پروفیل سبک چیست؟ ویژگی‌ها و کاربردها

یکی از مقاطع استراتژیک فولادی، پروفیل سبک است که از طریق نورد سرد ورق‌های روغنی با ضخامت کمتر از ۱.۵ میلی‌متر و تحت استاندارد DIN۲۳۹۴ و DIN۱۰۲۱۹-۲ تولید می‌شود. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به کیفیت سطحی و جوش‌پذیری بالا، انعطاف‌پذیری و آبکاری مناسب، تنوع در وزن و ابعاد، رنگ‌پذیری و … اشاره کرد.

پروفیل سبک در صنعت ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، مبلمان، خودروسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی پروفیل مبلی همان پروفیل سبک است که با ضخامت بین ۰.۷ تا ۱.۵ میلی‌متر تولید می‌شود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول می‌توان به سطح یکپارچه و براق آن اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که پروفیل سبک چیست؟ همچنین در ادامه به تاریخچه پروفیل سبک، پروفیل مبلی چیست، نورد پروفیل سبک، ویژگی‌ها، کاربرد و قیمت روز پروفیل سبک اشاره خواهیم کرد. برای خواندن ادامه مطلب، وبلاگ کار آهن را دنبال کنید.

تاریخچه پروفیل سبک

تصویر گرافیکی از پروفیل سبک

در قرن هجدهم هنوز محصولی به نام پروفیل سبک اختراع نشده بود. به همین دلیل بعدا این نوع محصول توسط برادران مانیسمان تولید شد تا برای نخستین‌بار یک نوع مقاطع فولادی توخالی به بازار عرضه شود. برادران مانیسمان برای تولید پروفیل سبک، ابتدا رول‌های ورق فولادی را به شکل اریب سوراخ می‌کردند تا بتوانند محصولی جدید با نام خود روانه بازار کنند.

با این حال تنها مشکل روش برادران مانیسمان، جوشکاری و ضخامت بالای مقاطع توخالی یا همان پروفیل سبک بود که این مشکل بعدها توسط فردی به نام پیلگر رفع شد. پیلگر توانست پروفیل سبک را با ضخامت کمتر و بدون درز جوش به بازار عرضه نماید.

روند بهبود تولید پروفیل ساده به مرور بر روی جوش آن متمرکز شد که امروزه با کیفیت بالا و بدون درز جوش به تولید می‌رسد. برای اینکه درباره پروفیل سبک بیشتر بدانید، ما را در ادامه مطلب دنبال کنید.

پروفیل سبک چیست؟

پروفیل سبک یکی از محصولات کاربردی و استراتژیک فولادی است که از طریق نورد سرد ورق‌های روغنی به ضخامت کمتر از ۱.۵ میلی‌متر به عنوان ماده اولیه به تولید می‌رسد. طول زیاد و مقطع ثابت پروفیل سبک از طریق دو استاندارد DIN۲۳۹۴ و DIN۱۰۲۱۹-۲ به دست می‌آید.

نحوه نورد پروفیل سبک

دستگاه خمکاری پروفیل سبک

۱- ابتدا ورق‌های فولادی مورد نیاز پس از طی کردن عملیات نورد گرم، وارد کارخانه نورد سرد می‌شود.

۲- برش ورق فولادی توسط دستگاه‌‌های مخصوص صورت می‌گیرد.

۳- پس از برش دادن ورق فولادی، محصول به دست آمده بر روی کلاف‌گیر قرار می‌گیرد.

۴- در این مرحله، سرورق‌های فولادی با قرار گرفتن زیر غلطک‌ها، به صورت تخت و صاف درمی‌آیند. این مرحله در واحد شکل‌دهی انجام می‌شود که در طی آن، ورق پس از صاف شدن، به شکل لوله درمی‌آید.

۵- پس از اینکه ورق به شکل لوله درآمد، به فرم (مربع، مستطیل، مثلث و دایره) درمی‌آید.

۶- پروفیل وارد واحد جوشکاری می‌شود. سپس تحت جوشکاری فرکانس بالا قرار می‌گیرد.

۷- پس از جوشکاری، پروفیل وارد واحد خنک‌کاری می‌شود.

۸- در نهایت پس از خنک شدن، پروفیل در شاخه‌های ۶ متری برش داده می‌شود.

ویژگی‌های پروفیل سبک

  • از نظر سطحی، کیفیت بالایی دارد.
  • جوش‌پذیری مطلوبی دارد. ضمنا از روش جوشکاری فرکانس بالا برای تولید پروفیل سبک بهره می‌گیرند.
  • انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • قابلیت رنگ‌پذیری دارد.
  • آبکاری مناسبی دارد.
  • از نظر وزن و ابعاد، تنوع بالایی دارد.

کاربرد پروفیل سبک

  • صنعت ساختمان‌سازی
  • صنعت مبلمان
  • صنعت کانتینرسازی
  • صنعت لوازم خانگی
  • صنعت اسلحه‌سازی
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت دوچرخه‌سازی
  • صنعت کشاورزی

قیمت پروفیل سبک

انبار بسته‌بندی پروفیل سبک

قیمت روز پروفیل سبک تابعی از قیمت ورق روغنی است. با توجه به اینکه ماده اولیه تولید پروفیل سبک شامل ورق روغنی است، بنابراین قیمت نهایی پروفیل هم بر اساس میزان تولید، نیاز بازار و قیمت نهایی ورق روغنی تعیین می‌شود. جهت اطلاع از قیمت روز و لحظه‌ای ورق روغنی تولید شده در کارخانه‌های داخلی کشور، به وب‌سایت کار آهن مراجعه کنید.

یکی از موضوعاتی که در قیمت روز پروفیل سبک در اولویت قرار دارد، ابعاد و وزن این محصول است. ملاک بازار آهن ایران برای تعیین قیمت پروفیل سبک بر اساس ابعاد و وزن آن تعیین می‌شود. به طوری که هر میزان که وزن و ابعاد پروفیل سبک بیشتر باشد، قیمت این محصول بالاتر می‌رود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد تولید پروفیل سبک در کشور شناخته می‌شود. به طوری که نمی‌توان نقش این شرکت را در نحوه قیمت‌گذاری پروفیل سبک نادیده گرفت. جهت اطلاع از قیمت روز پروفیل سبک تولید شده در کارخانه‌های داخلی کشور، به وب‌سایت کار آهن مراجعه کنید.

جمع‌بندی

پروفیل سبک یکی از مقاطع سبک فولادی است که از طریق نورد سرد ورق‌های روغنی با ضخامت کمتر از ۱.۵ میلی‌متر و تحت استاندارد DIN۲۳۹۴ و DIN۱۰۲۱۹-۲ تولید می‌شود. این محصول در صنعت ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، مبلمان، خودروسازی و … کاربرد دارد.

از طرفی پروفیل مبلی همان پروفیل سبک است که با ضخامت بین ۰.۷ تا ۱.۵ میلی‌متر تولید می‌شود. پروفیل مبلی نیز همانند پروفیل سبک، در صنایع مبلمان، خودروسازی، لوازم خانگی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت پروفیل سبک یا پروفیل مبلی بستگی به قیمت ورق روغنی (ماده اولیه)، میزان وزن و ابعاد آن دارد. جهت مشاوره رایگان پیرامون خرید پروفیل سبک یا پروفیل مبلی، با کارشناسان ما در سایت کارآهن تماس بگیرید.

نظرات بسته شده است.