میلگرد ممان منفی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به دنبال میلگرد ممان منفی هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است. در این مقاله به تعریف میلگرد ممان منفی، سایز، طول میلگرد ممان منفی، محاسبه طول، چگونگی نصب میلگرد ممان منفی، کاربردها و تفاوت آن با میلگرد ادکا می‌پردازیم. همچنین اگر قصد خرید میلگرد ممان منفی را دارید، با ما همراه باشید تا به شما درباره نحوه خرید این محصول اطلاعات جدید بدهیم.

میلگرد ممان منفی یکی از میلگردهای تقویتی است که در سقف تیرچه بلوک اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع میلگرد دارای سایز ۸ تا ۱۲ میلی‌متر است که سقف تیرچه بلوک را در برابر لنگر منفی ناشی از نیروهای کششی وارد شده به ساختمان، محافظت می‌کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که میلگردهای ممان منفی چه نوع مزایا و کاربردهایی دارند.

میلگرد ممان منفی چیست؟

یکی از سوالات متداول مخاطبان و متقاضیان خرید انواع میلگرد این است که میلگرد ممان منفی چیست و چه کاربردی در سازه ساختمانی دارد. میلگرد ممان منفی که شکل آن شباهت زیادی به میلگرد عصایی دارد، معمولا در سازه‌های ساختمانی تحت عنوان آرماتور ممان منفی جهت افزایش مقاومت سقف تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‎گیرد.

از طرفی باید توجه داشت که این نوع میلگرد تقویتی سازه، برای دل بتنی استفاده می‎شود. همانطور که می‌دانید امروزه دال بتنی به صورت کاملا یکپارچه در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، ممکن است در دو طرف تکیه‌گاه دال بتنی، لنگرهای منفی به وجود آید. برای اینکه بتوان لنگرهای منفی را خنثی کرد، از میلگرد ممان منفی استفاده می‌شود.

در نتیجه میلگردهای ممان منفی بین دو دهانه تیرچه و در بالای دال بتنی سقف نصب می‌شود تا از این طریق بتوان لنگرهای منفی دو طرف تکیه‌‎گاه سقف تیرچه بلوک را خنثی کرد. بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که میلگردهای ممان منفی یک نوع میلگرد تقویتی سازه هستند که برای افزایش مقاومت بیشتر سقف تیرچه بلوک استفاده می‌شود.

میلگرد ممان منفی

ویژگی‌های میلگرد ممان منفی

ویژگی‌های یک محصول شامل ابعاد آن است که چگونه می‌توان مورد استفاده قرار گیرد. میلگرد ممان منفی نیز شامل همین موضوع است که برای بررسی ویژگی‌های آن، باید ببینیم سایز، قطر و طول این محصول چقدر است. بنابراین در ادامه به سایز، قطر، طول و محاسبه طول میلگردهای ممان منفی می‌پردازیم.

سایز میلگرد ممان منفی

سایز میلگردهای ممان منفی شامل قطر و طول این محصول است. اگر به دنبال خرید میلگردهای تقویتی ممان منفی هستید، حتما به سایز این محصول برخورده‌اید که آیا برای پروژه ما مناسب است یا خیر. در ادامه به شما خواهیم گفت که سایز این محصول فولادی شامل قطر و طول آن چقدر است.

قطر میلگرد ممان منفی

میلگردهای ممان منفی شامل قطر یا سایزهای مختلفی است که می‌توان آن را در پروژه‌های مختلف استفاده کرد. به طور معمول، میلگردهای تقویتی ممان منفی در سایز (قطر) ۸ تا ۱۲ میلی‌متر تولید می‎شوند. البته استثنائاتی موجود دارد که برخی پروژه‌های سفارشی‌سازی شده درخواست خرید میلگرد ممان منفی سایز ۱۴ می‌کنند. اینجاست که کارخانه‌های تولید میلگرد اقدام به تولید این سایز از میلگرد تقویتی می‌نمایند.

از طرفی، قطر این نوع میلگردها باید حداقل ۰.۱۵ آرماتورهای کششی باشد. این یعنی هنگام تولید میلگرد باید مراقب بود تا سایز و سطح مقطع محصول درست محاسبه شود. در نتیجه می‌توان میلگردهای ممان منفی برش خورده و خم کاری شده را در سقف تیرچه بلوک مورد استفاده قرار داد.

طول میلگرد ممان منفی

طول میلگردهای ممان منفی نسبت به هر پروژه می‌تواند متفاوت باشد. این موضوع و تعیین اولویت‌های طولی ممان منفی، بستگی به نظر مهندس ناظر و طراحی دارد که کل سازه را محاسبه کرده است.

با این وجود معیار دستورالعمل‎های عمرانی در ایران تاکید می‌کند که طول میلگردهای ممان منفی نباید کمتر از یک پنجم دهانه سقف باشد. به همین خاطر در اغلب پروژه‌های ساختمانی، زاویه مورد نظر برای خم میلگردهای ممان منفی را حداقل ۹۰ درجه در نظر می‌گیرند.

محاسبه طول میلگرد منفی

برای محاسبه طول میلگردهای ممان منفی، یک فرمول مشخص تعیین شده است که باید بر اساس پیش بروید. پیش از اینکه به فرمول محاسبه طول آن‌ها بپردازیم، لازم است که توجه داشته باشد محاسبه طول میلگردهای ممان منفی اهمیت زیادی دارد. زیرا این نوع میلگردهای تقویتی در سقف تیرچه بلوک نقش مهمی برعهده دارند و باید نسبت به محاسبه طول آن، دقت زیادی وجود داشته باشد.

فرمول محاسبه طول میلگرد ممان منفی عبارت است از:

  • طول دهانه سقف ÷ ۵

دقت داشته باشید که برای محاسبه خم این نوع میلگردها، باید مقدار طول مورد نظر را بیشتر از محاسبه در نظر گرفت تا بتوان خم آن را نیز محاسبه کرد. زیرا خم این میلگرد شامل مقداری طولی است که خم می‎شود. بنابراین کم کردن میزان خم آن در محاسبه طول، نکته بسیار ضروری است.

چگونگی نصب میلگرد ممان منفی

خب به موضوع جذاب نحوه اجرای میلگرد ممان منفی رسیدیم. مهم‌ترین نکته در هنگام نصب این است که شما بتوانید طول، قطر، خم و سطح مقطع میلگرد را به طور دقیق محاسبه کنید. در نتیجه شما با میلگردهای ممان منفی روبرو خواهید شد که هم برش خورده است و هم به طور دقیق خم می‎شود.

پس از انجام مراحل بالا، نوبت به نصب میلگردهای ممان منفی می‌رسد. برای نصب این نوع میلگرد، ابتدا باید میلگردها را از طریق سیم آرماتوربندی بر روی میلگردهای بالایی تیرچه ببندید. این کار برای جلوگیری از حرکت در زمان بتن‌ریزی است.

از طرفی برای تیرچه‌های کناری، میلگرد ممان منفی باید داری خم استاندارد باشد همچنین برای نصب میلگردهای ممان منفی در تیرچه‌های وسط، نیاز به یک میلگرد سراسری است که بر روی میلگرد بالایی تیرچه قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که طول این نوع میلگردها باید بر اساس اندازه دهانه صورت بگیرد.

نکته: نصب میلگردهای ممان منفی پیش از میلگردهای حرارتی انجام می‌شود.

کاربرد میلگرد ممان منفی

میلگردهای تقویتی ممان منفی در سقف تیرچه بلوک کاربرد دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت که کاربردهای اصلی و فرعی میلگردهای ممان منفی چیست.

میلگرد ممان منفی در اسکلت فلزی

اولین کاربرد میلگردهای ممان منفی، استفاده در اسکلت فلزی است. مهم‌ترین علت استفاده از این نوع میلگردها در اسکلت فلزی شامل سقف تیرچه بلوک، شامل رفع یا خنثی کردن لنگر منفی ناشی از نیروهای کششی وارد شده به سازه می‌شود.

میلگرد ممان منفی در تیرچه پیش تنیده

یکی از کاربردهای مهم میلگردهای ممان منفی، نصب در سقف تیرچه بلوک است.  نصب این نوع میلگردها در تیرچه پیش تنیده بسیار ضروری است و نباید نسبت به آن غفلت کرد. بنابراین میلگردها ابتدا در قسمت بالای سقف قرار می‌گیرند. علت این موضوع به نیروهایی کششی ناشی از لنگر منفی است. بنابراین نصب میلگردهای ممان منفی برای خنثی کردن لنگر منفی ایجاد شده در سقف تیرچه بلوک صورت می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که نصب میلگردهای تقویتی ممان منفی در هنگام آرماتوربندی سقف انجام می‌شود. با این حال توجه داشته باشید که قطر میلگرد ممان منفی در سقف تیرچه بلوک، بین ۸ تا ۱۲ میلی‌متر است.

مزایای میلگرد ممان منفی

  • خنثی کردن لنگر منفی ناشی از نیروهای کششی
  • افزایش استحکام سقف
  • کاهش ارتعاشات سقف
  • یکپارچگی در اجزای سقف تیرچه بلوک
  • کاهش احتمال فرو ریختن سقف
  • مقاومت در برابر انواع ترک ایجاد شده در تکیه گاه

تفاوت میلگرد ممان منفی و ادکا

در جدول زیر به تفاوت میلگردهای ممان منفی و ادکا می‌پردازیم:

جدول تفاوت میلگرد ممان منفی و ادکا
نام میلگردویژگینصبکاربرد
ممان منفیشبیه به عصا، مقاومت در برابر ترک سقف، نیروی زلزله، استحکام سقف، کاهش ارتعاشات، کاهش میزان بار وارده به میلگردهای کششیاین میلگرد در محل تکیه‌گاه نصب و ۱۵ درصد لنگر خمشی وسط دهانه را در نظر می‌گیردقسمت فوقانی دال سقف تیرچه بلوک و رفع لنگر منفی، نیروی کرنشی و کششی دال
ادکاشبیه به گردن اردک، مقاومت در برابر ترک سقف، نیروی زلزله، استحکام سقف، کاهش ارتعاشات، کاهش میزان بار وارده به میلگردهای کششینیاز است که میلگرد کششی حدود ۱۲۰ میلی‌متر به داخل تکیه‌گاه وارد شودسقف سازه بتنی و مقاوم‌سازی آن در برابر ترک احتمالی

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله «مقایسه و تفاوت میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی» را در مجله کارآهن مطالعه کنید.

شکل میلگرد ممان منفی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، میلگردهای ممان منفی شبیه به یک عصا است. بنابراین به این نوع میلگرد، میلگردهای عصایی هم گفته می‎شود. در ظاهر این میلگرد، خم اصلی وجود دارد که آن را به عصا شبیه می‌کند. توجه داشته باشید که فقط در یک طرف میلگرد، خم وجود دارد.

میلگرد ممان منفی

قیمت میلگرد ممان منفی

قیمت میلگردهای ممان منفی بستگی به شرایط بازار دارد. خیلی از عوامل هستند که تاثیر مستقیم بر روی قیمت خرید میلگردهای تقویتی ممان منفی می‌گذارند. از جمله می‌توان به نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، هزینه انرژی، نیروی کار، مواد اولیه و … اشاره کرد. برای اطلاع از قیمت انواع میلگردهای تقویتی، به سایت کارآهن مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی میلگرد ممان منفی، مزایا، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداختیم. میلگردهای ممان منفی به عنوان میلگرد تقویتی سازه معرفی می‌شوند که بیشترین کاربرد را در سقف تیرچه بلوک دارند. این نوع میلگرد باید دارای قطر ۸ تا ۱۲ میلی‌متر باشد که بسته به دهانه سقف، می‌تواند سفارشی‌سازی شود. مهم‌ترین مزایای میلگردهای ممان منفی در سقف تیرچه بلوک، افزایش مقاومت و استحکام سقف در برابر لنگرهای منفی است.

سوالات متداول

میلگرد ممان منفی شبیه چیست؟

میلگردهای ممان منفی به خاطر خم یکطرفه، شباهت زیادی به عصا دارد.

مزایای میلگردهای ممان منفی چیست؟

کاهش ارتعاشات سقف و خنثی کردن لنگر منفی ناشی از نیروهای کششی، از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع میلگرد است.

محاسبه طول میلگرد ممان منفی چگونه است؟

طول دهانه سقف ÷ ۵.

عوامل موثر بر قیمت میلگردهای ممان منفی چیست؟

عواملی مانند قیمت مواد اولیه، انرژی، نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا، نقش مهمی در تعیین قیمت این نوع میلگردهای تقویتی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.