ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ چیست؟ انواع و کاربردهای ورق ذوزنقه‌ ای

ورق گالوانیزه ذوزنقه‌، نام یکی از محصولات فولادی است که به خاطر آلیاژ روی در سطح آن، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آب و مواد شیمیایی دارد. این نوع ورق فولادی در اغلب سقف‌های ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. با این حال، گاهی ورق ذوزنقه‌‌ای شکل را با ورق کرکره سینوسی اشتباه می‌گیرند؛ زیرا شباهت زیادی بین این دو وجود دارد. ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل جزو ورق‌های فرم دار یا فرمینگ هستند که در انواع رنگی و بدون رنگ تولید می‌شوند. در این مقاله به بررسی ورق گالوانیزه ذوزنقه، متریال، ظاهر، انواع، طول، عرض، ضخامت، کاربرد، قیمت و نحوه خرید آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ورق گالوانیزه ذوزنقه چیست؟

ورق گالوانیزه ذوزنقه، بخش از زیرمجموعه ورق‌های فرمینگ یا فرم‌دهی شده است که شباهت زیادی به ورق کرکره سینوسی دارد. این نوع ورق به عنوان ورق‌های فولادی جذاب و زیبا در صنعت فولاد شناخته می‌شود که البته در سایز و ابعاد مختلفی به تولید می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های خاص ورق ذونقه‌ای، مقاومت بالا در برابر خوردگی است. این خاصیت به دلیل جنس گالوانیزه ورق فولادی است که شامل یک لایه آلیاژ روی در سطح ورق می‌شود.

مهم‌ترین شاخصه ظاهر این نوع ورق گالوانیزه فرم دار، موج‌های مربعی است که در عرض آن دیده می‌‎شود. این موج‌ها دارای استاندارد خاصی هستند که بر اساس آن، در هر یک متر، ۶ موج مربعی شکل وجود دارد. این در حالی است که از نظر طول ورق، محدودیتی وجود ندارد و تولیدکنندگان می‌توانند طول آن را به هر اندازه‌ای و بنا به سفارش مشتری در نظر بگیرند.

کاربردهای زیادی برای ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای در نظر می‌گیرند اما مهم‌ترین آن‌ها شامل پوشش سقف حیاط و محیط‌های روباز است. با این وجود، یکی از محصولات فولادی پر مصرف در بازار آهن به حساب می‌آید.

جدول مشخصات ورق گالوانیزه ذوزنقه
نام ورقمتریالظاهرانواعطولعرضضخامت
ذوزنقهفولاد گالوانیزهورق‌های فرمینگ با مربع ذوزنقه‌ای شکلبدون رنگ و رنگیبه سفارش مشتری (دلخواه)۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر۰.۴۵ تا ۰.۷۰ میلی‌متر

انواع ورق‌ گالوانیزه ذوزنقه

ورق‌های ذوزنقه در انواع مختلفی تولید می‌شوند که عبارتند از:

۱- ورق ذوزنقه بدون رنگ

از نظر متریال شامل فولاد گالوانیزه می‌شود. بنابراین تنها تفاوت این محصول با نوع رنگی، نبود رنگ در سطح گالوانیزه آن است. یعنی در ظاهر ورق ذوزنقه بدون رنگ، شما یک رنگ نقره‌ای مختص گالوانیزه را مشاهده خواهید کرد.

۲- ورق ذوزنقه رنگی

برخلاف ورق ذوزنقه بدون رنگ، این محصول از رنگ‌های مختلف قرمز، سبز، زرد، سفید، آبی و… تشکیل می‌شود. اگر به دنبال ورق شیروانی ذوزنقه‌ای متنوع هستید، به سراغ نوع رنگی آن بروید.

ورق گالوانیزه ذوزنقه‌

مزایای ورق ذوزنقه‌ای

این نوع ورق‌ها مزایای متعددی دارند که عبارتند از:

  • تنوع در رنگ‌بندی
  • ظاهر زیبا و شکیل
  • خاصیت آکوستیک
  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • یک نوع عایق حرارتی
  • ضد نور و اشعه خورشید
  • غیر قابل شکست
  • وزن سبک
  • نصب آسان
  • قیمت مقرون به صرفه

مشخصات فنی ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای

ورق ذوزنقه‌ای از جنس گالوانیزه، مشخصات مختلفی از نظر ابعاد یا سایز دارد که شامل طول، عرض و ضخامت می‌شود. برای درک بهتر این موضوع ابتدا از طول ورق ذوزنقه‌ای شروع می‎کنیم. طول ورق‌های ذوزنقه‌ای مختلف است و بنا به سفارش مشتری تعیین می‌شود. در واقع تولیدکنندگان محدودیتی در طول این نوع ورق‌ها ندارند.

از نظر عرض، ورق ذوزنقه‌ای شامل استانداردهایی است که بر اساس آن، باید شامل دو عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر باشد. بنابراین نباید عرض ورق‌های مذکور بیش از اعداد اعلام شده در نظر گرفته شود. آمارها در بازار آهن نشان می‌دهد که بیشترین مصرف ورق‌های ذوزنقه‌ای از نظر عرض، به عرض ۱۲۵۰ میلی‌متر اختصاص دارد.

ضخامت این نوع ورق‌ها نیز بنا به سفارش مشتری تعیین نمی‌شود بلکه تمام بر اساس استانداردهای جهانی ورق گالوانیزه است. بر اساس استانداردهای جهانی، ضخامت ورق گالوانیزه باید بین ۰.۰۳۰ تا ۳ میلی‌متر باشد.

وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه

این نوع ورق‌ها دارای وزن استاندارد هستند که بر اساس فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه تعیین می‌شود. فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه شامل طول × عرض × ضخامت × ۷.۸۵ است. لازم به توضیح است طول و عرض بر اساس متر و ضخامت بر اساس میلی‌متر تعیین می‌شود که در نتیجه وزن ورق گالوانیزه بر واحد کیلوگرم به دست می‌آید.

کاربرد ورق‌های ذوزنقه‌ گالوانیزه

از جمله کاربردهای ورق ذوزنقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف سوله
  • سقف حیاط
  • سقف پشت بام
  • سقف نورگیر
  • سقف کولر آبی به ویژه در تابستان
  • سقف سوله‌های صنعتی
  • سقف سوله‌های ورزشی
  • سقف حیاط باغ و ویلا
  • حصارکشی ساختمان
  • سقف شیروانی در مناطق شمالی و پر بارش

قیمت ورق گالوانیزه ذوزنقه

با توجه به اینکه ورق ذوزنقه‌ای از جنس گالوانیزه است، بنابراین قیمت این محصول نیز بر اساس هزینه ساخت و قیمت فروش ورق گالوانیزه فرمینگ تعیین می‌شود. از جمله عوامل موثر بر قیمت این نوع ورق‌های فرم دار، می‌توان به نرخ تورم، هزینه مواد اولیه، تولید، نیروی انسانی، انرژی، حمل و نقل و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. برای استعلام قیمت ورق رنگی، به سایت کارآهن مراجعه کنید.

خرید ورق گالوانیزه فرم دار

برای خرید ورق گالوانیزه فرم دار، می‌توانید به سایت کارآهن مراجعه کنید. مجموعه کارآهن با عرضه انواع ورق گالوانیزه فرم دار، آماده ارسال محصولات مختلف با تخفیف در هزینه حمل و نقل به سراسر کشور است. برای ثبت سفارش با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

ورق گالوانیزه ذوزنقه‌

کلام آخر

در این مقاله به بررسی ورق گالوانیزه ذوزنقه پرداختیم. این نوع ورق از جنس فولاد گالوانیزه است که در برابر رطوبت، آب و مواد شیمیایی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. همچنین باید اشاره کرد که ورق‌های ذوزنقه‌ای برای انواع سقف ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. مهم‌ترین ویژگی‌ ورق ذوزنقه‌ای، عدم محدودیت در تعیین طول این محصول است. بنابراین مشتریان می‌توانند این محصول را در طول دلخواه خود سفارش دهند.

سوالات متداول

عرض ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای چقدر است؟

عرض ورق ذوزنقه از جنس گالوانیزه شامل ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر است.

عرض مفید ورق‌های ذوزنقه‌ای شکل چقدر است؟

عرض مفید این محصول ۸۵ و ۸۸ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.

ورق ذوزنقه مدرن دارای چه عرضی است؟

ورق ذوزنقه مدرن با نام KN1 دارای عرض ۱۱۷ و عرض مفید ۹۵ تا ۱۰۰ سانتی متر است.

ورق ذوزنقه قدیمی دارای چه عرضی است؟

عرض این نوع ورق بعد از فرمینگ که با نام KE3 نام‌گذاری می‌شود، شامل ۱۰۲ سانتی متر و عرض مفید ۸۸ سانتی متر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.