میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا چیست؟

به میلگردهایی که دارای دو خم با زاویه ۹۰ درجه در ابتدا و انتهای طولی هستند و در برابر نیروهای فشاری و کششی بتن مقاومت بالایی دارند، میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا می‌گویند. این نوع میلگردها معمولا در قطرهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متر و طول ۶ و ۱۲ متر تولید می‌شوند. ماده اولیه تولید میلگرد راستا شامل بیلت فولادی است که در طول عملیات نورد گرم، تولید می‌گردد. در این مقاله قصد داریم به میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا، ویژگی‌ها، روش تولید، ابعاد، کاربردها، قیمت و نحوه خرید آن بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا

میلگرد که مخفف میله یا نوار تقویت‌کننده است، میله‌ای فلزی است که برای کمک به افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود. در نتیجه به سازه‌های بتنی کمک می‌کند تا در برابر بارهای کششی، خمشی، پیچشی و برشی مقاومت کنند. میلگرد سازه‌های بتنی را تقویت می‌کند که در صورت نبود این محصول، بتن تحت نیروها کششی و … از هم می‌پاشد.

انواع میلگرد معمولا در سازه های بتنی قابل مشاهده نیست زیرا معمولاً درون سازه بتنی مدفون می‌شود. این محصول همیشه از فولاد ساخته می‌شود زیرا فولاد مانند بتن دارای خواص انبساط حرارتی است که مسائل مربوط به تغییر دما را کاهش می‌دهد.

از طرفی میلگردهای راستا یا سیتکا، چه نوع محصولی است. برای اینکه بتوان مقاومت کششی و فشاری بتن را افزایش داد، باید از میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا استفاده کرد. با این وجود، چه چیزی این نوع میلگردها را متمایز می‌کند؟ میلگرد سیتکا به مانند برخی از انواع میلگردهای ساختمانی، به صورت آجدار تولید می‌شود. هدف از آجدار شدن این نوع میلگردها، افزایش چسبندگی و درهم آمیختگی بتن و میلگرد است.

همچنین باید اشاره کرد که میلگردهای موسوم به سیتکا، در دو طرف خود دارای خم ۹۰ درجه است. یعنی میلگردهای تولید شده با نام راستا یا سیتکا، در ابتدا و انتهای میله، یک نوع خم با زاویه ۹۰ درجه دارد. همین خم میلگرد باعث می‌شود که سازه بتنی بتواند در برابر نیروهای فشاری بیرونی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

مشخصات میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا
نام محصولمواد اولیهویژگی اصلیقطرطولکاربرد
میلگرد راستا یا میلگرد سیتکابیلت فولادیدارای دو خم با زاویه ۹۰ درجه در ابتدا و انتهای میلگرد است.۸ تا ۳۲ میلی‌متر۶ و ۱۲ مترسازه بتنی و فولادی (به ویژه سقف)

مشخصات فنی میلگرد راستا

  • در ابعاد و اندازه‌های مختلف مانند میلگرد با قطر ۸  تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌شود.
  • افزایش مقاومت فشاری و کششی سازه بتنی، هدف اصلی برای نصب میلگردهای سیتکا یا راستا به حساب می‌آید.
  • این نوع میلگرد معمولا در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری تولید می‌شوند.
  • تولید میلگرد سیتکا یا راستا در ابعاد و طول مختلف، بستگی به نیاز و سفارش مشتری دارد.
  • وزن میلگرد بستگی به نوع فولاد و قطر آن دارد. میلگردهای با قطر ۸ میلی‌متر، وزن کمتری نسبت به میلگرد راستا با قطر ۱۰ یا ۱۲ میلی‌متر دارند. این نسبت برای میلگرد ۱۲ تا ۳۲ وجود دارد که هر چقدر قطر میلگرد بیشتر شود، وزن آن نیز افزایش پیدا می‌کند.
میلگرد سیتکا

نحوه ساخت میلگرد راستا

ماده اولیه میلگردهای راستا همواره فولاد بوده است که خواص کششی مناسبی نسبت به بتن دارد. جالب توجه است که میلگرد سیتکا معمولا از آهن اسفنجی یا فولاد بازیافتی مانند ماشین‌های قدیمی، وسایل و ماشین‌آلات که با کوره‌های قوس الکتریکی ذوب شده و به شکل بیلت سرد درمی‌آیند، ساخته می‌شود.

هنگام آماده شدن بیلت‌ها برای ساخت میلگرد، دوباره تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد (اما زیر دمای ذوب خود) گرم شده و به سرعت از طریق یک سری ابزار اکستروژن تغذیه می‌شوند. مراحل مختلف ابزار سازی اکستروژن تا رسیدن به قطر میلگرد مورد نظر، بیلت فولادی را به میله‌هایی با قطر کوچکتر تبدیل می‌کند. پس از آن بر روی میلگرد تولید شده، آج‌های مناسب درج شده و در نهایت محصول به طول مورد نظر بریده می‌شود.

مهم‌ترین مشخصه میلگردهای راستا این است که در انتهای مرحله تولید، ابتدا و انتهای محصول خم می‌شود. خم میلگردهای سیتکا دارای زاویه ۹۰ درجه است.

کاربرد میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا

در اکثر سازه های بتنی به ویژه برای سقف کاربرد دارد. نمونه‌های رایج عبارتند از:

  • سقف ساختمان
  • ساختمان های بلند
  • رمپ پارکینگ
  • پایه‌های بتنی
  • پل‌ها
  • دیوار
  • جاده‌ها و مسیرهای ضخیم

قیمت میلگرد راستا

مقاومت کششی میلگرد سیتکا مکمل مقاومت فشاری بتن برای ایجاد ساختارهایی است که ترکیبی از هر دو نوع مقاومت را دارند. این امر خطر شکستگی را کاهش داده و به سازه اجازه می‌دهد تا در برابر حرکات و نیروهایی که در غیر این صورت ممکن است باعث شکست سازه بتنی شود، بهتر مقاومت کند. با این وجود، قیمت میلگردهای راستا بستگی به هزینه مواد اولیه، انرژی، حمل و نقل، نیروی انسانی و بسیاری موارد دیگر دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت میلگرد راستا، به سایت کارآهن مراجعه کنید.

خرید میلگرد راستا

میلگرد سیتکا یا راستا اغلب به صورت شبکه‌ای نصب می‌شود. به این معنی که قطعات مختلف میلگرد به صورت موازی و عمود بر یکدیگر قرار می‌گیرند تا بتوانند نیروهای کششی را از جهات مختلف تحمل کنند. تغییر شکل‌های بیرونی میلگرد یا همان آج، تضمین می‌کند که میلگرد از سازه بتنی خارج نمی‌شود. این نوع میلگرد در انتهای دو طرف خم می‌شود تا آن را بیشتر در محل خود در یک سازه بتنی محکم کند.

میلگرد راستا

کلام آخر

میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا یک نوع میلگرد آجدار با قطر ۸ تا ۳۲ میلی‌متر است که بیشتر برای سقف ساختمان استفاده می‌شود. این نوع میلگرد معمولا از بیلت فولاد ساخته می‌شود که پس از طی کردن عملیات نورد، به صورت آجدار در می‌آید. مهم‌ترین مرحله از فرآیند تولید که میلگرد را به نوع راستا یا سیتکا تبدیل می‌کند، خم ۹۰ درجه در ابتدا و انتهای میلگرد است. وقتی ابتدا و انتهای میلگرد به صورت ۹۰ درجه خم می‌شود، اینجاست که می‌توان نام میلگردهای راستا یا سیتکا را بر روی آن قرار داد.

سوالات متداول

میلگرد راستا یا میلگرد سیتکا چیست؟

به میلگردهایی که دارای خم ۹۰ درجه در ابتدا و انتهای خود هستند،  میلگرد راستا یا سیتکا می‌‎‎گویند.

مواد اولیه ساخت میلگرد سیتکا چیست؟

برای ساخت میلگردهای سیتکا می‌توان از آهن اسفنجی و ضایعات فلزی استفاده کرد. با این حال، محصول مستقیم که به میلگرد تبدیل می‌شود، بیلت فولادی است.

قطر میلگردهای سیتکا چقدر است؟

این نوع میلگرد در قطر بین ۸ تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌شود.

طول میلگردهای راستا چقدر است؟

معمولا میلگردهای راستا در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری تولید می‎‌شوند.

خم میلگرد راستا چه زاویه‌ای دارد؟

میلگرد راستا دارای دو خم با زاویه ۹۰ درجه در ابتدا و انتها است.

منبع تصاویر: www.wikihow.com

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.