ورق روغنی ST13 چیست؟ روش تولید، مزایا و کاربرد

قبل از خرید ورق روغنی باید بدانید که ورق روغنی ST13 چیست. ورق روغنی ST13 به روش نورد سرد تولید می‎‌شود. این محصول علاوه بر مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه، وزن سبکی دارد. همچنین جوشکاری ورق روغنی ST13 مناسب است به راحتی می‌تواند تا ۹۰ درجه خم شود. ظاهر براق و صیقلی ورق روغنی ST13 باعث شده است که برای صنعت لوازم خانگی مناسب باشد. در این مقاله قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم که ورق روغنی ST13 چیست . همچنین به مواردی مانند مزایا، ویژگی‌ها، ترکیب شیمیایی و مراحل تولید ورق روغنی ST13 اشاره خواهیم کرد. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ورق روغنی ST13 چیست؟

ورق روغنی ST13 یکی از انواع ورق‌های فولادی تولید شده در فرآیند نورد سرد است که به دلیل کشش متوسط، با نام یا ورق نیمه کششی روغنی نیز شناخته می‌شود. دلیل مقاومت یا استحکام کششی متوسط این نوع ورق، درصد پایین منگنز و کربن است. همچنین باید اشاره کنیم که ورق روغنی ST13 در برابر آب، رطوبت و در نتیجه خوردگی، استحکام کمتری نسبت به سایر انواع ورق‌های روغنی دارد.

بیشتر بخوانید:ورق روغنی چیست؟ انواع، کاربرد، مشخصات و نحوه تولید

جدول مشخصات ورق روغنی ST13
گریدST13
استانداردJIS/SUS/GB/DIN/ASTM/AISI/EN
روش تولیدنورد سرد
ضخامت۰.۵ تا ۳ میلی‌متر و سفارشی با توجه به نیاز مشتری
عرض۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌متر

ورق روغنی ST13 به انگلیسی

در زبان انگلیسی به ورق روغنی st13، ۱۳ Cold Rolled Steel Sheet گفته می‎شود. ورق روغنی در گریدهای مختلف طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شود که یکی از آن‌ها، گرید ST13 است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید ورق روغنی ST13، با کارشناسان سایت کارآهن تماس بگیرید یا به صورت آنلاین از قیمت و شیوه خرید با تخفیف این محصول با خبر شوید.

روش تولید ورق روغنی ST13

ورق روغنی ST13 چیست و به چه روشی تولید می‌شود؟ همانطور که پیشتر اشاره کردیم، گروه ورق‌های روغنی با استفاده از روش نورد سرد تولید می‌شوند. در نتیجه ورق روغنی ST13 نیز به روش نورد سرد ساخته می‌گردد که عمدتا با نام فولاد تولید شده به روش نورد سرد شُهرت دارد.

ویژگی‌های ورق روغنی ST13

ورق روغنی ST13 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ مقاومت بالایی در برابر هرگونه فشار از خود نشان می‌دهد. یعنی این نوع ورق روغنی قابلیت بالایی برای کنترل و مدیریت فشار در کاربردهای مختلف به ویژه در صنعت ساختمان‌سازی دارد. همچنین پرسکاری کم یا پرسکاری با عمق در حین استفاده در سازه‌های صنعتی و غیر صنعتی، باعث شده است که این محصول بتواند تا ۹۰ درجه قابلیت خم شدن پیدا کند.

علاوه بر این، وزن سبک یا کم و جوشکاری خوب این محصول در برابر قابلیت تحمل وزن بالا باعث شده است که این محصول، محبوبیت بالایی نزد خریداران پیدا کند. زیرا کمتر محصولی پیدا می‌شود که در عین سبک بودن، بتواند وزن بالایی را تحمل کند. بنابراین پیشنهاد ما این است که اگر به دنبال خرید ورق روغنی با قیمت مناسب و مقرون به صرفه هستید، ورق روغنی ST13 بهترین گزینه است.

ورق روغنی ST13 چیست

مزایای ورق روغنی ST13

ورق روغنی ST13 چیست و چه مزایایی دارد؟ مهم‌ترین مزیت‌های ورق روغنی ST13 عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر فشار
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • ظاهر براق و صیقلی
  • قابلیت تحمل وزن بالا
  • ضد ترک‌خوردگی در حین کشش
  • ضد گسیختگی در حین کشش
  • قیمت مقرون به صرفه

ترکیب شیمیایی ورق روغنی ST13

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که درصد کربن و منگنز ورق روغنی کربن پایین است؛ در نتیجه استحکام کششی متوسط دارد. در جدول زیر به ترکیب شیمیایی ورق روغنی ST13 اشاره شده است:

جدول ترکیب شیمیایی ورق روغنی ST13
عنصردرصد
آهن۹۸
کربن۰.۸
منگنز۰.۴۵
گوگرد۰.۰۲۵
فسفر۰.۰۳
سایر عناصر۰.۰۲

خواص مکانیکی ورق روغنی ST13

ورق روغنی ST13 چیست و خواص مکانیکی آن کدام است؟ باید اشاره کنیم که خواص مکانیکی ورق روغنی ST13 ورق شامل مقاومت کششی، تنش تسلیم و کشیدگی می‌شود که در جدول زیر به آن‌ها اشاره شده است:

جدول خواص مکانیکی ورق روغنی st13
نام محصولگریداستحکام کششیتنش تسلیمکشیدگی نهایی
ورق روغنیst13۲۷۰ مگاپاسکال۱۲۰ تا ۲۴۰ مگاپاسال۳۲ تا ۳۶ میلی‌متر

سایز ورق روغنی ST13

در جدول زیر به ابعاد ورق روغنی ST13 مانند ضخامت، عرض، طول و وزن اشاره می‌کنیم:

جدول سایز ورق روغنی ST13
ضخامت ورق روغنی ST13عرض ورق روغنی ST13طول ورق روغنی ST13وزن ورق روغنی ST13
۰.۵۱۲۸
۰.۶۱۲۱۰
۰.۷۱۲۱۱
۰.۸۱۲۱۳
۰.۹۱۲۱۴
۱۱۲۱۶
۱.۲۵۱۲۲۰
۱.۵۱۲۲۴

مراحل تولید ورق روغنی ST13 چیست؟

ورق روغنی ST13 چیست و چگونه تولید می‌شود. این نوع ورق فولادی به روش نورد گرم و در دمای اتاق یا محیط تولید می‎شود. برای اینکه بتوان کنترل بهتری در فرآیند ضخامت، ابعاد و پرداخت نهایی ورق روغنی ST13 انجام داد، این محصول را زیر دمای تبلور مجدد قرار می‌گیرد. همچنین باید اشاره کرد که در طول فرآیند نورد سرد، ورق روغنی سطحی صاف با خاصیت تحمل‌پذیری مناسب پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: ورق روغنی St12 چیست؟ روش تولید، مزایا و کاربرد

نحوه تولید ورق روغنی ST13 در واحد نورد سرد عبارتند از:

۱- در ابتدای امر، ورق روغنی ST13 را به واحد اسیدشویی منتقل می‌کنند. در واحد اسیدشویی، ورق روغنی با اسید کلریدریک شسته می‌شود.

۲- پس از اینکه ورق روغنی با اسید شسته شد، نوبت به شستشوی ورق با آب گرم است. این کار باعث می‌شود تا استحکام آلیاژهای فلز مورد نظر حفظ شود.

۳- سپس ورق روغنی را در فضای باز قرار می‌دهند تا به طور کامل خشک شود.

۴- وقتی ورق روغنی خشک شد، این محصول برای کاهش ضخامت وارد فرآیند نورد سرد یا دستگاه‌های غلتک می‌شود. غلتک‌ها باعث می‌شوند که ضخامت ورق روغنی کاهش پیدا کند.

۵- در مرحله پنجم، ما با یک ورق روغنی با ضخامت کم مواجه هستیم. اینجاست که نوبت به مرحله تبدیل شدن ورق روغنی ST13 به کلاف می‌‎رسد. ورق روغنی را به صورت کلاف تغییر شکل می‌دهند.

۶- برای اینکه ورق روغنی هر گونه آلودگی ناشی از فرآیند تبدیل شدن به کلاف پاک شود، این محصول تحت عملیات شستشوی الکترولیتی قرار می‌گیرد.

۷- مرحله هفتم شامل آنیل یا بازپخت است. در مرحله بازپخت، خواص مکانیکی ورق روغنی ST13 بهبود پیدا می‎کند.

۸- سپس ورق روغنی وارد مرحله نورد پوسته‌ای می‌شود. در این مرحله، هرگونه موج از روی سطح محصول نهایی حذف می‌شود. در نتیجه سختی ورق روغنی افزایش می‌یابد.

۹- در مرحله آخر، فرآیند روغن‌کاری بر روی ورق فولادی با گرید ST13 انجام می‌شود تا این محصول بتواند در برابر آب، رطوبت و در نتیجه خوردگی، مقاومت کافی داشته باشد.

ورق روغنی ST13 چیست

کاربردهای ورق روغنی ST13 چیست؟

ورق روغنی ST13 چیست و چه کاربردی دارد؟ مهم‌ترین موارد استفاده ورق روغنی ST13 عبارتند از:

  • صنعت ساختمان‌سازی مانند انواع پروفیل و …
  • صنعت خودروسازی (بدنه و قطعات داخلی)
  • صنعت لوازم خانگی (وسایل آشپزخانه مانند گاز، یخچال و …)
  • مخازن سوخت
  • ساخت ابزار و یراق
  • تانکر آب
  • قطعات صنعتی
  • قطعات جوشکاری
  • قطعات ماشین‌کاری
  • قطعات سوراخکاری

قیمت ورق روغنی ST13 و عوامل موثر بر آن

ورق روغنی ST13 چیست و قیمت آن چقدر است؟ اولویت اصلی بسیاری از خریداران که متقاضی خرید ورق روغنی ST13 هستند، قیمت روز این محصول است. قیمت ورق روغنی ST13 بستگی به برند تولید کننده، ماده اولیه، ضخامت، درصد کربن و منگنز، کاربردها، میزان عرضه و تقاضا و تورم موجود در اقتصاد کشور دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت آنلاین ورق روغنی ST13، به سایت کارآهن مراجعه کنید.

خرید و فروش ورق روغنی ST13 در کارآهن

کارآهن یکی از سایت‌های تولید و عرضه انواع مقاطع فولادی است که با سابقه‌ای دیرینه در بازار آهن کشور، محصول را بدون واسطه و با قیمت مناسب همراه با تخفیف در حمل و نقل به دست مشتری می‌رساند. اگر به دنبال خرید ورق روغنی ST13 هستید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به سایت کارآهن بزنید تا از مزیت‌های رقابتی این وب سایت مطرح آهنی با خبر شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول، با کارشناسان سایت کارآهن مشورت کنید. برای ارتباط با کارشناسان کارآهن، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: خرید ورق روغنی ST13 از سایت کارآهن

کلام آخر

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که ورق روغنی ST13 چیست در چه صنایع استفاده می‌شود. این نوع ورق به عنوان یکی از انواع ورق‌های روغنی با گرید ST13 است که مقاومت کششی متوسطی نسبت به سایر ورق‌های هم خانواده دارد. به همین دلیل، ورق روغنی ST13 جزو ورق‌های روغنی نیمه کششی طبقه‌بندی می‌شود. با این حال، مهم‌ترین کاربردهای ورق روغنی ST13 در صنعت لوازم خانگی، خودروسازی و ساختمان‌سازی است.

سوالات متداول

ورق روغنی ST13 چیست؟

ورق روغنی ST13 به دلیل منگنز و کربن کم، استحکام کششی متوسط دارد. به همین دلیل با نام ورق روغنی نیمه کششی نیز شناخته می‌شود.

ورق روغنی ST13 چه کاربردی دارد؟

کاربرد اصلی ورق روغنی ST13 در صنایع ساختمانی، لوازم خانگی، خودروسازی و … است.

مهم‌ترین ویژگی‌های ورق روغنی ST13 چیست؟

ویژگی‌های ورق روغنی ST13 شامل وزن کم، تحمل وزن بالا، مقاومت در برابر فشار بالا و جوشکاری خوب می‌شود.

استحکام ورق روغنی ST13 در برابر خوردگی چگونه است؟

ورق روغنی ST13 در برابر خوردگی، آب و رطوبت، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد. بنابراین برای استفاده در قطعاتی که دائما در معرض رطوبت و خوردگی قرار دارند، مناسب نیست.

معایب ورق روغنی ST13 چیست؟

محدودیت در پرسکاری به عنوان اصلی‌ترین نقطه ضعف ورق روغنی با گرید ST13 شناخته می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.