صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۵ کاهش می‌یابد؟

صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۵ کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد که چین قصد دارد تا در سال ۲۰۲۵، میزان صادرات فولاد را به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تن کاهش دهد. از طرفی پیش‌بینی کارشناسان این است که صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۱۰ میلیون تن کاهش پیدا کند. با این حال باید دید که بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ و سال ۲۰۲۵، چه میزان از تولید محصولات فولادی خود را به کشورهای مختلف جهان صادر خواهد کرد. در این گزارش به برنامه کاهش صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۵ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۳ دقیقه

برنامه کاهش صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۵

به گزارش کارآهن به نقل از رویترز، انتظار می‌رود صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۵ به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تن برسد که کمتر از ۱۱۰ میلیون تن پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۲۴ است. مصرف داخلی فولاد چین طی سال‌های اخیر در بحبوحه بی‌ثباتی اقتصادی و مشکلات در بخش املاک و مستغلات ضعیف شده است.

در عین حال، تولید فولاد ثابت بوده و منجر به مازاد عرضه شده است. فولادسازان داخلی این حجم‌ها را با قیمت‌های رقابتی صادر می‎کنند که به دلیل هزینه‌های تولید پایین می‌توانند از عهده آن برآیند. این امر منجر به افزایش شدید صادرات از این کشور طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ شد. به طور خاص، در سال ۲۰۲۳، حجم تولید فولاد چین به ۹۰.۳ میلیون تن و در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۸۰.۷ میلیون تن رسید.

در سال ۲۰۲۵، چین احتمالا حجم صادرات را به دلیل بهبود تقاضای جهانی فولاد حفظ خواهد کرد. شرکت‌های کلیدی فولاد این کشور از جمله آهن و فولاد بائوشان نیز قصد خود را برای افزایش محموله ها اعلام کرده‌اند.

لارنس ژانگ، مشاور اصلی فولاد و کالای صادراتی کشور چین گفت: «هزینه پایین فولاد چین و افزایش تقاضا از جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا و هند، خطراتی را برای رشد صادرات فولاد از چین در سال ۲۰۲۵ و پس از آن به همراه خواهد داشت».

در عین حال، رشد سریع صادرات فولاد چین باعث شکایت تعدادی از کشورها از جمله ترکیه و اندونزی شده است که پیشتر برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، عوارض وارداتی بر محصولات فولادی چین وضع کرده‌اند. در مجموع، ۲۸ شکایت تجاری علیه فولاد چین در سال ۲۰۲۳ ثبت شده است.

لارنس ژانگ افزود: «این روند در سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و شاید در بدبینانه‌ترین حالت تشدید شود».

اگرچه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد چین هشدار می‌دهند که اختلافات تجاری و ارز قوی‌تر صادرات را در سال ۲۰۲۵ با مشکل مواجه می‌کند، تحلیلگران و بازرگانان بر این باورند که به هر شکلی، تولیدکنندگان چینی سطح قیمتی را خواهند یافت که به آن‎ها امکان صادرات را می‌دهد.

یکی دیگر از خطرات کلیدی برای صادرات فولاد چین، سرکوب فرار مالیات بر ارزش افزوده توسط پکن است. به گفته تحلیلگران، صادرات بدون پرداخت مالیات در سال ۲۰۲۳، حدود یک سوم از حجم کل محصولات حمل شده را به خود اختصاص داده است. لو تیجون، نایب رئیس انجمن آهن و فولاد چین هفته گذشته گفت که مقامات، تیمی را برای بررسی صادرات غیرقانونی فولاد تشکیل داده‌اند.

کلام آخر

در این گزارش به برنامه کاهش صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۵ پرداختیم. به نظر می‌رسد که چین صادرات فولاد را به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد داد. از طرفی، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ این شاخص در سطح ۱۱۰ میلیون تن باشد. چین ۱.۰۱۹ میلیارد تن فولاد در سال ۲۰۲۳ تولید کرد که ۰.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت. روند نزولی در صنعت فولاد این کشور پس از دو سال متوالی کاهش تولید متوقف شده است.

منبع تصویر: gmk.center

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.