فلزکاری چیست؟ تاریخچه، انواع و کاربردها

فلزکاری چیست و انواع آن کدام است؟ همه با انواع فلزکاری آشنایی اولیه دارند. با این حال فرایندهای فلزکاری حتی قبل از اولین تمدن‌ها، جهان را هدایت می‌کردند. در واقع، هنر فلزکاری در دوران باستان به دلیل فرایندهای فلزکاری که استفاده می‌کردند، با نام عصر آهن و عصر برنز، نامگذاری شده‌ است. در این مقاله پاسخ مفصلی به این سوال ارائه می‌دهیم که فلزکاری چیست. همچنین تمام تکنیک‌های مختلف انواع فلزکاری و مزایای این فرآیند را بررسی می‌کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید

صنعت فلز

منظور از صنعت فلز چیست؟ صنایع فلزی شامل فلزات آهنی مانند فولاد و غیر آهنی مانند آلومینیوم، مس و روی است. هر دو بخش برای اقتصاد، رقابت و توسعه صنعتی و زیرساخت‌های کشوهای بسیار مهم هستند.

فلزکاری

فلزکاری

فلزکاری یک روش ساخت محصولات فلزی است. فرایندهای فلزکاری در عصر صنعتی به یک علم گسترده تبدیل شد. انقلاب صنعتی رشد تصاعدی را در فرایندهای فلزکاری مدرن گنجانده است. علاوه بر این، امروزه فناوری‌های مورد استفاده در فرایندهای فلزکاری به طور فزاینده‌ای گسترده شده‌اند.

فلزکاری چیست؟

فلزکاری فرآیند تغییر شکل فلز به تناسب کاربرد مورد نیاز است. تکنیک‌های فلزکاری می‌توانند فرم، مساحت، طول، ضخامت، شکل و حتی پوشش سطح اجسام فلزی را تغییر دهند. شکل‌دهی را می توان با نیرو، دما یا حذف مواد اضافی از اجسام فلزی انجام داد.

به طور سنتی، فلزکاری توسط متخصصان در کارگاه‌های اختصاصی انجام می‌شد. با این حال، طی چند دهه اخیر شاهد پیشرفت‌های زیادی در روش‌های ماشینکاری و فناوری‌هایی مانند CNC بودیم. این امر منجر به تبدیل شدن فلزکاری به بخشی از خطوط مونتاژ مدرن شده است.

تاریخچه فلزکاری در ایران

فلزکاری چیست و تاریخچه آن به کجا دوران برمی‌گردد؟ فلزکاری برای مدت طولانی پیش از اولین تمدن‌ها وجود داشته است. قدمت اشیاء فلزی مانن مس به ۸۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. روش‌های اولیه فلزکاری مانند چکش‌کاری بسیار کاربردی بود.

در هزاره‌های بعدی، فلزکاری شروع به ترکیب گرما برای ذوب و اصلاح فلز مذاب کرد. تاریخ فلزکاری در ایران نیز هنر فلزکاری قدمتی طولانی دارد. برخی منابع آن را به ۷ تا ۸ هزار سال نسبت می‌دهند. به طور مثال در شهر شوش که هنر فلزکاری در ایران تا حدودی رواج داشت.

فلزکاری کجا اختراع شد؟

خاورمیانه اغلب به عنوان منطقه‌ای که در آن فلزکاری اختراع شده است، تصور می‌شود. قدیمی‌ترین شی فلزی شناخته شده در منطقه فلسطین به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. با این حال، هیچ مدرک مشخصی از اختراع فلزکاری وجود ندارد. زیرا روش‌های فلزکاری باستانی در جنوب غربی آسیا، یونان و مصر وجود داشته است.

تمدن های آفریقایی در حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با فولاد شروع به کار کردند. در سال ۶۰۰ قبل از میلاد، فلز مس در منطقه آمریکا کاربرد رایجی پیدا کرد. بعدها اولین ریخته‌گری آهن در بریتانیا افتتاح شد. این عامل محرکی به سوی انقلاب صنعتی شد.

فلزکاری به انگلیسی

در زبان انگلیسی به فلزکاری، Metalworking گفته می‌شود.

اهمیت فلزکاری چیست؟

روش‌های فلزکاری اساس عملیات هر صنعت دیگری است. اکثر صنایع تولیدی به طور مستقیم از مواد خروجی از یک یا چند روش فلزکاری استفاده می‌کنند. اگر صنعتی از مواد خام فلزی استفاده نکند، قطعا از ابزار و محصولات فلزکاری استفاده می‌کند.

انواع روش‌های فلزکاری

فلزکاری و انواع آن کدام است؟ انواع مختلفی از روش‌های فلزکاری وجود دارد که به ۳ دسته طبقه‌بندی می‌شوند. روش‌های متداول فلزکاری عبارتند از اتصال، برش و شکل‌دهی. اجازه دهید تمام روش‌های مختلفی را که فلزکاری قرار می‌گیرند را مرور کنیم. در واقع به نوعی انواع فلزکاری را مورد بررسی قرار دهیم.

وسایل فلزکاری

روش‌های برش فلز با حذف مقدار کمی از محل برش، ورق‌ها یا بلوک‌های فلزی را به چند قطعه تقسیم می‌کنند. فرآیندهای برش فلز نیز قطعات فلزی را به جسم مورد نظر تبدیل می‌کند. حذف مواد می‌تواند با نیرو، اصطکاک، گرما یا الکتریسیته انجام شود. در ادامه به برخی از روش‌های برش فلز اشاره می‌کنیم:

۱- فرزکاری

فرزکاری یکی از روش‌های رایج برش مکانیکی است. از ابزار برش دوار با سرعت بالا برای حذف مواد از قطعه فلزی استفاده می‌کند. قطعه کار معمولا ثابت است. ابزارهای برش در اشکال مختلفی برای انجام هدف مورد نیاز وجود دارند.

کاربرد دستگاه فرز

  • ابزار دستگاه فرز می‌تواند لایه‌هایی را از فلز مورد نظر که مستعد خوردگی است، حذف کند.
  • یک ماشین فرز همچنین می‌تواند سوراخ های بزرگ، مستطیلی و شکافی ایجاد کند.

۲- تراشکاری

تراشکاری از یک ابزار برش غیر چرخشی استفاده می‎کند که روی قطعه فلزی دوار کار می‌کند. قطعه فلزی برای فرآیندهای تراشکاری معمولا دارای عناصر مدور است. فرآیند چرخش یک مسیر مارپیچ را روی قطعه کار حک می‌کند.

کاربردهای دستگاه تراش

  • دستگاه تراش برای ساخت اجزای استوانه‌ای مانند شفت خودرو و قطعات موتور استفاده می‌شود.
  • این دستگاه می‌تواند سوراخ‌، شیار، رزوه و … بر روی سطوح فلزی ایجاد کند.

۳- سنگ زنی

سنگ زنی فلز از دیسک‌های چرخشی با سطح ساینده استفاده می‌کند. دیسک‌ها حداقل مواد را از قطعه جدا می‌کنند تا سطح را صاف نمایند.

کاربردهای سنگ زنی

  • سنگ زنی عمدتا برای حذف مواد اضافه از سطوح فلزی استفاده می‌شود. این کار یک جذابیت زیبایی شناختی برای سطح فلزی ایجاد می‌کند.
  • سنگ زنی همچنین می‌تواند پوشش های ناخواسته را به دلیل فرایندهای فلزکاری اضافه حذف کند. به عنوان مثال، جوشکاری باعث ایجاد سوراخ‌هایی می شود که می‌توان آن‌ها را با سنگ زنی از سطوح فلزی جدا کرد.
  • سنگ زنی باعث کاهش ضخامت فلز برای مونتاژ نهایی می‎شود.

۴- مته زنی با دریل

فلزکاری چیست و مته زنی چگونه در فلزکاری استفاده می‌شود؟ مته زنی یکی از رایج‌ترین روش‌های فلزکاری است. از مته چرخشی برای ایجاد سوراخ در قطعه فلزی استفاده می‎شود. سوراخ ها بر اساس ضخامت مته می‌توانند اندازه های متفاوتی داشته باشند. ابزار مته زنی، ابعاد مختلفی دارند. از گزینه‌های دستی گرفته تا مقیاس بزرگ که بر روی دستگاه CNC کار می‌کنند.

کاربردهای مته زنی با دریل

  • دریل برای ایجاد سوراخ و پیچ استفاده می‌شود.
  • مته زنی برش‌هایی را برای مراحل بعدی فلزکاری ایجاد می‌کند.
  • از ابزار مته زنی با دریل می‌توان برش هایی در فلز برای اهداف زیبایی‌شناسی ایجاد کرد.

۵- رزوه زنی

ابزارهای رزوه زنی، یک خط مارپیچ یا شیارهایی را بر روی قطعات فلزی ایجاد می‌کند. از خطوط مارپیچ برای جا دادن پیچ‌ها، مهره ها و پیچ‌های مورد استفاده در قطعه فلزی استفاده می‌شود..

کاربردهای رزوه زنی

  • شیارهای رزوه زنی روی قطعات فلزی، امکان اتصال آن‌ها را به یکدیگر فراهم می کند.
  • رزوه‌های داخل سوراخ‌های قطعه فلزی به امکان جا دادن پیچ‌ها و مهره‌ها کمک می‌کند.
  • دستگاه رزوه زنی همچنین می‌تواند رزوه هایی را روی قطعات پیچ مانند ایجاد کنند تا آن‌ها را به هر جسمی ثابت و متصل نمایند.

۶- براده کاری یا سوهان کاری

براده کاری فلز مشابه فرآیند سنگ زنی است. حداقل مقدار مواد را از قطعه فلزی برای تکمیل سطح آن حذف می کند. براده کردن نیز به مانند کاربردهای سنگ زنی، یعنی صاف کردن سطوح، استفاده می‌شود. با این حال، سوهان‌کاری چندمنظوره‌تر است و به راحتی می‌تواند روی سطوحی که دستگاه سنگ‌زنی به آن‌ها دسترسی ندارند، کار کند.

کاربردهای براده کاری فلزات

  • فرایند براده کردن، مواد اضافه در حین جوشکاری فلز را از بین می‌برد.
  • براده کردن همچنین می‌تواند هرگونه ساییدگی ناخواسته روی قطعه فلزی را حذف کند.

۷- دستگاه اره فلزی

اره بیشتر برای چوب استفاده می‌شود اما در فلزکاری نیز کاربرد دارد. اره فلزی از تیغه‌ای با لبه های تیز و دندانه دار استفاده می‌کند. تیغه اره فلزی معمولا انعطاف‌پذیر است و به سرعت کار می‌کند. اره‌های فلزی دارای انواع مختلفی هستند، مانند اره فلزی نواری افقی و عمودی.

کاربرد دستگاه اره فلزی

اره فلزی به طور کلی برای برش دادن سطح وسیعی از ورق فلزی به اندازه‌های کوچکتر استفاده می‌شود که باعث می‌شود، استفاده و حمل و نقل آن به آسانی صورت گیرد.

۸- ابزار بروچینگ

فلزکاری چیست و ابزار بروچینگ چگونه کار می‌کند؟ بروچینگ از یک ابزار برش متحرک با لبه‌های دندانه دار استفاده می‌کند. طراحی خاص ابزار برش بروچینگ بر اساس کاربرد آن متفاوت است. بروچینگ را می‌توان در قسمت داخلی و بیرونی قطعه فلزی مورد استفاده قرار داد. این دستگاه، کار براده برداری را انجام می‌دهد

کاربرد ابزار بروچینگ

  • براچ کردن، حفره‌هایی مانند سوراخ ایجاد می‌کند.
  • بروچینگ می‌تواند قطعات دندانه دار مانند چرخ دنده و اسپلاین را ایجاد کند.

۹- برش لیزری

فناوری برش لیزری از منابع نور با انرژی بالا برای ذوب فلز استفاده می‌کند. مواد ذوب شده با جریان هوا حذف می‎شوند تا برش‌های صاف و تمیزی به وجود آورند. عرض برش لیزری بسیار باریک است.

کاربرد برش لیزری

  • برش‎های لیزری می‌توانند ورق‌های فلزی بزرگ را به ابعاد مختلف تقسیم کنند.
  • انعطاف‌پذیری برش لیزری آن را در ساخت جواهرات قابل استفاده می‌کند.
  • برخی از محصولات بهداشتی با فرآیندهای برش لیزری ساخته می‌شوند.

۱۰- برش واترجت

فلزکاری چیست و برش واترجت چگونه عمل می‌کند؟ برش واترجت یکی از محبوب‌ترین روش‌‌های فلزکاری است. در این روش از نیروی آب برای فرسایش و برش فلز استفاده می‌شود. همچنین از برش واترجت می‌توان در هر جهتی استفاده کرد که آن را برای برش‌های خطی، غیر خطی و سه بعدی مناسب می‌کند.

برش واترجت محدودیت ضخامتی برای اجسام فلزی ندارد. این مزیت بزرگی را نسبت به سایر فرایندهای فلزکاری به وجود می‌آورد

فلزکاری چیست

کاربرد برش واترجت

  • واترجت می‌تواند ورق فلزی ضخیم را برش دهد.
  • فرآیند ماشینکاری واترجت برای ساخت تجهیزات جراحی و ابزارهای بهداشتی عالی است.
  • این فناوری برای تولید قطعات خودرو رایج است.
  • انعطاف‌پذیری دستگاه برش واترجت باعث می‌شود تا برای سازه های بزرگ مقیاس در صنایع دریایی قابل استفاده باشند.

فرآیند فلزکاری

فرآیند فلزکاری یا اتصال، یک روش فلزکاری برای ادغام دو قطعه فلزی به یکدیگر با استفاده از تکنیک‌های حرارتی و غیرحرارتی است. روش‌های اتصال در صنعت فلزکاری، نقش مهمی در صنعت ساختمان، هوافضا، خودرو و الکترونیک ایفا می‌کند.

روش‌های اتصال فلزات

روش شکل‌دهی یا تغییر شکل فلز اینگونه است که هیچگونه قسمتی از فلزات حذف نمی‌شود. بنابراین تغییر شکل از طریق فرآیندهای فیزیکی و نیروی اعمال شده به فلز رخ می‌دهد.

انواع مختلفی از روش‌های شکل‌دهی فلز وجود دارد که عبارتند از:

۱- شکل‌دهی فله فلز

فرایند شکل‌دهی فله فلز زمانی استفاده می‌شود که حجم قطعه فلزی بزرگتر از سطح آن باشد. میزان تغییر شکل پلاستیک در این روش زیاد است. تغییر شکل با استفاده از نیروهای کششی، فشاری و برشی با هم یا به صورت جداگانه انجام می‌شود.

انواع مختلفی از فرآیندهای شکل دهی فلزات فله ای وجود دارد که عبارتند از:

نورد: در نورد، بیلت یا شمش فلزی بین دو یا چند غلتک قرار می‌گیرد. این کار باعث کاهش ضخامت بیلت و ایجاد شکل مورد نیاز می‎شود.

آهنگری: آهنگری از ترکیب قالب‌ها و پانچ‌ها استفاده می‌کند. یک قالب حاوی شکل محصول نهایی است. قالب پانچ، بیلت فلزی را مجبور می‌کند تا به شکل فرورفته تغییر شکل دهد.

اکستروژن: اکستروژن برای ساخت مفتول‌ها و میلگردهای فولادی ضخیم انجام می‌شود. این فلز از طریق قالب حاوی یک سوراخ کوچک عبور داده می‌شود. نیرو با عمل فشاری یک قوچ ایجاد می‌گردد.

کشش: کشیدن سیم می‌تواند سیم های فلزی نازکی ایجاد کند. یک میله فلزی از داخل قالبی با سوراخ کوچک و لبه‌های داخلی مورب عبور داده می‌شود. استفاده از سیم کشی در ساخت سیم‌های گیتار رایج است.

۲- شکل‌دهی ورق فلزی

روش‌های شکل‌دهی ورق فلزی برای فلزات با سطح بزرگ اما حجم نسبی کمتر اعمال می شود. شکل دهی ورق فلزی به نیروی فشاری کمتری نسبت به روش‌های شکل‌دهی فله نیاز دارد.

برخی از روش‌های رایج شکل دهی ورق فلزی عبارتند از:

خمش: خمش با قرار دادن ورق فلزی روی قالب توخالی انجام می‌شود که پس از آن با ابزار تیز بر روی آن ضربه وارد می‌گردد.

فشار: این روش شامل فشار دادن یک پانچ گرد از طریق یک ورق فلزی است. ورق فلزی روی یک فنجان توخالی قرار می‌گیرد. نتیجه نهایی، خمشی یکنواخت بدون ضخامت متفاوت است.

کشش: در روش کشش از نیروهای کششی و فشاری به طور همزمان استفاده می‌شود. به طوری که دو گیره فلزی را کشیده و یک پانچ نیروی خمشی را اعمال می‌کند. در نتیجه به دلیل عمل کششی، فلز مورد نظر دارای پشت فنری پایینی است.

پرس گرم: برای فولاد با سختی بسیار بالا از پرس گرم استفاده می‌شود. در این تکنیک از آهنگری و عملیات حرارتی قطعه فلزی در یک مرحله استفاده می‌شود.

۳- ریخته‌گری فلزات

روش‌های ریخته گری شامل ریختن فلز مذاب به شکل فرورفته است. فلز مذاب پس از سرد شدن به محصول مورد نیاز تبدیل می‌شود. ریخته گری فلزات یکی از اولین اشکال فلزکاری است. اولین اشیا و سلاح‌های فلزی معمولا با این روش ساخته می‌شدند.

روش‌های ریخته‌گری فلز عبارتند از:

ریخته‌گری موم گمشده (لاست واکس)

در ریخته گری موم گمشده یا لاست واکس، قالب‌های قطعه فلزی مورد نیاز با استفاده از موم ساخته می‌شود. قالب مومی، پوسته‌هایی را شکل می‌دهند که فلز ذوب شده در آن ریخته می‌گردد.

کاربردهای ریخته‌گری موم گمشده

  • ریخته‌گری موم گمشده در ساخت جواهرات رایج است.
  • در تولید مجسمه‌ها از روش‌های ریخته گری موم گمشده نیز استفاده می‌شود.
  • ریخته‌گری موم گمشده برای ساخت تاج‌های طلا در دندانپزشکی کاربرد دارد.

ریخته‌گری ماسه‌ای

در روش ریخته‌گری ماسه‌ای از قالب‌های ساخته شده از ماسه جامد استفاده می‌شود. قالب‌های ماسه‌ای در ریخته‌گری‌های مخصوص ساخته می‌شوند. این تکنیک یکی از ارزان‌ترین عملیات فلزکاری است. اکثر قطعات فلزی ساخته شده توسط ریخته‌گری از قالب‌های ماسه‌ای استفاده می‌کنند.

کاربرد ریخته‌گری ماسه‌ای

  • ریخته‌گری ماسه‌ای یا شن و ماسه برای ساخت قطعات کوچک مانند بلبرینگ و بوش استفاده می‌شود.
  • میل لنگ موتور با ریخته گری ماسه‌ای ساخته می‌‎شود.
  • استفاده از این روش برای ساخت پیستون کمپرسور هوا رایج است.

ریخته‌گری دایکستینگ یا دایکاست

ریخته‎گری دایکستینگ نیاز به ریختن فلز مذاب با فشار بالا در حفره‌های قالب دارد. قطعات ریخته‌گری از فلزاتی مانند آلومینیوم و منیزیم ساخته می‌شوند. این فرآیند قطعاتی مقاوم در برابر حرارت تولید می‌کند. ریخته‎گری دایکستینگ کوتاه و ساده است.

کاربردهای ریخته گری دایکاست

  • تعداد زیادی از قطعات خودرو با دایکاست ساخته می‌شوند.
  • ریخته‌گری دایکاست قطعات هوافضا را می‌سازد.
  • بسیاری از محصولات مصرفی معمولا از روش‌ ریخته‌گری دایکستینگ استفاده می‌کنند.

ریخته‌گری پوسته‌ای

در ریخته‌گری پوسته‌ای از قالب‌های ماسه ای استفاده می‎شود که با مواد رزین پوشانده شده‌اند. ریخته‌گری پوسته‌ای در مقایسه با ریخته‌گری ماسه‌ای، نتایج بهتری از نظر دقت و بهره‌وری ارائه می‌دهد. علاوه بر این، نیاز به نیروی کار در این روش کمتر است.

کاربردهای ریخته‌گری پوسته‌ای

فلزکاری چیست و ریخته‌گری پوسته‌ای چه ارتباطی با آن دارد؟ ریخته‌گری پوسته‌ای قطعاتی مانند موتور، منیفولد خودرو و سرسیلندر را می‌سازد.

۴- شکل‌دهی با عملیات حرارتی

روش‌های عملیات حرارتی، ساختار قطعه فلزی را در سطح ذرات تغییر می‌دهد. در این روش، ویژگی‌های موجود مواد، بهبود پیدا می‎کند. به طوری که سختی، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی افزایش می‌یابد.

روش‌های عملیات حرارتی مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

آنیلینگ

روش آنیلینگ یا بازپخت نیاز به گرم کردن قطعه فلزی و سپس خنک کردن آن دارد. گرمایش فراتر از دمای تبلور مجدد برای مدت زمان از پیش تعیین شده انجام می‌شود. این تغییرات دما باعث بازآرایی مولکول‌های فلزی می‌شود.

کاربرد آنیلینگ

بازپخت معمولا پس از کشش، آسیاب و سایر فرایندهای فلزکاری انجام می‌شود. همچنین به محصول نهایی استحکام می‌بخشد و به فرآیند فلزکاری ثانویه اجازه می‌دهد روی آن کار کند.

تمپرینگ

تمپر بر روی آلیاژهای فلزی که بر پایه آهن هستند، انجام می‌شود. همچنین تمپر کردن، سختی آلیاژ فلزی را کاهش اما استحکام آن را افزایش می‌دهد. فولاد کربنی یکی از آلیاژهای متداول است که تحت حرارت به روش تمپرینگ قرار می‌گیرد.

کاربرد تمپرینگ

مانند بازپخت، تمپر کردن یا تمپرینگ برای افزودن قابلیت ماشینکاری به مواد مورد نظر انجام می‌شود. آلیاژهای آهن در روش تمپرینگ، ویژگی‎‌هایی مانند چکش خواری و شکل پذیری را بهبود می‌بخشد.

فلزکاری چیست

ماشین‌آلات فلزکاری

فلزکاری چیست و چه ابزارهایی دارد؟ ابزارهای مختلف فلزکاری بر اساس نوع روش، مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از ابزارهای فلزکاری رایج عبارتند از:

  • دستگاه تراشکاری
  • دستگاه فرز
  • دستگاه واترجت
  • دستگاه مته با دریل
  • دستگاه اره فلزی
  • دستگاه برش مسطح
  • دستگاه برش لیزری
  • دستگاه برش پلاسما
  • دستگاه جوش
  • دستگاه CNC

انواع فلزات

برخی از فلزات و آلیاژهای فلزی رایج عبارتند از:

  • آهن
  • فولاد ضد زنگ
  • فلز مس
  • منیزیم
  • آلومینیوم
  • تیتانیوم
  • نیکل
  • فلز روی

کاربرد فلزکاری

فلزکاری چیست و چه کاربردی دارد؟ روش‌های فلزکاری در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای فلزکاری عبارتند از:

۱- هوافضا و صنعت هوانوردی

فلزکاری به طور گسترده در بخش هوانوردی برای ساخت قاب هواپیما، قطعات موتور و بسیاری از اجزای داخلی استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت چارچوب‌ها و قطعات تجهیزات هوافضا مانند شاتل‌های فضایی، موشک‌ها و کل ایستگاه‎‌های فضایی، از این روش استفاده می‌کنند.

۲- بخش خودرو

فلزکاری اساس کل صنعت خودروسازی است. قاب ماشین‌ها، موتورسیکلت‌ها و سایر روش های حمل و نقل با پردازش فلز ساخته می‌شوند. قطعاتی مانند اگزوز و موتورها به طور کامل از طریق روش فلزکاری تولید می‎گردد.

۳- ساخت و ساز

روش‌های پایه فلزکاری در بخش ساخت و ساز برای تولید اجزای یکپارچه سازه استفاده می‌شود. نمونه‌های رایج می‌توان به تیرها و ستون‌ها اشاره کرد که از آرماتورهای فلزی استفاده می‌کنند.

۴- بخش بهداشت و درمان

فلزکاری در ساخت تجهیزات جراحی، پروتزها، ایمپلنت‌ها و سایر محصولات بهداشتی کاربرد دارد.

۵- الکترونیک

فلزکاری در صنعت الکترونیک برای ساخت بردهای مدار چاپی استفاده می‌‍شود. پوشش کامپیوتر معمولا از تکنیک‌های شکل‌دهی فلز استفاده می‌کند. لحیم کاری به طور گسترده در بخش الکترونیک استفاده می‌شود.

۶- نفت و گاز

صنعت نفت و گاز از فلزکاری برای ساخت خطوط لوله، پمپ‌ها، شیرها و تجهیزات حفاری استفاده می‌کند. روش‌های فلزکاری مورد استفاده در این بخش نیازمند استانداردهای بالا و موادی است که در شرایط سخت مقاومت کافی داشته باشند.

تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت فلزکاری

هوش مصنوعی، صنعت فلزکاری را از طرق مختلف بهینه می‌کند. همچنین هوش مصنوعی، تکنیک‌های ساخت فلز با نرخ تولید بالاتر، مقرون به صرفه تر کرده است. هدر رفت مواد در این روش به میزان قابل توجهی کاهش می‎یابد.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند به طور خودکار برای شناسایی فرآیندهایی که می‌توانند نتایج مورد نظر را ارائه دهند، محاسبه لازم را داشته باشد. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند میزان بازپخت یا تمپرینگ مورد نیاز یک آلیاژ برای مقاومت در برابر فرآیند فلزکاری خاص را نشان دهد.

هوش مصنوعی همچنین عملکرد ماشین‌آلات فلزی را بهبود می‌بخشد. این ماشین‌ها تجهیزات سنگینی هستند که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. هوش مصنوعی می تواند نیازهای تعمیر و نگهداری را پیش بینی و عملکرد روان این فرآیندها را امکان‌پذیر کند.

کلام آخر

داشتن آشنایی اولیه با فلزکاری برای هر تولید کننده و حرفه ای در این صنعت بسیار مهم است. فنآوری‌های فلزکاری ماشین آلات اصلی برای خط تولید است. انتخاب فرآیندهای تولید مناسب می‌تواند مشکلات و هزینه‌ها را کاهش دهد و تولید را بهبود بخشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان کارآهن تماس بگیرید.

سوالات متداول

انواع روش فلزکاری چیست؟

فرآیند فلزکاری در انواع روش اتصال، برش و شکل‌دهی تقسیم‌بندی می‎شود.

آیا فلزکاری سخت است؟

خیر، فلزکاری فرایند سختی نیست. تنها شرط فلزکاری این است که دستگاه مناسب در اختیار داشته باشید. با دستگاه فلزکاری مناسب می‌توان قطعه مورد نظر را به راحتی شکل یا برش داد.

رایج‌ترین روش فلزکاری چیست؟

نورد پرکاربردترین روش فلزکاری است. هر ماده خام فلزی در طول پردازش مواد خام، چندین بار از طریق غلتک‎ها عبور می‎کند. در بسیاری از موارد، دستیابی به شکل نهایی نیاز به چرخه‌های اضافی نورد دارد.

انواع ریخته‌گری فلزات چیست؟

‎ریخته‌گری فلزات یکی از روش‌های فلزکاری است که شامل انواع ریخته‌گری موم گمشده (لاست واکس)، ریخته‌گری ماسه‌ای، ریخته‌گری دایکستینگ یا دایکاست و ریخته‌گری پوسته‌ای می‌شود.

انواع روش‌های عملیات حرارتی چیست؟

روش‌های عملیات حرارتی شامل آنیلینگ و تمپرینگ می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.