختلف سازه‌ای مانند تیر، ستون و خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع لچکی آهن کدام است؟

لچکی آهن بر اساس نوع مواد اولیه به لچکی تولید شده با ورق روغنی، سیاه، گالوانیزه و آلومینیومی تقسیم‌بندی می‌شود. همچنین از نظر نوع پیکربندی شامل لچکی فشرده، غیر فشرده، دولچکی و لچکی گسترده است.

بهترین نوع لچکی چیست؟

هر چقدر لچکی آهن بتواند در برابر وزن بارهای مختلف مقاومت کافی داشته باشد، نوع بهتری است. با این حال لچکی تولید شده با ورق سیاه برای پروژه‌های زیرساختی و بناهای بزرگ، بهترین گزینه به حساب می‌آید.

قدیمی‌ترین روش اتصال ورق‌های لچکی چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های اتصال لچکی، استفاده از سوراخ‌هایی است که در پشت لچکی یا ورق پشت‌بند ایجاد می‌شود. این روش باعث می‌شود که انجام فرآیند پرچینگ به سادگی و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.