ورق پانچ چیست؟ نحوه تولید ورق پانچ

ورق پانچ چیست؟ ورق پانچ یک نوع ورق ساخته شده از فولاد، آلومینیوم، استنلس استیل، گالوانیزه، مس و … است که شامل سوراخ‌هایی در سطح می‌شود. این سوراخ‌ها در اشکال و ابعاد مختلف بر اساس کاربرد مورد نظر به وجود می‌آید. انواع ورق پانچ به دو دسته جنس و شکل چشمه‌ها تقسیم‌بندی می‌شود که از نظر شکل چشمه‌ها شامل ورق مشبک گرد، چند ضلعی و شکاف دار است. این نوع ورق به دو شکل شیت و رول تولید می‌گردد. در این مقاله قصد داریم به موضوع ورق پانچ چیست بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ورق پانچ چیست؟

ورق پانچ شده یک نوع ورق فلزی است که با استفاده از ابزار یا دستگاهی به نام پانچ، سوراخ‌هایی در آن ایجاد می‌شود. هنگامی که سوراخ‌هادر ورق فلزی ایجاد می‌شوند، منافذی را به وجود می‌آورند که می‌توانند برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال در ساخت و ساز از ورق پانچ شده می‌توان به عنوان عنصر تزئینی در نما و یا پانل‌های تهویه استفاده کرد. در تولید نیز برای ایجاد فیلتر یا حتی تسمه نقاله استفاده می‌شود.

فرآیند سوراخ کردن ورق فلزی با استفاده از تکنیک‌های مختلف صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های متداول، پانچ مکانیکی است که در آن از پانچ و قالب برای برش اشکال مورد نظر استفاده می‌شود. روش دیگر برش لیزری است که در آن از پرتو لیزر برای ذوب یا سوراخ کردن فلز جهت ایجاد دهانه‌های باز استفاده می‌گردد. ورق پانچ چندین مزیت دارد که به عنوان مثال می‌توان به وزن سبک و در عین حال بادوام اشاره کرد که در ادامه به طور مفصل به همه موارد گفته شده می‌پردازیم.

ورق پانچ چیست

نحوه تولید ورق پانچ

نحوه تولید ورق پانچ چیست؟ تولید ورق پانچ شده شامل چندین مرحله است که عبارتند از:

۱- انتخاب مواد اولیه: مواد اولیه متداول عبارتند از فولاد کربنی، استنلس استیل، آلومینیوم و آلیاژهای مختلف.

۲- طراحی و مهندسی: الگوی سوراخ مورد نظر، اندازه سوراخ، فاصله و ابعاد کلی ورق را بر اساس الزامات برنامه تعیین کنید. طرح و الگوی سوراخ‌ها را با استفاده از نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) یا نرم افزار پانچ تخصصی طراحی نمایید. 

۳- راه‌اندازی دستگاه: تجهیزات پانچ مانند پرس پانچ NC یا پرس پانچ CNC را تنظیم کنید. در ضمن ابزارهایی مانند پانچ و قالب را بر اساس اندازه و شکل سوراخ مورد نظر آماده می‌کنند. پس از انتخاب دستگاه مورد نظر، ورق فلزی را در محل دستگاه نصب و تراز کنید.

۴- برنامه نویسی: برای پرس پانچ CNC، دستگاه را با استفاده از نرم افزار CAD/CAM یا رابط کنترلی دستگاه برنامه‌ریزی کنید تا محل سوراخ‌ها، اندازه‌ها و هرگونه عملیات اضافی مانند شکل‌دهی، آجدار کردن یا فرورفتگی، مشخص شود. 

۵- پانچ کردن: فرآیند پانچ را بر اساس برنامه یا دستورالعمل‌ها شروع کنید. دستگاه مورد نظر، ورق فلزی را با نقاط تعیین شده برای ایجاد سوراخ، تراز می‌کند. پانچ‌ها که توسط نیروی هیدرولیکی یا مکانیکی هدایت می‌شوند، به ورق فلزی نفوذ کرده تا سوراخ‌ها یا اشکال مورد نظر را در سطح ورق به وجود آورد. 

۶- فرآیندهای تکمیلی: جدا کردن لبه‌های تیز سوراخ‌ها، تمیز کردن برای از بین بردن هرگونه ضایعات باقی مانده، رنگ‌آمیزی و …، از جمله فرآیندهای تکمیلی در زمینه ورق پانچ سوراخ شده به حساب می‌آید.

۷- بسته بندی و تحویل: هنگامی که ورق فلزی پانچ شده با مشخصات و استانداردهای کیفی مورد نیاز مطابقت داشت، آن را به شکل ایمن برای حمل و نقل بسته بندی و به مقصد مشتری ارسال کنید. 

پانچ ورق با چه دستگاهی انجام می‌شود؟

بسته به نیازهای خاص و پیچیدگی پروژه، انواع مختلفی از ماشین‌آلات برای پانچ ورق فلزی استفاده می‌شود. یکی از دستگاه‌های متداول، دستگاه پانچ مکانیکی یا NC است. این دستگاه از یک مجموعه پانچ و قالب برای سوراخ کردن ورق فلزی استفاده می‌کند. فرآیند پانچ مکانیکی اغلب برای تولید با حجم بالا استفاده می‌شود و می‌تواند به نتایج دقیق و ثابتی دست یابد.

نوع دیگری از دستگاه‌هایی که محبوبیت زیادی دارند، پرس پانچ CNC است. CNC مخفف Computer Numerical Control است و این دستگاه‌ از دستورالعمل‌های برنامه کامپیوتری برای کنترل حرکت پانچ و انجام عملیات سوراخ کردن ورق فلزی استفاده می‌کند. پرس‌ پانچ CNC، دقت، انعطاف‍‍پذیری و توانایی ایجاد الگوها یا اشکال پیچیده را دارد.

علاوه بر پرس‌های پانچ مکانیکی و CNC، دستگاه‌های برش لیزری نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای پانچ ورق فلزی استفاده کرد. برش لیزری شامل استفاده از پرتو لیزر برای ذوب فلز و ایجاد دهانه‌های (سوراخ) مورد نظر است. دستگاه‌های برش لیزری بسیار متنوع هستند و قابلیت ایجاد طرح‌های پیچیده و دقیق را نیز دارند. آن‌ها به ویژه برای برش ورق‌هایی با ضخامت نازک یا موادی که ممکن است سوراخ کردن آن‌هابا استفاده از روشهای مکانیکی دشوار باشد، مناسب هستند.

هنگام انتخاب دستگاه مناسب برای پانچ ورق فلزی، توجه به عواملی مانند اندازه و شکل سوراخ مورد نظر، ضخامت و نوع مواد، حجم تولید و بودجه بسیار مهم است.

خم‌کاری در ورق پانچ فولادی

خمش یا همان خمکاری، امکان ایجاد اشکال یا ساختارهای سه بعدی را با استفاده از ورق فلزی مسطح به وجود می‌آورد. خم کردن ورق فلزی را می‌توان با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلفی انجام داد. 

پرس برک یکی از ابزارهای رایج برای خم کردن ورق به حساب می‌آید.این نوع پرس از یک سطح صاف و ابزار فوقانی متحرک به نام پانچ تشکیل شده است. ورق فلزی روی تخت قرار می‌گیرد و از پانچ برای اعمال نیرو و خم شدن فلز به شکل دلخواه استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از خم‌ها را می‌توان در ورق فلز ایجاد کرد که در ادامه به چند نمونه پرکاربرد اشاره می‌کنیم:

۱- خمکاری گوه‌ای (V-Bend): این یک نوع خم معمولی است که در آن ورق فلزی به شکل V خم می‌شود. این نوع خم، اغلب برای ایجاد گوشه‌ها یا لبه‌ها در ورق‌های فلزی یا محفظه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- خمکاری U-Bend: در خم U، ورق فلزی به شکل U خم می‌شود. این نوع خم برای ایجاد انواع کانال ساختمانی مناسب است.

۳- لبه زنی یا Hemming (قالب‌های لبه زنی): لبه زنی شامل خم کردن ورق فلزی در یک زاویه برای ایجاد فلنج بین دو دو ورق فلزی است. 

از دیگر فرایندهای خمکاری می‌توان به سنبه و ماتریس، چرخشی، Curling یا دایره‌ای کردن لبه‌های ورق، لبه زنی و غلتک اشاره کرد. برای اطمینان از خمش موفق، استفاده از تکنیک‌ها و ابزار مناسب برای خمش ورق فلزی بسیار مهم است. این موضوع شامل انتخاب پانچ و مجموعه قالب مناسب برای شعاع خمش مورد نظر، استفاده از گیره‌‎ها و فیکسچرها برای نگه داشتن ورق فلزی در محل خمش و کنترل فرآیند آن برای جلوگیری از هرگونه تغییر شکل یا آسیب به فلز می‌شود.

همچنین باید توجه داشت که برای خم کردن ورق فلزی،  محدودیت‌های خاصی وجود دارد؛ به خصوص در مورد ضخامت و نوع فلز. برای تعیین حداکثر شعاع خمش و سایر ملاحظات ورق فلزی خاص مورد استفاده، مشورت درباره مشخصات و دستورالعمل‌های مواد اولیه مهم است.

اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خم کردن ورق فلزی هستید، با کارشناسان ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کارآهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. برای ارتباط، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

انواع ورق پانچ چیست؟

تعیین انواع ورق پانچ بستگی به جنس و شکل چشمه‌ها دارد. انواع ورق پانچ بر اساس جنس نیز به ۷ دسته تقسیم‌بندی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ورق فولادی، آلومینیومی، گالوانیزه، استیل، آجدار، رنگی و آلیاژی اشاره کرد. از طرفی، ورق پانچ بر اساس شکل چشمه‌ها  نیز شامل سه دسته مشبک گرد، چند ضلعی و شکاف دار است که هر کدام مزایای مختص به خود را دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ورق پانچ چیست

انواع ورق پانچ بر اساس جنس

ورق پانچ فولادی، آلومینیومی، گالوانیزه، استیل، آجدار، رنگی و آلیاژی، از جمله انواع ورق پانچ بر اساس جنس است که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

۱- ورق پانچ فولادی چیست؟

ورق پانچ فولادی به ورق ساخته شده از فولاد گفته می‌شود که استحکام و دوام بالایی دارد. در ادامه و در راستای پاسخ به این پرسش که ورق پانچ چیست، به چند نکته کلیدی در مورد ورق پانچ فولادی اشاره می‌کنیم:

  • استحکام و دوام: فولاد یک ماده مستحکم و بادوام است. ورق‌های پانچ فولادی در برابر فشارهای مکانیکی، ضربه‌ها و شرایط محیطی سخت مقاومت می‌کنند.
  • انواع مختلف فولاد: ورق‌های پانچ فولادی را می‌توان از انواع مختلف فولاد از جمله فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه ساخت. هر کدام از انواع فولاد، خواص و مزایای منحصر به فرد خود را دارند. ورق‌های پانچ فولاد کربنی، بادوام و مقرون به صرفه هستند؛ در حالی که ورق پانچ فولادی ضد زنگ از نظر مقاومت در برابر خوردگی گزینه بهتری به نظر می‌رسند. همچنین ورق‌های پانچ فولادی گالوانیزه محافظت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی از خود ارائه می‌دهند.
  • الگوها و اندازه‌های سوراخ: این محصول را می‌توان با انواع الگوهای سوراخ، اندازه‌ها و فواصل مختلف تولید کرد. الگوهای سوراخ می‌توانند از سوراخ‌های گرد، مربعی، شکاف دار و یا حتی الگوهای سوراخ طراحی شده سفارشی متفاوت باشند.
  • کاربردهای همه کاره: ورق‌های  پانچ فولادی در صنایع و بخش‌های مختلف تولیدی استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولا در ساختمان‌سازی برای عناصر معماری مانند نما و همچنین در ساخت فیلترها، توری‌ها، پانل‌های صوتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • روش‌های ساخت: ورق پانچ فولادی معمولا با استفاده از پرس پانچ یا دستگاه‌های برش لیزری تولید می‌شوند.علاوه بر این، فرآیندهای اضافی در این روش ممکن است شامل خمش، نورد یا جوشکاری باشد.

۲- ورق پانچ آلومینیوم چیست؟

آلومینیوم یک ماده سبک وزن، همه کاره و مقاوم در برابر خوردگی است که آن را به یک انتخاب محبوب برای ورق فلزی پانچ شده در صنایع و کاربردهای مختلف تبدیل می‌کند. آلیاژهای آلومینیوم مانند گریدهای محبوب ۳۰۰۳، ۵۰۵۲ یا ۶۰۶۱، وزن سبکی دارند و نسبت مقاومت به وزن بالایی از خود ارائه می‌دهند.

ورق‌های پانچ آلومینیومی معمولا در طیف وسیعی از صنایع مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی، الکترونیک و تهویه مطبوع، توری‌های تزئینی، فیلترها، پانل‌های کاهش نویز، نماهای سوراخ دار و … استفاده می‌شوند.

در ادامه به مزایای ورق پانچ آلومینیومی اشاره می‌کنیم:

  • وزن سبک: آلومینیوم به دلیل چگالی کم خود، وزن سبکی دارد. وزن سبک آلومینیوم زمینه را برای استفاده از این محصول در قطعات هوافضا، وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی یا سازه‌های قابل حمل به وجود می‌آورد.
  • مقاومت در برابر خوردگی: آلومینیوم به طور طبیعی وقتی در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد، یک لایه اکسید محافظ ایجاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که ورق‌های پانچ آلومینیومی برای محیط‌های بیرونی، مانند نمای ساختمان و صنایع دریایی مناسب باشند. 
  • نسبت استحکام به وزن بالا: ورق پانچ شده آلومینیومی علی‌رغم وزن سبک، استحکام خوبی از خود (نسبت به وزن سبک) نشان می‌دهد. به همین دلیل می‌توان از این محصول در صنایعی مانند خودروسازی که استحکام بالا در عین وزن سبک یک اولویت است، استفاده کرد.
  • شکل‌پذیری عالی: آلومینیوم بسیار شکل‌پذیر است و به راحتی می‌توان آن را شکل داد و خم کرد. این ویژگی زمینه را برای انعطاف‌پذیری ورق‌های پانچ آلومینیومی به وجود می‌آورد.
  • رسانایی الکتریکی و حرارتی: آلومینیوم رسانای خوبی برای الکتریسیته و گرما است. به عنوان مثال می‌توان از ورق‌های پانچ شده آلومینیومی در قطعات الکترونیکی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ورق آلومینیوم چیست؟ کاربرد، انواع و ویژگی آن

۳- ورق پانچ گالوانیزه چیست؟

ورق پانچ گالوانیزه به ورق فلزی پانچ شده‌ای گفته می‌شود که در طی فرایند گالوانیزه شدن با لایه ای از روی پوشانده شده است. این پوشش مقاومت در برابر خوردگی و دوام ورق فلز را افزایش می‌دهد و آن را برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، به ویژه مواردی که در معرض محیط‌های پر تنش قرار دارند، مناسب می‌کند.

در ادامه به چند نکته کلیدی در مورد ورق گالوانیزه پانچ شده اشاره می‌کنیم: 

  • فرآیند گالوانیزه کردن: گالوانیزه کردن شامل اعمال یک پوشش محافظ روی بر سطح ورق فلزی است.
  • مقاومت در برابر خوردگی: پوشش روی ورق پانچ گالوانیزه مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد و از فلز زیرین در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. به همین دلیل ورق پانچ گالوانیزه در سقف، حصار، فضای بیرونی یا تجهیزات کشاورزی کاربرد دارد.
  • افزایش دوام: ورق پانچ گالوانیزه نه تنها تنش مکانیکی، ضربه و سایش را بهتر از سایر فلزات تحمل می‌کند بلکه طول عمر آن را برای استفاده در محیط‌های پر تنش و شیمیایی افزایش می‌دهد.
  • کاربردهای متنوع: ورق پانچ گالوانیزه در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، خودروسازی و کشاورزی به همراه پانل‌های تهویه، موانع ایمنی خیابان، کانال‌کشی ساختمان، کاربرد زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: ورق گالوانیزه چیست؟ مشخصات، کاربرد و مزایا

۴- ورق پانچ استیل چیست؟

ورق پانچ استنلس استیل به ورق فلزی ساخته شده از فولاد ضد زنگ گفته می‌شود که در طی فرآیند پانچ، سوراخ‌هایی در آن به وجود می‌آید. فولاد ضد زنگ حاوی آهن، کروم و سایر عناصر است که به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی، استحکام و جذابیت بصری، به عنوان یک ماده محبوب برای ورق‌های پانچ شناخته می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای ورق پانچ استیل می‌توان به ساختمان‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی، محیط‌های فرآوری مواد غذایی و صنایع دریایی اشاره کرد.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای ورق پانچ استیل اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت در برابر خوردگی: فولاد ضد زنگ حاوی کروم است که یک لایه اکسید غیرفعال بر روی سطح آن ایجاد می‌کند. به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و دمای بالا دارد.
  • استحکام و دوام: فولاد استیل به استحکام  کششی و دوام بالا شُهرت دارد. به همین دلیل از این محصول می‌توان در تجهیزات صنعتی، سیستم‌های فیلتراسیون و ساختمان‌سازی استفاده کرد.
  • خواص بهداشتی: فولاد ضد زنگ دارای خواص بهداشتی بالایی به ویژه در برابر انواع باکتری است. به همین خاطر این محصول در مواد غذایی، داروسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جذابیت بصری: ورق پانچ شده از جنس استنلس استیل، ظاهری مدرن و براق دارد. آن‌ها معمولا در نماهای ساختمان، دکوراسیون داخلی و آثار هنری استفاده می‌شوند.
  • مقاومت در برابر حرارت و آتش: فولاد ضد زنگ در محیط‌های با دمای بالا به خوبی عمل می‌کند. مهم‌ترین کاربرد این محصول بر اساس مقاومت آن در برابر حرارت و آتش، می‌توان به اگزوز و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ورق استیل چیست؟ کاربرد انواع ورق استیل

۵- ورق پانچ آجدار چیست؟

ورق آجدار سوراخ شده، نوعی ورق پانچ فلزی با آج‌ها یا نقش‌های برجسته سوراخ شده است که در ادامه به مزایا و کاربردهای این نوع ورق اشاره می‌کنیم:

  • استحکام بالا: آج‌های روی ورق فلزی پانچ شده استحکام بیشتری به این محصول می‌دهند. به همین خاطر شما می‌توانید از این محصول در نمای ساختمان استفاده کنید.
  • زهکشی و جریان هوای بهبود یافته: وجود آج‎‌ها بر روی ورق پانچ شده باعث زهکشی بهتر در سیستم‌های زهکشی و بهبود جریان هوا در پانل‌های تهویه می‌شود.
  • جذابیت بصری: از دیگر مزیت‌های ایجاد الگوهای آجدار بر روی ورق فلزی پانچ شده می‌توان به استفاده در مبلمان یا اینستالیشن‌های هنری اشاره کرد.

شایان ذکر است که ورق پانچ آجدار بسته به کاربرد، می‌تواند از مواد مختلفی مانند فولاد کربنی، آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته شود.

۶- ورق پانچ رنگی چیست؟

ورق پانچ رنگی یک نوع ورق رنگی فلزی پانچ شده‌ای است که با رنگ پوشش داده می‌شود. روش‌های مختلفی برای دستیابی به رنگ بر روی ورق پانچ شده وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • پوشش پودری: پوشش پودری روش رایجی است که برای اعمال رنگ بر روی ورق فلزی پانچ شده استفاده می‌شود. این روش شامل اعمال الکترواستاتیک پودر خشک بر روی سطح فلز و سپس پخت آن در زیر حرارت است.
  • پوشش رنگ: روش دیگر برای افزودن رنگ به ورق پانچ شده از طریق پوشش رنگ مایع است. این روش شامل اعمال رنگ مایع با استفاده از روش‌هایی مانند پاشش، غوطه‌ور کردن یا استفاده از قلم مو و غلطک رنگ انجام می‌شود.
  • آنودایز کردن: آنودایز کردن فرآیندی است که عمدتا برای ورق فلز پانچ شده آلومینیومی استفاده می‌شود. این روش شامل ایجاد یک لایه اکسید محافظ بر روی سطح فلز توسط اکسیداسیون الکترولیتی است. در این فرآیند همچنین می‌توان با افزودن رنگ به لایه اکسید برای دستیابی به رنگ‌های مختلف استفاده کرد. ورق پانچ آنودایز شده نه تنها رنگ، بلکه مقاومت در برابر خوردگی و دوام محصول را نیز افزایش می‌دهد.

۷- ورق پانچ آلیاژی چیست؟

ورق پانچ آلیاژی یک نوع ورق پانچ ساخته شده از ترکیب دو یا چند عنصر فلزی است که سوراخ‌های آن با استفاده از پرس پانچ مکانیکی یا CNC و برش لیزری انجام می‌شود. در ادامه به چند نمونه از مواد رایج ورق پانچ آلیاژی اشاره می‌کنیم:

  • آلیاژ برنج: برنج آلیاژی است که از مس و روی ساخته می‌شود. رسانایی الکتریکی خوب، مقاومت در برابر خوردگی و ظاهری طلا مانند، از جمله ویژگی‌های آلیاژ برنج است. ورق پانچ برنج اغلب در وسایل تزئینی، آلات موسیقی و قطعات الکتریکی کاربرد دارد.
  • آلیاژ مس: آلیاژ مس به دلیل هدایت الکتریکی، هدایت حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی و خواص ضد میکروبی شناخته می‎شود. ورق پانچ مس در قطعات الکتریکی و الکترونیکی، مبدل‌های حرارتی، سقف و وسایل تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب آلیاژ برای ورق پانچ شده تا حدود زیادی به خواص مورد نظر و شرایط محیطی بستگی دارد. ویژگی‌هایی مانند استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، رسانایی، ماشینکاری و هزینه، عوامل مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

هنگام کار با ورق های پانچ آلیاژی، توصیه می‌شود با متخصصان ما در زمینه انتخاب مواد، ساخت یا سازندگان متخصص در ورق‌های پانچ شده بر پایه آلیاژ مشورت کنید.

ورق پانچ چیست

انواع ورق پانچ از نظر شکل چشمه‌ها

در راستای پاسخ به این پرسش که ورق پانچ چیست، به سراغ انواع ورق پانچ از نظر شکل چشمه‌ها می‌رویم که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

۱- ورق پانچ مشبک گرد چیست؟

ورق پانچ مشبک گرد یا ورق توری، دارای سوراخ‌های گرد به شکل منظم است. این ورق‌ها در طیف وسیعی از کاربردها و مزایا تولید می‌شوند. این نوع ورق‌ها با استفاده از تجهیزات تخصصی مانند پرس پانچ یا دستگاه‌های برش لیزری تولید می‌شوند که سوراخ‌های گرد مورد نظر را در ورق فلزی با دقت زیاد ایجاد می‌کنند.

ورق پانچ مشبک گرد را می‌توان از مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی، آلومینیوم و … تولید کرد. انتخاب مواد به عواملی مانند دوام، مقاومت در برابر خوردگی، جذابیت بصری و … بستگی دارد.

ورق‌های پانچ گرد دارای الگوی ثابتی از سوراخ‌های گرد در طول ورق هستند. در ضمن انتخاب قطر سوراخ نقش مهمی در تعیین جریان هوا، دید یا قابلیت فیلتراسیون صفحات پانچ توری گرد ایفا می‌کند. مهم‌ترین کاربردهای این محصول می‌توان به سیستم‌ فیلتراسیون و تهویه به همراه پانل‌های صوتی و … اشاره کرد.

۲- ورق پانچ مشبک چند ضلعی چیست؟

ورق‌های پانچ مشبک چند ضلعی دارای سوراخ‌های چند ضلعی یا هندسی شکل به صورت منظم هستند که با استفاده از برش لیزری سوراخ می‌شوند. این محصول از مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی، آلومینیوم یا … تولید می‌گردد.

 ورق پانچ چند ضلعی دارای سوراخ‌هایی به اشکال مختلف مانند مثلث، مربع، شش ضلعی یا چند ضلعی هستند. این نوع ورق‌ها، انعطاف‌پذیری بالایی در زمینه طراحی ارائه می‌دهند.

الگوهای هندسی ایجاد شده توسط سوراخ‌های چند ضلعی می‌توانند جلوه‌های بصری و طرح‌های معماری منحصر به فردی ایجاد کنند. به همین خاطر از این محصول در عناصر تزئینی، آثار هنری، دکوراسیون یا نمای ساختمان استفاده می‌شود.

۳- ورق پانچ مشبک شکاف دار چیست؟

ورق مشبک شکاف دار که به عنوان ورق فلزی شکاف نیز شناخته می‌شود، دارای شکاف‌های دراز یا مستطیل شکل در یک الگوی منظم است. مواد اولیه این محصول شامل استنلس استیل، فولاد کربنی و آلومینیوم است که اغلب در نمای ساختمان، سیستم HVAC، سیستم‌های فیلتراسیون، پانل‌های کنترل نویز و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگام انتخاب ورق مشبک شکاف دار، فاکتورهایی مانند ابعاد شکاف، فاصله، نوع مواد، ضخامت ورق و هرگونه الزامات خاص مربوط به جریان هوا، دید، مقاومت در برابر خوردگی یا سایر مشخصات پروژه را در نظر بگیرید.

ویژگی‌های ورق پانچ

مهم‌ترین ویژگی‌های ورق پانچ چیست؟

۱- الگوهای سوراخ: ورق پانچ می‌توانند الگوهای سوراخ‌ مختلفی داشته باشند؛ مانند الگوهای گرد، مربع، شکاف دار یا طرح‌های سفارشی.

۲- اندازه سوراخ: اندازه سوراخ‌های ورق پانچ شامل کوچک و با فاصله کم تا سوراخ‌های بزرگتر و با فاصله زیاد می‌شود.

۳- تراکم سوراخ: تراکم سوراخ‌های پانچ شده به تعداد سوراخ در واحد سطح ورق اشاره دارد. چگالی سوراخ بیشتر به معنای سوراخ‌های بیشتر در واحد سطح است که می‌تواند بر عواملی مانند جریان هوا تاثیر بگذارد.

۴- ضخامت ورق: ورق پانچ را می‌توان در ضخامت‌های مختلف تولید کرد که نقش موثری بر استحکام، سختی و وزن ورق دارد. 

ابعاد ورق پانچ

ابعاد ورق پانچ چیست؟ ابعاد ورق پانچ به اندازه‌های فیزیکی یک ورق فلزی که با استفاده از فرآیند پانچ سوراخ شده است، اشاره دارد. در ادامه به برخی از ابعاد رایج ورق پانچ اشاره می‌کنیم:

  • اندازه ورق: سایز استاندارد ورق‌های پانچ شامل ۸×۴ اینچ و یا ۱۰×۵ است. همچنین ورق پانچ شیت در عرض ۲۰۰۰×۱۰۰۰ و ۱۲۵۰×۲۵۰۰ و ورق پانچ رول در عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلیمتر تولید می‌شود.
  • ضخامت: ورق‌های پانچ را می‌توان در طیف وسیعی از ضخامت‌ها تولید کرد که بر حسب میلیمتر اندازه‌گیری می‌شود. ضخامت‌های معمول این نوع ورق بین ۰.۵ تا ۶ میلی متر است.
  • اندازه سوراخ: اندازه سوراخ‌ها معمولا با قطر آن‌ها (برای سوراخ‌های گرد) یا طول و عرض (برای سوراخ‌های شکاف دار یا کشیده) مشخص می‌شود. اندازه سوراخ‌ها می‌تواند از چند میلیمتر تا چندین سانتیمتر متغیر باشد.
  • فاصله سوراخ‌ها: فاصله سوراخ ها معمولا از مرکز به مرکز اندازه‌گیری می‌شود و می‌تواند از فاصله باریک برای افزایش پوشش تا فاصله وسیع تر برای مناطق بازت در ورق متغیر باشد. فاصله سوراخ‌ها اغلب بر اساس نسبت فضای باز مورد نظر یا الزامات عملکردی خاص محاسبه می‌شود.

کاربرد ورق پانچ چیست؟

  • ساختمان‌سازی (نما، راه پله، نرده، دیواره آسانسور، سقف؛ ستون، پانل‌های تزئینی بیرونی یا داخلی و …)
  • تجهیزات صنعتی (حفاظ‌های ماشین‌آلات، محفظه‌های ایمنی، محفظه تجهیزات، تسمه‌ نقاله، فیلترها، جداکننده‌ها، تجهیزات جابجایی مواد و …)
  • لوازم خانگی
  • خودروسازی و حمل و نقل (وسایل حمل و نقل عمومی، راه آهن و …)
  • سیستم گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)
  • صنعت هوافضا
  • الکترونیک و مخابرات
  • هنر و مبلمان شهری (مجسمه، مبلمان تزئینی و …)

مزایا و معایب ورق پانچ

در ادامه پاسخ به این پرسش که ورق پانچ چیست، به سراغ جدول مزایا و معایب این محصول می‌رویم:

مزایامعایب
استحکام و دوام بالاعدم یکپارچگی سازه (به دلیل وجود سوراخ)
مقاوم در برابر ضربهچالش در سوراخ کردن ورق‌های ضخیم
زیبایی بصرینیاز به تجهیزات گران قیمت و تخصصی
وزن سبکتعمیر و نگهداری منظم و پیچیده

قیمت ورق پانچ

ورق پانچ یکی از محصولات پر کاربرد در صنایع ساختمانی و خودروسازی که که در سطح خود دارای سوراخ‌هایی متعددی است. قیمت این محصول بر اساس مواد اولیه مورد استفاده، ابعاد، ظرفیت تولید کارخانجات و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ورق پانچ، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در سایت کارآهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

بیشتر بخوانید: خرید ورق پانچ

ورق پانچ چیست

کلام آخر

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که ورق پانچ چیست. ورق پانچ یا ورق سوراخ دار یکی از محصولات پر کاربرد در صنایع ساختمان‌سازی، لوازم خانگی و خودروسازی است که در انواع فولادی، آلومینیومی، استنلس استیل و … تولید می‌شود. بهترین روش برای سوراخ کردن این نوع ورق شامل روش NC، CNC و لیزری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

سوالات متداول

دستگاه NC و CNC در تولید ورق پانچ چه نقشی دارد؟

اگرچه دستگاه دستگاه NC و CNC کاربرد یکسانی دارند اما  از نظر اجرای عملیات متفاوت هستند. به طوری که دستگاه NC توسط اپراتور کنترل می‌شود؛ در حالی که دستگاه CNC به صورت تمام اتوماتیک و خودکار قابل اجراست. همچنین دستگاه CNC درصد خطای کمتری نسبت به دستگاه NC دارد.

کاربرد ورق پانچ چیست؟

مهم‌ترین کاربردهای ورق پانچ می‌توان به صنعت ساختمان‌سازی، تجهیزات صنعتی، خودروسازی، لوازم خانگی سیستم گرمایش و تهویه مطبوع، الکترونیک و مخابرات اشاره کرد.

انواع ورق پانچ چیست؟

انواع ورق پانچ از دو منظر قابل بررسی است؛ اول بر اساس جنس و دوم از نظر شکل چشمه‌ها. انواع ورق پانچ از نظر جنس شامل ورق پانچ فولادی، آلومینیومی، گالوانیزه، استیل، آجدار، رنگی و آلیاژی می‌شود. در حالی که ورق پانچ از نظر شکل چشمه‌هابه سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود که شامل ورق پانچ مشبک گرد، چند ضلعی و شکاف دار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.